Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#2997320
Hoi allemaal,

Ik wil aan het einde van oktober wat spulletjes gaan bestellen bij Degomeat.

Op de site hebben ze verschillende dingen staan van konijn ( konijnenkarkas van een tam konijn deze is met kop en dan heeft degomeat ook konijnenrugstukken). Ik vraag me af of dit botten zijn die ik mijn (nog niet zo lange) BARF hondje kan/mag geven?
Op verschillende sites lees ik dat ze soms zacht zijn en soms ook hard....?

Zou ik bijvoorbeeld ook de fazant en patrijskarkas kunnen proberen ( vinden honden deze over het algemeen wel lekker of niet?).

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden ;D
Door Lizzy
#2997322
Ik vind tam konijnkarkas behoorlijk zacht. Ik zou zelf beginnen met kip en eend en als volgende keus is dan konijn prima. En in de regel is dit zachter dan fazant/patrijs, als dat tenminste afkomstig is van echte wilde fazanten/patrijzen.
Gebruikersavatar
Door Becky
#2997324
Hoi Lizzy,

Ik geef haar al kippenvleugels en soms nekken. Hiernaast geef ik parelhoenkarkas.
Eend heb ik nog niet gegeven ivm diarree van KVV met eend.
Kwartel kan ook gewoon gegeven worden toch?
Door Lizzy
#2997326
Becky schreef: Hoi Lizzy,

Ik geef haar al kippenvleugels en soms nekken. Hiernaast geef ik parelhoenkarkas.
Eend heb ik nog niet gegeven ivm diarree van KVV met eend.
Kwartel kan ook gewoon gegeven worden toch?
Ja hoor, kwartel is ook prima. Maar als je al parelhoenkarkas geeft, kun je ook prima konijnkarkas geven!
Door smulpaap
#2997421
Becky schreef: En een konijnenkop en achterpoten? Kan ik die ook gewoon geven? Is haaskarkas/rugstuk van dezelfde hardheid als konijnenkarkas?


Konijnkop en haaskarkas/rugstuk zou ik nog niet geven . Een kop is tamelijk hard . En haaskarkas ook . Verder kan haaskarkas best scherp zijn en kaal .
Ik zou het dus rustig aan opbouwen . Een hondenlichaam moet ook leren verteren en dus geheel gewend raken aan vleesbot .
Als je de achterpoten van een tam konijn bedoelt dan zou dat naar mijn mening ook wel kunnen . Zo,n poot is goed bevleesd .
#2997571
De konijnkarkasjes zijn doorgaans de borstkastjes, zeker als de kop er nog aan hangt. Die zijn heel erg zacht. Zowat alle katten krijgen die zonder problemen weg.
De rugstukken is een ander gegeven.  Dat is lager op de rug, onder de borstkast en waar de achterpoten aan zitten.  Die zijn veel steviger (een konijn beweegt op zijn achterpoten en dat stuk rug draagt het meeste gewicht), dikker en dus harder.  Voor honden is dat nog steeds relatief beginnersbot, maar het is dus wel een stuk harder dan de borststukkarkasjes.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2997603
Ik geef onze hond sinds een maand ook barf en geef konijnenkarkas, kipkarkas, eendennekken, kippennekjes en vanaf deze week kalkoennekken. Konijnkarkas gaat er makkelijk in en heeft ie geen problemen mee...
Gebruikersavatar
Door pike
#2998026
pearlsofpassion schreef: De konijnkarkasjes zijn doorgaans de borstkastjes, zeker als de kop er nog aan hangt. Die zijn heel erg zacht. Zowat alle katten krijgen die zonder problemen weg.
De rugstukken is een ander gegeven.  Dat is lager op de rug, onder de borstkast en waar de achterpoten aan zitten.  Die zijn veel steviger (een konijn beweegt op zijn achterpoten en dat stuk rug draagt het meeste gewicht), dikker en dus harder.  Voor honden is dat nog steeds relatief beginnersbot, maar het is dus wel een stuk harder dan de borststukkarkasjes.
De rug draagt toch geen gewicht (tenzij je er een zadeltje oplegt  :biggrin2:). De poten dragen het gewicht.
Konijnen worden heel jong geslacht, de botjes zijn zacht. Veel beweging hebben die konijntjes in hun kooitje ook niet gehad overigens.
Jump schreef: Konijnenkop en achterpoot is een stuk harder als karkas en haas is een van de hardste botten die je kunt geven.
Haaskarkas is een stuk harder dan tam konijn, maar ik vind ze toch echt niet tot de hardste behoren. Je knipt ze zo doormidden die karkassen. Er zijn heel wat ribben en nekken die veel en veel harder zijn. Fazant is soms ook harder dan haas. En ook eendennekken heb ik ervaren kunnen soms knetterhard zijn. Zo hard dat mijn ervaren barfhonden ze weer uitkotsen.

Ik zou beginnen met de konijnkarkassen, borststukjes/rugstukken/koppen/boutjes en als dat netjes verteerd wordt kan je ook wel een haaskarkas geven of fazant- of patrijskarkas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door