Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2998944
Soms snap ik het effie niet helemaal, en met mij misschien nog anderen.
Wie oh wie wil bijdragen aan een lijstje met diersoorten, op volgorde van hardheid?

Dieren die ik heb verzameld (nu nog alfabetisch):

Duif
Eend
Fazant
Gans
Geit
Haas
Hert
Kalf
Kalkoen
Kip
Konijn
Kwartel
Lam
Paard
Parelhoen
Patrijs
Ree
Rund
#2998972
Kwartel is de meest zachte vleesbot soort
Eend mits tam is ook erg zacht
Kip mits plof is ook redelijk zacht . Het is met kipkarkas goed kijken of ze wel goed bevleesd zijn
Konijn is zacht en dan m.n het voorstuk , ruggetje is ietwat harder . Kop is voor honden die al gewend zijn aan het eten van beginners-vleesbot . En naar mijn mening komt een kop pas aan de orde als de hond gevordert is .
Parelhoen is ook een zachtere vleesbot soort .

Als je dit rijtje hebt gehad dan kan je naar

Fazant
Patrijs
Duif (maar heel veel honden vinden het niet te vreten )
Gans , en dan liefst de wat jongere ganzen ..... hoe ouder de gans hoe harder
Lam , je bedoelt dan ribben ? Liefst de jonge lamsribben  En dat geld voor geit ook . Bio-lamsribben zijn veel harder
Ree idem . En bij alle ribben altijd een boog en goed bevleesd
Haaskarkas altijd voeren met ruim spiervlees , of pens

Hert , Bedoel je ribben ? Ik voer ze niet
Kalkoen . Ik voer geen kalkoennekken en karkassen van kalkoen . Ik vind het veel te scherp en de kans op splinteren is ook groot bij kalkoen , zeker met karkas
Kalf paard en rund ? Botten ? Ik voer ze niet .

Verder is bio -kip harder dan plofkip en wild konijn en wilde eend idem
#2999022
smulpaap schreef: Kwartel is de meest zachte vleesbot soort
Eend mits tam is ook erg zacht
Kip mits plof is ook redelijk zacht . Het is met kipkarkas goed kijken of ze wel goed bevleesd zijn
Konijn is zacht en dan m.n het voorstuk , ruggetje is ietwat harder . Kop is voor honden die al gewend zijn aan het eten van beginners-vleesbot . En naar mijn mening komt een kop pas aan de orde als de hond gevordert is .
Parelhoen is ook een zachtere vleesbot soort .

Als je dit rijtje hebt gehad dan kan je naar

Fazant
Patrijs
Duif (maar heel veel honden vinden het niet te vreten )
Gans , en dan liefst de wat jongere ganzen ..... hoe ouder de gans hoe harder
Lam , je bedoelt dan ribben ? Liefst de jonge lamsribben  En dat geld voor geit ook . Bio-lamsribben zijn veel harder
Ree idem . En bij alle ribben altijd een boog en goed bevleesd
Haaskarkas altijd voeren met ruim spiervlees , of pens

Hert , Bedoel je ribben ? Ik voer ze niet
Kalkoen . Ik voer geen kalkoennekken en karkassen van kalkoen . Ik vind het veel te scherp en de kans op splinteren is ook groot bij kalkoen , zeker met karkas
Kalf paard en rund ? Botten ? Ik voer ze niet .

Verder is bio -kip harder dan plofkip en wild konijn en wilde eend idem
Tamme eendennekken kunnen ook knetterhard zijn heb ik ervaren.
Kale plofkippen zijn ook zacht en kunnen met wat extra vlees ook goed gevoerd worden. Mits het geen oude kippen zijn want dan zijn ze weer wel hard natuurlijk.
Konijnenkop zou ik idd ook mee beginnen als de andere konijnendelen goed verteerd worden, maar hard? nee. Wel iets harder dan de ribjes van konijn. Het is niet enkel bot, er zit van alles in/aan:. tong, hersenen, kopvlees
Parelhoen is zacht bot net als kip. is eigenlijk ook een beetje een plofparelhoen.

Kortom: tamme, gedomesticeerde, gekweekte kleine dieren zijn i.h.a. zacht en voor beginners goed bruikbaar. Maar het moeten geen oude beestjes zijn, want als ze een jaar rondgehobbeld hebben wordt het bot een stuk harder.

Alles wat wild is (of pseudo-wild) is wat harder. Ook ribben van schaap/geit zijn harder (soms heel erg hard) en dat geldt ook voor reeribben of hertenribben - soms zijn ze superzacht, soms knetterhard. Afhankelijk van de leeftijd / leverancier.
Haaskarkas gaat hier nooit extra spiervlees bij. Zou ik geven als alle konijnendelen goed verteerd worden.
Jonge ganzen zijn superzacht, oude ganzen zijn ronduit hard.
Kalkoen (weliswaar ook een gedomesticeerd en gekweekt dier) geef ik nooit. Hertribben en/of reeribben geef ik als ze niet knetterhard zijn. Andere botten van hert en ree geef ik niet, evenmin botten van andere grote grazers. Daaronder versta ik koeien (rund, kalf, hooglander), volwassen schapen en geiten, paard (incl. veulen).

Alle bio-dieren hebben wat harder bot omdat ze op iets latere leeftijd geslacht worden en omdat ze meer beweging gehad hebben. Daarmee zijn ze niet ongeschikt, integendeel, maar niet altijd beginnersbotjes.
#3000277
Eend vind Cuzco beduidend lastiger dan duif.  Maar dat is gewoon omdat het groter is. 
Kip en kwartel zijn zeker het zachtst.
Dan konijnenborststukjes.
Parelhoen zou ik zelf nog net voor tamme eend catalogiseren.
Konijnenrug (dus het dikkere achtergedeelte) en duif daar ook bij.

Fazant en patrijs zou ik dus ook zeker zachter plaatsen dan de lams- ree- enz... ribben en gans.  Haas en kalkoen zijn dan weer nog harder dan dat, als ik het goed begrepen heb.  Voor mij gaat dat te ver.
Mijn katten kunnen tem fazant en patrijs mee.  Al zijn de bouten een twijfelgeval.  Wilde eendkarkas wordt denkelijk ook al te hard, dat wordt malen.  Tamme ganzennekken worden ook gemalen.
#3000299
Hope schreef: Mijn lijstje is heel kort

Snoeischaar.  ::) ::)

Als ik er niet makkelijk doorheen kom vind ik het te hard en voer ik het niet.  :biggrin2:
Tja ik geef ook lamskop en heb ook wel eens reeënkop gehad en die krijg je toch echt niet met een snoeischaar in twee helften. Wel met behulp van zaag, hamer en bijl en veel spierkracht. 
#3000677
Niet alleen het diersoort maakt uit, maar ook welk gedeelte van het dier je neemt. Misschien heb je hier iets aan, een vleesbottenlijst op volgorde van hardheid: http://www.voerwijzer.com/vleesbottenlijst-hond
Handige lijst!  :)

Vraagje: ik heb voor het eerst gemalen dieren als mix besteld, met vlees, botten en organen. Daar zit ook paard bij (inclusief gemalen bot dus). Zou dat kwaad kunnen, qua vertering?  :-[
#3001220
Bartje6 schreef: Handige lijst!  :)

Vraagje: ik heb voor het eerst gemalen dieren als mix besteld, met vlees, botten en organen. Daar zit ook paard bij (inclusief gemalen bot dus). Zou dat kwaad kunnen, qua vertering?  :-[
Het is gemalen, dus dat levert geen problemen op met de vertering. Wat je wellicht in je achterhoofd moet houden is dat botten van grote dieren veel meer calcium bevatten tov botten van kleine dieren. Dus hoewel het botpercentage dan misschien is in de verschillende mixen, is de kans aanwezig dat je bij de paardversie spiervlees moet toevoegen om krijtpoep te voorkomen
#3001453
Het is gemalen, dus dat levert geen problemen op met de vertering. Wat je wellicht in je achterhoofd moet houden is dat botten van grote dieren veel meer calcium bevatten tov botten van kleine dieren. Dus hoewel het botpercentage dan misschien is in de verschillende mixen, is de kans aanwezig dat je bij de paardversie spiervlees moet toevoegen om krijtpoep te voorkomen
Thnx  :)
Kom je dan niet in de knoop met de Ca/P-verhouding? Dat is sowieso moeilijk te bepalen bij deze mixen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door