Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2997249
Mijn werk is ook altijd mijn hobby geweest, maar nu zit ik met een probleem. Misschien kan een buitenstaander die dit leest hier eens iets over zeggen? Dat zou ik heel fijn vinden.

Ik ben van huis uit docent Nederlands en NT2, maar zit nu in de WW. De laatste jaren waren stormachtig, maar nu is alles wat rustiger geworden. Omdat ik graag bezig ben en gezien mijn leeftijd & de groeiende vraag naar eerstegraads bevoegden niet de illusie heb ooit nog ergens voor langere tijd aan de bak te komen, wil ik graag vrijwilligerswerk gaan doen: lesgeven aan volwassenen met taalachterstanden. Een soort mini-taalschooltje opbouwen. Naast de vele wandelingen met de hondjes.

Voorlopig vanwege mijn uitkering nog onder een klein voorbehoud, een 'gewone' baan zou er immers altijd nog in kunnen zitten, daarvoor moet ik van UWV beschikbaar blijven. Daaraan zit ik nog een klein half jaar vast. Mocht zich die situatie voordoen, dan zou ik die vrijwillige taallesjes voor een deel tijdelijk naar de avond kunnen overhevelen.

Ik heb in de buurt al een paar maanden een taalmaatje. Lesgeven bij haar of bij mij thuis blijkt geen succes. Het afleidingsgehalte is gewoon te hoog. Desondanks heeft zij aangegeven dat kennissen van haar ook graag beter Nederlands van mij zouden willen leren. Een klasje heb ik dus zo vol, maar dan moet er wel een geschikte ruimte zijn.

Het betreft allemaal mensen met uitkerinkjes, van wie ik hoogstens een kleine onkostenvergoeding zou willen vragen voor een boekje of stencilwerk. En dan op een leuke, ontspannen manier bezig zijn met taal. Daar droom ik ook echt van na jarenlang voor @#@#-organisaties te hebben gewerkt, waarvoor een cursist slechts een wandelend geldbedrag was  >:(.
Probleem is dus: waar doe je dat ????????????????

Nu is er hier in het dorp sinds kort een ruimte voor activiteiten. Ik zou daar graag een lokaaltje willen krijgen voor taallessen, alfabetisering, NT2, NT1, noem maar op. Ik heb het met een kennis besproken (maatschappelijk werkster) en zij juichte het plan toe, dacht dat er zeker behoefte aan zou zijn. 

Ik heb erg mijn best gedaan hierover contact te krijgen met de voorzitster van het bestuur van deze ruimte, hetgeen na zo'n drie maanden (....) (en een mail te hebben gestuurd naar de gemeente over mijn plannen) eergisteren 'opeens' lukte.
Ik had geen goed gevoel na het eerste gesprek met deze persoon, ben bang dat zij over mijn rug heen goede sier wil maken naar buiten toe. Ook vond ze dat ik wel andere vrijwillers kan gaan ondersteunen, want het schijnt dat enkele dames uit het dorp eveneens sinds kort vluchtelingenvrouwen taallesjes geven en daarbij tegen veel problemen oplopen (niveauverschillen bijvoorbeeld).

Dat wil ik best doen, maar mijn eigen lesjes zijn voor mij het allerbelangrijkste. Misschien ben ik daar wel a-sociaal in, hoor. Ik wil nu zo graag eens gaan doen wat ik zelf leuk vind en waar ik zelf voor 200% achter sta.
Ook heb ik, eerlijk gezegd, niet zo'n goede ervaring met ondersteuning van vrijwilligers. Het geduld dat ik heb bij mijn cursisten, ontbreekt me gewoon ten aanzien van veel mede-vrijwilligers :-X
Waarschijnlijk denkt die voorzitster dat ik met mijn plannen de huidige vrijwilligers in de weg zit. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En er kunnen immers ook afspraken over gemaakt worden, dat de een dit doet en de ander dat, bijvoorbeeld. Taalcontacten kunnen er niet genoeg zijn voor wie een taal nog niet goed beheerst.
Komende week zal ik haar zien, misschien valt het toch mee, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Gisteren zei iemand dat ik mijn ideeen op papier moet zetten en deze ook met de gemeente moet gaan bespreken. En dat ik geen verantwoordelijkheden van de overheid voor mijn rekening moet nemen. Daar lachen ze zich in hun vuistje bij zo'n initiatief. En dat ik zeker een vrijwilligersbijdrage moet eisen.

Ik ben echter niet zo zakelijk, wil ook geen zzp'er worden, dat is niets voor mij. Ik ben niet gehaaid genoeg en doe dit werk uit een soort van roeping (getsie, wat klinkt dat dramatisch), hoef er niet rijk van te worden.

De oplossing zou zijn, dat ik thuis lessen ga geven, maar daar heb ik dus helaas niet de ruimte voor. Was het maar zo. Bovendien woon ik in een uithoek van de gemeente en hebben de meeste cursisten nog niet eens een fiets ......
Een en ander nog even afwachten lijkt me ook geen goed plan. Nu is er namelijk misschien nog ruimte in dat gebouw, straks zit alles er mogelijk al vol.

Pfff, wat een gedoe.

Ik loop hier heel erg over te piekeren, en zou zo graag eens tips/meningen van buitenstaanders horen. Heeft iemand misschien ook ervaring met een soortgelijke situatie ...... En wat dan gedaan?
En kan ik heisa met UWV verwachten? (Ik solliciteer nog steeds braaf een flink aantal keren per maand en zal dat netjes blijven doen, daar kunnen ze dus niets over zeggen)
#2997265
Ergens een leegstaand schooltje dat ze voor een klein bedrag verhuren?
Afspraken maken voor een kleine ruimte in een dorpskroegje dat niet te veel kost?
Aan de bibliotheek vragen of het kan/mag?

Ik noem maar eens wat op.
#2997293
Ik geloof nooit dat t uwv hier toestemming voor zal geven. Ze zijn niet voor vrijwilligerswerk. Ze willen dat je een betaalde baan zoekt en daarmee eigenlijk basta. Ik zou dat eerst maar eens uit gaan zoeken voordat je met gemeentes en wat al niet meer gaat praten. Iedere minuut die je hier in stopt stop je niet in het solliciteren en dat vinden ze niet leuk bij t uwv.
Waarom kan iets waar je wat aan verdient trouwens geen roeping zijn? Ik zou toch wat zakelijker worden als ik jou was. Dan kun je workshops volgen via uwv en speciale regeling krijgen.  Ik zou daar eens over nadenken.  Maar nogmaals pas op.. Ook dimgen doen om je bedrijf voor te bereiden is geen solliciteren.  Overal eerst toestemming voor vragen.
#2997859
Tja, bijna 300 sollicitaties verder, en UWV blijft maar drammen dat er gesolliciteerd moet worden. Zucht.
Ik weet het, dat een betaalde baan prioriteit heeft, doe er ook genoeg aan om die te krijgen, maar van nietsdoen word je ook niet blij. Ik wil zo graag aan de slag!
Vanmiddag ben ik voor niets naar mijn afspraak over taalactiviteiten in het dorp getogen. De persoon met wie ik had afgesproken was er niet en verder wist niemand iets ervan :(. Dus ga ik weer verder zoeken, en toch maar weer contact opnemen met de gemeente. Misschien willen ze iets in mij investeren en zo ben ik dus bezig met open sollicitatieactiviteiten. Toch?
Het is zo frustrerend allemaal.
#2997870
FLJTS schreef: Tja, bijna 300 sollicitaties verder, en UWV blijft maar drammen dat er gesolliciteerd moet worden. Zucht.
Ik weet het, dat een betaalde baan prioriteit heeft, doe er ook genoeg aan om die te krijgen, maar van nietsdoen word je ook niet blij. Ik wil zo graag aan de slag!
Vanmiddag ben ik voor niets naar mijn afspraak over taalactiviteiten in het dorp getogen. De persoon met wie ik had afgesproken was er niet en verder wist niemand iets ervan :(. Dus ga ik weer verder zoeken, en toch maar weer contact opnemen met de gemeente. Misschien willen ze iets in mij investeren en zo ben ik dus bezig met open sollicitatieactiviteiten. Toch?
Het is zo frustrerend allemaal.
Believe me I know. Ik geloof niet dat dat als open sollicitatie gezien word maar daf weet je zelf ook wel. Lieverd succes en wees voorzichtig.  Je verrader slaapt niet en woont om de hoek.
Wajong is heel anders Irish.
#2998035
Hoe het precies zit weet ik niet (niet mijn afdeling) maar volgens mij ziet UWV dit wel degelijk als 'eigen werk' Dit omdat je niet via een stichting aan het werk bent. Dus met andere woorden. Elk uur dat jij hiermee bezig bent zou je jezelf moeten betalen en zou je moeten worden gekort op je WW-uitkering. Zoals eerder aangegeven voorzichtig hiermee zijn dus en / of navraag doen in hoeverre jij dit als vrijwilliger mag doen. Als jij dit in je avonduren doet (aantoonbaar) blijf je wel beschikbaar voor werk overdag, misschien dat het dan weer wel mag? Ik weet het oprecht niet hoe dat in elkaar steekt met WW.  :-[ Dat je wat wilt doen vindt ik een dikke pluim waard en zeker het werk wat je wilt gaan doen. Maar het kan nooit de bedoeling zijn dat jij straks je WW moet terugbetalen, met boete omdat je niet hebt doorgegeven dat je 'werkt' (en dan dus wel bij mijn afdeling komt). Alleen maar omdat je niet voldoende informatie hebt gekregen / opgevraagd wat je nu wel en niet precies mag doen in het vrijwilligerswerk.  ;)
#2999361
Al het vrijwilligerswerk dat ik tot nu toe heb gedaan ging onder voorbehoud, namelijk dat  het stopt of naar een ander tijdstip verplaatst wordt als er betaald werk om de hoek komt kijken. Daarbij kan ik daadwerkelijk aantonen dat ik heel veel solliciteer. Alle brieven & afwijzingen (als ik die tenminste krijg) bewaar ik. Dus waarom zou UWV moeilijk moeten doen?  Ik houd mijn vak op deze manier bij en blijf niet achter de geraniums zitten. Inmiddels liggen mijn sollicitatiebrief, cv en een stencil waarin ik mijn aanpak en visie beschrijf (met veel eigen fotomateriaal, bijvoorbeeld een inburgeringsgroep op bezoek bij burgemeester Aboutaleb en een aantal Somalische vrouwen in een klompenmakerij, echt leuk - vind ik dan  :P) op het gemeentehuis en heeft het hoofd van de afdeling sociale zaken beloofd ernaar te zullen kijken. Nu maar duimen, dat er ergens nog een klein potje gevonden wordt, genoeg om van te starten ::).
Door BusKay
#2999368
Beste FLJTS

Ik vind jou drijfveer/passie etc. zeer prijzenswaardig echter... ik vind stage cq. vrijwilligerswerk of welke vorm van onbetaald werk dan ook een moderne vorm van slavernij...
Ons geweldig kabinet heeft het over banen scheppen...... waarvan men zelf weet dat ze er niet meer komen...
Ascher deze week nog gezien met robots welke ook zogenaamd weer werk zouden opleveren en de scholen die zich hierop zouden moeten aanpassen...
Zouden ze dan leren hoe de afstandsbediening van de robot werkt??

Nogmaals chapeau voor de wijze waarop je met jou beroep omgaat...
#2999536
Ik begrijp wat je bedoelt. Aan de ene kant ga ik ook wel met je mee, aan de andere kant: wat als je werk tevens je hobby/roeping is en je de kriebels krijgt als je het een tijdje niet hebt kunnen doen? (Beetje dramatisch, maar zo is het gewoon wel.)

Ik let er wel op, dat er niet van me wordt geprofiteerd.
Voorbeeld: Heb vorig jaar een poosje als vrijwilliger taallessen gegeven bij een grote ideele organisatie, totdat ik hoorde dat die zelf  inburgeringslessen ging verzorgen ( a € 3600,- per cursist, en dan betrof dat dus mensen met piepkleine uitkerinkjes :o). Daarbij passeerden ze mij (met allerlei smoesjes; aan de lessen lag het in ieder geval niet, want er was zo veel belangstelling voor dat er een wachtlijst was).
Ik denk dat ik te duur was (te hoge loonschaal waarschijnlijk), en mogelijk ook te weinig plooibaar (laat me op mijn vakgebied niet meer alles op de mouw spelden), maar was nog wel goed genoeg om ondersteunende lesjes te blijven verzorgen. En dan die instelling dus vervolgens mooi weer spelen bij de gemeente: 'kijk eens wat een goede resultaten wij boeken ...'
Daar was ik dus zooooo weg toen ik doorhad hoe de vork in de steel zat  >:(  :rant: :wavetowel2:.

Maar ik was ook een tijdlang een middag per week actief op een dagbehandelingsafdeling van een psychiatrische instelling. Dat was echt helemaal te gek. Een geweldige sfeer, ontzettend lieve collega's en zulke dankbare cursisten. Ook best heel moeilijk, want als iemand een slechte dag had, moest je je hele planning omgooien en a l'improviste aan de slag.
Er wordt enorm bezuinigd in die hoek en ook daar was dat zeer merkbaar (locatie is inmiddels helaas gesloten; arme bezoekers, waar moeten zij nu naartoe? :-\).
Ik vond het heel waardevol om, ondanks die constante druk van die sluiting die er boven hing, toch iets voor die mensen daar te kunnen betekenen. Mede door de goede contacten met het personeel heb ik nooit het gevoel gehad een soort van slaaf te zijn.

Maar goed, ik ga nu dus proberen - tegen een zeeeer redelijke vergoeding - voor de gemeente iets te gaan doen. UWV hopelijk ook weer blij, of niet, als alle potjes bij SoZa leeg blijken. Dat nieuwe buurtcentrumin het dorp laat ik maar lopen, daar ga ik geen energie meer in steken :P.

Gaat het plan niet door, dan probeer ik nog ergens een half jaar in de luwte lesjes te geven. Daarna stopt mijn uitkering en ga ik me bezinnen op verdere stappen. Kleine zelfstandige worden lijkt me heel eng. Ik kom bijvoorbeeld nooit aan meerdere opdrachtgevers vanwege mijn leeftijd en het feit dat er bijna geen bedrijfjes richting doelgroepenonderwijs meer over zijn.Heeft iemand daar ervaring mee?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door