Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2994773
Pfff, ik weet het niet meer  :( Ik zal proberen hier het verhaal te vertellen, misschien dat het voor iemand bekend voor komt.

Enkele jaren terug plaste onze oude reu een bruine kleur urine. Natuurlijk naar de DA met een staaltje, hond onderzocht, echo, ... resultaat: de blaas was enorm gekrompen en de blaaswand was zelfs 7 mm dus naar huis met een antibioticakuur en na een tijdje was het weer over. Maar om de zoveel tijd kwam het terug en meestal kreeg ik het wel weg met vitamine C/Cranberry/Indische Nierthee en Sabal Complex.

Vorig jaar werd de oude reu 9 jaar en werkten men middeltjes niet. Nu had ik me altijd voorgenomen dat als ik na een dag of 4 geen verbetering zag, naar de DA ging voor onderzoek. En zo gebeurde. Onder narcose, echo van de buik/blaas/prostaat/organen, "steriele" urine, bloed trekken, ... De prostaat was iets vergroot maar minimaal. De blaas was weer gekrompen, blaaswand weer dikker (mag normaal +/- 1 mm zijn) en iets raars erin. Voor de rest alle organen goed ... Voor de zekerheid ook gelijk maar foto's van de heupen, rug en nek laten nemen, want ja tenslotte heeft hij HD C. Dit viel super goed mee, de DA vertelde dat als we zegden dat het een hond van 3 jaar was dat hij het ook geloofde aan de hand van de foto's. Geen artrose niets. Na en biopt, het op kweek zetten en dergelijke van het "rare" in de blaas kwam eruit dat er geen kankercellen of dergelijke in zaten. Het vermoeden ging dus om een poliep. De DA stelde voor om een chemische castratie te proberen en zien of het effect had.

Na de chemische castratie gingen de ballen bijna weg en hebben we 6 maand geen last gehad. Toen het tijd werd voor de vernieuwing van de chemische castratie begon hij weer bruin te plassen. Dus hop naar de DA en ja hoor binnen een paar dagen was het plassen weer normaal. Na een maand of 2 ging het mis  :( hij begon vanachter te zwalpen, zakte door z'n achterpoten en plaste weer bruin ... dus hop naar de Orthomanueel therapeut. Iedereen in verbazing over hoe het kon dat een hond die de week daarvoor nog uren mee in de bergen wandelde, speurhond deed, ... ineens er door zakte. We wijten het maar aan de ouderdom, tenminste dat dachten we ... Maar na anderhalve week begon het plassen te verbeteren en ja hoor hij ging weer graag mee wandelen, sprong weer over de sloot en heeft zelfs mee ong 1.5 uur gewandeld de afgelopen weken (zelfs in de bergen). Terug naar de Orthomanueel Therapeut en ook zij had geen verklaring.

Nu hebben we hier een reu op bezoek gehad en raar maar waar vorige week kreeg onze oude reu het bruine plassen terug en de andere begon een paar dagen ook  :( Nu hebben we al langer het vermoeden dat het voortkomt van een bacterie of iets dergelijks van onze oude teef. Die is gesteriliseerd op 6 maand voor de eerste loopsheid. Toch zie je bij haar de perioden terug komen dat ze loops had moeten zijn want de reuen lopen dan enorm achter haar aan. Een paar dagen later hebben we weer ellende ....

Is er misschien iemand die dit herkend? Vannacht weer elke 1 à 2 uur op moeten staan omdat de reu moet plassen en onrustig wordt. Ik vind het wel zo verschrikkelijk zielig voor die oude reu. Weet er iemand van jullie of het mogelijk is dat onze oude teef een stof heeft (bv in de urine) waardoor dit kan gebeuren met reuen?

Sorry voor het hele verhaal, maar we hebben momenteel echt geen inspiratie meer  :-\
#2994907
Radja schreef: Kan het zo zijn dat het teefje ook een blaasontsteking heeft,want dan ruiken ze voor een reu hetzelfde als loopsheid.
Alles kan  :-\ Ze heeft wel nergens last van. Toen ze jong was, heeft ze 2 x  een blaasontsteking gehad maar daarna eigenlijk nooit meer wat van gemerkt. Heb urine van haar ook opgevangen en zal het vragen aan de DA. Bedankt voor de tip!!
#2994978
Mijn oudste reu had ook hele donkere urine. Zat op een gegeven moment ook bloed bij. Sinds ik hem 's-ochtends en 's-avonds een extra mok water laat drinken (met een scheut geitenmelk) heeft hij nergens meer last van en is de urine steeds heel mooi licht van kleur.
#2994991
Nou we zijn terug van de DA  :( De oude reu is gecontroleerd, zijn plas zo'n kleur had ze nog nooit gezien ... Teveel rode bloedcellen erin (net zoals anders) voor de rest niets raars eraan. Daarna
- Zijn mannelijkheid onderzocht: niets aan te zien
- Onderzoek langs achter: niets te voelen wat raar is
- Echo: poliep in de blaas (was vorig jaar ook al zo), prostaat niet vergroot, voor de rest alles normaal

Ons teefje:
- urine: niets raar (geen bacterien niets) Enkel stinkende urine
=> dan maar bloed getrokken voor progestoron te bepalen + algemene controle en urine ook opgestuurd.

De reu op bezoek:
- urine laten onderzoeken: teveel rode bloedcellen ...

Ze had niet het idee dat het door het teefje kwam, maar vond het wel bizar dat beide reuen het hadden rond dezelfde tijd. Maar weer afwachten ... Morgenavond om 19 uur mogen we bellen voor de resultaten. De oude reu wou ze opereren voor de poliep eruit te halen (en evt castratie). Zie dat echter niet zitten, hij wordt over 2 weken 10 jaar ... Chemisch castreren wou ze niet doen aangezien het volgens haar niet noodzakelijk is. Heb dan toch de keuze gemaakt om een chemische castratie die een maand werkt te zetten. Heb gezegd dat als het binnen een paar dagen gedaan is, hij niet onder het mes gaat maar wel weer de 6 maand durende chemische castratie krijgt.

Hopelijk komt er morgen iets uit  :(
#2994993
Doranto schreef: Mijn oudste reu had ook hele donkere urine. Zat op een gegeven moment ook bloed bij. Sinds ik hem 's-ochtends en 's-avonds een extra mok water laat drinken (met een scheut geitenmelk) heeft hij nergens meer last van en is de urine steeds heel mooi licht van kleur.
Had hij daar altijd last van? Of slechts enkele weken per jaar?
#2995006
Valerie schreef: Had hij daar altijd last van? Of slechts enkele weken per jaar?
Op een gegeven moment viel het mij op dat hij druppeltjes bloederig vocht verloor en de urine heel donker was. Volgens de DA had het met zijn prostaat te maken.
Ik ben hem toen meer laten gaan drinken en het is sindsdien niet meer terug gekomen. Hij heeft het dus 1x gehad.
Mijn andere oudere honden krijgen trouwens sindsdien ook extra drinken. Ik ben van mening dat extra drinken sowieso goed is voor oudere honden. Vooral voor de nieren. Bij de oudjes is de urine nu steeds heel mooi licht van kleur. Ze moeten nu wel wat vaker naar buiten, maar dat vind ik niet erg.
Laatst gewijzigd door doranto op di 23 sep 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2995012
Hier staat ook altijd water voor alle honden. Heb ook vaak een kraan open staan want daar drinken ze graag van. Heel veel drinken in combi met de BARF/KVV doen ze eigenlijk niet. Als ik een keer wat brokken uitstrooi beginnen ze vaak wel te drinken.

Bij de BARF of KVV doe ik (als ze het hebben) een goede portie Indische Nierthee bij en extra water op het eten zodat ze meer drinken. De oude heb ik geprobeerd met onder andere bouillon om meer te laten drinken. Dat lukte nooit, dus op een gegeven moment ranja erbij en dat dronk hij wel graag. Ook geitenmelk krijgen ze af en toe.
#2997200
Bij de eerste dierenarts kreeg ik als resultaat:
- oude reu: opereren en poliep eruit halen
- jonge reu: antibiotica
- teef: stimulatietest en anders kijkoperatie
- jonge teef (7 maand) moest ik maar steriliseren op voorhand, dan hadden reuen daar al zeker geen last van ...

Aangezien uit de urine van de teef niets terug kwam, beide reuen hebben een blaasontsteking.

Aangezien geen vertrouwen in deze dierenarts zijn we naar een andere gereden en daar kwam volgend resultaat uit:
- oude reu: poliep + blaasontsteking (antibiotica) + verdikte blaaswand
- jonge reu: blaasontsteking (antibiotica)
- oude teef: volledig gezond maar ...

Aangezien deze DA ook niet in toeval geloofde, de teef toch verder onderzocht. Nu blijkt dat haar vaginaring enorm klein is, waardoor alle bacteriën erachter blijven hangen en eens in de zoveel tijd eruit komen (stinkende urine vol met bacteriën). Dit ruikt extreem lekker waardoor reuen extreem gaan likken en die bacteriën binnen krijgen  :-\ Daarnaast kwam eruit dat ze Vaginitis heeft (als ik het goed gesnapt heb, zorgt dit erna ervoor dat al het "afval" achter de ring blijft hangen. Dus echt een bacteriebron.

Het kwam erop neer dat onze oude (gesteriliseerde) teef eigenlijk het hele jaar ruikt als een loopse teef op haar hoogtepunt. Als de urine dan nog meer stinkt, is het voor reuen helemaal super. Bij de reuen doen de hormonen dus eigenlijk aanzienlijke overuren  :-[ zet daar bacteriën bij en je hebt de ellende.

Aangezien de oude teef momenteel volledig in orde is volgens bloed en urine, is er geen behandeling ... We konden een operatie doen maar dan moest er een volledige reconstructie van de vagina komen. De DA zag dit absoluut niet zitten voor een teef van 10 jaar en wij natuurlijk ook niet  ;) Nu zat ik echter zelf na te denken of ik haar niets kon geven zodat
1: de geur verminderd en de mannen minder last ervan hebben
2: de vaginitis te voorkomen

Volgens de DA heeft het zuur maken van de urine door vitamine C of cranberry weinig effect aangezien het een ophoping is van bacteriën en vuil wat een echte broeihaard wordt voor bacteriën. Mochten jullie een idee hebben ...
#2997206
Interessant dit om te lezen zeg! Onze jongste reu loop af en toe helemaal hyper achter een van de oude teefjes aan. Het lijkt wel of hij denkt dat ze loops is en we moeten hem dan steeds bij haar wegjagen omdat zij dat absoluut niet leuk vindt. Zou zomaar hetzelfde euvel kunnen zijn als bij jouw honden. Ik lees met belangstelling mee!
#2997228
Wij zijn er nu 4 jaar mee bezig en dachten dat het probleem bij onze oude reu lag. Dacht altijd dat het ging om de omschakeling tussen koud/warm, maar toch maar eens op onderzoek uit gegaan. Volgens dierenarts komt het vaak pas aan het licht als de honden ouder zijn vanaf een jaar of 6 à 7. Toevallig of niet, maar bij onze oude reu is het op 6 jaar begonnen met blaasontstekingen. Elk jaar 2 of 3. Pas op 9 jaar was de prostaat vergroot, poliep erin en de blaas erg klein (met hele dikke blaaswand). 2 chemische castraties later is nu de prostaat zelfs erg klein.

Bij mij jaagt de oude teef ze weg, ze proberen wel maar zonder succes  :biggrin2: Wat dat betreft is het een echt kreng. Achteraf ga je nadenken en kom je tot de conclusie dat als ze met andere reuen speelt(de) op de hondenclub en zo dat ze vaak als eerste beginnen snuffelen en helemaal hyper worden (tanden klapperen/slijmen), zelfs dekreuen. Eigenlijk onvoorstelbaar dat een gesteriliseerde teef dat te weeg kan brengen. Ik had ze net speciaal hiervoor laten steriliseren voor de eerste loopsheid zodat er geen ellende kwam (teef zonder stamboom, herkomst onbekend). Nu blijkt dat de reuen hier allemaal elke dag hormonaal geprikkeld worden ... en je kunt er niets aan doen  :-[ langs links wandelen met de teven en langs rechts met de reuen maar ja dat heeft geen effect als ze altijd samen mee gaan. Daarnaast heb ik geen kennels en loopt normaal alles los (zowel in huis als in de tuin).

Het bizarre eraan vond ik dat in Juli de oude reu het weer had en volledig door z'n achterhand zakte en begon te slepen. Natuurlijk niet de link gelegd en maar langs de manueel therapeut geweest van wat die nu weer heeft ... hij wordt echt oud. Ze kon eigenlijk geen rare dingen vinden tegenover normaal. Maar een maand later kom ik op controle bij haar en ze vroeg wat ik met hem gedaan had. De achterhand was weer stabieler. We konden dit alleen maar bevestigen. Want nadat het bruine plassen over was, begon hij weer slootje te springen, met de pup te spelen en zo terwijl hij de week daarvoor niet eens wou mee gaan wandelen. Dus van knorrepot weer naar een vrolijke hond. Begin september wandelde hij weer meer dan 2 uur bergop/af mee in Frankrijk met veel plezier. Vorig weekend op zondag (hadden we nog niets door) begon het motiveren weer om mee te gaan. Nu staat hij weer te springen voor de poort dat hij mee wilt. Hij heeft er dus blijkbaar enorme last van.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door