Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#2995460
Daar is ze weer met een vraag. Ik heb jerkey beef en Billtong (ofzoiets) in de marinade staan en dat moet straks, na het marineren in de Sedona. Nu is dat Billtong een vrij droge marinade maar die jerkeybeef is op soyabasis en nat. Moet ik nu eerst dat vlees afdrogen en dan erin doen of moet dat er nat in? En gaat dat niet druipen dan?
Alles op verzoek van Meneer Keetje maar hoe het moet weet hij niet, wel hoe het uiteindelijk moet gaan smaken maar daar heb ik nu dus niets aan.

En dan op 45 graden ofzo? 10 uur (ofzo? )De recepten die ik gevonden heb zijn daar een beetje onduidelijk over maar aangezien het niet voor Luna is maar voor menselijk gebruik, zeg maar, wil ik dat toch wel even zeker weten voor we in het ziekenhuis belanden.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2995474
Op gevoel: ik zou ze niet afdrogen maar even laten uitdruipen en dan in de droger, voor minimaal 12 uur. En halverwege de avond de schalen wisselen, af en toe even kijken enzo. Op 50 graden.
Door Anne in Zweden
#2995476
Ik zou het wel ietsje droogdeppen, anders heb je straks een plas marinade onder in je Sedonia. En nee, die is niet waterdicht van onderen (wist zij nadat ze in de haast een batterij nog bevroren longreepjes in de droger had gezet :crying: )...

Verder zou ik de temperatuur hoger instellen, zeker de eerste twee uur. Graadje of 60. Omdat het vlees door de marinade behoorlijk vochtig is, schaadt dat niet; sterker nog, de kans op bederf is groter wanneer je van begin af aan een lage temperatuur gebruikt. Zodra de grootste beginvochtigheid eraf is, kun je de temperatuur verlagen, dan begint het product (het vlees) zelf echt in te drogen.

Hoe lang de droogtijd is, moet je gewoon even uitproberen. Hangt ook van de dikte van de reepjes af.
Door keetje
#2995530
Ok dames, bedankt voor tips. Tegen het druipen kan ik misschien de dichte schaal onderin zetten? Of kan dat niet?

En dan eerst 2-3 uur op 60 en daarna lager? Ach, het staat nu in de marinade voor vannacht en morgen gaat Sedonia ermee aan de slag.  Ik ben benieuwd.
Door monster
#2995533
Nu het toch over vlees drogen gaat. Is er een manier om hondenvlees te drogen en het vlees niet op de droogrekken te leggen. Ik heb een Stockli en ik droog van alles. Maar we zijn verstokte vegetariërs en ik vind het idee van dat vlees voor de honden in mijn rekken zo vies.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2995541
monster schreef: Nu het toch over vlees drogen gaat. Is er een manier om hondenvlees te drogen en het vlees niet op de droogrekken te leggen. Ik heb een Stockli en ik droog van alles. Maar we zijn verstokte vegetariërs en ik vind het idee van dat vlees voor de honden in mijn rekken zo vies.
Zelf een droogkast maken? Via de zoekmachine op droogkast kom je wel eea tegen.
Door orinake
#2995546
monster schreef: Nu het toch over vlees drogen gaat. Is er een manier om hondenvlees te drogen en het vlees niet op de droogrekken te leggen. Ik heb een Stockli en ik droog van alles. Maar we zijn verstokte vegetariërs en ik vind het idee van dat vlees voor de honden in mijn rekken zo vies.

Een 2e droger kopen voor de hondjes :)

Of even aan Leni hier op BP om raad vragen.
Ik heb een hele poos terug via haar "matten" gekocht die zijn vlotter wasbaar dan de roosters en zo blijft er ook niks aan de roosters zelf hangen.
Nu ik heb ondertussen mijn bohmannetje niet meer (de hondjes vonden me niet snel genoeg om de roosters leeg te maken, ze hebben hem dus zelf leeggemaakt en de roosters ook vermoord)
Ik heb van een gewone ikeakast en de motor van men Bohmann een nieuwe droogkast gemaakt (nu ja mijn ventje, ik ben zo handig niet ;))
Door Anne in Zweden
#2995588
monster schreef: Nu het toch over vlees drogen gaat. Is er een manier om hondenvlees te drogen en het vlees niet op de droogrekken te leggen. Ik heb een Stockli en ik droog van alles. Maar we zijn verstokte vegetariërs en ik vind het idee van dat vlees voor de honden in mijn rekken zo vies.
Je zou dan inderdaad een tweede droger kunnen overwegen. Hoeft geen Stockli te zijn, een goedkopere variant kan ook als je alleen vlees droogt. Wanneer je ook vleesBOT droogt, moet je wel opletten dat de temperatuur niet te hoog oploopt bij een goedkoper model.

Alternatief zou je een paar losse schalen van Stockli erbij kunnen kopen, en die zodanig markeren dat je ziet welke voor de honden zijn en welke voor jullie. Ik geloof dat Stockli ook rvs-roosters heeft (naast kunststof); dat zou je ook kunnen overwegen, roosters voor de honden van kunststof kopen als die voor jullie zelf rvs zijn, of andersom.
Door Anne in Zweden
#2995590
keetje schreef: Ok dames, bedankt voor tips. Tegen het druipen kan ik misschien de dichte schaal onderin zetten? Of kan dat niet?

En dan eerst 2-3 uur op 60 en daarna lager? Ach, het staat nu in de marinade voor vannacht en morgen gaat Sedonia ermee aan de slag.  Ik ben benieuwd.
Ja hoor, dat kan wel, die dichte schaal onderin. Ik zou tenminste niet weten waarom niet. Het enige wat kan gebeuren is dat de marinade die in de schaal belandt helemaal indroogt, maar dat kun je gewoon weer afwassen (even afkloppen, ik weet niet of er sporen achterblijven als je dingen als kurkuma in je marina gebruikt).

2-3 uur op 60 graden en daarna lager inderdaad.

Doet Sedonia het nu naar alle tevredenheid?
Door keetje
#2995626
Volgens mij wel behalve dan de Basilicum maar dat schijnt dus een probleemkruid zijn om te drogen.
Daarom nu maar eens voor ons zelf aan de slag. We gaan morgen een thermometer kopen waarop ik kan zien wat de daadwerkelijke temperatuur is. Nu lees ik weer dat de Sedona meer mankementen vertoont dan de Excalibur. Maargoed, ik heb deze nu eenmaal en ga er optimaal gebruik van maken.
Door keetje
#2995628
Bij de weg, ik heb een tijd terug bij de xenos van die siliconenmatjes gekocht voor onder de baksels in de over. net als bakpapier dus. Groen. Zouden die in de Sedona kunnen. Die droogt van achter naar voor ipv van boven naar beneden of andersom.
Door sella
#2995646
Ja dat zou je kunnen gebruiken, er zijn toch ook siliconen inlays voor de sedona en exalibur, dus ik zou dat zeker proberen.
Door keetje
#2995653
Ik heb 1 zo'n vel bij de Sedona gekocht maar die was iets van 8,95 ofzo? Idiote prijs vandaar dat ik er maar 1 bijgekocht heb, Eigenlijk voor fruitleer maar die matjes van Xenos kosten iets van 1,29 of zoiets en als die net zo goed werken doe ik het daar wel mee.
Door Anne in Zweden
#2996057
Moet wel kunnen, lijkt me.

Basilicum drogen kost mij juist geen enkele moeite. Ik koop een struik in de supermarkt, zet 'm in de vensterbank, vergeet 'm na de derde dag water te geven en voilà: gedroogde basilicum! :biggrin2:
Door keetje
#2996091
Anne in Duitsland schreef: Moet wel kunnen, lijkt me.

Basilicum drogen kost mij juist geen enkele moeite. Ik koop een struik in de supermarkt, zet 'm in de vensterbank, vergeet 'm na de derde dag water te geven en voilà: gedroogde basilicum! :biggrin2:
;D ;D :biggrin2:

Nou, het vlees zit erin, 3 uur op 60 graden en daarna zet ik hem lager. Ik ben benieuwd. Het ruikt wel lekker in de garage. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door