Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MDO
#2995094
Ik heb deze vraag ook gesteld in een ander topic, maar wil hem ook hier stellen:
Hoe kun je zien of je hond "gezond" is op het merk KVV wat je voert? Dit omdat ik las dat je nooit op 1 merk KVV moet wedden.....

Als je hond vitaal is, genoeg energie heeft en blij is. Een glanzende vacht heeft, goede ontlasting, goede weerstand, geen vuil uit de ogen komt. Kun je er toch vanuit gaan dat de hond ruim voldoende heeft aan het merk KVV wat hij krijgt?

Of zijn daar andere meningen over?
Door Lizzy
#2995212
Geeft niks hoor, ik heb 'm verplaatst.

Ja, op zich heb je gelijk. Maar wat je bij brokken vaak zag (en met KVV toch ook wel ziet, zeker als mensen bijv. te weinig diersoorten voeren of een ondeugdelijk merk KVV) is dat de hond het in eerste instantie het super goed doet, beter dan op de brokken/KVV die hij hiervoor kreeg. En dan zeggen mensen "oh, hij doet het op dit voer veel beter". En dat is dan ook zo. Maar na een paar maanden of jaren gaat het dan toch weer minder worden. En mensen denken soms dat het recept bijv. veranderd is. Wat ik eerder geloof is dat de hond op merk X langzaam een tekort kreeg van bepaalde stoffen. Dan stap je over op merk Y, die die stoffen wel biedt. Dan knapt een hond op. Maar als dan blijkt dat bij merk Y je hond tekorten op loopt voor andere stoffen, gaat hij het toch na verloop van tijd weer minder doen.

Om dit te voorkomen zeg ik (natuurlijk : geef geen brokken :biggrin2:) wed niet op 1 paard. Dat geldt helemaal voor een pup, want die moet opgroeien en dat kan maar 1 keer en dat moet in 1 keer goed. Maar dat geldt ook voor een volwassen hond.
Door MDO
#2995224
Wat bedoel je precies met" dan gaan ze het weer wat minder doen"?

Wat zijn dan de symptomen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2995227
MDO schreef: Wat bedoel je precies met" dan gaan ze het weer wat minder doen"?

Wat zijn dan de symptomen?
Dat kan van alles zijn. Doffe(re) vacht, vieze oren en/of ogen, wat minder energie, onaangename lichaamsgeur, vettige vacht, noem maar op. Vaak hoor je ook: mijn hond doet het prima op merk X of brok Y, maar na een overschakeling op ander voer, blijkt de hond toch het nog beter te kunnen doen.

Maar, je hond kan het ook gewoon goed doen. Als jij een glanzende, schone, niet ruikende, energieke hond ziet, dan doet ie het gewoon goed. Twijfel je? Ga dan eens een poosje wat anders (erbij) geven. Kijk of dat veranderingen geeft.
Door MDO
#2995236
Het enige wat ik hier merk is de ietwat vette vacht. Maar ze zwemmen dan wel bijna iedere dag....
Door smulpaap
#2995239
Ik kan je wel voorbeelden geven . Mijn oudste hond kwam als herplaatser en had toen o.a anaalklier problemen . Dat ging steeds beter op vers . Jaren later , ze was toen inmiddels al 11 jaar kreeg ze helaas toch een anaalklierabces . Naar de d.a natuurlijk ( Ik heb een pro-rauw d.a ) en die zei , nou het kan best weleens even duren voordat de wond is genezen . Het is een oude hond . De wond genas als een speer , met calendula zalf ter ondersteuning .
Verder is ze eens gegrepen  door een andere hond , ze was toen ook al 11  , een lelijk gaatje pal boven haar oog . Ik ben aan de slag gegaan met honingzalf en het is genezen zonder anti-biotica . Dit verteld mij ook wel iets over de algehele inwendige weerstand . Als de algehele weerstand minder goed en/of slecht(er) is dan zie je dus bv dat wonden slechter genezen .
Ik heb het ook gemerkt na bv een operatie . Als het lichaam goed gevoed is dan zijn ze veel sneller opgeknapt .
Door Lil
#2995258
Ik heb verschillende kvv's gevoerd en ook steeds gemerkt dat na een half jaar op merk x of y het niet meer zo denderend ging. Stel dus weer helemaal zelf samen en maal dat voor het oudje. Zou ik toch kvv voeren, dan wissel ik veel af in merken de samenstelling is echt erg verschillend per merk dus te weinig van stofje x en te veel van stofje y heb je denkelijk heel erg snel bij kvv.
Door Martine-Tom
#2995286
[quote="Lil"]
Ik heb verschillende kvv's gevoerd en ook steeds gemerkt dat na een half jaar op merk x of y het niet meer zo denderend ging. Stel dus weer helemaal zelf samen en maal dat voor het oudje. Zou ik toch kvv voeren, dan wissel ik veel af in merken de samenstelling is echt erg verschillend per merk dus te weinig van stofje x en te veel van stofje y heb je denkelijk heel erg snel bij kvv.
[/quote]Dat dus  :)
Zit voor mij wel en klein onderscheid in, als je zoals hier CB voert waar een premix in zit en wat een merk is wat al lang bestaat en zich redelijk bewezen heeft vind ik het minder bezwaarlijk om dat als enige te voeren als dat je een lotgering of een huismerkje pakt (zonder premix) in beide gevallen zou ik er zelf nog niet voor kiezen hoor maar denk dat de kans op tekorten dan wel kleiner is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door