Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2997342
Met toestemming van de Mods  ;)

Ik heb hier momenteel 2 border collies opgevangen waar we mettertijd een hele goeie blijvende plek voor zoeken.

Het gaat om een langhaar tricolor reu van geschat 5 jaar, en een langhaar tricolor teefje van geschat 6 jaar.

Zijn borders uit werklijn, komen oorspronkelijk van een schapenboer, hebben maanden op een zolder geleefd.
Ooit hebben ze aan schapen gewerkt en het vast heel goed gehad, tot het mis ging.

De 2 die hier zitten zijn getraumatiseerd, we zijn dus eerst bezig ze weer vertrouwen in mensen te geven, terug aan een riem leren lopen, weer zindelijk worden, in en uit de auto trainen, dat soort dingen.
Daarom wonen ze hier nu even in een ren. Zijn wel al komen buurten in de woonkamer, samen met de anderen durfden ze dat al heel snel.
Honden maken goed contact, zowel met ons als met de honden, ook het teefje begint nu de anderen uit te dagen om te spelen. Na alles wat ze hebben meegemaakt zijn ze verbazingwekkend sociaal.
Volgende week gaan we eens proberen of ze een stukje mee kunnen lopen in het bos.

Jake is al na een dag zo goed als zindelijk, Mouse, zoals we het teefje genoemd hebben had daar iets langer voor nodig.
Ze zijn nu iets meer als een week hier, Mouse begint nu ook te begrijpen dat ze alle behoeften buiten moet doen.

Voor nu komen ze als je ze roept, ze draaien na een week buiten verwachting al goed mee in ons stabiele roedel  :biggrin2:
Zo veel mogelijk buiten, conditie opbouwen.

Ze zijn beiden voorgisteren de eerste keer met een van mijn honden 2 minuten aan de schapen geweest, lopen dan met mijn hond mee, zo heel af en toe zag je een klik komen van hey schapen.
Of het ooit nog goeie werkhonden kunnen worden, geen idee.
Mijn indruk is dat ze ook content zouden zijn als huishond, dankbaar voor eten en een dak boven hun hoofd.

Ik ben de eerste dagen vooral bezig geweest ze naar me toe te laten komen voor voer (ja, helaas even brokjes, je moet toch wat) .
Ze zijn nu aan een inhaalrace bezig met terug van alles te leren eten, kvv, lamavlees, licht aangebraden eendelever, courgette e.d. gaat er al in  :D

Het zijn natuurlijk geen hondjes die je nu meteen kunt aaien bijv. dan "bevriezen" ze. Heeft nog wat tijd nodig.

Je ziet gewoon dat ze al heel snel weer terug plezier in hun leven beginnen te krijgen  :biggrin2:

Hier een filmpje met Mouse en Jake samen met mijn honden, de twee met de touwtjes eraan zijn de rescue hondjes (omdat we ze de eerste dagen moeilijk konden pakken en aan- en aflijnen).
Mouse het teefje is die met meer tan, die is duidelijker tricolor. Jake lijkt van een afstand zwart-wit, maar is dat net niet.
Haar vacht is nog wat pluizig, maar ik wil haar nu ook nog niet meteen pesten met borstelen.


Hier een filmpje van Jake (de donkere van de 2) met een van mijn honden:

Ik zal zien of ik van de week eens mooie foto's kan maken.

Mensen die denken dat ze de uitdaging aan kunnen of alvast meer info willen mogen zich heel graag al melden  ;)
Ze moeten hier niet snel weg, ze krijgen alle tijd die ze nodig hebben...

Gr. Jacqueline
#2997351
Super dat jullie deze 2 hondjes opvangen en voorbereiden op een nieuwe en gelukkiger toekomst! En als ik het resultaat na een goeie week op de filmpjes zie, dan komt dat helemaal goed met Jake en Mouse. :)

Ik hoop dat, als ze er klaar voor zijn, ze een  heerlijke warme mand vinden!! Als ik met een bericht op FB kan helpen, hoor ik 't wel. ;)
#2997355
Heel aardig van je Ruisje, kom ik t.z.t. tijd graag op terug, maar ik deel ze nu nog even liever niet op FB.
Heb het idee dat we nog niet zover zijn  :)

Ik heb er nu ook alle vertrouwen in dat het goed gaat komen, anders zou ik ze hier nu niet plaatsen.
Moet er wel bijzeggen zonder onze geweldige eigen (en vooral stabiele) honden waren we niet zo snel al zo ver gekomen.
#2997547
Er zijn inderdaad veel oepsnestjes, triestig hé?
Maar dit zijn honden die ooit stamboekpapieren gehad hebben.

En dat goed terecht komen, geen zorgen, we gaan heel goed kijken naar wie ze gaan  ;)
Zoals gezegd ze moeten hier niet snel weg, pas als we de juiste mensen vinden.
#2997553
Kallista schreef: Heel aardig van je Ruisje, kom ik t.z.t. tijd graag op terug, maar ik deel ze nu nog even liever niet op FB.
Heb het idee dat we nog niet zover zijn  :)

Ik heb er nu ook alle vertrouwen in dat het goed gaat komen, anders zou ik ze hier nu niet plaatsen.
Moet er wel bijzeggen zonder onze geweldige eigen (en vooral stabiele) honden waren we niet zo snel al zo ver gekomen.
Het blijven roedeldieren, hè. ;) Getraumatiseerde honden (en ook katten) herstellen sneller met stabiele soortgenoten om zich heen.
#3000747
We waren gisteren te gast bij Sweet Lake Shepherds bij Helen en Andre, waar Mouse nog eens bij de schaapjes mocht, hier een paar foto's en filmpje van haar:

Afbeelding

Afbeelding

Ze deed het gisteren heel goed, liep fijn mee aan de riem (buiten verwachting goed), begon wat meer te ontspannen in de auto (in haar bench lekker rustig geslapen op de terugweg), heeft veel nieuwe mensenvriendjes gemaakt, liet zich aaien, heeft snoepjes aangepakt van andere mensen.
Kortom, voor haar alweer heel veel grenzen verlegd, wat is het een dapper klein meisje  :-*

En ja, het is soms 2 passen vooruit en weer 1 achteruit, dat zie je ook in het filmpje (aan de schapen), dit was haar 2e sessie (met Mika samen), haar 1e met Easy samen was beter, maar dan zie je gewoon dat ze nog weinig conditie heeft en de concentratie op een gegeven moment op is.
Bovendien zaten langs de kant haar hondenvriendjes waar ze lang mee samen (op de zolder opgesloten) gezeten heeft.
En dan was ze op een bepaald punt afgeleid en ging steeds naar de kant.

Mouse en Jake zijn niet de enige 2 honden die van die locatie afkomen, het waren er in totaal 6.
De andere 4 hebben inmiddels gelukkig hun eigen mandje gevonden, die zijn door Pia via de herplaatsgroep voor border collies op FB herplaatst, de 2 die ik hier heb waren de meest getraumatiseerde, daarmee dat ik die heb meegenomen omdat we de plek hebben ze ook voor langere tijd op te vangen.

Ze ziet er al beter uit, soms echt al weer vrolijk, begint weer te genieten van haar leven, kijk maar:


Jake gaat volgende week ook eens mee kijken bij mensen met schapen, dan hoop ik van hem ook weer foto's en een filmpje te kunnen maken  :biggrin2:
#3000757
Joh wat doen jullie je best echt toppi  ;)
En ze is inderdaad onzeker maar dat is in deze situatie normaal
Maar wat doet ze het goed!!
Ik zou als ik het zo zie de volgende keer als het kan proberen wat minder mensen erom heen doen
Ze word daar erg onzeker van je ziet haar steeds die kant op kijken
1 op 1 desnoods 1 ervaren stabiele hond erbij waar ze zich aan op kan trekken
God wat zou ik er 1 graag willen ik smelt gewoon , ik kan het niet doen maar mijn hart zegt ja
Ik hoop zo dat ze allebei zo goed bij ervaren mensen terecht komen en het liefst ook mensen die wat met schapen doen, al is het maar 1 x per maand zo belangrijk
Enorm veel succes en ik hou mijn oren open
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door