Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2996237
heb ergens op fb een discussie met iemand die er nu wel uit is dat botten niet gekookt hoeven te worden maar alleen bot en orgaan voert
het allmeat syndroom is bekend maar dat is alleen wanneer je geen bot voert, maar wat kan er gebeuren en op welke termijn zou dat merkbaar kunnen zijn wanneer je geen spiervlees voert? en dan ben ik zo nieuwsgierig geworden, wat als je geen orgaan voert?
#2996260
signmodel schreef: heb ergens op fb een discussie met iemand die er nu wel uit is dat botten niet gekookt hoeven te worden maar alleen bot en orgaan voert
het allmeat syndroom is bekend maar dat is alleen wanneer je geen bot voert, maar wat kan er gebeuren en op welke termijn zou dat merkbaar kunnen zijn wanneer je geen spiervlees voert? en dan ben ik zo nieuwsgierig geworden, wat als je geen orgaan voert?
Als je heel rijk bevleest vleesbot voert: gebeurd er niks.

Als je ook stopt met orgaanvlees voeren, krijgen je honden onherroepelijk op den duur te korten aan vitamines. Vrij snel al aan A en D.
#2996306
Ik veronderstel dat de persoon in kwestie dan gewoon vleesbot (en dus vrij kaal) voert en daar dan een berg orgaan tegenover stelt om verstopping tegen te gaan?  En sommige honden blijken ook wel wat vleesbot te kunnen verdragen voor ze verstopt raken...

Te veel lever en nier kan problemen geven door vit A overdosering.  Te veel van hetzelfde is ook nooit goed, dus hart in overvloed voeren, is ook niet iets dat aan te raden is. Al doen een aantal kvv's dat ook wel.
Je krijgt overdosering van bepaalde mineralen en vitaminen.  Die moet het lichaam ook weer allemaal kwijt.

Te veel bot en weinig spier zal de Ca/F belans ook danig in de war sturen en dus kan je problemen krijgen met calciumuitscheiding. Iets staat me bij dat dat ook urinestenen (calciumcarbonaat) kan vormen. Dat is zeker zo bij vb konijnen die een knaagsteen krijgen en daardoor te veel calcium binnenkrijgen.  Alles hangt in balans als je in de juiste verhoudingen voert, je kan daar niet zomaar wat aan sleutelen en denken dat dat dan ook wel allemaal zal werken.
Bovendien missen ze met erg weinig spiervlees een groot deel van de waardevolle dierlijke eiwitten die eigenlijk de basisbouwstenen van het lichaam zijn.  Ze zullen dus zeker niet de mooie bespiering krijgen die versgevoerde honden zo onderscheid. 
In hart en bot en dergelijke zitten ook eiwitten, maar das dan weer eenzijdig, minder hoge concentratie en niet hetzelfde als wat je in spier terugvind.  En uiteindelijk zitten er dus minder eiwitten in een menu waar te veel bot en orgaan gevoerd wordt. 
#2997208
Lizzy schreef: Als je heel rijk bevleest vleesbot voert: gebeurd er niks.

Als je ook stopt met orgaanvlees voeren, krijgen je honden onherroepelijk op den duur te korten aan vitamines. Vrij snel al aan A en D.
Op welke termijn krijg je dan te korten? Daan krijgt gedeeltelijk KVV maar een groot deel BARF, hij dan krijgt dan zo goed als geen orgaan en minimaal bot aangezien hij dat niet meer goed verteerd. Nu ben ik bij hem niet bang voor te korten aangezien ik denk dat hij er niet meer is tegen de tijd dat hij echt te korten gaat krijgen ( of hij moet besluiten nog een jaar of 2 mee te gaan wat ik niet verwacht)
#2997275
bedaan schreef: Op welke termijn krijg je dan te korten? Daan krijgt gedeeltelijk KVV maar een groot deel BARF, hij dan krijgt dan zo goed als geen orgaan en minimaal bot aangezien hij dat niet meer goed verteerd. Nu ben ik bij hem niet bang voor te korten aangezien ik denk dat hij er niet meer is tegen de tijd dat hij echt te korten gaat krijgen ( of hij moet besluiten nog een jaar of 2 mee te gaan wat ik niet verwacht)
Poeh. Dat kan wel even duren hoor. Vitamine A bijv. slaat zich op. En het duurt echt wel even voordat zich dat gaat tonen. Je ziet het als eerste aan de vacht. Die wordt lelijk en dof. Als het tekort erg lang blijft voort bestaan, zal dat mogelijk ook wel wat met het zicht doen, net als bij mensen (slecht zien). Maar, als je ook KVV geeft en daar zit lever in, dan is een vitamine A tekort niet erg denkbaar. Vitamine D is lastiger. Je zult eerst vermoeidheid merken. Lusteloosheid. De hond kan zelfs spierpijn krijgen maar ja, hoe merk je dat bij een hond? Als het tekort langer aan houdt, dan kunnen er zelfs spiertekorten optreden. En bloedend tandvlees. Maar als je ook vette vis geeft: daar zit ook vitamine D in.
#2997384
Lizzy schreef: Poeh. Dat kan wel even duren hoor. Vitamine A bijv. slaat zich op. En het duurt echt wel even voordat zich dat gaat tonen. Je ziet het als eerste aan de vacht. Die wordt lelijk en dof. Als het tekort erg lang blijft voort bestaan, zal dat mogelijk ook wel wat met het zicht doen, net als bij mensen (slecht zien). Maar, als je ook KVV geeft en daar zit lever in, dan is een vitamine A tekort niet erg denkbaar. Vitamine D is lastiger. Je zult eerst vermoeidheid merken. Lusteloosheid. De hond kan zelfs spierpijn krijgen maar ja, hoe merk je dat bij een hond? Als het tekort langer aan houdt, dan kunnen er zelfs spiertekorten optreden. En bloedend tandvlees. Maar als je ook vette vis geeft: daar zit ook vitamine D in.
Dank je wel voor je antwoord.
Zeker bij een hond van 16,5 is het dan moeilijk te bepalen of het door te korten komt of gewoon door ouderdom. Daan wordt een beetje blind, beetje doof, beetje dement en een beetje stram. En hij slaapt veel meer maar dat past ook weer bij zijn leeftijd. Ik ga met hem dus gewoon door zoals we het al deden. Hij moet nu lekker in zijn vel zitten en lange termijn doen we niet aan.
#2997448
dit is een deel van het eerste bericht,
Al verschillende maanden geef ik runderhart,runderlever,gemalen kippen karkassen,kippen nekken,kippen maagjes enz...Dit vlees kook of bak ik.De honden zijn er verzot op en het geeft goede resultaten.Men heeft me nu gezegd dat ik alles rauw mag geven ook het kippenvlees. Nochthans zit in kippenvlees veel bacteriën en vertrouw ik dit niet. Daarom graag jullie mening : rauw, gebakken of gekookt kippenvlees ? Dank jullie wel.

waarop ik alleen maar reageerde dat ze hier acuut mee moest stoppen en zich eerst moest gaan inlezen en dat de hond echt tekorten op zou gaan lopen en er zeker spiervlees aan toegevoegd moest worden.  helaas reageerde een zooi dat behalve het koken het prima was;
Hallo allen.Na alle reacties op mijn vraag,gebakken of rauw heb ik gisteren mijn bestelling klaargemaakt voor de honden.Kippen nekken ,maagjes,hartjes en gemalen kippen karkassen.Om de testen of de

dus meer dan kip krijgt t arme dier ook niet meer.
soms vraag ik me echt af waar mensen mee bezig zijn en hoe krijg je het aan hun verstand.......


ennu ik weet heel zeker dat daan ook op een andere manier aan zn voedsel komt  :biggrin2: lekker vega bbquen
#2997453
Lizzy schreef: Poeh. Dat kan wel even duren hoor. Vitamine A bijv. slaat zich op. En het duurt echt wel even voordat zich dat gaat tonen. Je ziet het als eerste aan de vacht. Die wordt lelijk en dof. Als het tekort erg lang blijft voort bestaan, zal dat mogelijk ook wel wat met het zicht doen, net als bij mensen (slecht zien). Maar, als je ook KVV geeft en daar zit lever in, dan is een vitamine A tekort niet erg denkbaar. Vitamine D is lastiger. Je zult eerst vermoeidheid merken. Lusteloosheid. De hond kan zelfs spierpijn krijgen maar ja, hoe merk je dat bij een hond? Als het tekort langer aan houdt, dan kunnen er zelfs spiertekorten optreden. En bloedend tandvlees. Maar als je ook vette vis geeft: daar zit ook vitamine D in.
en spierpijn merk je zeker bij een hond. ik loop met de mijne al jaren kilometers en heb een opvanger gehad, en onstuimig geval een jaar oud en was in de veronderstelling dat die ons tempo wel bij zou kunnen houden, een week en hij kon niet meer de mand uit. (heb ook 1000 maal excuus gemaakt aan t spook, had er niet over nagedacht)
#2997734
bedaan schreef: Op welke termijn krijg je dan te korten? Daan krijgt gedeeltelijk KVV maar een groot deel BARF, hij dan krijgt dan zo goed als geen orgaan en minimaal bot aangezien hij dat niet meer goed verteerd. Nu ben ik bij hem niet bang voor te korten aangezien ik denk dat hij er niet meer is tegen de tijd dat hij echt te korten gaat krijgen ( of hij moet besluiten nog een jaar of 2 mee te gaan wat ik niet verwacht)
Waarom geef je hem dan niet wat vaker kvv, en wat minder vaak barf?
#2998013
Hope schreef: Waarom geef je hem dan niet wat vaker kvv, en wat minder vaak barf?
Omdat hij nog wel enorm geniet van barf en er in KVV relatief veel orgaan zit en hij mag ivm zijn lever niet teveel orgaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door