Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2993709
Plukkie, mijn dwergteckeltje, is ruim 14 jaar. Ze is levendig, speels, eet goed, enz, ze lijkt gewoon een jonge gezonde hond. Een beetje doof, maar dat kan ook oost-indisch doof zijn, het is per slot van rekening een teckel.
Nu heeft zij sinds een maand of 4 een gezwel bij haar tepel. Het groeit langzaam, maar is kei-hard en inmiddels zo groot als een pingpong bal (maar dan wat plat geslagen). Ze heeft er geen last van. Ik mag er aanzitten en haar gedrag is totaal niet veranderd. Als het goedaardig is, is er niets aan de hand. Is het kwaadaardig dan wil ik er eigenlijk niets aan doen. Ik wil een vrolijk hondje niet belasten met operaties enz. Maar het knaagt natuurlijk wel aan me. Doe is er goed aan om het zo te laten of zou ik haar toch moeten laten opereren? Wat voor een impact zou de operatie kunnen hebben? Ik twijfel erg. Natuurlijk wil ik haar zo lang mogelijk bij me houden, maar ik wil haar leventje wel leuk houden. Wat is wijsheid?
Door Lizzy
#2993721
Pfft. Wat een dilemma! Ik vind in 4 maanden naar formaat pingpongbal trouwens niet 'langzaam groeien' hoor. Ik vind dat vrij snel. En je hebt dus kans, ondanks dat het goedaardig is, ze er over een, laten we zeggen 6 maanden, enorm last van krijgt omdat het in de weg zit/hangt. Aan de andere kant, ze is ruim 14 jaar, ze moet ergens aan dood gaan :-\

Ik weet het niet, wat wijsheid is.... Ik kan me je dilemma heeeeel goed voorstellen. Wat je ook doet, ik denk dat het beide goed is. Maar misschien hebben andere mensen betere inzichten!

:-*
Door Lida. S
#2993728
In het begin ging het snel, maar de laatste maand is het nauwelijks (zichtbaar) gegroeid. Maar het is een dwergteckel en een pinpongbal is bij zo'n klein hondje natuurlijk anders dan dat het zou zijn bij een van mijn riesenschnauzers. Ze zou, alleen al van de omvang, er last van kunnen krijgen. Maar ja een operatie daar krijgt ze ook last van.  Ik weet dat mijn beslissing genomen wordt in het belang van Plukkie en niet in mijn belang, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mijn beslissing de juiste is. Ik begrijp het wel dat niemand mij echt advies kan geven, maar het is zo moeilijk.
O ja, ze is wel meer gaan drinken de laatste tijd. Vroeger dronk ze echt niets, daar maakte ik me wel eens zorgen over, maar tegenwoordig staat ze regelmatig bij de drinkbak
Door Esther Q
#2993743
Ja, dat is heel moeilijk. Voor mezelf heb ik het heel helder. In jouw situatie liet ik er niets aan doen. Maar daar heb jij niks aan, want het moet voor jou en jouw hond goed voelen. Sterkte met beslissen.
Door Lida. S
#2993756
Ik neig ook naar niets doen, maar ja..... Ik wil het beste voor plukkie, maar opereren kost geld. Ben ik wel eerlijk of speelt dat ook mee in mijn afweging? Is mijn eigen angst voor operaties niet de reden dat ik haar niet wil laten opereren? En wat moet ik doen als het gezwel groeit en ze krijgt last van de omvang van t gezwel? Als ik weet dat een van mijn honden pijn heeft, of dat ze geen plezier meer hebben in het leven dan is het voor mij makkelijk om een beslissing te nemen. Maar nu moet ik afwachten en ik weet niet welke kant het opgaat.
Door Esther Q
#2993771
Ja, moeilijke vragen Lida. S... als ik zo'n beslissing neem dan houd ik rekening met de consequenties. Als ik die kan accepteren is het voor mij de juiste beslissing. Natuurlijk wil je het beste voor plukkie, maar jij moet wel beslissen dus moet jij erachter staan op alle fronten, zo liggen de verhoudingen nu eenmaal :)
Door smulpaap
#2993778
Ja Lida dat is best moeilijk .
Wij hebben Milo (toen ruim 13 jaar ) indertijd uiteindelijk wel laten opereren . Hij had een goedaardige vetbult , bult ging groeien en hij kreeg er echt last van met lopen .
En ja hoe groter het snijvlak word , hoe lastiger de ingreep ,  langer onder narcose etc . Milo was verder ook nog geheel gezond . Had dat bv niet zo geweest dan hadden we er ook over na moeten denken natuurlijk . Een oude zwakke hond ga je (vind ik ) niet onnodig meer belasten met ingrepen . Zou die bult kwaadaardig zijn geweest bij Milo dan hadden we niets (meer) gedaan . Ik vind de quality-time van zo,n oudje dan veel belangrijker . En dan maar een aantal maanden korter leven, eventueel met medicatie ter ondersteuning , in plaats van een ingreep etc
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2993780
Ik zou niks doen zo lang Plukkie er geen last van heeft. Als het te groot zou worden zou ik wel laten opereren denk ik, als het verder nog zo goed gaat.
Hier ook 2 ouwetjes van 14 die nog veel te goed zijn om te laten gaan. Gelukkig nog geen grote bulten hier...
smulpaap schreef: Ja Lida dat is best moeilijk .
Wij hebben Milo (toen ruim 13 jaar ) indertijd uiteindelijk wel laten opereren . Hij had een goedaardige vetbult , bult ging groeien en hij kreeg er echt last van met lopen .
En ja hoe groter het snijvlak word , hoe lastiger de ingreep ,  langer onder narcose etc . Milo was verder ook nog geheel gezond . Had dat bv niet zo geweest dan hadden we er ook over na moeten denken natuurlijk . Een oude zwakke hond ga je (vind ik ) niet onnodig meer belasten met ingrepen . Zou die bult kwaadaardig zijn geweest bij Milo dan hadden we niets (meer) gedaan . Ik vind de quality-time van zo,n oudje dan veel belangrijker . En dan maar een aantal maanden korter leven, eventueel met medicatie ter ondersteuning , in plaats van een ingreep etc
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2993789
Ja lastig. Als die nu stopt met groeien en hij is formaat "geen last van" dan liet ik 'm wel zitten denk ik. Als ik al zou laten opereren dan wel alleen deze bult en niet dat complete melklijstenverhaal.

MIjn oudje Dusty had ook zo'n pingpongbal. Hond was natuurlijk groter en pingpongbal heeft er 5 jaar over gedaan om zo groot te worden, dus eigenlijk heb ik nooit echt overwogen om 'm weg te halen.

Echter, met het groeien wordt de huid ook dun en toen Dus 14 was heeft ze 'm een aantal keren beschadigt en dat ging maar heel moeilijk weer dicht. Ze was toen al in zodanige conditie dat opereren geen optie meer was. Maar ik heb in die tijd wel eens gedacht...had ik 'm maar weg laten halen. Niet eens omdat ik bang was dat die kwaadaardig was ofzo, maar door het randgeOH wat dat ding toen gaf. :-\
Door Lida. S
#2993794
Nu opereren, terwijl ze nog gezond en levendig is, met de risico's van een operatie, of wachten tot ze er last van krijgt, maar dan is ze weer ouder en misschien wat minder gezond. En als ze minder gezond is laat ik haar niet opereren. Aan de andere kant, als ze klachten krijgt, zou ik haar misschien juist wel laten opereren. Het blijft een cirkel. Maar ik ben blij dat ik me niet echt schuldig hoef te voelen als ik het nog aan zie. Het lijkt erop dat ze er totaal geen last van heeft en dat is het belangrijkst. Ik wacht nog even af. Opereren kan altijd nog
Door Lizzy
#2993818
Is het misschien een idee om een dunne naald biopt te laten nemen? Afhankelijk van de uitslag helpt dat je misschien bij je beslissing?
Door Lil
#2993859
zo te horen zit het je niet lekker. dus zou ik meerdere da's vragen, biopt nemen en dan beslissen. klinkt nu alsof je er geen vrede mee hebt en misschien met meer info wel. beide opties vind ik trouwens in jou geval even goed. sterkte!
Door Martine-Tom
#2993893
Ik zou denk ik voor de middenweg gaan, bult weg laten halen en het daarbij laten, niet de hele melklijsten, ook geen onderzoek of het kwaadaardig is of niet (want wat doe je met die uitslag...ook weinig waarschijnlijk) alleen de bult weghalen zodat ze er niet nu of later last van krijgt, dat is wat ik zou doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door