Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zev
#2997464
Ik wil beginnen met Barfen i.p.v. kvv.
Op KVV eet Roi zo'n 600 gram en eet dan eigenlijk niet met smaak, hij blijft echter wel op gewicht. Nu heb ik heb voor de rekenhulp 3% van het lichaamsgewicht ingevuld. Dan komt de volgende berekening eruit:
Hoeveelheid: 3% van 26 kilo = 780 gram per dag / 5460 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 390gr p/dag
Groentes 10% : 78gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 117gr p/dag
Spiervlees 25% : 195gr p/dag


Zou hij hier dan teveel aan hebben?
Op 2,5% van het lichaamsgewicht krijg ik deze berekening:
Hoeveelheid: 2.5% van 26 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 325gr p/dag
Groentes 10% : 65gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 98gr p/dag
Spiervlees 25% : 163gr p/dag


Nu moet ik mijn eerste bestelling doen...
Ik wil kijken of het lukt om een bestelling voor 3 maanden te maken:
Dan kom ik op:
29,65 kg rauw vleesbot (wordt 30 kg)
5,9  kg groentes (wordt 6 kg)
8,95 kg orgaanvlees (wordt 9 kg)
14,87 kg spiervlees(wordt 15 kg)
bij een berekening van 2,5%

Of ik kom op:
35,59 kg rauw vleesbot (wordt 36 kg)
7,12 kg groentes (wordt 7 kg)
10.68 kg orgaanvlees (wordt 11 kg)
17,79 kg spiervlees (wordt 18 kg)
bij een berekning van 3%

Nu wilde ik een menu samenstellen:
voor rauw vleesbot
Kippennekken
Kiprugstukjes
Eendenvleugels
Zalmkarkas

voor orgaanvlees
Lamspens
Konijnorgaan (lever, nier long)
Runderlong

voor spiervlees
Hertenvlees
Fazantenvlees
Rundvlees

Ik denk dat ik voor de afwisseling dan wel genoeg diersoorten heb, maar zijn deze dingen ook geschikt als 'beginners-barf'?
Door smulpaap
#2997486
Ja hoor dit zijn idd de beginners -vleesbotten .
Al zou ik met een wat grotere hond voor bv eendennekjes kiezen
Nekken zijn vaak al hap slok weg . Dus een kippennekje al helemaal . Maar het kan natuurlijk wel .
Ik weet niet waar je gaat bestellen ? Maar ik lees konijnorgaan ( lever nier long )
Ik mis wel hart in je menu ( Of je hebt een type foutje gemaakt en runderlong moet runderhart zijn ? )
Verder zou ik met de eendenvleugels de bochtjes voorlopig wel even inknippen ( Maar misschien weet je dat al ? )
Gebruikersavatar
Door Zev
#2997489
[quote="smulpaap"]
Ja hoor dit zijn idd de beginners -vleesbotten .
Al zou ik met een wat grotere hond voor bv eendennekjes kiezen
Nekken zijn vaak al hap slok weg . Dus een kippennekje al helemaal . Maar het kan natuurlijk wel . past bestelling aan  ;)
Ik weet niet waar je gaat bestellen ? Maar ik lees konijnorgaan ( lever nier long ) ik wilde bij degomeat bestellen, weet nog niet zo goed waar ik verder terecht kan
Ik mis wel hart in je menu ( Of je hebt een type foutje gemaakt en runderlong moet runderhart zijn ? ) past bestelling aan
Verder zou ik met de eendenvleugels de bochtjes voorlopig wel even inknippen ( Maar misschien weet je dat al ? ) dank voor de tip  ;) houd ik in gedachten
[/quote]
Gebruikersavatar
Door Zev
#2997497
Nou, zojuist de bestelling de deur uit gedaan... ben benieuwd wat Roi ervan gaat vinden  ;)
Nu ben ik natuurlijk ook genoodzaakt alles te gaan portioneren haha, lekker klusje...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2999163
[quote="Zev"]
Nou, zojuist de bestelling de deur uit gedaan... ben benieuwd wat Roi ervan gaat vinden  ;)
Nu ben ik natuurlijk ook genoodzaakt alles te gaan portioneren haha, lekker klusje...
[/quote]

In begin is het echt zoeken, maar hoe vaker je dit doet, komt er vanzelf een ritme in!!
Misschien een tip, dit werkt namelijk wel bij mij.
Maak even een lijstje met je benodigdheden om te portioneren.
Bv:

Mes/hakmes
Schaar/snoeischaar
Snijplank
Diepvrieszakjes
Etiketten om de zakjes te noemen naar product.
Handschoenen.
Handpomp zeep of ontsmettingsgel voor je handen.
Prullenbakje of emmer met plastiek zak voor de vuilnis (van bv je verpakkingen).
en uiteraard een weegschaal :D

Als je dit in je keukenlade bewaard of op de plek waar je de spullen opbergt (ik berg alles op in een hele grote opbergdoos op wieltjes met deksel).
Zo vergeet je nooit iets en kan je rustig beginnen.
Owja, leg wel even alles van te voren klaar, want als je eenmaal bezig bent is het heel irritant om wat je vergeten bent te pakken.

Succes met Portioneren!!
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 01 okt 2014, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door