Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2993082
Wel eens gefokt met een lelijke hond die verder helemaal geweldig was? (naar jouw mening uiteraard) Spijt van gehad?
Door Jantina
#2993087
Als hij qua schoonheid wat minder zou zijn maar andere capaciteiten als sublieme werkeigenschappen, top bloedlijnen, super qua gezondheid, karakter etc., dan zou ik best een beetje door het uiterlijk heen kunnen kijken. Mits mijn teef dan wel een beauty is. Overigens was de door ons gebruikte reu niet een hond die ik zelf bloedmooi vond, de keurmeesters wel. Maar ik heb hem echt om zijn kwaliteiten gebruikt.
Door Lizzy
#2993218
Esther Q schreef: Wel eens gefokt met een lelijke hond die verder helemaal geweldig was? (naar jouw mening uiteraard) Spijt van gehad?
Ik nog niet. En ik zeg altijd "het oog wil ook wat" :biggrin2:. Even zonder dollen. Wat versta je onder lelijk? Ik vind een hond lelijk als hij niet goed gebouwd is. En een hond die niet goed gebouwd is, is daarom ongeschikt (voor mij, voor de fokkerij).
Door Esther Q
#2993220
Lizzy schreef: Ik nog niet. En ik zeg altijd "het oog wil ook wat" :biggrin2:. Even zonder dollen. Wat versta je onder lelijk? Ik vind een hond lelijk als hij niet goed gebouwd is. En een hond die niet goed gebouwd is, is daarom ongeschikt (voor mij, voor de fokkerij).
Wij hebben goed gebouwde honden die ik toch lelijk vind. Dat zit hem vooral in de kop. Maar soms ook wel in de bouw, bv een heel grove bouw, of juist een heel fijne bouw bij een reu bv. Ze zijn natuurlijk op hun manier ook mooi, en ik houd van ze en karakter is belangrijker en ik zeg het ook nooit waar ze bij zijn :biggrin2: maar ja, ik vind wel de ene hond mooi en de andere minder mooi en nog een andere echt lelijk. Terwijl er dus verder niks aan mankeert.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2993393
Nee, zelf nooit gedaan. Maar gut...beauty is in the eye of the beholder. Dus wat een ander mooi vindt kan ik maar zo lelijk vinden en als dat het geval is dan vond ik de pups meestal ook maar zozo.
Door Erna
#2993851
Esther Q schreef: Wel eens gefokt met een lelijke hond die verder helemaal geweldig was? (naar jouw mening uiteraard) Spijt van gehad?
Ja! Onze Cees is zo lelijk als de nacht en ook nooit verder gekomen dan een ZG op een tentoonstelling. Ik weet nog heel goed dat ik haar inschreef onder een voor mij bekende keurmeester (bevriend zelfs) en die heel eerlijk tegen mij zei: Erna, ik zou haar heel graag een uitmuntend willen geven maar ik kan dat echt niet doen. Ze is geen uitmuntend. Waarop ik geantwoord heb dat ik het helemaal met haar eens was en dat ik de ZG die ze uiteindelijk gaf erg kon waarderen want die had ik nodig om met haar te mogen fokken.

Maar, Cees heeft de prachtigste pups ooit gegeven en ik ben ontzettend trots op haar als moeder van echt geweldige pups. Er is geen betere vererfer in onze kennel dan Cees.

Ik heb zelfs geen nette foto van haar in stand:

Afbeelding

Maar kijk eens wat een knap kind van haar

Afbeelding
Door Esther Q
#2993912
Leuk, Erna!
Heeft Cees sterk bloed? En de reu die je bij haar gebruikt heeft die sterk bloed? En heb je in een generatie later (als die er is) nog iets van Cees lelijkheid teruggezien?
Door Erna
#2993945
Esther Q schreef: Leuk, Erna!
Heeft Cees sterk bloed? En de reu die je bij haar gebruikt heeft die sterk bloed? En heb je in een generatie later (als die er is) nog iets van Cees lelijkheid teruggezien?
Cees heeft 3 nesten gehad van 2 verschillende reuen. Wat ik terug zie bij haar kinderen is de vorm van haar hoofd want Cees heeft op zich een prachtig hoofd maar wat veel vel erom heen. Haar kinderen hebben die hoofden met het vel er gewoon strak omheen. Bij alle drie de nesten zag je natuurlijk ook invloed van de reu maar de nesten waren wel heel homogeen. Van Cees haar lelijkheid zie ik weinig terug. Het had iets meer mogen zijn van mij. Cees is een teef die het ook leuk had gedaan als reu zeg maar. Ik had zeker in haar kleinkind wat wij hebben gehouden graag iets meer van de stevigheid van haar teruggezien. Otje van Urs (zusje van onze Josje en dus ook kleinkind van Cees) benadert veel meer van wat ik had gehoopt.
Door Erna
#2993947
Dit is bv Josje, het kleinkind van Cees. Prachtig hoofd en lijkt ook op haar grootmoeder maar dan wel strak in het vel

Afbeelding

Ik ben nu eenmaal een hoofdenmens.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2993967
Erna schreef: Dit is bv Josje, het kleinkind van Cees. Prachtig hoofd en lijkt ook op haar grootmoeder maar dan wel strak in het vel

Afbeelding

Ik ben nu eenmaal een hoofdenmens.
Is toch niet zo raar, DAAR zit je tenslotte tig jaar dag in dag uit tegenaan te kijken. De meeste mensen kiezen op "een leuk snoetje". Ik heb er nog nooit eentje zien kiezen op de leuke staartdracht. :biggrin2:
Door Erna
#2993983
Angelique schreef: Is toch niet zo raar, DAAR zit je tenslotte tig jaar dag in dag uit tegenaan te kijken. De meeste mensen kiezen op "een leuk snoetje". Ik heb er nog nooit eentje zien kiezen op de leuke staartdracht. :biggrin2:
is ook maar je hoort als fokker toch heel politiek correct te zeggen dat de gehele bouw het allerbelangrijkste is. :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door Esther Q
#2993991
Nou, Angelique, ik heb nu een hond met een echt lelijke staartdracht! En dat valt me dus wel op. Heb al zitten denken om dat ding eens in het gips te steken :biggrin2: (grapje)

Erna, zitten er achter Cees nog honden met dat losse vel of is zij een uitzondering?
Door Erna
#2994001
Esther Q schreef: Nou, Angelique, ik heb nu een hond met een echt lelijke staartdracht! En dat valt me dus wel op. Heb al zitten denken om dat ding eens in het gips te steken :biggrin2: (grapje)

Erna, zitten er achter Cees nog honden met dat losse vel of is zij een uitzondering?
Haar moeder (Sebastiaan) is ook een vrij forse hond voor dit ras maar die heeft niet zoveel los vel. Ik vermoed dat het bij haar vader wegkomt.

En bij de dalmaten heb ik er ook eentje met een lelijke staartdracht hoor....Die geeft het niet door aan zijn puppies.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2994005
Esther Q schreef: Nou, Angelique, ik heb nu een hond met een echt lelijke staartdracht! En dat valt me dus wel op. Heb al zitten denken om dat ding eens in het gips te steken :biggrin2: (grapje)

Erna, zitten er achter Cees nog honden met dat losse vel of is zij een uitzondering?
Ja, maar jij bent fokker en moet dan politiek correct de hele hond belangrijk vinden :biggrin2:
Door Esther Q
#2994006
Angelique schreef: Ja, maar jij bent fokker en moet dan politiek correct de hele hond belangrijk vinden :biggrin2:
Nou, ik stem al jaren niet meer, dus voor mij gaat dat niet op :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door