Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#2992857
Hallo,

Misschien een beetje rare vraag, maar tot nu toe koop ik al het vlees vers, en ik wil nu overstappen op bevroren aan-huis levering. Dat kan alleen in 1- of 2-kiloverpakkingen.
Hoe portioneren jullie dat? Ik heb per dag maar iets van 100 gram nodig per soort.

Ik hoor graag jullie tips! Bij voorbaat dank  :)
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2992859
Hoi,

Je kunt het vlees (deels) laten ontdooien, het portioneren en dan weer invriezen.
Dit is geen punt voor de kwaliteit. Belangrijk is wel dat je eea zo snel mogelijk doet. De vriezer bv op snelvriezen zetten als je de porties weer in de vriezer doet.

groet,

Judith
Gebruikersavatar
Door pluk
#2992925
Dat artikel gaat over volledig ontdooien en dan weer invriezen. Voor portioneren is een klein beetje ontdooien vaak voldoende. Met een goed mes kom je er dan wel doorheen.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2992989
Ik laat het ook deels ontdooien. Waar ik het bestel, zagen ze het spiervlees/orgaan en pens in 3 stukken van ong 300 gr (gaat nl ook per kg), waardoor ik het makkelijker kan portioneren..... Daarna snij ik het met een broodmes (heb het hakmes helaas kortgeleden weggedaan omdat ik het nooit gebruikte, niet wetende dat ik het nog nodig zou hebben).......
#2993076
Of het met porties van 100 gram goed lukt, weet ik niet, maar je kunt ook met een bijltje en een hamer werken. Bijltje op de plek waar je wilt hakken zetten, klap met de hamer erop. Dat moet wel een stevige hamer zijn (ik heb er een van een kilo), maar die vind je in iedere bouwmarkt.

Toch is het voer soms té koud om het op deze manier te doen (vooral als je al last van je gewrichten hebt). In dat geval kun je het even een uurtje buiten de vriezer leggen en dan pas in stukken hakken; na een uurtje (of twee) is het altijd wel te hakken, terwijl het nog bij lange na niet ontdooid is.

Overigens kunnen honden er best tegen om ontdooid en weer ingevroren voedsel te eten. Rauwgevoerde honden hebben zo'n sterk maagzuur, dat rekent moeiteloos af met die bacteriën.
Door Ruisje
#2993451
Tamara schreef: Als je het een beetje ontdooit hebt, mag je er dan ook iets van 10 seconden warm water overheen laten stromen of kan je het dan niet meer invriezen?
Waarom zou je dat willen doen ???
Gebruikersavatar
Door nova
#2993468
Bartje6 schreef: Hoi Judith,

Bedankt voor je snelle reactie.
Twee keer invriezen lijkt me echter niet echt een optie - enorme toename aan bacteriën?!  :-\

(Zie ook: http://www.dedamesdijk.nl/waarom-je-ete ... invriezen/ )
Door vlees (deels)  te laten ontdooien en daarna weer in te vriezen, gaat de kwaliteit  er natuurlijk niet op vooruit, Maar het kán wel. De link die je plaatst heeft betrekking op eten voor humane consumptie, daar gelden andere criteria voor. ;)

En bacterien, wat dacht je van een stuk pens? En al helemaal als  pens  'rijp ' is. Het zou door de hoeveelheid bacterien zo maar de bak uitlopen  ::)
Door BusKay
#2993512
nova schreef: Door vlees (deels)  te laten ontdooien en daarna weer in te vriezen, gaat de kwaliteit  er natuurlijk niet op vooruit, Maar het kán wel. De link die je plaatst heeft betrekking op eten voor humane consumptie, daar gelden andere criteria voor. ;)
En bacterien, wat dacht je van een stuk pens? En al helemaal als  pens  'rijp ' is. Het zou door de hoeveelheid bacterien zo maar de bak uitlopen  ::)
Volledig mee eens....
Als je de boeken van Mogens Eliassen erop naslaat schrijft hij dat wolven hun voer begraven voor later consumptie en hier vind rotting cq. fermentatie plaats.
Doordat de spijsvertering van de wolf en dus ook onze hond anders is (een lagere Ph waardoor bacteriën geen kans krijgen) kunnen ze hiertegen.
Gedeeltelijke ontdooiing is dus geen bezwaar...

Let wel... dit is geen betoog om je hond vlees te geven wat al 14 dagen ligt te bederven!!
Door Tamara
#2993634
@ Ruisje: Omdat er meestal nog van dat ''ijs'' opzit, ik laat het maar een half uur op de aanrecht staan of ben ik te snel met portioneren?
Ik ben zo bang dat ik te lang wacht en het dan op moet maken.
Laatst gewijzigd door Tamara op za 20 sep 2014, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bartje6
#2993773
Bedankt voor alle antwoorden! Een beetje late reactie van mij wegens internetperikelen  :(

Ik kan ook kiezen voor een 'langzame' verzending, wat inhoudt dat het pakket een dag onderweg is in een thermozak met droogijs. Ik vond dat eigenlijk te risicovol i.v.m. kans op (gedeeltelijke) ontdooiing, maar het is veel goedkoper en als ik dit zo allemaal lees, zou dat dus ook moeten kunnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door