Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ramses1
#2997830
Na een Advantix pipet vergaat Ramses nog steeds van de hevige jeuk die maar niet verdwijnt.
Ik zie geen vlooien maar inmiddels wel een rode buik, korsten van het krabben en op sommige plekken is zijn huid gewoon zwart :(

Ik wil hem wassen met een zachte babyshampoo vermengd met Betadine en misschien wat Tea tree druppels?
Hebben jullie goede ideeën?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2997848
Baby shampoo zou ik zeker niet nemen. De ph van de huid van mensen is heel anders dan die van honden. Baby shampoo werkt voor een hond veel te ontvettend. Betadine zou ik persoonlijk ook niet nemen. Ik hou niet van ontsmettende shampoo omdat die ook de goede bacteriën vernietigt en ontvet en dus uitdroogt. Alleen als je wonden wilt desinfecteren zou je die kunnen nemen.
Als je een reguliere milde shampoo zoekt zou je de total care van Dogstuff kunnen nemen. De shampoo's op basis van Aloe-vera en havermeel zijn jeukstillend en kalmerend voor de huid. Bijvoorbeeld de aloe oat bath medicated shampoo van Espree, of de Allercalm van Virbac is ook jeukstillend.
Wel zou je wat teatree aan de shampoo toe kunnen voegen als je denkt dat er nog vlooien zijn.
Als je een pipet gegeven hebt is de jeuk nooit meteen weg. Als je zelf muggenbulten hebt, blijven die ook nog een poos door jeuken.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 29 sep 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramses1
#2997865
Doranto schreef: Baby shampoo zou ik zeker niet nemen. De ph van de huid van mensen is heel anders dan die van honden. Baby shampoo werkt voor een hond veel te ontvettend. Betadine zou ik persoonlijk ook niet nemen. Ik hou niet van ontsmettende shampoo omdat die ook de goede bacteriën vernietigt en ontvet en dus uitdroogt. Alleen als je wonden wilt desinfecteren zou je die kunnen nemen.
Als je een reguliere milde shampoo zoekt zou je de total care van Dogstuff kunnen nemen. De shampoo's op basis van Aloe-vera en havermeel zijn jeukstillend en kalmerend voor de huid. Bijvoorbeeld de aloe oat bath medicated shampoo van Espree, of de Allercalm van Virbac is ook jeukstillend.
Wel zou je wat teatree aan de shampoo toe kunnen voegen als je denkt dat er nog vlooien zijn.
Als je een pipet gegeven hebt is de jeuk nooit meteen weg. Als je zelf muggenbulten hebt, blijven die ook nog een poos door jeuken.
Ik dacht juist aan baby shampoo omdat die zacht is en er zoveel door andere shampoo's zit. Die pipet is al maanden geleden gegeven maar hij reageert op zoiets enorm gevoelig.
Door Lizzy
#2997871
Ik zou zelf gevoelsmatig ook geen baby shampoo (ik heb vroeger wel eens mijn haar ermee gewassen en krabde daarna zowat mijn hoofd stuk) nemen maar gerust wel gaan wassen, maar met een honden shampoo. Of misschien dat Angelique hier antwoord op kan geven, haar zelfgemaakte shampoo-recept. En anders een goede hondenshampoo.
Door Ramses1
#2997876
Lizzy schreef: Ik zou zelf gevoelsmatig ook geen baby shampoo (ik heb vroeger wel eens mijn haar ermee gewassen en krabde daarna zowat mijn hoofd stuk) nemen maar gerust wel gaan wassen, maar met een honden shampoo. Of misschien dat Angelique hier antwoord op kan geven, haar zelfgemaakte shampoo-recept. En anders een goede hondenshampoo.
Oh nu wordt ik nieuwschierig! Ehm....Angelique... lees je mee :biggrin2: :biggrin2: 8)??
Door Lizzy
#2997880
Ramses1 schreef: Oh nu wordt ik nieuwschierig! Ehm....Angelique... lees je mee :biggrin2: :biggrin2: 8)??
Ik stuur Lique wel een PB :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2997930
Oh, is helemaal niet zo spannend of geheim, internet staat er vol mee, maar superhandig als je veel shampoo voor weinig wilt hebben waar je zelf van alles aan geurtjes en smaakjes aan toe kunt voegen.

Afijn, men neme een blok marseillezeep of sunlightzeep, daar maak je dus een wasoplossing van door zo'n 30/40 gram geschaafd in een pan tegen de kook aan water op te lossen. Goed roeren tot alles goed opgelost is. Af laten koelen en in laten dikken en als je 'm op de gewenste dikte hebt doe je er je etherische oliën bij en bij vlooien gebruik ik dan eucalyptus, teatree, geranium, dat soort luchtjes en op een liter knijp ik er een limoen in uit.

Het schuimt niet zo als je van shampoo gewend bent, maar je houdt naderhand gewoon een schone frisse hond over.
Oh ja, en bij vlooien niet te zunig zijn met de shampoo en 10 minuten laten intrekken.

Oud trimsalontruukje is nog om in eerste instantie de snuit droog te laten. Als er veel vlooien zijn, dan zie je die tijdens de inwerktijd en masse naar die droge neus rennen en kun je ze daar elimineren. Naderhand was je die neus nog even mee.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2997948
Ow guttuh, ik dacht dat ik in het vlooientopic zat  :biggrin2:  Bij gewone jeuk kun je er dingen als kamille aan toe voegen. Wel etherische olie gebruiken, geen geurolie. Kun je aan gedroogde kamille en/of calendula komen, dan mag dat natuurlijk ook, doe ik eigenlijk nog liever.
Door Ruisje
#2997969
Angelique schreef: Oh, is helemaal niet zo spannend of geheim, internet staat er vol mee, maar superhandig als je veel shampoo voor weinig wilt hebben waar je zelf van alles aan geurtjes en smaakjes aan toe kunt voegen.

Afijn, men neme een blok marseillezeep of sunlightzeep, daar maak je dus een wasoplossing van door zo'n 30/40 gram geschaafd in een pan tegen de kook aan water op te lossen. Goed roeren tot alles goed opgelost is. Af laten koelen en in laten dikken en als je 'm op de gewenste dikte hebt doe je er je etherische oliën bij en bij vlooien gebruik ik dan eucalyptus, teatree, geranium, dat soort luchtjes en op een liter knijp ik er een limoen in uit.

Het schuimt niet zo als je van shampoo gewend bent, maar je houdt naderhand gewoon een schone frisse hond over.
Oh ja, en bij vlooien niet te zunig zijn met de shampoo en 10 minuten laten intrekken.

Oud trimsalontruukje is nog om in eerste instantie de snuit droog te laten. Als er veel vlooien zijn, dan zie je die tijdens de inwerktijd en masse naar die droge neus rennen en kun je ze daar elimineren. Naderhand was je die neus nog even mee.
Die sunlightzeep ken ik nog van vroeger. Geen idee wat of wie mijn moeder daarmee waste, maar ze liggen nog steeds in de supermarkt. :)

Hoeveel water doe jij bij die hoeveelheid schaafsel, Angelique? En hoelang blijft het in een fles goed?

En misschien een domme vraag, maar is deze zelfgemaakte shampoo beter/veiliger voor de hondenhuid- en vacht dan een "gewone" hondenshampoo?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2997992
bloemetje schreef: How about good old berkenteer? Ik heb nog staan evt.
berkenteer is wel erg indrogend, voornamelijk geschikt voor nat eczeem-achtige aandoeningen
Door bloemetje
#2997997
Doranto schreef: berkenteer is wel erg indrogend, voornamelijk geschikt voor nat eczeem-achtige aandoeningen
Indrogend? Hmm nee ben ik t niet mee eens. T word juist aangeraden bij een droge huid.
Gebruikersavatar
Door S
#2998211
Betadine droogt ook uit dus daar zou ik eventjes met opletten...
Havermoutshampoo of teershampoo misschien? Teershampoo werkt geweldig bij mijn paard als die aan het schuren is en achteraf zijn m'n eigen handen ook heerlijk zacht.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2998353
De enige shampo die ik nog gebruik sinds ik hem laatst gekocht heb: VetGold shampoo.
Ideaal spul, er zitten namelijk geen chemische bestanddelen in maar natuurlijke middelen die ontzettend goed helpen tegen jeuk en de vacht daarnaast niet laten uitdrogen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2998405
Heb aan het begin van de middag mijn jeukerige hond (heeft atopie) gewassen met Aloe oat bath medicated shampoo van Espree. Ik vond de vacht wat stroever dan ik van de mink-oil shampoo van OkdV gewent ben en heb er toen wat van het haver haarmasker van Weleda ingemasseerd. Het is inmiddels een paar uur geleden en ik heb hem nog niet zien krabben.  :D
Als dit zo blijft ga ik dat masker vaker gebruiken. (De samenstelling is: Water, Bio alcohol, Vetzuur-esters, Extract van biologische haver, PCA Glyceryl Oleate, Biologische jojobaolie, Biologische karitéboter, Biologische kokosolie, Duindoornolie, Carrageen, Extract van driekleurig viooltje, Xantaan, Citroenzuur, Arginine, Gehydrolyseerde tarweproteïne, Compositie van natuurlijke etherische oliën. Zonder synthetische geur- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Zonder minerale oliën. Zonder siliconen. Zonder sulfaten.)

Er zijn dus best wel wat mogelijkheden om d.m.v. wassen de jeuk te verminderen. Je kunt misschien van verschillende soorten de allerkleinste verpakking proberen om te zien waar Ramses het beste op reageert? Of misschien zijn er mensen waarvan je een beetje over zou kunnen nemen om te proberen?

Toen een van mijn andere honden eens heel erg veel jeuk had (ben nooit achter de oorzaak gekomen). Heb ik eens een spray gemaakt. Ik heb toen een leeg sprayflesje genomen, heb daar ongeveer 100ml. warm water in gedaan, een centimeter of 5 uit een tube calendulan crème van VSM als emulgator erbij gedaan en 3 druppels roomse kamille (etherische olie). Goed schudden en daarmee heb ik de jeukende delen ingesprayed. (Buik, flanken, borst en nek).
Hielp super!

Hoop dat je er wat aan hebt, want jeuk is erg hoor.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door