Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Thea
#2994300
Wij hebben vrienden waarvan de man psychische niet in orde is.
Maar het hele gezin lijd er natuurlijk onder.
De man/vader is al bijna 2 jaar thuis hij heeft een pees in zijn arm die is afgescheurd daar zou hij vorig jaar aan geopereerd worden.
Maar hij was zo bang dat hij de nacht ervoor is gevlucht naar hun caravan 80 km verder. Wij zijn er met zijn vrouw en dochter ook heen gegaan maar we kregen hem niet mee. Is toen weer daar weggelopen.
We hebben toen de auto meegenomen. Omdat hij medicijnen gebruikt die rijvaardigheid beinvloeden. Hijzelf in de war was en zijn arm dus niet goed funcioneerd. Vonden wij het onverantwoord dat hij evt weer in de auto zou stappen, die hebben we toen dus meegenomen.
Hij is een week op die camping gebleven en toen wou hij weer naar huis.
Toen met HA gepraat en hij heeft weer andere psychiater gekregen echter komt hij die afspraken niet altijd na.
Hij heeft periodes dat hij dagen niet eet en drinkt en geen medicatie inneemt en hele dagen op bed lig
Zijn vrouw en kinderen maken zich natuurlijk zorgen. Ze maken dan afspraak met HA echter hebben hun het gevoel dat die hun niet serieus neemt. Want die belt dan met de man of gaat langs en die zeg dan ja dokter u heeft gelijk ik ga weer eten en medicatie nemen en naar de Psychiater. Of hij gaat ineens mee naar HA en zijn vrouw kan/durf dan niets te zeggen.
Hier zit dan hooguit 2 a 3 weken tussen.
Maar ook voor vrouw en kinderen is het geen leven, want hij maakt steeds ruzie en dan begint het weer van voor af aan.
Zoon(17j)  begint al op het slechte pad te raken door thuis geld en zegelboekjes te stelen. En gaat niet om bv 10 eu maar nu is pas ontdekt dat het ruim 1000 is. Echter ontkent die en pa zeg dat ze geen bewijs hebben dus hem niet kunnen beschuldigen. Terwijl zoon op een bankrekening pas 700 eu heeft gestort.

Regelmatig heeft hij ook al gezegd ik maak er een eind aan. Zeggen hun dat tegen HA en die vraag het weer aan hem zeg hij nee joh dat zeg ik niet en doe ik ook niet.

Nu wil ik die vrouw en kinderen graag helpen.
Maar weet niet goed hoe.
Ik heb tegen dochter gezegd dat ze met haar ma hier heen moet komen, zodat we verder kunnen gaan bellen. Thuis luistert pa alles af als hij doet alsof hij op bed lig.
De HA doet dus eigenlijk niets dus daar verwachten we geen medewerking van. Kunnen we nu gewoon contact opnemen met bv GGZ. Dus zonder verwijs van HA. Of weten jullie andere wegen.
Wij zijn al een jaar van mening dat de man (langdurig) zal moeten worden opgenomen (wat hij ook eigenlijk wil).
En wat het gezin ook even wat rust zou geven.
Maar waarvan de HA zeg nee hoor is niet nodig. Hij is geen gevaar voor zichzelf en gezin.
Ik geloof niet dat hij ooit zijn gezin lichamelijk pijn zal doen maar zeker wel geestelijk.

Als er trouwens visite (wij) komen of ze gaan ergens heen dan speelt hij de vrolijke aardige man.

Bedankt alvast voor het lezen van dit verhaal ;)
Sorry voor het lange verhaal.
Maar ik hoop dat ik hier tips kan krijgen wat we kunnen gaan ondernemen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2994316
Dat wil hij eigenlijk ook wel. Heeft hij ook al een paar x tegen ons gezegd.
Alleen dan zegt de HA nee hoor zo erg is het met jou niet.
En wat hij bij psychiater zegt dat weten we niet want die heeft eigenlijk alleen afspraak met de man.
2,5 jaar geleden ofzo heeft hij een soort cursus gevolgd met afsluiting van 5 dagen in een soort klooster in Belgie.
Dat moest door zijn werk betaald worden, is ook gebeurd alleen zijn werkgever wou niet hebben dat hij de afsluitende sessie na geloof een half jaar deed. Die betaalde de werkgever niet meer. Er is natuurlijk heel veel conflict met de werkgever want die vind dat hij gewoon kan werken. Echter zijn zowel artsen als Arbo van mening dat het niet kan. Er is dus ook steeds een advocaat bezig, want dan betaald de werkgever weer geen salaris. Of verplicht hem om iedere week even langs te komen. waarop ze dan zeggen dat hij helemaal niets mankeerd en gewoon moet komen werken. Werkgever heeft nu ook aangegeven dat zodra hij zich beter meld hij ontslag krijgt.
En hij is echt doodsbang voor de werkgever. Die dus zelfs door de straat regelmatig rijd om maar te kijken of hij niet stiekem op de camping is. Echter caravan is verkocht dus dat kan niet eens meer.
Of dat hij thuis aan het klussen is ofzo.

Ik zoek nu eigenlijk iets die dus ma en kids bijstaat en vandaar uit dus verder kan werken.
Want alle aandacht gaat naar pa en de rest van het gezin word aan hun lot over gelaten. :-\
Gebruikersavatar
Door kiara
#2994324
Ik denk dat je het toch eerst via de ha moet doen
En 1 groot advies: overdrijven dat het vele malen erger is
Want ze geloven je nl niet, en ik spreek uit ervaring
Verwijzing ggz eisen!!
En die vrouw en kids kun je weinig mee denk ik
Tover woord rust!
En dat krijgen ze pas als er actie word ondernomen
Is een moeilijke lange weg maar overdrijven dus is mijn advies
Sterkte 
Door monster
#2994336
Bij veel huisartsen is het mogelijk om een afspraak te maken met psychiatrisch verpleegkundige, die verbonden is aan de praktijk. Voor de kinderen naar centrum voor jeugd en gezin.
Door BusKay
#2994337
Een triest verhaal....
De werkgever, ondanks dat het lastig blijft zou ik me niet al te druk over maken. Zolang je kunt aantonen dat hij niet kan werken kan deze niets doen.

Voor zover als ik het zie kan de man niet gedwongen opgenomen worden als hij geen gevaar voor zichzelf of de omgeving vormt en zal hij dus zelf in dat bekende spiegeltje moeten zien dat hij het probleem is. Van daaruit kan hulpverlening opgestart worden.
Of je zonder verwijzing terecht kunt bij het GGZ weet ik eigenlijk niet zeker maar ik meen van wel.
Denk hierbij wel dat veel niet meer vergoed wordt en kijk dus naar de verzekering van het gezin. Mogelijk dat er een aanvullende verzekering bestaat waaruit wel iets gehaald kan worden. Neem eventueel contact op met de verzekeraar.
In bovenstaande zitten zoals je ziet nogal wat onzekerheden. Een bezoekje aan je eigen HA zou misschien uitkomst kunnen bieden en wat antwoorden kunnen geven.

Last but not least wil ik zeggen. Denk ook om jezelf en stel jezelf (hoe wreed dit ook klinkt) op tijd de vraag hoeveel je er in wil steken en hoeveel je er denkt uit te halen. Je zult niet de eerste zijn die hieraan onder door gaat.
Heel veel kracht en succes!!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2994480
nikèdog2000 schreef: het was van de week op tv
voor zulke gevallen
je moet de zorg auteriteit bellen
of de zorgverzekering
ik hoop dat het lukt
Weet jij nog welk programma dat was.
Dan kan ik mss uitzending gemist kijken
Door sella
#2994487
Dat was kassa. Maar dat ging om mensen die al doorverwezen zijn en ellenlange wachttijden heeft.
Dat heeft geen enkele zin voor meneer.

Ik zou hier niet tussen gaan zitten. Ik zou voor vrouw en kind klaarstaan indien nodig, maar ervaring leert dat jij vaak op je kont ligt en de gebeten hond bent.
Je kan niet en hem en de rest van het gezin bijstaan.
Hoe moeilijk en lastig ook.

Het is ook een cirkel, meneer eet niet en zorgt niet voor zichzelf, en familie maakt zich zorgen en er komt aandacht en kan hij het nonchalant wegwuiven.
Niemand kan hem dwingen zijn medicatie in te nemen, niemand die hem kan dwingen goed voor zichzelf te zorgen. Die wil moet uit zichzelf komen.

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit als je een bezorgde brief als gezin aan de psychiater zou sturen. Maar dat kan ook weer terugvurend werken dat hij heel boos wordt omdat hij zich verraden voelt door zijn dierbaren.

Erg moeilijk dus.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2994506
Ja het is ook erg moeilijk. :-\
We willen eerst van ma en dochter horen of en wat voor hulp ze willen en dan evt helpen zoeken om dat te krijgen.
En vooral laten weten dat als ze ergens mee zitten ons weten te vinden.
Kwamen er nu achter dat in hun woonplaats een centrum voor jeugd en gezin is en dat evt dochter daar heen kan gaan voor hulp en luisterend oor.
Gebruikersavatar
Door essie74
#2994512
volgens mij kun je als partner ook toestemming geven voor een gedwongen opname middels contact met psychiater. Dus vrouw lief naar de psych laten gaan het verhaal doen en dan samen met de man in kwestie naar een opname werken. Dat lijkt mij de snelste optie?  en ja daar moet hij dan zelf ook mee instemmen,  maar met beetje goede sturing moet dat geen probleem zijn... beetje leugentje om bestwil afspraak maken met psychiater en dan overvallen met de opname. Anders loopt hij wellicht weer weg...... Meid wat een rot situatie... tuurlijk wil je die mensen helpen, maar inderdaad denk omjezelf in dit verhaal :-*
Door Aprilsnow
#2994615
En als vrouw en dochter zou je kunnen overwegen een andere HA te kiezen. Heb je daar in ieder geval een luisterend oor die de man niet kent. Eventueel overstappen van de man maar dat zou ik vooralsnog als bijzaak zien. Melden en informeren bij GGZ kan idd altijd is niet altijd verwijzing van de HA voor nodig. Sowieso zou de psychiater daar ook nog iets in kunnen betekenen.
Voor dochter is idd CJG een goede eerste stap. Daar kan moeders overigens ook naar toe met haar vragen over bijvoorbeeld de zoon.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2994644
Dochter komt zo ie zo hier heen om te praten en kijken wat ze wil.
Moeder durft (nog) niet omdat ze bang is dat hij erg boos word als hij er achter komt dat ze iets achter zijn rug omdoet.
Vorige week is hij ook heel boos geworden omdat ze zich bij voedselbank had ingeschreven en ze dus ook reactie terug had gekregen dat ze er voor in aanmerking komt. En ze dus een pakket was wezen halen :-\ zo boos hadden ze hem nog niet meegemaakt >:(
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2994648
Enige advies wat ik je kan geven is : Blijf erbuiten!! Er komt een hoop ellende van, straks liggen bij jou je ramen eruit omdat hij opeens bedenkt dat jij zn vrouw en kinderen opstookt of weet ik veel wat ie in zn hoofd haalt.
Het is heel zielig en een hele nare situatie, maar als zijn gezin hem wil helpen, moeten ze bij weigering van medicatie en het gedrag wat daarop volgt zelf de crisisdienst bellen. Jij kunt, hoe goed bedoeld het ook is, niks voor ze doen.
Door Borke
#2994652
Iemand die met een kapotte arm en medicijnen waar je niet mee mag rijden in de auto stapt, voldoet niet aan de Medische richtlijnen CBR.
Dat is een strafbaar feit.
Tevens is hij als hij zo in de auto stapt een gevaar voor zichzelf en voor zijn omgeving.
Op het moment dat hij dat doet, kan je dus 112 bellen.
Dan bouw je ook dossier op.

Dan kan zijn vrouw met de mensen van 112 bespreken wat de situatie is.
Ik vrees echter niet dat dit tot een verplichte opname za leiden.
Meerdere incidenten mogelijk wel, daarom moet je dus dossier opbouwen.

Verder vind ik het nobel dat je wilt helpen, maar denk zeker ook aan je eigen veiligheid!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door