Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
#2995442
Sinds kort ben ik van volledig samengesteld (niet gemalen) weer teruggegaan naar KVV.
Bibi eten ze erg goed, Tinlo wordt minder goed gegeten.
Nu zag ik dat Degomeat ook KVV had en omdat Bibi maar 2 smaken heeft wil ik graag wat anders bijvoeren.
Ik heb alleen geen idee of ik nu beter de enkelvoudige of de complete mix van Degomeat kan voeren.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2995794
In dat geval zou ik zeggen kijk maar wat ze lusten en voer verschillende diersoorten daarvan. En dan de complete, mits ze deze ook lusten, ter afwisseling erbij ofzo.
Door Esthertjuh
#2995925
koekje schreef: In dat geval zou ik zeggen kijk maar wat ze lusten en voer verschillende diersoorten daarvan. En dan de complete, mits ze deze ook lusten, ter afwisseling erbij ofzo.
Ik ga gewoon eens wat bestellen. Ik blijf ook gewoon Bibi voeren, daar zijn ze gek op :)
#3002554
De enkelvoudige mixen zijn niet compleet qua organen, vaak ja het ook onbekend welke organen erinzitten, en het kan variëren per maling. Het bevat ook vrij veel bot, veel honden hebben problemen met de ontlasting, dus bij katten kan dit net zo goed problemen geven. Het botpercentage wat de fabrikant opgeeft klopt denk ik niet.
Door Esthertjuh
#3002945
Meike en Daisy schreef: De enkelvoudige mixen zijn niet compleet qua organen, vaak ja het ook onbekend welke organen erinzitten, en het kan variëren per maling. Het bevat ook vrij veel bot, veel honden hebben problemen met de ontlasting, dus bij katten kan dit net zo goed problemen geven. Het botpercentage wat de fabrikant opgeeft klopt denk ik niet.
Bij de compleet zie ik vaak helemaal geen orgaan bijstaan. Wordt dat dan gecompenseerd door de premix?

Hoe weet jij dat het botpercentage niet klopt?
#3002999
Esthertjuh schreef: Bij de compleet zie ik vaak helemaal geen orgaan bijstaan. Wordt dat dan gecompenseerd door de premix?

Hoe weet jij dat het botpercentage niet klopt?
Als ze een normaal botgehalte opgeven maar het merendeel van de honden en katten krijgen er krijtpoep van, dan zal dat waarschijnlijk niet helemaal kloppen. ;)

Orgaan kan volgens mij ook niet vervangen worden door premix, en zelfs als dat zou kunnen, zou ik dat nog niet willen voeren.
Door Martine-Tom
#3003001
pearlsofpassion schreef: Als ze een normaal botgehalte opgeven maar het merendeel van de honden en katten krijgen er krijtpoep van, dan zal dat waarschijnlijk niet helemaal kloppen. ;)

Orgaan kan volgens mij ook niet vervangen worden door premix, en zelfs als dat zou kunnen, zou ik dat nog niet willen voeren.
Ik denk het wel, in brok doen ze dat eigenlijk ook...denk ik (heeft eigenlijk geen idee wat er in premix zit ;D)
#3003264
Hmmm ja, als je 't zo bekijkt. Maar ik denk dat een vitaminenpreparaatje toevoegen aan een droge voeding zoals brok toch anders werkt dan een diepvriesrauwe voeding als vers... Ale, ik zou toch denken dat dat moeilijker te bewaren is in vlees dan in een droge (steriele!) massa.
En als premixen al zo ver gaan, dan ben ik het nut van rauwvoeren even kwijt...  :-X
Ale, niet volledig, je hebt nog steeds het koolhydratenvrije en de waardevolle eiwitten ed. maar het verandert toch een groot deel mijn kijk op de zaak. De bedoeling is net om alle benodigde voedingstoffen uit zijn natuurlijke bron te halen...  :-\  Of dat is het voor mij toch...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3003343
Niet elke kvv bevat natuurlijk een premix. Dat is bedacht voor het gemak om 1 smaak kvv te geven heb ik het idee.
Dat iets vervangen kan worden met een premix maakt een premix nog niet noodzakelijk ;)

Heb de mixen van degomeat altijd al een beetje onoverzichtelijk gevonden eerlijk gezegd :-[ Kan er maar moeilijk wijs uit worden hoe compleet ze zijn. Tinlo Barfmenu is bijvoorbeeld wel compleet (in de zin van bot/orgaan/spier) maar enkelvoudig waardoor je wel de verschillende enkelvoudige soorten af moet wisselen. Daar zit dan ook geen premix in. Haaksbarf idem dito.
Naast het feit dat rauw voeren koolhydraatvrij is (in principe, er zijn verschillende merken kvv die rijst toevoegen) heb je natuurlijk ook het voordeel van het metabolische vocht (dat beter wordt opgenomen door het lichaam dan gewoon water) ;)

Vind wel dat het steeds lastiger wordt te bepalen wat een goede kvv is en of ze nou compleet zijn of niet. Kwestie van commercie die geroken wordt vrees ik.
Door Esthertjuh
#3003400
dinky89 schreef: Niet elke kvv bevat natuurlijk een premix. Dat is bedacht voor het gemak om 1 smaak kvv te geven heb ik het idee.
Dat iets vervangen kan worden met een premix maakt een premix nog niet noodzakelijk ;)

Heb de mixen van degomeat altijd al een beetje onoverzichtelijk gevonden eerlijk gezegd :-[ Kan er maar moeilijk wijs uit worden hoe compleet ze zijn. Tinlo Barfmenu is bijvoorbeeld wel compleet (in de zin van bot/orgaan/spier) maar enkelvoudig waardoor je wel de verschillende enkelvoudige soorten af moet wisselen. Daar zit dan ook geen premix in. Haaksbarf idem dito.
Naast het feit dat rauw voeren koolhydraatvrij is (in principe, er zijn verschillende merken kvv die rijst toevoegen) heb je natuurlijk ook het voordeel van het metabolische vocht (dat beter wordt opgenomen door het lichaam dan gewoon water) ;)

Vind wel dat het steeds lastiger wordt te bepalen wat een goede kvv is en of ze nou compleet zijn of niet. Kwestie van commercie die geroken wordt vrees ik.
Ik vind het ook lastig worden :-\ Het enige wat ze tot nu toe goed eten is Bibi en daar zijn maar 2 smaken van die heel erg op elkaar lijken. Ook andere merken is vaak kip/rund.

Ik heb nu de enkelvoudige van Degomeat besteld. Sommige smaken eten ze wel en andere niet. De poep ziet er tot nu toe nog goed uit, dus dat is positief. Maar ik begin me steeds meer af te vragen of ik het de volgende keer weer moet bestellen. Heb alleen geen idee wat ik dan wel zou kunnen bestellen :(
#3003581
dinky89 schreef: Niet elke kvv bevat natuurlijk een premix. Dat is bedacht voor het gemak om 1 smaak kvv te geven heb ik het idee.
Dat iets vervangen kan worden met een premix maakt een premix nog niet noodzakelijk ;)
Nee nee, dat bedoel ik ook niet.
Ik bedoel dat als je dan kvv's voert met zo'n vergaande premixen, het mij heel erg op blikvoer begint te lijken...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door