Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#2995582
Hoeveelheid: 9.2% van 6.5 kilo = 597.9999999999999 gram per dag / 4185.999999999999 gram per week
Rauw vleesbot 60% :  359gr p/dag
Groentes 0% :  0gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  90gr p/dag
Spiervlees 25% :  149gr p/dag
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=AAw-KG|tvB9je

Dit is ons menu van onze loge, ze is 4 maanden en komt van brokjes

We zijn zondag begonnen met een volledige barfdag, 3xpd 200 gr
bot    kippennek, eendennek en kipvoorrug (min het vetvelletje) (130 gr)
vlees  rundvlees en paardenvlees                (70 gr)
org    Pensdag lam/ of org dag met lamshart, paardenlever, konijnennier    1x 300 pens pw en 1x 300 org pw)
lepel groenten krijgt ze van wat ik kook die dag maar reken ik niet mee in haar menu

nu heeft ze vanaf de eerste dag alleen maar platte poep, (op vlees en bot, ze heeft nog geen orgaandag gehad, die staat morgen op het programma) heel soms een beetje een zacht drolletje, (alsof de kippennek half verteerd is zeg maar  :biggrin2:)
Maar ik krijg haar niet goed aan de goede poep.

We begonnen met 50 % bot, maar toen dus dunne poep:
Ik dacht eerst dat het was van de wormenkuur, maar die moet toch wel uitgewerkt zijn......dacht ik?
vandaag opgehoogd naar 60 % maar er veranderd nog niets.... ik heb geen konijnkk maar wel de poten, zal ik die geven of zal ze toch iets van wormen hebben dan of moet haar puppybuikje nog wennen aan de barf? Of zal ik haar kvv gaan geven?
Ze blijft wel goed op gewicht, tenminste op onze gewone huisweegschaal blijft ze 6,5 kg wegen.

Vrijdag staat haar tweede enting, dus wil voor die tijd wel weten of het menu wat ze krijgt dan wel goed is of dat het wat anders zou kunnen zijn.
op de brokjes had ze wel goede poep toen ze hier kwam op zaterdag......
Ben benieuwd naar tips  :)
Door bloemetje
#2995678
Ze moet gewoon nog wennen denk ik. Misschien langzamer overzetten?  Ik zou die poten nog ff laten zitten denk ik. Die zijn toch best wel hard. Misschien okugest bijgeven of probiotica?
Waarom heb ik nog geen foto gezien  ??? 8)
Gebruikersavatar
Door joel
#2995699
[quote="bloemetje"]
Ze moet gewoon nog wennen denk ik. Misschien langzamer overzetten?  Ik zou die poten nog ff laten zitten denk ik. Die zijn toch best wel hard. Misschien okugest bijgeven of probiotica?
Waarom heb ik nog geen foto gezien  ??? 8)
[/quote]

langzamer overzetten, bedoel je dan een dag barf en de andere dag kvv?

ik heb haar in het topic gezet waar ik toen nog een afghaanse windhond verwachtte, (maar die laten nog even op zich wachten), dus toen de vraag ik of voor deze dame wilde zorgen http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=1
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995756
Onze pup Kira was 4 maand toen we haar hadden overgezet op Kvv en 6 maand op Barf. Ondertussen is ze 15maand.
Toen we haar Kvv gaven, was ze bijna 2 weken aan de platte, we wouden eigenlijk stoppen en haar weer op brok zetten.
Diezelfde dag had ze mooie poep, dus toch doorgezet.

Volgens mij hebben de darmen best enig tijd nodig om zich aan te passen, zeker als ze van brokken komen, ze moeten als ware ontgiften.
Ik denk dat je gewoon even moet doorzetten en misschien hem even op Kvv zetten, je kan dan de Kvv even overgieten met kokend water, want het kan ook zomaar van de kou komen van het vlees. Nuja dit was toch mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 24 sep 2014, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2995838
Ik denk ook dat haar maag en darmen even de tijd nodig hebben om om te schakelen. Gezien de link met het veranderen van voer zie ik de link met wormen (of giardia) niet. En de verhuizing naar jullie zal ook wel impact hebben waardoor de boel van slag is.

60% vleesbot vind ik wel erg hoog. Verder wellicht elke dag dezelfde percentages geven? Dus niet alle pens ineens, maar elke dag een beetje? Misschien kun je ook nog proberen de groente rauw te pureren?

Scott had de eerste maanden ook wisselende ontlasting (op kvv). wij hebben goede ervaring met clear intestine en probiotica om dit te verbeteren. Maar dit zou ik pas geven als het over een paar weken nog niet beter is.
Door bloemetje
#2995843
Scheetje :smitten:
Ik bedoel idd op kvv en die overgieten met kokend water.  Dat werkte hier altijd goed, Dat doe je dan tot de diarree over is en dan ga je het steeds minder overgieten tot ie op 100% rauw staat. Dan kun je beginnen met kippennekjes ed.
Door Lizzy
#2995898
Ik weet niet hoe lang ze blijft logeren maar moet ze thuis weer over op brokjes? Dit is dus waarom ik dat niet meer doe he, logees op BARF zetten als ze dat thuis niet krijgen en niet gaan krijgen.... Waarom wil je perse dat je logee BARF eet?

Maar goed, ja, dit is gewoon een kwestie van wennen. En ik weet niet hoe de dunne poep eruit ziet, of het er als water uit loopt of zacht is als zeg appelmoes? Maar een brokhond (en zeker een pup die af is gespeend op brok en al 4 maanden brok eet) kan zo maar eens problemen hebben met de omschakeling door een achterstand in darmflora. En die moet jij nu gaan opbouwen (en nou wil ik niet negatief doen, maar tegen de tijd dat jij klaar bent met opbouwen.., mag pup weer terug op brok?). Ik zou probiotica gaan geven. En de vleesbotten vooral heeeeeel goed gaan pletten, desnoods malen. 
Gebruikersavatar
Door joel
#2995974
[quote="Inouchka"]
Onze pup Kira was 4 maand toen we haar hadden overgezet op Kvv en 6 maand op Barf. Ondertussen is ze 15maand.
Toen we haar Kvv gaven, was ze bijna 2 weken aan de platte, we wouden eigenlijk stoppen en haar weer op brok zetten.
Diezelfde dag had ze mooie poep, dus toch doorgezet.

Volgens mij hebben de darmen best enig tijd nodig om zich aan te passen, zeker als ze van brokken komen, ze moeten als ware ontgiften.
Ik denk dat je gewoon even moet doorzetten en misschien hem even op Kvv zetten, je kan dan de Kvv even overgieten met kokend water, want het kan ook zomaar van de kou komen van het vlees. Nuja dit was toch mijn ervaring.
[/quote]

o goed om te lezen dat het miss. even duurt....onze andere opvangers zette ik ook zo maar over en dat ging wel goed, ook 1 pup van 3 maanden ging toen goed, maarja de ene hond is de andere dus niet, zie ik nu.....
Ik ga het toch even volhouden denk ik...ze vind het echt zo lekker, dan maar even kvv en later nog eens proberen  :)

[quote="bloemetje"]
Scheetje :smitten:
Ik bedoel idd op kvv en die overgieten met kokend water.  Dat werkte hier altijd goed, Dat doe je dan tot de diarree over is en dan ga je het steeds minder overgieten tot ie op 100% rauw staat. Dan kun je beginnen met kippennekjes ed.
[/quote]

ja, dat ga ik proberen, hou jullie op de hoogte

[quote="Lizzy"]
Ik weet niet hoe lang ze blijft logeren maar moet ze thuis weer over op brokjes? Dit is dus waarom ik dat niet meer doe he, logees op BARF zetten als ze dat thuis niet krijgen en niet gaan krijgen.... Waarom wil je perse dat je logee BARF eet?

Maar goed, ja, dit is gewoon een kwestie van wennen. En ik weet niet hoe de dunne poep eruit ziet, of het er als water uit loopt of zacht is als zeg appelmoes? Maar een brokhond (en zeker een pup die af is gespeend op brok en al 4 maanden brok eet) kan zo maar eens problemen hebben met de omschakeling door een achterstand in darmflora. En die moet jij nu gaan opbouwen (en nou wil ik niet negatief doen, maar tegen de tijd dat jij klaar bent met opbouwen.., mag pup weer terug op brok?). Ik zou probiotica gaan geven. En de vleesbotten vooral heeeeeel goed gaan pletten, desnoods malen. 
[/quote]

tja, dat is het juist, ik weet niet wanneer er voor haar een mandje is gevonden, de andere opvangers bleven tussen de 4 en 8 maanden, maar deze is toch wel heel leuk hoor, ze kan ook zo met een week opgehaald worden. Maar wil haar toch voor zolang het kan laten barfen, gaat het met 2 weken nog steeds niet goed, kom ik dan weer terug.....die probiotica ga ik zo halen en dan proberen we dat.

haar ontlasting is net wat dikker dan appelmoes soms met een zacht drolletje, en soms wel met een beetje waterige poep na....kan je daar wat mee  :D
Door Hanny
#2995987
Misschien is iets minder voeren ook wel een goed idee.
Ze weegt nu 6.5 kilo, dat zal toch al wel een flink eind naar haar volwassen gewicht zijn.
Ze is natuurlijk nog lang niet volwassen, maar een heftige groei zal toch niet meer aan de orde zijn.
Twee keer per dag voeren geeft ook iets meer rust voor haar darmen.
Kan ze al wel goed kauwen, hoe is haar gebit. Moet ze nog wisselen?
Ik zou het voor de zekerheid op een kvv houden.
Veel succes met het mooie hondenkind.

Hanny
Gebruikersavatar
Door joel
#2996110
[quote="Hanny"]
Misschien is iets minder voeren ook wel een goed idee.
Ze weegt nu 6.5 kilo, dat zal toch al wel een flink eind naar haar volwassen gewicht zijn.
Ze is natuurlijk nog lang niet volwassen, maar een heftige groei zal toch niet meer aan de orde zijn.
Twee keer per dag voeren geeft ook iets meer rust voor haar darmen.
Kan ze al wel goed kauwen, hoe is haar gebit. Moet ze nog wisselen?
Ik zou het voor de zekerheid op een kvv houden.
Veel succes met het mooie hondenkind.

Hanny
[/quote]

Ja dat denk ik ook ...... ik wilde haar net de kvv geven (de cb die ik nog over had van Qadir), maar ze trekt gewoon haar neus op  ;D, ze hoeft t niet, wel staat ze bij Qadir zn zalm te kwijlen.... De barfhapjes vond ze veels te lekker, daarom ging het ook op!
Dus echt 'honger' heeft ze niet, ze mag het vanavond nog eens proberen en anders morgen weer een dag en dan voeren we haar 2 x

Haar gebit is naar mijn idee prima, nog een melkgebit, maar ze knaagde goed op haar nekjes en voorrugjes, ze kreeg het iig goed weg.

Iedereen bedankt voor de tips, gaat vast goed komen  :)

edit: ook zijn we vanmiddag begonnen met de probiotica, misschien dat dat ook gaat helpen
Gebruikersavatar
Door joel
#2998956
We zijn inmiddels bijna een week op kvv en dit gaat nu supergoed, ze krijgt 2 x 250 gr pd nu zonder gekookt water meer en poept nu een mooi drolletje, altijd 's ochtends bij de eerste ronde.
Wel merk ik dat ze echt alles wil opeten, zelfs buiten de blaadjes zijn lekker  ::) , de kvv gaat nu de kong in, omdat ze het anders in 1 hap op heeft.

Ik kan zelf niet malen, maar wil (als het even kan) haar nu toch overzetten op barf, wat is jullie advies?
Gebruikersavatar
Door joel
#3000630
Ja, dat hebben we dus gedaan, ze krijgt nu platte kippennekjes met MDM konijn of haas of kalkoenvlees met steeds een plukje orgaan of pens, en t gaat echt supergoed!!!
Na het weekend wil ik rundvlees proberen en de kipvoorrugjes, (bij gebrek aan kwarteltjes.) en daar dan de eerste paar keer de wervels platslaan en hele kippennekken.
Ben blij dat het zo goed gaat, ze vind het ook zoooo lekker, zo leuk om te zien!!!

Ze is ook flink aan het krabben geslagen afgelopen week. Heb haar nu 2 keer gewassen en ik zag vanmiddag in de tuin dat ze echt al een mooi "gouden" vachtje krijgt.
Dan ben ik blij dat we haar toch hebben overgezet (ook al is het makkelijker om gewoon een bak brokken neer te zetten...)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door