Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#2993880
Tja het moest er een keer van komen  :-X
Aan het begin van de avond is het konijn van de buren gegrepen door een loslopende hond
Wij wonen op een rustig pleintje , en de buren vinden dus dat je op zo,n pleintje gemakkelijk je konijnen even los kan laten lopen
Ik had ze al eens gewaarschuwd , er lopen hier enkele honden los door de steeg . De honden komen dan van het veld af waar ze wel los mogen .
Het ene konijn liep net richting steeg en het was bingo . Hond er achteraan , dwars door de voortuinen van andere buren .
En het arme konijntje is dus dood  :'(
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2993881
smulpaap schreef: Tja het moest er een keer van komen  :-X
Aan het begin van de avond is het konijn van de buren gegrepen door een loslopende hond
Wij wonen op een rustig pleintje , en de buren vinden dus dat je op zo,n pleintje gemakkelijk je konijnen even los kan laten lopen
Ik had ze al eens gewaarschuwd , er lopen hier enkele honden los door de steeg . De honden komen dan van het veld af waar ze wel los mogen .
Het ene konijn liep net richting steeg en het was bingo . Hond er achteraan , dwars door de voortuinen van andere buren .
En het arme konijntje is dus dood  :'(
Tja dan vraag je erom toch?
Wel een lekker barfhapje nu.  ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2993886
Slim is het niet, maar je hoeft als hond ook niet achter elk voorbijlopend dier aan te gaan om die even te slopen.  Leer 'm luisteren of houdt 'm aan de lijn, maar een minder slimme actie van de een geeft de ander geen vrijbrief. Leuk als je konijn een keer per ongeluk ontsnapt, is het blijkbaar meteen geoorloofd dat die kapotgevreten wordt.
Door kakocavi
#2993887
Lazy Garfield schreef: Tja dan vraag je erom toch?
Wel een lekker barfhapje nu.  ;D
Erg lullige opmerking over het dode huisdier van een ander.
Door kakocavi
#2993888
En nee, het is niet slim om je konijnen los te laten lopen op openbaar terrein. Maar ik vind het ook niet normaal dat honden onbeheerd door een steegje kunnen lopen waarin ze, neem ik aan, niet los mogen lopen. Je kunt als eigenaar ook gewoon je hond leren luisteren voordat je hem losgooit.
Door BusKay
#2993892
En nou ligt ie te wachten op de volgende??

Afbeelding
OT: Ik heb eens gehoord "Een hond die bloed geproefd heeft.....". Dus ik vraag me af of het baasje van de bewuste hond hier mee klaar is.
Door Kinnie
#2993897
BusKay schreef:
En nou ligt ie te wachten op de volgende??

Afbeelding

OT: Ik heb eens gehoord "Een hond die bloed geproefd heeft.....". Dus ik vraag me af of het baasje van de bewuste hond hier mee klaar is.
Dan moet je je hond ook maar geen vlees / barf meer geven....
Door Parelridder
#2993899
Als je wéét dat er tamme konijnen zodanig pal langs een losloopgebied los lopen, dat jouw hond daar onhoudbaar op af zal racen om ze te vangen, dán is het idd stom ze daartoe de vrijheid te geven. Ik veronderstel echter dat niet iedereen die z'n hond los laat in een losloopgebiedje, dat soort zaken over de omgeving weet.
Mijn honden lopen graag een konijnenspoortje en los van dat ze in de regel goed luisteren, dus terug gefloten kunnen worden, zullen ze een wild konijn niet 1,2,3 te pakken krijgen, omdat die in holen weg duiken waar mijn honden niet in passen. Mijn oudste honden bij een tám konijn los laten zou nooit proberen, omdat de mogelijkheden van dat konijn - alleen al door het ontbreken van holen - beduidend minder zullen zijn. Maar wéét maar eens dat er tamme konijnen los rond lopen nabij losloop gebied.. dan zal je ze daar eerst eens gezien moeten hebben én weten dat dit geen eenmalige uitbraak van het konijn was, maar een structureel los lopend dier..
Ik vind de uitdrukking 'slopen' overigens niet op z'n plek. Er is helaas maar héél weinig nodig om een konijn te beschadigen. Iedere jachthondentrainer die met wild werkt kan dat bevestigen. Met slechts een fractie druk bij het oppakken, is het diertje van binnen kapot. En los van dat niet iedere hond zódanig zacht is in de bek, zal een hond die een nog levend konijn pakt, deze steviger vast pakken n.a.v. spartelen. Dat is een heel natuurlijke reflex ter voorkoming van ontglippen, allemaal nog zonder het konijntje te 'slopen'.
Ik heb zelf konijnen gehad en die gaf ik ook dagelijks bewegingsvrijheid, maar ik heb ze nooit de gelegenheid gegeven onze eigen tuin te verlaten, juist om ze te beschermen tegen los lopende honden en katten. Zoals ik mijn honden bijv. niet op een losloopstrook vrij laat die pal langs de weg ligt. Natúúrlijk mag een hond of kat geen konijn vangen, maar waarom zou je vanwege het principe je konijn gevaar laten lopen door hem moedwillig de vrijheid te geven bereikbaar te zijn voor loslopende honden/katten waarvan je weet dat die daar óók lopen?? :(
Door Parelridder
#2993902
BusKay schreef: En nou ligt ie te wachten op de volgende??

OT: Ik heb eens gehoord "Een hond die bloed geproefd heeft.....". Dus ik vraag me af of het baasje van de bewuste hond hier mee klaar is.
Bloed proeven heeft er natuurlijk niets me te maken, maar ook honden leren van ervaring. Een succeservaring - "Ik kan een konijn vangen" en "Konijnen zitten in de steeg" - dát zal de hond geleerd hebben. Ik veronderstel dat het over grote merendeel van de hondeneigenaren niet blij is met zo'n ervaring en dus ook zeker niet hiervoor kiest.  De eigenaar die dit overkomt zal in de regel simpelweg niet geweten hebben van deze situatie of totaal verrast zijn door het gedrag van de hond t.a.v. het konijn.


Edit: tikfouten
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 21 sep 2014, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2993907
Als eigenaar van een flink jagende (en voor de dood willen gaan) hond, hoef ik zo'n konijn niet tegen te komen. Ik heb Oscar altijd aan de lijn, let heel goed op, scan altijd de omgeving, pas routes aan enz enz. Maar tamme konijnen verwacht ik niet loslopend aan te treffen. En ook al zit Oscar aan de lijn, met een beetje pech grijpt ie hem alsnog als konijnlief in de struikjes zit en ik hem daar never nooit verwacht.

Nee, ik ben groot voorstanders van verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je hond geen schade aan andermans spullen en dieren toebrengt. Maar ik kan niet álles voorzien en je konijnen op openbaar terrein los laten lopen, vlakbij een losloopgebied, schiet mij maar lek, ik vind dat meer dan oliedom.

Overigens, een beetje kat vangt zo'n konijn ook. De kat bij de paarden brengt met regelmaat volwassen en gezond ogende wilde hazen mee naar huis. En aangezien katten overal en eeuwig los buiten mogen, is dat ook een niet te onderschatten risico.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2993909
Triest voor het konijntje en evt de kinderen waar het van was :'( :'(
Maar het is en blijf een instinct van een hond om te jagen en als de prooi dan nog eens wegloopt word dat nog meer gestimuleerd.
Als ik s'morgens met Bency bv naar het meer gaat lopen daar heel veel konijntjes en ja hij gaat er achter aan. Roep ik hem komt hij wel terug. Maar de konijnen kunnen daar door de bosjes en holen makkelijk ontsnappen en wilde konijnen zijn veel sneller.
Maar ik sta er niet voor in als zoiets als wat in die steeg is gebeurd zou gebeuren. Denk dat hij er ook achter aan zou gaan en dan idd wel te pakken zal krijgen.
Zal mij niet snel overkomen, want hij mag alleen maar los in losloopgebieden ;)
Maar ik blijf het de schuld van de volwassenen vinden die dus vinden dat daar ook een konijn los kan lopen. Nu was het een hond ok die hoort aan een riem daar te zijn. Maar vergeet een kat niet die ook rustig een konijn kan aanvallen. En die kunnen echt uit het niets tevoorschijn komen. :)
Door Martine-Tom
#2993911
Tom zou er ook achteraan gaan, maar zich prima terug laten roepen (hij speelt en knuffelt ook regelmatig met konijnen, maar een weghupsend konijn buiten is toch echt andere koek, daar gaat hij ook opaf) denk dat ze hier meer te vrezen zouden hebben van Doki, die gaat voor de kill en is niet terug te roepen zoals een hond, Bami zou het konijn ook zonder blikken of blozen vangen en dan mag je as eigenaar echt heel snel zijn om daar tussen te komen...
Gebruikersavatar
Door nova
#2993916
Mijn honden zouden er ook collectief achteraan zijn gegaan  :-\
Maar ik zal wel elke jachtactie proberen te stoppen,  tamme of wilde prooi, daar maak ik zelf geen verschil in.

Of het een  slimme actie is geweest van de konijn-eigenaar , daar valt over te discussieren. Het zelfde wanneer je een tamme parkiet  los laat vliegen  terwijl je weet dat de buren katten hebben.
Door Lizzy
#2993929
smulpaap schreef: Tja het moest er een keer van komen  :-X
Aan het begin van de avond is het konijn van de buren gegrepen door een loslopende hond
Wij wonen op een rustig pleintje , en de buren vinden dus dat je op zo,n pleintje gemakkelijk je konijnen even los kan laten lopen
Ik had ze al eens gewaarschuwd , er lopen hier enkele honden los door de steeg . De honden komen dan van het veld af waar ze wel los mogen .
Het ene konijn liep net richting steeg en het was bingo . Hond er achteraan , dwars door de voortuinen van andere buren .
En het arme konijntje is dus dood  :'(
Ik vind persoonlijk dat je een ontzettend groot (en niet slim) risico neemt door je tamme konijn op openbaar terrein te laten lopen. En als honden daar niet los mogen lopen, heeft de eigenaar van de hond natuurlijk ook een meer dan grote verantwoordelijkheid in deze. Maar als je je kat op straat laat lopen, neem je een risico dat ie dood gereden wordt. Laat je je konijn op straat lopen, neem je het risico dat ie door een hond gegrepen wordt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door