Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cindy de Wolf
#2994378
Hij ligt er weer de vragenlijst van natuurmonumenten. Ik heb o.a. aangegeven dat ik graag zou zien dat er meer losloopgebieden komen voor honden en dan geen postzegeltjes MAAAAR dan wel nav een soort vergunning/examen waarin aangetoond is dat je je hond onder controle kan houden en dat er normale normen en waarden zijn dus niet opspringen, boterhammen bij mensen uit de handen springen dat soort dingen. En dan ook met de max van 2 honden per persoon met een max van 6 over minimaal 3 personen. Dit om HUS (sorry hoe goed sommige ook zijn) tegen te gaan of wandelingen via rasverenigingen oid. Wellicht dat er zo meer wandelgebied ter beschikking komt. Dus ik zou zeggen vul hem in!
http://smartweb3.smartagent.nl/ennis/su ... T&userid=4
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op ma 22 sep 2014, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2994381
Maar eeuhm, ga je dan niet aan het feit voorbij dat een hond een dier is? Prachtig hoor zo'n 'bewijs van goed gedrag' maar daar is een hond voor mij te onvoorspelbaar voor en daarmee ga je verwachtingen creëren die niet waar te maken zijn. Een reu kan bijvoorbeeld keurig opgevoed zijn maar toch de benen nemen als er een paar honderd meter voor hem een hoogloopse teef loopt, om maar wat te noemen.
Door Lizzy
#2994410
spikkel schreef: Voor mij geld vast die honden, zeker waar schapen lopen op het land van Natuurmonumenten. Weet je wel hoeveel honden schapen verminken of doden.
Lekker genuanceerd.... Natuurmonumenten zit ook op plekken waar geen schapen lopen hoor. Met een aangelijnde hond heb je overigens beschikking tot de rest van NL.
Door patt
#2994419
zoooooo aardig vragenlijstje!ben bang dat de vragen over de loslopende honden een handvat zijn om nog meer gebieden hondvrij te gaan maken.
spikkel schreef: Voor mij geld vast die honden, zeker waar schapen lopen op het land van Natuurmonumenten. Weet je wel hoeveel honden schapen verminken of doden.

grappig altijd dat schapenverhaal;ik woon de helft van de week aan het wad aan de dijk en zie dus tig schapen de gehele dag door mijn raam.Ik heb er echt heeeeeel veel zien creperen dit jaar en dat was omdat ze niet geschoren waren met die enorme hitte of omdat schapen boeren niet willen komen om een er een eind aan te komen maken en dat het beest nog 6 uur langzaam weg mag raken met de rest van de familie eromheen maar geen schaap wat door een hond was gepakt.Ja ik weet dat het gebeurd maar dat eeuwige gejammer hoe vreselijk het ook is en dat is het! is toch bij mij in een ander licht komen te staan als ik zie hoe verschillende schapen boeren met hun dieren omgaan.Nog steeds geen reden om zo n hondonvriendelijkbeleid te voeren!hoge boetes en examen en die natuurclubjes zo snel mogelijk ontmantelen.desnoods hokjes met boswachters bij de postzegels en dat mensen het diploma moeten laten zien.
prima dat je ie geval een vragenlijst kan invullen volgens mij hadden ze het laatst ook aan kinderen gevraagd over honden in natuurgebieden en die hadden als uitkomst grotendeels dat alle honden vastmoeten,met een bepaalde vraagstelling moet zo n uitkomst altijd mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2994439
Sorry maar ik denk dan gelijk verder a.d.h. van wat jij hebt geschreven, examen/vergunning.... wie neemt dat af, wat moet jij met je hond bewijzen, welke normen/waarden, je hond (hiermee bedoel ik niemand in het bijzonder), luistert perfect, maar graaft terwijl jij even staat de praten, je veter vast te maken een flinke kuil, midden op een pad waar jij net niet naar hebt gekeken, je loopt door, een andere wandelaar loopt die dag daar kijkt even naar iets anders en breekt zijn enkel, ben jij dan je vergunning kwijt?(is niet meer aan te tonen maar toch). Of de tak waar jij zoveel plezier mee hebt gehad met je hond, je  ziet ineens iemand aankomen, je roept je hond terug en tijdens het terugrennen tikt je hond met de tak in de knieholte van de andere wandelaar, pats die ligt, ok je bent aansprakelijk maar moet je dan opnieuw examen doen?
Dan kan je zeggen mijn hond graaft geen kuilen, ik speel niet met stokken, maar jij doet het niet, zovele doen het wel, wie controleert dit?
nu gaat het over de honden, wat voor examen/vergunning is er nodig dat je met een kind het bos in mag?
Het kind rent overal tussendoor, vertrapt daarbij plantjes/paddestoelen/diertjes, mogen deze ouders dan voor straf een maand niet in het bos?
Het gillende kind, of anders de zeer luidsprekende volwassenen, ik loop er rustig te genieten van de stilte met mijn (aangelijnde)hond, staat er bij het begin van het bos een stilte bos bordje? ja er staan bordjes dat je op paden moet blijven, aangelijnde honden enz, maar verder..... de paard en wagen die voorbij dendert, flinke plaggen poep op het pad achterlatend, de fietser die denkt het alleen recht te hebben, de afvalsmijtende wandelaar/fietser, zijn daar allemaal verschillende examens voor te behalen?
Als je examen 1 hebt behaald, rustige wandelaar, mag je dan door naar beheerste fietser, mag je met je hond pas fietsen als je de vergunning voor luisterende hond hebt behaald met beheerste fietser?

Het staat er misschien wel erg overdreven, ook ik zou het fijn vinden als er meer mogelijkheden komen dat je hond los mag, maar een examen/vergunning lijkt mij een beetje overdreven.
Door Cindy de Wolf
#2994447
Ik zou zeggen vul hem in. En zo ver ik heb kunnen beoordelen is de lijst redelijk interactief.
Het feit blijft dat (ook ik) veel mensen zich ergeren aan niet opgevoede honden. Heb ik niet over pups die nog in de leer zijn. Het feit blijft dat veel mensen zich ergeren aan jagende honden en dat veel honden (kinderen tegenwoordig trouwens ook) de alles mag pas hebben. Het is slechts een idee van mij en hoe dat ten uitvoer komt dat kan vorm gegeven worden. Tenslotte zijn ook de gehoorzaamheid oefeningen ooit ontworpen en bepaalde testen. Ik zie het in zijn algemeenheid en trek het niet door in het extreme. Dus zoals ik zie, proberen te voorkomen van jagen, voorkomen van opdringerig gedrag.
En wat betreft die schapen en jagen/loops. Als je je hond goed kent en je weet dat je een vergroot risico loopt dan denk ik dat je je hond goed moet leren lezen. Ook ik met al mijn jagers heb ze goed leren lezen en zie haarfijn wanneer er wild in de buurt zit. Nu is; niet jagen, tegenwoordig voldoende om ze in 98% te weerhouden (heeft me een hoop trainingsuren en bloed, zweet en tranen gekost). Ook ik ben me er terdege van bewust dat een hond echt geen machine is. Net zoals kinderen niet altijd luisteren. Het gaat mij erom dat natuurmonumenten nu open staat voor suggesties dus ik zou zeggen als iemand een ander/beter plan hebt vul het in.
Ik weet iig wel dat ik mijn buik vol heb van hussen en mensen die niets weten wat (honden)etiketten dus ik zou graag zien dat er meer losloopgebieden komen maar niet dat die bevolkt gaan worden door grote groepen loslopende honden. OP die manier zijn wij al menig gebied kwijt geraakt.
Door Martine-Tom
#2994449
spikkel schreef: Voor mij geld vast die honden, zeker waar schapen lopen op het land van Natuurmonumenten. Weet je wel hoeveel honden schapen verminken of doden.
Al zou Tom het willen...denk niet dat ie een schaap meer schade toe kan brengen dan dove oren van het blaffen  :biggrin2:

Leuk idee zo'n examen maar het blijven honden geen machines.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2994464
Ik zou het dan meer zoeken in een examen van etiquette dan in een examen van een 100% gehoorzame robothond.

Laat mensen eens een uurtje op "school" komen en leg uit wat normale etiquette regels zijn en waarom! Ik denk dat de meeste mensen die hun hond de alles-mag-pas geven, helemaal geen idee hebben hoe dat voor een ander is. Je zult niet iedereen bereiken, maar een verhaaltje dat de andere hond dat eng kan vinden, iets medisch kan mankeren oid en wie weet gaat bij een groot deel dan toch een belletje rinkelen.
Doe er dan ook een leuk soort test bij, met oefeningen. En dan niet gebaseerd op de hond moet het perfect en 100% doen, maar met het idee om mensen tools te geven hoe ze het Fikkie kunnen leren. Bijvoorbeeld met een knuffelhond als afleiding hier oefenen en tips geven wat mensen kunnen doen om de gehoorzaamheid te vergroten. De meeste honden luisteren met een klein beetje goede wil en een lekker koekje als snel tien keer beter en dan zien (een deel van) de mensen er ook weer meer lol in. Maak het leuk, geef mensen inspiratie. En zorg bijvoorbeeld op zaterdagmiddag ook eens voor een educatieve toezichthouder, die de grote lastpakken weg kan sturen en de welwillenden een handje helpen kan. Ofzoiets.

Ik zal de enquette zo ook eens invullen. Met Oscar hebben wij nul belang bij losloopgebieden, maar hoe meer plekken waar het op een leuke manier mag, hoe rustiger de aanlijngebieden voor ons zijn  ;D
Door Juul
#2994478
Ik had hem even geleden al ingevuld. Ik zou vooral graag zien dat er meer gebieden komen zo dat je wat meer kunt afwisselen. Die hoeven van mij niet eens heel uitgestrekt te zijn, maar het zou fijn zijn als er een uitren veld of id aan gekoppeld zou zitten. Waar je veilig een balletje kunt gooien en/of wat kunt trainen.

En ja; dat etiquette examen mag er van mij ook komen. Iig meer bekendheid geven aan de algemene fatsoensnormen voor hondeneigenaren onderling.
Extreme schreef: Sorry maar ik denk dan gelijk verder a.d.h. van wat jij hebt geschreven, examen/vergunning.... wie neemt dat af, wat moet jij met je hond bewijzen, welke normen/waarden, je hond (hiermee bedoel ik niemand in het bijzonder), luistert perfect, maar graaft terwijl jij even staat de praten, je veter vast te maken een flinke kuil, midden op een pad waar jij net niet naar hebt gekeken, je loopt door, een andere wandelaar loopt die dag daar kijkt even naar iets anders en breekt zijn enkel, ben jij dan je vergunning kwijt?(is niet meer aan te tonen maar toch). Of de tak waar jij zoveel plezier mee hebt gehad met je hond, je  ziet ineens iemand aankomen, je roept je hond terug en tijdens het terugrennen tikt je hond met de tak in de knieholte van de andere wandelaar, pats die ligt, ok je bent aansprakelijk maar moet je dan opnieuw examen doen?
Dan kan je zeggen mijn hond graaft geen kuilen, ik speel niet met stokken, maar jij doet het niet, zovele doen het wel, wie controleert dit?
nu gaat het over de honden, wat voor examen/vergunning is er nodig dat je met een kind het bos in mag?
Het kind rent overal tussendoor, vertrapt daarbij plantjes/paddestoelen/diertjes, mogen deze ouders dan voor straf een maand niet in het bos?
Het gillende kind, of anders de zeer luidsprekende volwassenen, ik loop er rustig te genieten van de stilte met mijn (aangelijnde)hond, staat er bij het begin van het bos een stilte bos bordje? ja er staan bordjes dat je op paden moet blijven, aangelijnde honden enz, maar verder..... de paard en wagen die voorbij dendert, flinke plaggen poep op het pad achterlatend, de fietser die denkt het alleen recht te hebben, de afvalsmijtende wandelaar/fietser, zijn daar allemaal verschillende examens voor te behalen?
Als je examen 1 hebt behaald, rustige wandelaar, mag je dan door naar beheerste fietser, mag je met je hond pas fietsen als je de vergunning voor luisterende hond hebt behaald met beheerste fietser?

Het staat er misschien wel erg overdreven, ook ik zou het fijn vinden als er meer mogelijkheden komen dat je hond los mag, maar een examen/vergunning lijkt mij een beetje overdreven.
Knappe hond die dat doet in de tijd dat jij je veter vastmaakt. Meestal zijn dat zaken waar de hond zich dan uit verveling mee bezighoudt terwijl zijn/haar mens uitgebreid staat te kleppen (of te mobile-fonen )
Door Aprilsnow
#2994638
spikkel schreef: Voor mij geld vast die honden, zeker waar schapen lopen op het land van Natuurmonumenten. Weet je wel hoeveel honden schapen verminken of doden.
Pas met volle verbazing staan kijken naar een Vizsla die hier in een aanlijngebied de loslopende kalveren aan het opjagen was. Baasjes hadden er ook nog lol in blijkbaar.
Wij gaan speciaal daar lopen omdat onze hond nog geen idee heeft hoe hij zich aan de riem (of los) naar anderen kab gedragen. We waren dan ook blij dat we het van verre zagen en met een boog terug konden zonder dat Tammo hem/haar in de gaten had en vise versa.

Denk dan ook dat een etikette bewijs of examen voor de baas meer op zijn plek is dan voor de hond  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door