Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2992499
Ik denk, na het artikel gelezen te hebben, dat we meer kunnen leren van de mensen die nu nog zo leven als vroeger. Dus zoals die stammen die ze onderzoeken.  Die mensen kun je dingen vragen en zien hoe ze leven en wat ze eten. Hoe mensen tig jaren geleden aten is toch een beetje gokken. En het ligt er dus maar net aan waar je 'vanaf'  stamt wat het beste zou zijn om te eten. Ikdenk zeker wel dat het beter is voor ons houdige westerse mensen om veel minder dierlijke producten te nuttigen, het is gezonder en er is straks gewoon te weinig dierlijk voedsel voor alle mensen op aarde. Er zijn gewoon teveel mensen eigenlijk.  Ik probeer zelf zo min mogelijk dierlijke eiwitten te eten (verdraag ik niet goed,  ben dus vegetariër) maar ook op melkproducten en kaas reageert mijn lichaam niet geweldig(PDS). Net zoals op tarwe en andere granen.  Ik eet dus eigenlijk wat mijn lichaam aangeeft en probeer daarbij zoveel mogelijk onbewerkte/weinig bewerkte producten te eten. En dat bevalt mij eigenlijk heel goed
#2992501
Hmmm, ik kan een deel zaken volgen, maar met andere vind ik dat ze het wat ver gaan zoeken.

Ik geloof zelf niet in het zoveel vlees eten.  Ik geloof niet dat onze spijsvertering in wezen al veel veranderd is. Zo snel werkt evolutie niet.  Ok, we kunnen (de meeste, niet allemaal!) lactose verteren, dat maakt niet dat dat voordelig is.  Exact dezelfde discussie wordt gevoerd ivm honden die een gen zouden hebben waardoor ze zetmeel kunnen verteren.  Dat maakt nog niet dat het dan goed is om onze honden maar vol te stoppen met graan.  Dat je een aanpassing doormaakt waardoor je iets kunt verdragen, neemt niet weg dat wij (en honden) in wezen nog steeds het beste gebouwd zijn om het voedsel waar de natuur ons op gebouwd heeft, en niet wat we zelf beslist hebben te gaan eten.

In mijn ogen is dat voornamelijk vruchten, groenten, wortels, noten en zaden.  En bijkomend vlees, vis, paddestoelen, enz...  Granen horen daar in mijn ogen gewoon niet bij.  Natuurlijke zaden wel, veredelde granen niet.  Das zoals het verschil tussen plofkip en compleet wilde fazant.
Zelf eet ik nog wel kaas, maar ik ga niet beweren dat dat het gezondste voedsel is, om bovengenoemde redenen.  Ik denk echter ook niet dat het heel erg schadelijk is.  Ik eet dat nog wel, omdat ik dat gewoon ontzettend lekker vind, en ik het erg lastig zou vinden om dat te laten.  Vb tomaat mozzarella, met wat goede olijfolie, een beetje peper en zout over en wat basilicum. Daar kan ik zo ontzettend van genieten.  Neem ik mee naar het werk voor lunch...  Maar ook feta vind ik in veel warme gerechten erg lekker.

Waar ik ook achter sta is dat de mate waarin een product bewerkt is, invloed heeft op de gezondheid.  Vers vruchtensap is gezond ondanks de fructose, maar kook het op tot stroop en leng het terug aan zoals bij vruchtensappen uit concentraat gedaan wordt, en je houdt enkel veel en snellere koolhydraten over. Het is nog steeds in wezen fructose, maar toch reageert ons lichaam er heel anders op...
Daarnaast heb je nog de bewaarmiddelen, smaakstoffen en weet ik veel wat voor rommel ze nog allemaal in ons voer stoppen.  Als je gewoon pakweg een cake bakt, dan weet je daar gaat: bloem, eieren, boter en suiker in.  Als je echter een cake koopt zit daar plots ik weet niet wat nog allemaal bij.  Gezond? Ik dacht het niet...
Nu is cake een verkeerd voorbeeld, want zowiezo niet erg gezond, maar goed. Dat geldt ook voor pakweg ham (zou gewoon vlees moeten zijn, eventueel een tikkeltje zout, maar daar mag het toch stoppen volgens mij), wat daar allemaal bij zit  :o
Ook een kant en klare maaltijd is niet te vergelijken met diezelfde maaltijd als je zelf de groenten snijd en klaarmaakt.

Ik eet vrijwel geen brood meer, maar af en toe is het wel handig en erg lekker. Dus hebben we van die broodjes in huis die we op het moment zelf kunnen afbakken. Natuurlijk zit dat stampvol broodverbeteraar, dus ga ik waarschijnlijk zelf eens proberen of ik dat niet kan maken en dan invriezen. Om uit te halen en af te bakken wanneer nodig.

Verder probeer ik zoveel mogelijk verse producten te eten.  Zelf nog klaar te maken, deels rauw te eten, enz...
Ik denk dat we nu de helft minder vlees eten dan voorheen.  Ookal eten we veel gevarieerder.  Vaak maak ik gerechten waar gewoon toevallig geen vlees of vis in zit.  Soms zit er dan weer kaas in, soms gewoon niets.
's ochtends zowiezo nooit vlees en bij de lunch ook zeker niet altijd. Een salade waar toevallig niets van kaas of vlees bij zit, kan perfect. Al maken we die ook vaak met geitenkaas.  Heerlijk met wat nootjes, champignons, een appeltje en een likje honing...  :D
Koken van verse producten is ook zoveel leuker dan even een hamburger in de pan en wat diepvriesgroenten opwarmen.  Ik kook soms wel met diepvriesgroenten, maar het meeste hebben we gewoon vers liggen. Scheelt wel dat we wat er niet op raakt bij ons, aan de konijntjes kunnen geven.  ;)

Ik ben een beetje afgeweken, geloof ik. Maar ja, ik geloof wel dat we moeten kijken naar waar we vandaan komen.  Vooral fruit en groenten en daarbij geloof ik in een beetje vlees en vis, maar niet zoveel als er nu door de meeste mensen gegeten wordt. Dat hoeft zeker niet dagelijks en zeker niet het merendeel van je calorieën. Groenten vormen altijd de basis van een gerecht (of fruit bij het ontbijt), niet het vlees.  Ik geloof dat je dat ook kan opvangen met vleesvervangers (champignons, noten enz...) en volledig vegetarisch kan leven, maar als ik ooit vegetariër wordt, zal dat niet zijn om gezonder te zijn, maar uit morele overwegingen. 
Ik meen ook de merken in mijn omgeving dat de jonge mensen nu, minder vlees beginnen eten dan onze ouders, maar dat kan inbeelding zijn...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 18 sep 2014, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2992518
Dat deze 'oer'mensen minder welvaartsziekten hebben, ligt volgens mij vooral aan hun leefomgeving (minder vervuiling) en het feit dat ze veel meer bewegen. Je kunt het voedsel gerust bewerken (pletten / koken) maar dan zonder allerlei toevoegingen. In zoverre kunnen we denk ik inderdaad van de eetgewoonten van onze voorouders leren, maar dat is dan vooral omdat al die kunstmatige en chemische troep er toen nog niet was. Niet alleen als toevoeging in de producten, maar dat begint al op het land met de giftige bestrijdingsmiddelen.
Ook is er een groot verschil tussen 'slechts' koken om de voedingsstoffen beter op te kunnen nemen en het totaal vernietigen en veranderen van de grondstoffen wat de industrie doet.
Neem nu bijvoorbeeld sla-olie producten. De olie (van wisselende herkomst, afhankelijk van de prijs en het aanbod) wordt eerst ontkleurt en ontgeurt. Dan wordt er vervolgens weer van alles aan toegevoegd, ('standaardiseren' noemen ze dat dan) omdat de olie van Remia nèt een ander kleurtje/geurtje moet hebben dan die van Calvé.  :P
Laatst gewijzigd door doranto op do 18 sep 2014, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2992528
Waar zijn de tijden van de knotsen... vrouwen die aan haren de  grot in getrokken werden. Rutte en consorten moeten op de bres hiervoor!! Verlang terug naar die tijd om verlost te zijn van het opladen van je mobiel en je gebit niet meer vast te hoeven plakken omdat het toch niet helpt met al dat rauwe, taaie vlees...
Zouden wij dan toch Barfers van het eerste uur zijn ??  :-\ :-\

Desalniettemin een zeer goed artikel.
Een rondgang in onze winkels laat zien waar we beland zijn.
Vroeger dacht men niet na om te eten en leefde men op de ervaring met de natuur...
Nu vinden we dat we eerst na moeten denken over wat we eten omdat we denken te weten wat goed voor ons is.........

Gezien de tijd van de TS leek zij honger te hebben  :biggrin2: :biggrin2:
Laatst gewijzigd door BusKay op do 18 sep 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2992568
Nu ik tarwe er helemaal heb uitgegooid, ook niet tegen spelt kan, was de conclusie van arts, meer vlees eten.
Conclusie van mijn lijf en mijn portomonee, ik kan al dat vlees niet aan de honden blijven voeren, daar ik het zo, zo zat wordt.
Ik ben nu aan het expirimenteren welke soort melk ik wel te pruimen vindt als youghurt, dat is in ieder geval geen soja en geen amandelmelk.
Ik ben nu begonnen met noten malen over mijn salades, en dat is goed te doen.
Ik mis een broodje enorm, maar heb nog geen echte vervanger gevonden voor mijn geroosterd broodje met kruidenboter of tomaat of broodje ei met ui.

Maar zo eten als mijn voorouders, met al die pap :-X Ik zie verders wel veel meer overeenkomsten met de verzamelaar dan met de jager. Mijn lijf lijkt het ook veel beter te doen met de verzamelaar, dus veel plukken uit de tuin en omgeving waar ik het vertrouw.
Wij proberen zoveel mogelijk lokaal geteelde groentes en fruit te eten.
Lokaal is nog die teler in de buurt van hoorn.
Wij gaan ook zelf onze zuurkool maken van diverse soorten kolen, dat bevat dan ook geen toevoegingen en lijkt me ook een voordeel hebben voor de gezondheid.
Verders hebben wij onze eigen capucijners gekweekt, en die gaan we tot meel verwerken en eens kijken wat dat oplevert.
#2992587
Je weet natuurlijk nooit helemaal hoe sterk de gezondheid van die volkeren afhankelijk is van het dieet. Ik denk dat beweging ook een hele belangrijke rol speelt, misschien de belangrijkste. Qua natuurlijk dieet kan ik me wel vinden in de stelling dat er tig natuurlijke diëten bestaan, van bijna veganistisch tot bijna alleen vlees. De Inuït behoren bijvoorbeeld tot de gezondste mensen ter wereld terwijl zij bijna alleen vlees en vis eten. Maar zij eten wel uitsluitend wild en eten ook de huid en organen. Dat alleen al maakt het niet vergelijkbaar met veel vlees eten in het westen. Ook graan werd waarschijnlijk al in de IJstijd gegeten, maar wel wild graan en niet zo veel. Ik denk dat daar de kern zit: het gaat niet alleen om het soort voedsel, maar misschien nog wel meer om de bron ervan. Helaas zijn we met veel te veel om alemaal wild te eten, zelfs biologisch wordt al lastig. Graan en zuivel worden dan ook niet zoveel gegeten omdat het gezond is, maar omdat het goedkoop is en gemakkelijk te verbouwen.
#2992971
kakocavi schreef: Je weet natuurlijk nooit helemaal hoe sterk de gezondheid van die volkeren afhankelijk is van het dieet. Ik denk dat beweging ook een hele belangrijke rol speelt, misschien de belangrijkste. Qua natuurlijk dieet kan ik me wel vinden in de stelling dat er tig natuurlijke diëten bestaan, van bijna veganistisch tot bijna alleen vlees. De Inuït behoren bijvoorbeeld tot de gezondste mensen ter wereld terwijl zij bijna alleen vlees en vis eten. Maar zij eten wel uitsluitend wild en eten ook de huid en organen. Dat alleen al maakt het niet vergelijkbaar met veel vlees eten in het westen. Ook graan werd waarschijnlijk al in de IJstijd gegeten, maar wel wild graan en niet zo veel. Ik denk dat daar de kern zit: het gaat niet alleen om het soort voedsel, maar misschien nog wel meer om de bron ervan. Helaas zijn we met veel te veel om alemaal wild te eten, zelfs biologisch wordt al lastig. Graan en zuivel worden dan ook niet zoveel gegeten omdat het gezond is, maar omdat het goedkoop is en gemakkelijk te verbouwen.
Dat is afhankelijk van hoeveel je ervan wil eten.
Het is helemaal niet nodig om zoveel vlees te eten als de westerse mens nu doet. Bij plantaardig materiaal heb je niet zoveel ruimte nodig. 

Nu bestaan er inderdaad vele verschillende diëten bij de natuurlijke volkeren, maar die zijn ook het gevolg van een even lange evolutie als onze cultuur.  Het is niet dat je in andere huidige volkeren plots kan zien waar wij vandaan komen. Dat is natuurlijk onzin.

Maar op het moment van het onstaan van de Homo sapiens, is dat wel allemaal relatief hetzelfde.  Ik kijk daar eerder naar. En je kan me zot verklaren, omdat dat al zo lang geleden is, maar zo ontzettend lang is dat niet hoor. Kleine 40 000 jaar.  En ik geloof dat dat eerder is waar ons lichaam op gebouwd is dan wat we nu doorgaans eten.
Ik denk ook dat de uitbreiding van de hersenen zowel het gevolg is van het leren koken als van vlees inlassen als een substantieel onderdeel van het dieet.  Het is een beetje een mengeling van alles, zoals gewoonlijk.

Overdreven veel vlees gaan eten kan wel werken voor bepaalde huidige volkeren, maar dat lijkt me toch niet verstandig.  Zowel voor je gezondheid als voor de ecologische voetafdruk. 
#2992981
Lizzy schreef: Ik weet niet, misschien ligt het aan mij maar ik lees in het artikel eigenlijk helemaal niet dat we meer vlees moeten gaan eten....?
Ik ook niet! Ik lees juist dat er weinig succesvolle jacht was. En dat het vleesaandeel dus relatief klein was. Tenzij bij de inuit.
#2992987
Lizzy schreef: Ik weet niet, misschien ligt het aan mij maar ik lees in het artikel eigenlijk helemaal niet dat we meer vlees moeten gaan eten....?
Ik weet niet of je op mijn reactie doelt, maar ik zeg dat helemaal nergens. Ik zeg dat er veel variatie is in dieet van traditionele volkoren, en als je het artikel leest zie je dat er gewoon in staan.
#2992994
kakocavi schreef: Ik weet niet of je op mijn reactie doelt, maar ik zeg dat helemaal nergens. Ik zeg dat er veel variatie is in dieet van traditionele volkoren, en als je het artikel leest zie je dat er gewoon in staan.
Ik doel op pearlsofpassion's reactie.

Zou een beetje raar zijn he, als ik het artikel hier zou plaatsen maar het zelf niet zou lezen.
#2992996
pearlsofpassion schreef: Dat is afhankelijk van hoeveel je ervan wil eten.
Het is helemaal niet nodig om zoveel vlees te eten als de westerse mens nu doet. Bij plantaardig materiaal heb je niet zoveel ruimte nodig. 

Nu bestaan er inderdaad vele verschillende diëten bij de natuurlijke volkeren, maar die zijn ook het gevolg van een even lange evolutie als onze cultuur.  Het is niet dat je in andere huidige volkeren plots kan zien waar wij vandaan komen. Dat is natuurlijk onzin.

Maar op het moment van het ontstaan van de Homo sapiens, is dat wel allemaal relatief hetzelfde.  Ik kijk daar eerder naar. En je kan me zot verklaren, omdat dat al zo lang geleden is, maar zo ontzettend lang is dat niet hoor. Kleine 40 000 jaar.  En ik geloof dat dat eerder is waar ons lichaam op gebouwd is dan wat we nu doorgaans eten.
Ik denk ook dat de uitbreiding van de hersenen zowel het gevolg is van het leren koken als van vlees inlassen als een substantieel onderdeel van het dieet.  Het is een beetje een mengeling van alles, zoals gewoonlijk.

Overdreven veel vlees gaan eten kan wel werken voor bepaalde huidige volkeren, maar dat lijkt me toch niet verstandig.  Zowel voor je gezondheid als voor de ecologische voetafdruk.
Nou nee, ook het dieet van de primitieve mens is niet eenduidig. Ze hadden een groot verspreidingsgebied. Degenen die aan de kust leefden aten veel zeevis, op de toendra vlak bij de ijskappen werd veel mammoetvlees gegeten en in het zuiden aten ze waarschijnlijk meer groenten en noten die daar makkelijker groeiden. Dat zie je nu ook bij de traditionele volkeren: Inuit eten veel vlees en vis omdat dat daar veel voorhanden is, terwijl in warmere gebieden inderdaad weinig vlees wordt gegeten en meer groente en fruit.  Het probleem met het paleo-dieet is nou juist dat er niet één paleo-dieet is. De mens is van nature een opportunist met een groot verspreidingsgebied en eet dus gewoon wat er te krijgen is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door