Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2996168
Hallo iedereen,

Ik was vandaag bij de dierenarts en stond even met men mond vol tanden :O
Ik barf nu sinds enige tijd met men hond en men katten krijgen prooidieren en KVV.
Hij vroeg aan mij wat ik voerde, dus vertelde hem dit. Hij zei tegen mij ow moet je wel mee oppassen want heb eens een hond gehad die aan de binnenkant van zijn spijsverteringskanaal allemaal abcessen had door deze manier van voederen... Zijn verklaring hiervoor was dat de botten namelijk prikken in de wanden van het spijsverteringskanaal en hierdoor minuscule kleine gaatjes ontstaan en dat uiteindelijk gaat ontsteken. Nu weet ik zelf dat honden en katten bot kunnen verteren, maar zit hier een enige vorm van waarheid in? Of is het gewoon de zoveelste commercieel ingestelde dierenarts?

Groetjes,

Inna

Even paar foto's van m'n prachtige dames!!  AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding[img]http://AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Inouchka op do 25 sep 2014, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2996172
Ja joh, wij zitten collectief iedere week met onze huisdieren bij de dierenarts vanwege gaatjes in het spijsverteringskanaal, en toch gaan we stug door met "deze manier van voederen" ;D Geweldig gevonden van je da, ik had er zelf nog nooit van gehoord!

Misschien dat die hond met abcessen die hij "eens" gehad heeft standaard een olifantenpoot als vleesbot krijgt, misschien dat daardoor schade aan het spijsverteringskanaal kan ontstaan. Al betwijfel ik dat; ik gaf mijn honden vroegah weleens van die rauwehambotten van de dierenwinkel (formaatje babyolifant), en toch hebben ze nooit abcessen gehad. Ik vermoed dus dat je da hoopt dat je braaf weer aan de brokjes gaat. :biggrin2: Niet doen hoor! :P

Edit: leuke beestjes heb je! Blijven de katten echt braaf achter dat hekje zitten? Wauw!

Edit 2: natuurlijk kunnen grote splinterende botten schade wel degelijk veroorzaken; daarom wordt hier op barfplaats ook afgeraden zulke botten te voeren, en alleen vleesbot te voeren dat je met een snoeischaar kunt doorknippen. Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie verkeerd had begrepen, dacht dat je da abcessen in de slokdarm bedoelde (zal wel door het Duits voor slokdarm komen, "Speiseröhre"). Maar het spijsverteringskanaal is natuurlijk het hele traject tussen mondholte en anus, en ja, als je te harde botten voert, kan je hond een darmperforatie oplopen. Nooit doen dus. Maar als je zachte botten voert (wat je dus test door ze met een snoeischaar door te knippen), is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 26 sep 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2996176
[quote="Anne in Duitsland"]
Ja joh, wij zitten collectief iedere week met onze huisdieren bij de dierenarts vanwege gaatjes in het spijsverteringskanaal, en toch gaan we stug door met "deze manier van voederen" ;D Geweldig gevonden van je da, ik had er zelf nog nooit van gehoord!

Misschien dat die hond met abcessen die hij "eens" gehad heeft standaard een olifantenpoot als vleesbot krijgt, misschien dat daardoor schade aan het spijsverteringskanaal kan ontstaan. Al betwijfel ik dat; ik gaf mijn honden vroegah weleens van die rauwehambotten van de dierenwinkel (formaatje babyolifant), en toch hebben ze nooit abcessen gehad. Ik vermoed dus dat je da hoopt dat je braaf weer aan de brokjes gaat. :biggrin2: Niet doen hoor! :P

Edit: leuke beestjes heb je! Blijven de katten echt braaf achter dat hekje zitten? Wauw!
[/quote]


Ja nou ik stond ook echt met men bek vol tanden hahaha  :biggrin2:
Nee Nee!!! Ik denk er niet aan om ze weer brok te geven.
Kira (de hond) die barft nu al bijna een jaar en de 2 poezen kregen wel al prooidieren maar daarnaast nog brok, omdat ik nogal problemen heb om hun te overhalen om te barfen, prooidieren zijn geen probleem, maar vanaf het moment dat ik ze een stuk vlees voorschotel, blijven ze hele ochtend miauwend aan men benen kroelen om eten xD
Hoop iig met de tips van barfplaats ze uiteindelijk ook over te krijgen.

De katten blijven indd wel braaf achter het hek xD Vooral die witte die je ziet zitten.
Die is nog waakser dan Kira, als er een vreemde hond of kat voorbij komt gaat ze erachter aan als een gek xD, maar als die zich omdraait is ze als de kippen weg xD hahaha.
Door K&D
#2996265
[quote="Lizzy"]
Ik heb hier twee vierde generatie BARF gevoerde honden zitten......

Allemachtig, wat een gezwam van je dierenarts. Waar heeft hij zijn diploma gekocht?
[/quote]

Denk je dat ie voor die onzin nog betaald heeft ook?  :o
Arme wolven, die lopen dus al eeuwen met gaatjes in hun darmen rond. :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2996366
[quote="Baldrick"]
Nou eten wolven natuurlijk geen gemalen botten ...
[/quote]

Nee, maar an sich ging het ook niet over gemalen bot.


Maar in het algemene proef ik weer zo'n verhaal van...een hond had abcessen ergens, had die brok gegeten was het door de stand van de maan veroorzaakt, nu voerde iemand barf en ligt natuurlijk daar het probleem

Waarmee ik net als Anne zeker niet wil wegwuiven dat het voeren van foute botten voor grote problemen kan zorgen.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2996370
[quote="Lizzy"]
Ik heb hier twee vierde generatie BARF gevoerde honden zitten......

Allemachtig, wat een gezwam van je dierenarts. Waar heeft hij zijn diploma gekocht?
[/quote]

Ik heb echt geen idee!!  :-\
Was hier niet eigenlijk niet echt zo heel erg blij mee want het was net een nieuwe dierenarts waar ik naartoe ging, omdat ik zoals eerder in een topic: weer een vraag over vaccineren, al had aangegeven een conflict te hebben met men vorige dierenarts  ???
Het gaat me wel lekker af met die dierenartsen :D
In ieder geval we blijven gewoon lekker barfen xD vind het geweldig om men hond en katten te zien genieten van hun maaltijd!!
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2996373
[quote="Angelique"]
Nee, maar an sich ging het ook niet over gemalen bot.


Maar in het algemene proef ik weer zo'n verhaal van...een hond had abcessen ergens, had die brok gegeten was het door de stand van de maan veroorzaakt, nu voerde iemand barf en ligt natuurlijk daar het probleem

Waarmee ik net als Anne zeker niet wil wegwuiven dat het voeren van foute botten voor grote problemen kan zorgen.
[/quote]

Zo had ik ook al een vermoeden, wat zijn zo de verkeerde botten om te voeren dan?
Weet sowieso van gekookte of gebraden botten etc.
Dragende botten bij grotere dieren zoals lam/geit/rund/paard etc.
Zijn er nog andere waarvoor ik moet oppassen?
Nu we het hier toch over hebben, kan ik er natuurlijk over doorvragen :D
Door inni
#2996730
hihi, ik kreeg van een da te horen dat Berre wel erg veel pijn moest hebben bij 't poepen want al die stukjes bot (platgeslagen eendennekken, 2x gemalen, (eerst grof, dan fijn, omwille van z'n slechte maag) gemengd met het andere spiervlees) zouden zijn darmen beschadigen. Van brokken zou het smeuiger zijn........ ergens had hij gelijk.......van brokken (zelfs al van 1 brokje) was het stinkende, slijmerige diarree die er met een vaart uitvloog. ;)
#2996769
Inouchka schreef: Zo had ik ook al een vermoeden, wat zijn zo de verkeerde botten om te voeren dan?
Weet sowieso van gekookte of gebraden botten etc.
Dragende botten bij grotere dieren zoals lam/geit/rund/paard etc.
Zijn er nog andere waarvoor ik moet oppassen?
Nu we het hier toch over hebben, kan ik er natuurlijk over doorvragen :D
Kalkoenbot is vaak erg scherp, en van ander groot gevogelte als gans kan het dat ook zijn. Kalkoen-/ganzennekken kun je wel voeren, dat zijn wervels, dus rond; die breken niet in grote splinters uiteen als de hond ze kraakt. Maar de poten en vleugels, en ook de karkassen, splinteren vaak akelig scherp.
Haaskarkas is ook iets wat je alleen een ervaren barfhond moet geven, geen beginner. Omdat het wild is, is het bot vaak een stuk harder dan van niet in het wild opgegroeide dieren.
Ribben van grote dieren als paard en rund moet je ook niet voeren. Als regel geldt gewoon: pak er een snoeischaar bij en kijk of je erdoorheen komt.

Maar zelfs als je iets te harde botten hebt gekregen van je leverancier (heb ik nu bv., 15 kilo vrij kale lamsribjes die weliswaar mooi plat zijn maar toch behoorlijk hard, ik kom er met de snoeischaar alleen met heel veel kracht doorheen, en soms ook niet), of vleesbot met maar weinig vlees eraan, en je wilt ze toch voeren, dan kun je dat compenseren door meer spiervlees en een lapje pens erbij te voeren. Neem onze Max: die krijgt dagelijks 400 gram vleesbot met 200 gram spiervlees, en 200 gram aanvulling in de vorm van orgaan, groente of pens. Als ik haaskarkas voer, of die kale lamsribben, dan geef ik hem slechts 250-300 gram bot met ca. 300 gram spiervlees, en ik zorg ervoor dat de aanvulling die dag pens is, in stukken gesneden. Doordat het spiervlees en vooral de pens het bot "inpakken" op zijn weg door het spijsverteringskanaal, kunnen eventuele scherpe stukjes geen schade veroorzaken. En dus geen abcessen. :D Geloof me, het enige gat in Max' spijsverteringskanaal is zijn grote gulzige muil! ;D (Edit: en het gat aan het eind van de rit natuurlijk. :biggrin2:)
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 27 sep 2014, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ycheyenne
#2997158
Wist ie zeker dat er geen zakje punaises in de hond zaten?
Mijn dierenarts is ook anti versvoer geweest tot ze zag hoe mijn hond opknapte. Enige waarschuwing die ik meekreeg "Pas op dat ze geen slikker is maar een kauwer" Om verstikking te voorkomen in barf eten. Meer niet ze was er verder heel positief over en had zelf nog geen negatieve of rariteiten tegen gekomen in haar onderzoek naar versvoer.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#2997837
Toch wil ik hier graag even op reageren, omdat ik mij regelmatig af vraag hoe het toch kan, dat die botjes niet de slokdarm beschadigen.

Ik knip wel eens een karkas in 2 stukken en soms prik ik dan mijn vinger aan een uitstekend stukje bot; auw! Hoe doen de honden dit, bij het doorslikken hiervan? Mondholte, slokdarm?? In de maag en daarna maak ik mij zeker geen zorgen meer, maar voor die tijd?!

Voor de volledigheid; ik geef geen moeilijke botten, tenzij af en toe een haaskarkasje daaronder valt...maar altijd kleine dieren, geen kalkoen en geen ribben.

::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door