Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#2967003
Mijn jongste Shih Tzu had een week of 8 geleden wat hotspots, waarvan ik dacht dat ze die misschien ontwikkeld had door evt wondjes van het spelen mat andere honden. Heb er toen ook niets mee gedaan en ze zijn vanzelf mooi ingedroogd en verdwenen.
Nu heeft ze sinds een week weer jeuk en heeft ze nu 4 hotspots en over het hele lichaam wat kleine rode vlekjes waar ze aan krabt. Een vind ik er zelfs lijken op een soort ring net zoals bij ringworm.
Vlooien zijn er niet, en omdat het nu toch wat erger is dan de vorige keer, toch maar even naar de DA gegaan.
Die heeft gekeken en zegt, geen vlooien, geen mijt...dus ja wat dan? We kunnen het helemaal laten uitzoeken via bloedonderzoek, maar ze wilde eerst kijken of het voedsel gerelateerd zou kunnen zijn en adviseerde iets van brokjes, maar mijn honden eten geen brokjes, dus heb ik aangegeven zelf met KVV aan de slag te gaan. Ze heeft nu wel Prednison gekregen om de jeuk weg te halen  :-X

Nu vind ik het lastig om te gaan elimineren omdat ze al zoveel dingen heeft gegeten, ze krijgen verschillende merken en diersoorten door elkaar, dus waar moet ik nu beginnen? Het is toch het beste om met een diersoort te beginnen wat ze nog nooit gegeten hebben?
Ze eten KVV van Tammenga, Carnifarm, Tinlo, Degomeat.
De diersoorten: kip/rund/paard/geit/lam/hert/konijn/eend/parelhoen/kwartel/fazant/kalkoen/gans/makreel/zalm
De diersoorten cursief hebben ze de laatste tijd niet op omdat ze die niet zo lekker vinden. Daarnaast krijgen ze een paar druppels Omega3 van Doils over het eten.

Hoop dat iemand mij tips kan geven wat ik nu het beste kan gaan doen  :duimen:
Door Lizzy
#2967014
Sinds wanneer krijgen ze Doils?

Ik zou even afwachten wat de prednison gaat doen. Werkt dit namelijk direct, dan is de kans op een voedselallergie heel klein c.q. uitgesloten. Werkt de prednison helemaal niet goed, is een voedselallergie niet uit te sluiten.

Ik neem aan dat je dierenarts een snel/kort werkende pred. prik geeft gegeven?
Door Elizaw
#2967464
Ze heeft geen prik gehad, ze heeft een korte kuur gekregen, eerste drie dagen 1 tabletje, dan 3 dagen een half tabletje, dan nog 3 keer een halve om de dag.
Moet zeggen dat ze heel rustig ervan is en ook nauwelijks meer krabt, dus dat is wel fijn voor haar.

De Doils krijgen ze een week of 7, eigenlijk nav de vorige keer hotspots ben ik dat gaan geven.

Maar jij zegt eigenlijk dat als de prednizooi werkt, het dan geen voedselallergie kan zijn? Maar het is ook geen mijt, geen vlooien..hoe kan ik er dan achter komen wat het wel is? Want wil het eigenlijk wel weten  :)
Door Lizzy
#2967488
Ik vroeg het omdat er een paar honden jeuk hebben gekregen van Doils.
Als je hond een vlooien allergie heeft, werkt predison wel. En volgens mij kun je ook de jeuk van bijv. hooimijt stoppen met prednison. Waar prednison ook goed bij werkt is bij atopische dermatitis.
Door Elizaw
#2967657
Dan zal ze daar dus op getest moeten worden, hartelijk dank voor je reacties Lizzy.

Zijn er misschien dierenartsen waarin vertrouwen is met dit soort problemen? Ervaringen hier van medeforummers? Ik woon in Gouda maar wil ook wel een stukje rijden  ;)
Mijn gevoel zegt dat de DA waar ik nu was, het alleen maar in de voeding zoekt  ::)
Door Elizaw
#2978039
Vorige week nog even terug gegaan naar de DA om te vragen of ze ook op schimmel wilde controleren. De uitslag is nog niet binnen, maar ik merk dat ze vanaf gisteren toch wel wat begint te krabben :-(
Wat kan je daar aan doen behalve prednison geven?
Gebruikersavatar
Door Irta
#2978046
Hoe heeft de da vlooien uitgesloten? Het is niet altijd zo makkelijk te zien nml. Tadej heeft ook vlooienallergie, heeft nooit vlooienuitwerpselen maar toch heel soms een vlo. Genoeg om erge jeuk te veroorzaken iig ;)

Dan iets over middeltjes tegen de jeuk. Ik noemde laatst in een ander topic al iedere dag inspuiten met azijn. Als het wel vlooien zijn werkt het daarbij ook goed om de vacht kort te houden. Daarnaast zouden bepaalde planten ook verlichting kunnen geven. Tadej bv eet wel eens hondsdraf uit onze tuin (algemeen voorkomende plant, vaak in de buurt van brandnetel), waarvan bekend is dat het tegen jeuk werkt. Van een fytotherapeut heb ik onlangs geleerd dat kippenmuur het beste zou werken tegen (allergische?) jeuk. Zou je bv een aftreksel van kunnen maken of misschien door de groentemix oid? Kippenmuur is ook alg voorkomend, maar heb het hier nog niet gevonden helaas, dus verder geen ervaring mee.
Met homeopatische middeltjes geen goede ervaring, hielp hier niks tegen de jeuk en daarbij kon Tadej absoluut niet tegen de alcohol. Ze kreeg maar 1 of 2 druppeltjes per dag maar ze was (zo bleek achteraf) gewoon dronken :o Wil je niet bang maken maar daar zou ik dus wel voor waken. Dat was echt niet grappig :-[
Edit: oh en gewoon af en toe wassen met goede hondenshampoo doet soms ook wonderen (om evt externe oorzaken van de jeuk aan te pakken).
Laatst gewijzigd door Irta op di 19 aug 2014, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gittje
#2978127
Lizzy schreef:Ik vroeg het omdat er een paar honden jeuk hebben gekregen van Doils.
Is die jeuk specifiek gebonden aan het merk Doils, of is het een mogelijke reactie op zalmolie in het algemeen?

@RuBep
Hopelijk krijg je spoedig uitsluitsel wat de jeuk veroorzaakt.
Door Elizaw
#2979800
Uitslag binnen, geen schimmel. Heb haar gewassen met een shampoo met neutraal ph, lijkt wel dat ze hier van op knapt.

De vlooien heeft de da uitgesloten door te controleren en de jeukplekken zitten dan vaak elders.
Heb nog een hond lopen, die heeft ook geen vlooien, daarom lijkt het mij ook onwaarschijnlijk.
We gaan het maar weer even verder afwachten  :-\ iedereen bedankt voor de reacties :)
Door Lizzy
#2979903
Ik las even hierboven dat je vroeg wat er aan te doen is, behalve prednison. Nou, prednison geef je als je kunt kiezen tussen je hond in laten slapen of prednison geven. En anders verkies je een ander middel. Maar, dat hangt dus helemaal af van wat de oorzaak van het probleem is. En om daar achter te komen kun je twee kanten op:

1)Naar een goede dermatoloog. En echt een van de beste van NL is Dr. Vroom.
2)Naar een holistisch dierenarts.

Gelukkig is de jeuk op dit moment minder. Wassen is vaak een hele goede optie. Vaak werkt dit natuurlijk maar tijdelijk en zul je je hond met regelmaat moeten wassen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2979913
Met jou hond ging ik naar een goede holistisch dierenarts. Die kan je helpen met het geven van de juiste middelen tegen de jeuk, kijkt naar het dier in zijn geheel (dus niet gewoon symptoombestrijding maar zoekt naar de oorzaak in het hele lijf) en kan ook goed kijken naar voeding.

Je geeft aan dat je hond geen brokken eet en dat je zelf met kvv aan de slag bent gegaan. Sinds wanneer is dat?
Ik zou jou hond barf geven. Gewoon omdat je dan 100% zeker weet wat je voert en dat de kwaliteit écht goed is. Want ik heb niet bepaald het vertrouwen dat er biefstuk in kvv gaat.

Wat voor snacks krijgt hij?
Door D3sir33
#2996781
Allergie hoeft niet altijd door voeding veroorzaakt te worden. Bepaalde planten in de omgeving kunnen ook de oorzaak zijn. Ik zou eerst inderdaad achterhalen of het door het voer komt, vergeet niet dat snacks ook stoffen kunnen bevatten die de allergie veroorzaken.
Door keetje
#2996800
Lizzy schreef: Ik las even hierboven dat je vroeg wat er aan te doen is, behalve prednison. Nou, prednison geef je als je kunt kiezen tussen je hond in laten slapen of prednison geven. En anders verkies je een ander middel. Maar, dat hangt dus helemaal af van wat de oorzaak van het probleem is. En om daar achter te komen kun je twee kanten op:

1)Naar een goede dermatoloog. En echt een van de beste van NL is Dr. Vroom.
2)Naar een holistisch dierenarts.

Gelukkig is de jeuk op dit moment minder. Wassen is vaak een hele goede optie. Vaak werkt dit natuurlijk maar tijdelijk en zul je je hond met regelmaat moeten wassen.
Dit dus!!

(Bij de weg, Welkom hier D3sir33  :))
Gebruikersavatar
Door Radja
#2997024
D3sir33 schreef: Allergie hoeft niet altijd door voeding veroorzaakt te worden. Bepaalde planten in de omgeving kunnen ook de oorzaak zijn. Ik zou eerst inderdaad achterhalen of het door het voer komt, vergeet niet dat snacks ook stoffen kunnen bevatten die de allergie veroorzaken.
Helemaal mee eens,maar ook muggen,dazen en vliegen die steken/bijten,kunnen een hotspot geven!

Edit: ook wondjes door bijvb door een bramenstruik kan hotspots veroorzaken!
Dat was bij Radja vaak het geval! Piepklein wondje,mega hotspots
Laatst gewijzigd door Radja op za 27 sep 2014, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#3008316
Doordat de jeuk toch steeds weer terug kwam heb ik een bloedonderzoek laten doen, ze heeft dus een overduidelijk een vlooienallergie, en daarnaast is ze allergisch voor huisstofmijt en voorraadmijt.

Nu hebben we ons huis wat aangepast, zoveel mogelijk stofkastjes en zo verwijderd, gordijnen gewassen, ben op zoek naar nieuwe manden, heb pipetjes Allerderm spot on om de huid wat te ondersteunen en een omgevingsspray tegen vlooien en mijten.
Maar nu moet ik dus wel preventief gaan behandelen tegen vlooien..dat deed ik dus nooit  :-\ en evt iets van medicijnen voor als ze toch erge jeuk krijgt.
Ik zit zelf te denken aan de Puur huid, zijn hier ervaringen mee?
De DA heeft het over Atopica, maar twijfel daar over.

@ Hope; ze krijgt KVV vanaf pup, Barfen is bij haar lastig omdat ze geen kracht heeft om te kauwen, maar hier wordt aan gewerkt ;-)
Iedereen bedankt voor het meedenken  :thumbsupup:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door