Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gittje
#2992645
Met onze kruising rott x lab (nu 2 ½ jaar) hebben wij sinds vorig jaar huidproblemen. Tijdens de zomermaanden, bij warm & vochtig weer, heeft Igor last van huidontstekingen boven op z'n rug op 2 symmetrische plekken, als een spiegelbeeld als het ware, t.h.v. z'n schouders én dit jaar ook van z'n heupen. Dit gaat gepaard met hevige jeuk, haarverlies en pustels. Hij krijgt dan ronde, kale plekken en heeft last van schilfers. Als niet wordt ingegrepen, verspreiden die kale plekken zich verder.

Net als vorig jaar kreeg hij medio juli een pikuur tegen de jeuk & een AB prikje. Gezien na 3 weken de jeuk terug de kop opstak en ook het schilferprobleem bleef aanhouden, hebben we op 12 augustus zowel een krabseltest als een bloedafname voor een allergietest laten doen.
Uit de huidtest bleek hij net iets teveel demodexmijten te hebben. Daar werd Stronghold voor gegeven (3 pipetten ad rato van 1 per maand). Voor de jeuk werd ditmaal gekozen voor Celestone 0,5 mg (week 1 : 1 tablet per dag, week 2 ½ tablet per dag en dan verder afbouwen) omdat dit minder zwaar uitvalt dan Prednison. Hij heeft ook Puur Huid gekregen, maar dat heeft niets geholpen.
Uit het bloedonderzoek, waarvan op 28/8 door een fout van het labo maar de helft (!) van de 24 meest voorkomende aangekruiste allergenen werden onderzocht, bleek Igor enkel licht tot matig positief te testen voor voorraadmijten. Een hele opluchting...

Gezien het labo geen bloed genoeg meer had om de rest van de aangevraagde allergenen te testen, werd een nieuwe bloedprik genomen op 30 augustus. Het resultaat kwam op 11 september binnen en bleek héél slecht: Igor testte ditmaal positief op 13 van de 24 geteste allergenen. Zeer zwaar voor granen, grassen, kruiden en alle mijten - middelmatig voor bomen, rundsvlees, zuivelproducten & rijst - licht voor vlo & één gistsoort (malassezia pachydermatis). Ik was zwaar onder de indruk, net als de DA. Zijn aanvankelijke diagnose van atopische dermatitis was bij deze bevestigd.

Het voedingspatroon verder verfijnen zal wel lukken. Maar voor de omgevingsallergenen, waar weinig aan te doen valt, zal medicatie nodig zijn. De DA raadde ons een langdurige desensibilisatiekuur immers af gezien hij daar geen goede resultaten mee heeft.  In afwachting dat Apoquel in België te verkrijgen is, krijgt Igor nu verder Celestone 0,5 mg. Momenteel staat hij op een onderhoudsdosis van 0,25 mg per dag. In de herfst en de winter gaan we die verder afbouwen omdat we uit ervaring weten dat hij in winter geen huidproblemen heeft.

Sindsdien heb ik natuurlijk al héél wat bijgelezen op het internet mbt de aandoening. Ik blijf echter wel met enkele vragen zitten:
1) Hoe komt het dat Igor, die atopische dermatitis heeft, geen jeuk heeft op de typische plekken zoals aangegeven op deze link http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... atopie.php , maar enkel thv de schouders & heupen? Voor de rest is z'n huid perfect.
2) Als er op 18 dagen tijd (bloedafname 12/8 & 30/8) zo'n verschil zit: hoe betrouwbaar zijn die bloedtesten? Is het dan niet eerder een momentopname?
3) Zal de aandoening blijven zoals ze nu is: voornamelijk last in de zomer, of bestaat de kans dat de hond met de tijd ook bijkomende allergieën kan ontwikkelen?
4) Ik denk eraan om z'n jaarlijkse vaccinaties te stoppen (of op z'n minst te spreiden in de tijd vb. om de 3 jaar) gezien dat overenten blijkbaar autommuunziekten en dermatitis kan triggeren en Igor periodes heeft van verminderde weerstand. Moet ik dit ook doen voor het gebruik van Strongholdpipetten en/of Serestoband?
Door Lizzy
#2992655
Wat een narigheid... Huidproblemen zijn zo lastig......
Sindsdien heb ik natuurlijk al héél wat bijgelezen op het internet mbt de aandoening. Ik blijf echter wel met enkele vragen zitten:
1) Hoe komt het dat Igor, die atopische dermatitis heeft, geen jeuk heeft op de typische plekken zoals aangegeven op deze link http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... atopie.php , maar enkel thv de schouders & heupen? Voor de rest is z'n huid perfect.
Goeie vraag. Waarop een antwoord lastig te vinden is.... Ik weet niet of alle honden met atopische dermatitis binnen de standaard vallen. Ik weet ook niet of deze diagnose 100% sluitend is.
2) Als er op 18 dagen tijd (bloedafname 12/8 & 30/8) zo'n verschil zit: hoe betrouwbaar zijn die bloedtesten? Is het dan niet eerder een momentopname?
Niet. Het blijkt dat als je 100 gezonde honden zonder huidproblemen test, een goed deel daarvan ook positief wordt getest. Daarom test een beetje zelf respecterende dermatoloog (waar je in mijn ogen met je hond ook beter naar toe kunt gaan - Dr. Vroom, Oisterwijk - is wel niet Belgie maar wel Brabant) niet alleen bloed maar doen ze ook een huid-allergie-test. Beide. En die uitkomsten leggen ze naast elkaar.
3) Zal de aandoening blijven zoals ze nu is: voornamelijk last in de zomer, of bestaat de kans dat de hond met de tijd ook bijkomende allergieën kan ontwikkelen?
Dat kan. Dat hoeft niet.
4) Ik denk eraan om z'n jaarlijkse vaccinaties te stoppen (of op z'n minst te spreiden in de tijd vb. om de 3 jaar) gezien dat overenten blijkbaar autommuunziekten en dermatitis kan triggeren en Igor periodes heeft van verminderde weerstand. Moet ik dit ook doen voor het gebruik van Strongholdpipetten en/of Serestoband?
Voor mij is het heel simpel. Een hond met huidproblemen is niet gezond. Alleen een gezonde hond mag gevaccineerd worden. Als je het dus aan mij vraagt, mag jouw hond nooit meer gevaccineerd worden. Tegen niks. Ja, en als je het mij vraagt is iedere vorm van gif schadelijk voor je hond.

Ben je toevallig bekend met dit topic? http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2

Ik vind voor honden met een gras allergie Puur Pollen een zeer goede om te proberen!
Door noppes
#2992845
Die van ons heeft ook elk jaar problemen in de zomer met zijn huid maar dan op de buik. Ze hadden mij gezegd bij da. Ja is voedselallergie. Dus meteen overgestapt een jaar lang en toen kwam t net zo hard weer. Dus uiteindelijk hebben wij er niet mee gedaan want meneer heeft nergens last van. Wij denken zelf een of andere pol die opkomt op dat moment. Hij heeft er dit jaar minder last van gehad dan voorgaande jaren. Ik wens jou heel veel succes met je keuze. Soms is t ook goed om naar je eigen gevoel te luisteren ipv een dierenarts
Door Gittje
#2993183
Ik vind het zo opmerkelijk dat Igor dat enkel op z'n rug heeft en nergens anders in de periode medio juni tot medio augustus. In de herfst & de winter heeft ie niks van problemen.

Eerst dacht de DA aan vachtmijt, o.m. wegens de locatie van plekken & de huidschilfers/roos, maar in het huidafkrabsel op 12/8 werden geen vachtmijten gevonden. Wel verschillende demodexmijten. Vandaar de Stronghold.

Ik merk wel dat de weerstand van Igor gedurende het jaar fluctueert. Met z'n wild karakter is het soms moeilijk in te schatten in hoever we de lichaamsbeweging niet wat moeten terugschroeven. Als z'n ogen beginnen te tranen, weet ik dat het weer zover is...

Intussen krijgt hij bij z'n voeding ook supplementen (zalmolie, chlorella & zink), maar vraag mij toch af of wel nuttig is.

@ Lizzy
Vanaf welke maand en gedurende hoeveel weken zou Puur Pollen moeten gegeven worden?

En ja, ik had de link die je doorgaf al eens doorgenomen. Ik zal dit met Igor's resultaten in het achterhoofd nogmaals doornemen.

Volgend jaar zal medio Mei geen jaarlijkse enting plaatsvinden. Ik zal dan kunnen zien in hoever dit een verschil maakt. Wel vervelend dat ik dan natuurlijk ook niet op reis kan, zelfs niet naar onze Belgische Ardennen waar je het entingsboekje moet kunnen voorleggen.
Laatst gewijzigd door Gittje op za 20 sep 2014, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2993258
Gittje schreef: Volgend jaar zal medio Mei geen jaarlijkse enting plaatsvinden. Ik zal dan kunnen zien in hoever dit een verschil maakt. Wel vervelend dat ik dan natuurlijk ook niet op reis kan, zelfs niet naar onze Belgische Ardennen waar je het entingsboekje moet kunnen voorleggen.
Het enige dat verplicht is, is een rabiës voor België. En rabiës is 3 jaar geldig, dus ik zou je entingsboekje even checken voordat je jezelf een leuk reisje ontzegt  :)
Door Gittje
#3000006
Vandaag van onze DA vernomen dat de introductie van het nieuwe middel tegen atopie bij honden (Apoquel) in België alweer enkele maanden is uitgesteld. Het zou pas beschikbaar zijn in april 2015, en dan nog maar in beperkte mate.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3000056
Gittje schreef: Ik vind het zo opmerkelijk dat Igor dat enkel op z'n rug heeft en nergens anders in de periode medio juni tot medio augustus. In de herfst & de winter heeft ie niks van problemen.

Eerst dacht de DA aan vachtmijt, o.m. wegens de locatie van plekken & de huidschilfers/roos, maar in het huidafkrabsel op 12/8 werden geen vachtmijten gevonden. Wel verschillende demodexmijten. Vandaar de Stronghold.

Ik merk wel dat de weerstand van Igor gedurende het jaar fluctueert. Met z'n wild karakter is het soms moeilijk in te schatten in hoever we de lichaamsbeweging niet wat moeten terugschroeven. Als z'n ogen beginnen te tranen, weet ik dat het weer zover is...

Intussen krijgt hij bij z'n voeding ook supplementen (zalmolie, chlorella & zink), maar vraag mij toch af of wel nuttig is.

@ Lizzy
Vanaf welke maand en gedurende hoeveel weken zou Puur Pollen moeten gegeven worden?

En ja, ik had de link die je doorgaf al eens doorgenomen. Ik zal dit met Igor's resultaten in het achterhoofd nogmaals doornemen.

Volgend jaar zal medio Mei geen jaarlijkse enting plaatsvinden. Ik zal dan kunnen zien in hoever dit een verschil maakt. Wel vervelend dat ik dan natuurlijk ook niet op reis kan, zelfs niet naar onze Belgische Ardennen waar je het entingsboekje moet kunnen voorleggen.
Kan het niet juist komen door de stronghold?
Bij Hope geeft dat vreselijke jeuk op rug, schouders en heupen...
Door Lizzy
#3000059
Gittje schreef: Vandaag van onze DA vernomen dat de introductie van het nieuwe middel tegen atopie bij honden (Apoquel) in België alweer enkele maanden is uitgesteld. Het zou pas beschikbaar zijn in april 2015, en dan nog maar in beperkte mate.
Is toch raar en raadselachtig, dat dat Apoquel met zoveel tam tam is aangekondigd en vervolgens niet meer verkrijgbaar te zijn..............?!
Door Gittje
#3000269
Ik vind het idd een héél rare situatie, ook omdat Apoquel in Nederland al te verkrijgen is, maar niet in België. Introductie bij ons was voorzien in januari en het wordt nu dus verschoven naar april 2015.

Het is vooral opmerkelijk omdat het als "het wondermiddel" voor atopie wordt voorgesteld, maar het niet (of in Nederland nauwelijks) te verkrijgen is.

Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de prijs die gehanteerd wordt  >:(
Door Lizzy
#3000271
Ik las op Internet al complete complot theorieën. In NL is het ook niet/nauwelijks verkrijgbaar, heb ik begrepen. En zo kunnen ze de prijs fijn opschroeven tot op niveautje Atopica. Nou ja, als dat waar is.... Zullen veel honden "gewoon" weer op de prednison zullen blijven....
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000322
Ik sta er nogal wantrouwend tegenover dat wondermiddel Apoquel. Volgens de fabrikant zou het de oorzaak aanpakken. Naar wat ik lees is dat echter niet zo maar onderdrukt het de jeuk alleen maar. Ook denk ik dat @Hope een goed punt heeft, dat het (gezien de locatie van de jeuk) heel goed door de stronghold kan komen.
Laatst gewijzigd door doranto op za 04 okt 2014, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3000333
Doranto schreef: Ik sta er nogal wantrouwend tegenover dat wondermiddel Apoquel. Volgens de fabrikant zou het de oorzaak aanpakken. Naar wat ik lees is dat echter niet zo maar onderdrukt het de jeuk alleen maar. Ook denk ik dat @Hope een goed punt heeft, dat het (gezien de locatie van de jeuk) heel goed door de stronghold kan komen.
Ik heb nooit begrepen dat het de oorzaak wegneemt? Maar ik denk zo maar dat het beter is dan prednison.... Dus in dat opzicht zal het leven van veel honden er kwalitatief beter op worden, gaan ze van de pred op de Apoquel of niet meer op de pred maar direct op de Apoguel :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000337
Lizzy schreef: Ik heb nooit begrepen dat het de oorzaak wegneemt? Maar ik denk zo maar dat het beter is dan prednison.... Dus in dat opzicht zal het leven van veel honden er kwalitatief beter op worden, gaan ze van de pred op de Apoquel of niet meer op de pred maar direct op de Apoguel :-\
Dit las ik o.a.:
"Terwijl veel van de huidige therapieën een brede basis hebben, heeft Apoquel een innovatief werkingsmechanisme dat zich richt op de oorzaak van jeuk en ontsteking bij een allergische huidaandoening."

op deze site:  https://www.zoetis.nl/news-and-media/in ... spx#accept

edit: Als het minder bijwerkingen heeft, is dat natuurlijke wel een voordeel. Daar ben ik het mee eens. Maar het is nog steeds onderdrukken van de symptomen.
Laatst gewijzigd door doranto op za 04 okt 2014, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3000351
Doranto schreef: Dit las ik o.a.:http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... sg=3000337#
"Terwijl veel van de huidige therapieën een brede basis hebben, heeft Apoquel een innovatief werkingsmechanisme dat zich richt op de oorzaak van jeuk en ontsteking bij een allergische huidaandoening."

op deze site:  https://www.zoetis.nl/news-and-media/in ... spx#accept
Ja, dit is een beetje een woord-ding en interpretatie-ding, denk ik. De oorzaak van de jeuk is een allergie. De allergie nemen ze niet weg, dus in dat opzicht ook niet echt de oorzaak nee. Maar ik interpreteer het dat het spul de oorzaak van de jeuk wegneemt als in "het neemt de jeuk weg".

Lijkt me dit middel toch nog steeds verreweg te verkiezen boven prednison.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door