Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2997626
Hallo iedereen,


Pfff wat een weekend weer, zijn we onderweg naar BE, we stoppen langs de snelweg bij een tankstation, zoals altijd en horen een heel luid miauw..
We zagen een doos staan, met daarin een katertje van circa 3-4 maandjes oud, arm beestje helemaal koud en nat.
Meteen naar de auto toe gerend en hem droog gewreven met een handdoek van Kira.
Aangekomen in BE, meteen een dierenarts van wacht gebeld, we konden er gelukkig meteen terecht.
Het katertje bleek redelijk gezond, hij was alleen wat mager, had last van oor mijt, wormen en vlooien.
Nu hadden wij natuurlijk niks bij om dit ventje te voeren, dus hebben we hem eten (KVV) gegeven van kira en smullen dat hij deed.
Dus daarom zet ik hem deze week nog even op KVV, maar wil hem uiteindelijk brengen op barf.
Wie kan mij hier aub mee helpen omgeving Hardenberg??

Groetjes,

Inna
Laatst gewijzigd door Inouchka op ma 29 sep 2014, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2997672
Wat goed dat je zijn leventje hebt gered! En begrijp ik het goed dat je hem wilt houden? Da's nog veel geweldiger! :-*

Een kitten overzetten op rauw is vaak helemaal niet moeilijk. Zorg in het begin voor zachte botjes: kwarteltjes, een platgeslagen kippennekje (kan later ook zonder plat te slaan; katten kunnen zelfs eendennekken knagen), een ribbenboogje van een konijn (kan later ook met ruggengraat en zelfs pootjes), dat soort dingen. Karkasjes van ander klein gevogelte kan ook.
Katten hebben meer spiervlees nodig dan honden, hoeven daarentegen geen groente of pens te hebben (al zijn er katten die wel pens lusten). Voor de rest is het net als bij honden. Ik denk dat je met 30-35% vleesbot, 40-50% spiervlees en de rest orgaan (verdeeld over hart, lever en nier en desnoods af en toe een maagje) altijd goed zit. Probeer of hij meteen wil barfen; door te malen gaat vaak veel taurine verloren, en dat is iets wat katten echt nodig hebben. Taurine zit in spiervlees, maar vooral ook in hart.

Als hij inderdaad 3-4 maanden oud is, kan hij al wel barfen, mits zijn gebitje er goed uitziet. Ik hoop dat 't ventje een lang en gelukkig leven tegemoet gaat! En nogmaals: super dat je hem hebt opgevangen!
#2997678
Anne in Duitsland schreef: Wat goed dat je zijn leventje hebt gered! En begrijp ik het goed dat je hem wilt houden? Da's nog veel geweldiger! :-*

Een kitten overzetten op rauw is vaak helemaal niet moeilijk. Zorg in het begin voor zachte botjes: kwarteltjes, een platgeslagen kippennekje (kan later ook zonder plat te slaan; katten kunnen zelfs eendennekken knagen), een ribbenboogje van een konijn (kan later ook met ruggengraat en zelfs pootjes), dat soort dingen. Karkasjes van ander klein gevogelte kan ook.
Katten hebben meer spiervlees nodig dan honden, hoeven daarentegen geen groente of pens te hebben (al zijn er katten die wel pens lusten). Voor de rest is het net als bij honden. Ik denk dat je met 30-35% vleesbot, 40-50% spiervlees en de rest orgaan (verdeeld over hart, lever en nier en desnoods af en toe een maagje) altijd goed zit. Probeer of hij meteen wil barfen; door te malen gaat vaak veel taurine verloren, en dat is iets wat katten echt nodig hebben. Taurine zit in spiervlees, maar vooral ook in hart.

Als hij inderdaad 3-4 maanden oud is, kan hij al wel barfen, mits zijn gebitje er goed uitziet. Ik hoop dat 't ventje een lang en gelukkig leven tegemoet gaat! En nogmaals: super dat je hem hebt opgevangen!
We gaan het even een weekje aanzien, maar denk wel dat hij het hier thuis mag noemen :D met de hond gaat het super, die vinden elkaar erg leuk, onze 2 andere poezen heb ik nog even afzijdig gehouden ivm ziektes enzo, maar ze hebben elkaar even gezien met veel geblaas, maar uiteindelijk werden ze rustig.
Zijn ziet er inderdaad heel er goed uit, heb hem net ff op de weegschaal gezet en weegt circa 1.6kg, hij wou niet goed blijven stilzitten xD
Heb hem gisteren een 1 dagskuiken gegeven en die heeft hij helemaal weg gewerkt :O
Ik heb niet heel erg veel barf in kleinere hoeveelheden vandaar even de KVV, maar we gaan natuurlijk proberen om hem op barf te zetten :D
Morgen heb ik iets meer tijd om mijzelf hierin te verdiepen, is er nog iets waar ik rekening mee moet houden wat ik wel en niet mag geven?
Je gaf aan af en toe een maagje, moeten ze dit minder krijgen?

Ik kon het niet over men hart krijgen om hem daar te laten!!
We zullen sowieso ons best doen om dit ventje wel een goede 2dekans te geven!!!

Hoop dat de foto's zijn gelukt!!

Gr,

Inna


Afbeelding
Afbeelding
#2997712
Ochgos, wat een schattige poezewoezel!  Best een edel koppie zit erop; er zit ook iets langharigs in, klopt dat? Lijkt zo op de foto.

Maagjes mag gerust hoor, maar zijn minder essentieel dan hart, lever en nier. Vandaar dat je die drie in ieder geval moet voeren, maar een maagje tussendoor is ook prima.

Wat wel/niet geven betreft: ik zou zo gauw niets weten, maar voor het geval je weleens tea tree olie gebruikt voor de honden (tegen teken oid), besef dan dat tea tree olie giftig is voor katten.

Verder kan ik je alleen maar aanraden om lekker in de kattenafdeling van barfplaats rond te neuzen, daar vind je verschrikkelijk veel informatie, ook onder Gezondheid.

Succes met 't wurmke! Hoe heb je hem genoemd? :D
#2997866
Ow dat tea tree giftig is was al bekend bij mij. Hij is indd lang harig en heeft beetje een kraag zoals bij een maincoon. Het is verder echt wen scheetje, hij miauwt alleen hele dag door, wat we niet gewend zijn xD, maar achja zal de verandering zijn. Hij is echt nergens bang voor en ging hier alles meteen verkennen!! We hebben nog geen naam, dus mocht je een ideetje hebben mag je dit gerust laten weten xD
#2997986
We hebben een naam gevonden, dus het wordt een blijver!! :D we noemen hem Bumblebee!! Genoemd naar karakter van transformers. Betekend in het Engels hommel! Het is echt een bezig bijtje en os nergens bang voor, hij rent hier al de hele woonkamer door en haalt erg veel katten kwaad uit xD wel weer ff wennen zo'n kleintje, maar het is een hemelse schat!! Verdere ontwikkeling ivm barfen volgen nog!! Hij heeft net nog parelhoen gegeten en vond het heerlijk, dus dit komt hartstikke goed!!

Pootjes en likjes van onze dierenbende,

Meisj (poes) Noä (poes) Kira (hond, teef) en Bumblebee!! (Kater)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door