Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Baldrick
#2995433
Sinds enige tijd zijn we geheel over naar KVV. We zien ook echt hoe goed onze honden het er op doen. Maar hoe meer ik mij verdiep in het KVV gebeuren, hoe meer vraagtekens ik erbij heb.

Een van die dingen is: al geef je een KVV compleet, dan toch blijven variëren met andere merken/dieren.

Maar met een leven lang  Royal Canin brok geven aan een hond, kan een hond ook wel oud mee worden.
Dus waarom kan dat niet met bijvoorbeeld alleen een KVV compeelt?
Is compleet KVV dan minder compleet als een brok?
Door **Jolanda**
#2995438
Kvv 1 compleet is anders samengesteld dan Kvv 2, 3 ,4 en 5.

Als je zelf doet samen stellen, weet je precies hoeveel je van wat geeft. Zo geeft de een 25% vleesbot, de ander 30% en weer een ander maar 20%.
En met kvv is dat net zo. Omdat je niet precies weet hoeveel er van wat in die kvv zit, kun je beter afwisselen.
Met diersoorten is dat net zo. Het kan prima op 1 diersoort, maar het is veel beter om meerdere te voeren.
Iedere dag een appel eten is goed voor je, maar afwisselen met peren, pruimen, banaan, aardbei enz is beter.
Door bloemetje
#2995552
Ook onder kvv is er royal canin, hills en pedigree en lager in kwaliteit. De afgelopen jaren is er ook behoorlijk wildgroei geweest aan nieuwe kvv merken. Aangezien niet van ieder merk precies bekend is wat men er in doet en omdat het gewoon voor de hond ook fijn is adviseren wij af te wisselen.
Natuurlijk valt een hond niet om als hij een heel goede kvv eet elke dag. Maar wat wij willen is optimaal en natuurlijk.  Elke dag hetzelfde is niet optimaal. 
Maar weten we precies wat er in de rc gaat? Nee dus. Net zo min als in kvv.
Daarnaast zijn er verschillende vormen van je kvv compleet maken. Het kan zijn dat je compleet voert als je alle zes smaken voert van dat merk (Tinlo Barfmenu). Of men voegt een premix (vitamine ed) toe aan zijn product (Carnibest).

Ik hoop dat ik t iets inzichtelijker heb kunnen maken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2995558
Ik denk dat je moet denken in goed-beter-best.

Het probleem met kvv's is dat je uiteindelijk geen enkel idee hebt van de kwaliteit. Je moet, net als bij brokken, erop vertrouwen dat de fabrikant een beetje fatsoenlijke ingrediënten gebruikt en het op een goede manier verwerkt. Je weet niet of er goede kwaliteit spiervlees in gaat of slechte kwaliteit kopvlees. Om maar iets te noemen.
Bij brokken is afwisseling niet goed, de hond gaat er in de regel van aan de diarree. Dat is bij vers niet zo. Eenmaal gewend aan vers, kun je heel makkelijk variëren. Wel moet je opletten dat het ene merk een hoger bot% heeft dan de andere, dus je moet in de gaten blijven houden of de ontlasting goed blijft. Ook kijk je of de hond het met smaak eet (niet bij elke hond een even goede graatmeter  ;D), of hij mooi blijft glanzen, niet gaat ruiken of vettig aan gaat voelen.

En door te variëren, zorg je ervoor dat je een grotere kans hebt dat je hond alles goed binnen krijgt. Merk X doet bijvoorbeeld vooral hart en lever als organen, merk Y vooral hart en nier, merk Z voegt ook eens maagjes toe en zo heb je variatie en meer zekerheid.

Dus een goed merk kvv voeren is goed, meerdere merken voeren is beter.
Door Lizzy
#2995562
[quote="Baldrick"]
Sinds enige tijd zijn we geheel over naar KVV. We zien ook echt hoe goed onze honden het er op doen. Maar hoe meer ik mij verdiep in het KVV gebeuren, hoe meer vraagtekens ik erbij heb.

Een van die dingen is: al geef je een KVV compleet, dan toch blijven variëren met andere merken/dieren.

Maar met een leven lang  Royal Canin brok geven aan een hond, kan een hond ook wel oud mee worden.
Dus waarom kan dat niet met bijvoorbeeld alleen een KVV compeelt?
Is compleet KVV dan minder compleet als een brok?
[/quote]

En dat zegt...? Royal Canin?

Heel veel KVV's kun je overigens hetzelfde mee doen. Maar ik wil persoonlijk niet doen aan overleven maar aan ultiem gezond voeren.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#2996405
[quote="Lizzy"]
En dat zegt...? Royal Canin?

Heel veel KVV's kun je overigens hetzelfde mee doen. Maar ik wil persoonlijk niet doen aan overleven maar aan ultiem gezond voeren.
[/quote]

Daar zijn ook wel bewijzen van: Natuurlijk kan dat, als je hond maar sterk genoeg is. Mijn golden retriever is er 14 mee geworden.

Inmiddels ben ik om hoor en voer KVV, naar alle tevredenheid. Maar die "antibrok felheid" is niet altijd terecht. En dat laatste is niet persoonlijk bedoeld.
Door M@rina
#2996773
Mijn opa is 81 geworden en heeft gerookt vanaf zijn 14e.... om dan te zeggen dat roken niet ongezond is.... we weten inmiddels allemaal beter, toch?
Door Martine-Tom
#2996864
Ja een hond kan 16 worden op Royal Canine of welke brok dan ook, en dat kan ook op 1 soort kvv, er zullen vast honden zijn die 16 worden op smuldier oid. De vraag is alleen of het gezond is, en dat denk ik van niet, ik denk dat je zeker met kvv beter af bent door af te wisselen, gewoon zodat je zeker weet dat ze alles krijgen, en daarbij, ik zou zelf ook niet graag mijn hele leven hetzelfde eten dus mijn dieren hoeven dat ook niet  :)
Door Martine-Tom
#2997095
Tuurlijk kan dat, op frikandel of brood met leverworst zullen er ook vast honden oud worden.
Door smulpaap
#2997135
[quote="Fioon"]
Het ging er over of de hond wel oud op RC kan worden. De vraag of het gezond is, is een andere.
[/quote]

Het is denk ik maar net hoe je naar je hond kijkt .
Ik ken in mijn buurt genoeg honden die volgens de eigenaar ""gezond "" zijn
Maar als ik die honden zie dan zie ik
Een kakkende hond die eeuwig slappe shit produceert ...... Ach dat hoort bij mijn hond , ik ken hem niet anders
Of een hond die tijdens de wandeling loopt te sterven van de jeuk ...... lachend , ooh kijk Bobbie start zijn brommertje weer , kom Bobbie nu weer verder
Of een stramme hond , al geheel uitgeblust , ja maar hij is al 10 hoor .( En soms veel jonger ) Dat sleept zich dan voort , een 400 meter , doet de behoeften en gaat weer naar binnen
Ja , hij is wat lui hoor , echt lekker wandelen daar heeft hij al tijden geen zin meer in
Of de vele honden met overgewicht
En de vele honden met doffe futloze vachten
En de honden die onderweg op hun donder krijgen omdat ze het altijd buiten flikken om hevig aan of in hun oren te krabben , of aan de staart bijten
En de honden die helemaal hyper zijn en blijven door al die geweldige ""voedingsstoffen "" in de brok die hij zijn leven lang te eten krijgt
Konden deze honden hun eigenaar maar eenmaal vertellen hoe ze zich hieronder voelen , maar helaas dat kunnen ze niet . En een hond is hard voor zichzelf
Diezelfde eigenaren zie ik ook als ik boodschappen doe in de super , het laat zich raden wat er voor Vicky word gekocht
En als Vicky dan oud is en zo hardnekkig stinkt dan mag hij zijn laatste levensdagen misschien wel slijten achter de tralies , in het asiel
Door Martine-Tom
#2997143
[quote="smulpaap"]


Het is denk ik maar net hoe je naar je hond kijkt .
Ik ken in mijn buurt genoeg honden die volgens de eigenaar ""gezond "" zijn
Maar als ik die honden zie dan zie ik
Een kakkende hond die eeuwig slappe shit produceert ...... Ach dat hoort bij mijn hond , ik ken hem niet anders
Of een hond die tijdens de wandeling loopt te sterven van de jeuk ...... lachend , ooh kijk Bobbie start zijn brommertje weer , kom Bobbie nu weer verder
Of een stramme hond , al geheel uitgeblust , ja maar hij is al 10 hoor .( En soms veel jonger ) Dat sleept zich dan voort , een 400 meter , doet de behoeften en gaat weer naar binnen
Ja , hij is wat lui hoor , echt lekker wandelen daar heeft hij al tijden geen zin meer in
Of de vele honden met overgewicht
En de vele honden met doffe futloze vachten
En de honden die onderweg op hun donder krijgen omdat ze het altijd buiten flikken om hevig aan of in hun oren te krabben , of aan de staart bijten
En de honden die helemaal hyper zijn en blijven door al die geweldige ""voedingsstoffen "" in de brok die hij zijn leven lang te eten krijgt
Konden deze honden hun eigenaar maar eenmaal vertellen hoe ze zich hieronder voelen , maar helaas dat kunnen ze niet . En een hond is hard voor zichzelf
Diezelfde eigenaren zie ik ook als ik boodschappen doe in de super , het laat zich raden wat er voor Vicky word gekocht
En als Vicky dan oud is en zo hardnekkig stinkt dan mag hij zijn laatste levensdagen misschien wel slijten achter de tralies , in het asiel
[/quote]Jaaaa Smulpaap...maar ze zijn op die manier wel mooi 16 geworden  ::) :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2997171
[quote="smulpaap"]


Het is denk ik maar net hoe je naar je hond kijkt .
Ik ken in mijn buurt genoeg honden die volgens de eigenaar ""gezond "" zijn
Maar als ik die honden zie dan zie ik
Een kakkende hond die eeuwig slappe shit produceert ...... Ach dat hoort bij mijn hond , ik ken hem niet anders
Of een hond die tijdens de wandeling loopt te sterven van de jeuk ...... lachend , ooh kijk Bobbie start zijn brommertje weer , kom Bobbie nu weer verder
Of een stramme hond , al geheel uitgeblust , ja maar hij is al 10 hoor .( En soms veel jonger ) Dat sleept zich dan voort , een 400 meter , doet de behoeften en gaat weer naar binnen
Ja , hij is wat lui hoor , echt lekker wandelen daar heeft hij al tijden geen zin meer in
Of de vele honden met overgewicht
En de vele honden met doffe futloze vachten
En de honden die onderweg op hun donder krijgen omdat ze het altijd buiten flikken om hevig aan of in hun oren te krabben , of aan de staart bijten
En de honden die helemaal hyper zijn en blijven door al die geweldige ""voedingsstoffen "" in de brok die hij zijn leven lang te eten krijgt
Konden deze honden hun eigenaar maar eenmaal vertellen hoe ze zich hieronder voelen , maar helaas dat kunnen ze niet . En een hond is hard voor zichzelf
Diezelfde eigenaren zie ik ook als ik boodschappen doe in de super , het laat zich raden wat er voor Vicky word gekocht
En als Vicky dan oud is en zo hardnekkig stinkt dan mag hij zijn laatste levensdagen misschien wel slijten achter de tralies , in het asiel
[/quote]

Die zie ik ook Maar!!!

Er zijn ook vele hondjes op brokken net zo gezond als op vers. En ik ben echt vers voorstander hoor. Maar ik maak er sport van op de hondenschool om te kijken wat ik van een hond vind en dan horen wat ie te eten krijgt. Er zijn meer dan genoeg honden op brok die er gewoon prima uitzien, mooie bespiering, niet zo extreem poepen, geen jeuk hebben, niet stinken enz. Ik vind het daarom wat generaliserend dat alle brokkenhondjes bovengenoemde klachten en symptomen hebben. Dat is gewoon niet zo.
Door Aprilsnow
#2997182
Ik geloof ook best dat er honden zijn die het op brok prima doen. Het zijn niet allemaal stinkende en jeukende beesten. Zoals mijn 'huis'slager zegt, ja die van ons krijgt de brokken van de Lidl. Weet ook wel dat het geen topper is maar ze doet het er goed op en ze zijn niet duur. En ja ik weet dat er ook meteen een anti-diaree middel in zit omdat het er anders uitspuit maar zolang ze ze eet, ze energie heeft vind ik het prima....  :-[ Tja.... ik ga dan maar geen discussie aan. Kreeg wel van hem een bot aangeboden (paard) voor de hond om op te kauwen, heb ook nog rund voor je.... heb maar gezegd dat hij nog te jong is voor zo'n harde botten, niet goed voor de tandjes  ::) ::)

Dat er met KVV gezegt wordt wissel tussen merken en smaken af is om er voor te zorgen dat je je hond/kat naar vermogen het beste voorzet. Eigenlijk net als een mens. Kan op een frietje met en een frikandel ook best oud worden. Misschien nog wel in een voor hem/haar goede gezondheid maar..... naast dat het saai is om dag in dag uit hetzelfde te eten kan wat variatie in voedingsstoffen geen kwaad en zal het over het algemeen goed doen.

Wij voeren momenteel nog KVV en het is voor ons een zoektocht. Soms mooie ontlasting, dan weer vla. Waar het aan ligt? Geen idee maar hij eet in ieder geval de KVV met meer smaak dan de RC brokken die we even moesten voeren van de dierenarts ivm zijn struviet. Naast dat hij die de 2e keer al niet meer wilde eten was het net een rollade zo zwol hij op. Daar waren we snel over uit dat de brokken het niet gingen zijn  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door