Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Baldrick
#2993074
We hebben een Tervuer pup, 3,5 maanden nu, en hij weegt 11,5kg.
Hij krijgt voornamelijk Carnibest, en af en toe Naturis, voor de variatie.
We geven hem 450gram per dag, en hij is niet mager, maar ook niet mollig, of dik, maar wel levendig.
Maar hij pakt wel regelmatig vannalles om te knauwen. Stokjes, eikeltjes etc.

Volgens de site van Carnibest:  Pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Volgens voerwijzer : Pup tot 4 maanden: 50 gram per kg lichaamsgewicht
Volgens Naturis:  pups hebben tussen 30 en 40 gram Naturis per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

Omdat hij hoofdzakelijk Carnibest krijgt, zou hij met 450gram, zelfs iets onder het minimum zitten, terwijl het toch een middel, tot grote hondenras is.

Nu heb ik dus 2 vragen:

1. Geef ik hem niet te weinig?
2. Hoe kan het dat de adviezen toch best ver uit elkaar liggen? Andere samenstelling?
Laatst gewijzigd door Baldrick op vr 19 sep 2014, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#2993092
Dat adviezen verschillen kan zeker aan de samenstelling per voer liggen, denk aan bijvoorbeeld veel vetter.
En het blijft een indicatie, uiteindelijk moet je kijken naar waar jouw hond het het beste op doet.

Als hij er goed uit ziet, niet te mager en niet te dik en hij groeit netjes gedoseerd op dan is de hoeveelheid voer die hij krijgt goed.
Wat je wellicht zou kunnen doen, als je dat nog niet doet, is hem regelmatig wat te kauwen geven. In de vorm van een rauw karkasje bijvoorbeeld of in de vorm van wat gedroogd spul.
Hij zal misschien wat last hebben/krijgen van zijn gebitje waardoor hij dingen zoekt om op te knauwen in het bos?
Door M@rina
#2994564
Wat mijn voorganger al zegt, de hoeveelheid bepaal je door naar je hond te kijken. Je schrijft dat je pup het goed doet, niet mager, net dik en levendig. Als hij nu goed is geef je voldoende voer. Die richtlijnen zijn en blijven richtlijnen, geen enkele hond is het zelfde.

Dat kauwen op takjes etc is gewoon puppygedrag, oppassen met waarop hij kauwt en wat er eventueel nar binnen gaat.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2994920
Ik zou zeker ook oppassen met het eten van eikels ivm looizuur wat daarin zit! Vooral in de groene zit veel looizuur.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2995029
[quote="Baldrick"]


Nu heb ik dus 2 vragen:

1. Geef ik hem niet te weinig?
2. Hoe kan het dat de adviezen toch best ver uit elkaar liggen? Andere samenstelling?
[/quote]

Zo te lezen geef je niet te weinig.

Zo ver liggen ze niet uit elkaar. Enkel die van Naturis is wat aan de krappe/minimale kant. Maar dat kan goed een rekenjerijk-advies zijn. Je koopt dan die kvv omdat je denkt dat de hond er minder van nodig heeft per dag waardoor die er tegenover een concurent op papier voordeliger uitspringt. Maar het advies is ook "voor alle honden" dus voor uberdrukke pups, kleine pups, grote pups en het is niet mogelijk om een eenduidig advies te geven voor alle honden in 1 zin. Dus dan moet je vervallen in richtlijnen en is het aan de eigenaar om te zien of die 40 of 60 of 50 het beste bij zijn hond past.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door