Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door monster
#2988260
Onze kat Monster is 9 jaar en ondanks al onze pogingen niet bereidt om de whiskas op te geven. Ze eet af entoe een hapje kvv mee met onze bejaarde hond Dribbel.
Ze is erg zelfbepalend, komt echt nooit bij de dierenarts (als kitten erg getraumatiseerd). Laatste keer 2008. Als er iets mis is met haar plast of poept ze in ons bad. Anders doet ze alles buiten. 2 weken geleden lag er urine met veel bloed. Na 10 dagen novacam lag er weer urine met veel bloed. Vandaag is onder narcose een echo van de blaas gemaakt en urine afgenomen. Teveel rode bloedcellen., maar geen rode urine meer. Blaas is goed. Geen gruis. Urine is nu opgestuurd naar lab voor bacteriologisch onderzoek. Kent iemand dit, want de dierenarts staat ook een beetje voor een raadsel. En zijn er andere mogelijkheden om haar te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2988571
Toen Dinky gruis had was het zo dat ik nog iets langer door moest gaan met het dieetvoer omdat er nog bloed in urine werd gezien maar geen gruis meer. Toen de volgende zak voer op was toen was het helemaal over. Maar dat is brokken tijd.

Wanneer je het idee hebt dat de blaas erg onrustig is dan kan je eens kijken naar cystease, o.a. verkrijgbaar via huisdierendokter.nl.

Bij dinky vreesde de da dat er misschien nog grote struvietsteen in blaas zat maar was na nog zak brokken echo niet meer nodig omdat het toen goed was. Maar dat kan het bij monster dus niet zijn aangezien er al echo is gemaakt ;-)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2989441
Er zijn ook katten die steeds maar blaasontstekingen krijgen.
Das toch niet zo vreemd?
Als je enkel pijnstilling geeft, dan gaat dat niet over, dan komt het zo terug.
Bij verkeerde AB ook.
Dus een bacteriologisch onderzoek met antibiogram lijkt me inderdaad het meest voor de hand liggend.  Kijken wat daar uit komt.

Katten kunnen ook een stressblaas hebben, waarbij er geen infectie aanwezig is, maar ze zich toch zo gedragen, gewoon door de stress.  Daarbij heb ik echter nog nooit van bloed plassen gehoord, enkel wildplassen en kleine beetjes.
Dus dat lijkt me hier niet van toepassing.

Je spreekt van een kat die wel meer gaat wildplassen. Dus ofwel is ze erg stressgevoelig, ofwel heeft ze misschien al een hele tijd last van af en aan ontstekingetjes en is het nu eentje dat ze niet vanzelf overwonnen krijgt.  Een combinatie van de twee kan natuurlijk ook nog...
Door monster
#2990035
Ze is heel stressgevoelig en heeft een enorme hekel aan andere katten. Die zijn er hier in overvloed in de buurt. In de winter is ze meer binnen, dan zou het dus beter moeten gaan. Door haar traumatische verleden komt ze nietmeer van de stress af. Ze is al zoveel socialer en knuffeliger, dit is denk ik het maximaal haalbare.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2990700
Heb je al eens valeriaan in huis gehaald?
Dat helpt wel om de stresslevel ietsje omlaag te halen. De scherpe kantjes eraf te halen. Ze worden er een tikkeltje high van  :D

Catnip werkt ook wel iets, als ze iets leuk vind, maar valeriaan werkt beter.
De eerste keer kunnen ze een beetje overenthousiast (heel fel) worden, maar dat gaat weer over. 
Door monster
#2993674
Rescue ken ik wel, is te proberen. Ze is gisteren tot in huis (met 2 grote honden) achternagezeten door de buurkat. Leve de wintertijd. Bedankt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door