Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2993285
Ik ben verdrietig :-( ons meisje van 1,5 heeft na een stoeipartijtje met haar pupbroer een blessure opgelopen en omdat het niet snel genoeg (binnen enkele dagen) herstelde zijn we vandaag naar de DA geweest. Ze mankt alleen 3 passen na opstaan, maar ik wilde weten wat er aan de hand was en uitsluiten dat ze iig iets ernstigs onder de leden heeft en onnodig pijn lijdde.

Hij heeft haar onderzocht en haar manke poot is bij de elleboog geblesseerd. We hebben ontstekingsremmers/pijnstillers en dinsdag mag ze terug voor een foto. Hij kan niets uitsluiten. Ik ben n doemdenker en ga er dus al vanuit dat ze onder het mes moet (waarbij ik er dan nog maar vanuit ga dat t daarna weer "goed" komt).

Voel me echt rot, tijdens haar opgroeien hebben we er alles aan gedaan haar botontwikkeling zo goed mogelijk te ondersteunen (van beperken van speel- en wandeltijd tot het hellend laten maken van de enige 2 treden in tuin) en nu met 1,5 jaar dit. Ik weet wel dat het nog steeds van alles kan zijn, maar t feit dat de dierenarts zegt dat ie blij is "dat we er zo snel bij zijn" stemt me ongerust :-(
Laatst gewijzigd door dreumelaartje op wo 24 sep 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#2993562
Joh, dit kan van alles zijn dus ook iets onschuldigs! Niet altijd knapt zo'n blessure binnen een paar dagen op, soms duurt het wat langer! Mocht je wat zien in homeopathie; Traumeel tabletten en Rhus Toxicodendron D6. Dat laatste middel werkt goed bij startpijn. Dat eerste middel helpt goed bij trauma.
#2995611
Dankjewel Lizzy dat je de moeite nam me een hart onder de riem te steken en te adviseren! Inmiddels weten we meer; raad je obv de nieuwe info nog steeds de homeopatische middelen aan? Tzt? Of nu DA beleid volgen en andere supplementen toevoegen? Zie hier...:

Een weekend en 2 dagen emotionele achtbaan later heb ik vandaag de foto's met de dierenarts kunnen doornemen die gister zijn gemaakt (ik had een congres waardoor ik helaas niet bij de fotoshoot zelf kon zijn). Aan beide ellebogen (rechts meer dan links) zijn zeer lichte afwijkingen te zien; in het gewricht lichte verkalking, aan de buitenkant van het gewricht een kleine woekering. Het is in een heel vroeg stadium en kan door het volgroeien van de botten, met speciaal voer (glucosamine/chondroitine, omega 3 en laag eiwitgehalte) herstellen. Vooralsnog 3 weken pijnstillers/ontstekingsremmers (Norocarp, NSAID, moet afbouwen, wellicht totaal 6 weken) en voor dat ze op zijn terugkomen om te kijken hoe het gaat met de patient. De eerste 3 weken lijnrust (4x daags kwartiertje lopen) en verder proberen wat af te vallen. Beleid wordt verder bepaald over 3 weken.

Mijn dierenarts is aboluut niet pro-vers (die enge toxoplasmoses) en heeft er ook weinig kaas van gegeten (toch wel gekookt he?) maar hij begreep wel dat er weinig aan te tornen viel. Heb hem gevraagd wat dat voer zo speciaal maakt, behalve de supplementen g/c en omega3 in combinatie met een laag eiwitgehalte. (dat was het enige, dacht ik het niet...)
Ook nog gecheckt of de aandoening niet heel misschien ontstaan is door een te hoog calciumgehalte van mijn Barfmenu, maar - gelukkig - dan zouden we een ander beeld zien aldus de DA (ik wist dat een pup niet te veel calcium mocht en heb daardoor het botpercentage aan de lage kant gehouden... maar je weet het niet he. Ik twijfelde inmiddels overal aan :-S)
  • Denken jullie dat het met een goed gevarieerd zelf samengesteld dieet het goed zit met de eiwitten? (ik ging daar wel vanuit omdat het alleen dierlijke eiwitten zijn, zonder toevoegingen die in brok wel kunnen voorkomen) Of bestaan er binnen de BARF-wereld wel eiwitarme rediersoorten/andere samenstelling percentages orgaan/spiervlees o.i.d.? Wat raden jullie aan, is het nodig dit verder uit te zoeken? (ik zal ook zelf de site doorspitten, maar misschien heeft iemand recente kennis beschikbaar)
  • Zijn er verder nog zaken die ik mis? Voedingssuplementen die kunnen ondersteunen?
  • Ik geef momenteel de Kruidvat eigen merk Omega 3 (goed voor het mensenhart aldus verpakking) en ook de G/C MSM. De omega zit in zo'n softgel capsule; ik heb ooit gelezen dat de capsule niet gezond is voor de hond, dus ik prik en knijp ze leeg. Voordeel is dat dit dus goed gegeten wordt over het eten, nadeel is dat het altijd gerommel is. De G/C/MSM probeer ik zo te geven, maar wordt niet altijd opgegeten; ik wil niet te veel lekkere omhulsels geven ivm haar gewicht dat omlaag moet. Tips? En misschien tips over de dosering? (mensendosering aanhouden; 2 per dag? Of iets minder? En dan net als de mens 2x daags 1 of mag dat ook in één keer (in de haring geprikt gaan ze er vaak wel in))
  • Nog tips hoe om te gaan met een 1,5 jarige hond die niet/minimaal mag springen/rennen/hoeken en een pup van een dik halfjaar; beiden barsten ze van de energie (gevraagd of onze patiente hydrotherapie mocht volgen; hij vond het goed voor de ontlading van energie, maar gaf ook aan dat we dan niet meer weten wát haar nu precies heeft geholpen deze periode met supplementen en medicijnen (zit wat in... maar alternatief is zwaardere belasting omdat mw. haar energie onmogelijk kwijt kan)

Tips op bovenstaande puntjes heel erg welkom!

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door dreumelaartje op wo 24 sep 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door