Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#2991944
Ik zal eert even onze situatie schetsen.

Wij hebben 4 Cane Corso's. Lilo (teef), Boris (reu), Didi (teef) en Angie (teef).
Lilo hebben wij 6 jaar geleden in huis gehaald. Zij is (was) een herplaatser. We hebben aardig wat te verduren gehad met haar en haar gedrag, maar uiteindelijk is ze een hele stabiele hond geworden en duidelijk de "leider" van onze roedel.
Boris hebben we, een jaar na Lilo, gekocht als pup bij een erkende fokker. Van Boris en Lilo hebben we een nestje gehad waarvan Didi een pup (inmiddels geen pup meer) uit het nest is welke we gehouden hebben.
4 Maanden geleden hebben we Angie erbij genomen.
Angie is ook een herplaatser welke herplaatst is, omdat ze iemand gebeten heeft. Angie is zeker niet agressief, maar bang. Zo bang dat ze het ene moment verstijft en het andere moment in de "aanval" gaat.
Inmiddels, na die 4 maanden, ben ik flink met haar aan het trainen geweest. De angst zal er denk ik altijd in blijven, maar haar gedrag verbeterd.

Boris is gecastreerd, dus kans op een nestje is er niet. Maar ik wil Angie graag laten castreren, iv.m. baarmoederontsteking. Ik ben er als de dood voor.
Het "probleem" is echter haar gedrag.

Lilo is tot zover gewoon nog de "leider" thuis.
Vooral bij de Cane Corso, worden teven een stuk feller in gedrag als ze gecastreerd zijn en ik ben dus bang dat het gaat escaleren als ik Angie laat castreren.

Angie is 2 maanden geleden voor de eerste keer loops geworden, dus nu moet ik gaan beslissen wat te doen.

Ik twijfel zo erg. Vooral omdat Didi qua gedrag ook vrij fel is.

Wat is wijsheid? Nog even wachten tot de volgende loopsheid en dan beslissen? Of het volgende maand gewoon maar laten doen?
Door hannabelgje
#2991967
Ik vind angst voor een bmo geen goede reden voor castratie. Je haalt ook niet preventief poten weg voor het geval ze botkanker krijgen.
Ik zou rustig afwachten en haar gewoon goed in de gaten houden qua loopsheden en gedrag daar rond. Schrijf ook dingen daarover op in een kalender/agenda.
En zeker niet alle tevens worden feller na castratie. De mijne is er een stuk rustiger van geworden. Die had heel erg veel last van haar hormoontjes.
Door Lizzy
#2992080
Sommige teven worden ontzettend vervelend en fel rond de loopsheid. Dat kan ook voor problemen zorgen. Maar, niet alle teven knappen van een castratie gedrag-technisch niet op. Soms wel. Maar soms ook niet. En je hebt van te voren nooit een voorspellende waarde. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik van de hormonen af bleef in jouw geval. Eruit halen kan altijd nog. Er terug in stoppen niet. Ik zou het een paar loopsheden afwachten.

Ik vind BMO ook eng. Maar in de regel gaat dit pas spelen na het 7de levensjaar van de teef (dan wordt de kans pas groter na iedere loopsheid). En bovendien, meestal is de eigenaar er op tijd bij en kan de hond geopereerd worden en knapt de hond daarna gewoon netjes op. Castratie kent ook zijn nadelen, naast karakterveranderingen. Zoals incontinentie.
Door Esther Q
#2992089
Ik zou ook wachten. Nu heb je nog geen zicht op hoe het tussen haar en de andere honden gaat ontwikkelen. Ik zou wachten tot ze stabiel gedrag laat zien. Dan zie je ook beter wat het resultaat is van een castratie mocht je dat tegen die tijd nodig vinden. Laat haar eerst maar tot zichzelf komen en een plekje krijgen in de groep.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2992092
Ik zou ook wachten. Wat Lizzy al zegt: je kan niet meer terug als het er eenmaal uit is.
Iedere operatie heeft kans op complicaties en brengt risico's met zich mee. Zo is de hond van mijn schoonouders (nu 4 jaar oud) volledig en onbehandelbaar incontinent geworden na de castratie.

Nu kan je nog kijken wat je met training kan bereiken en misschien zijn er ook wel ondersteunende middelen die je kan geven om haar lekkerder in haar vel te laten zitten.
Gebruikersavatar
Door Naat
#2992387
Bedankt voor de reacties. Ik twijfelde heel erg, maar jullie hebben die twijfel weggehaald.
Tot zover is er geen gedonder in de groep. Daarom zal ik haar voorlopig niet laten helpen :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2992447
Esther Q schreef: Ik zou ook wachten. Nu heb je nog geen zicht op hoe het tussen haar en de andere honden gaat ontwikkelen. Ik zou wachten tot ze stabiel gedrag laat zien. Dan zie je ook beter wat het resultaat is van een castratie mocht je dat tegen die tijd nodig vinden. Laat haar eerst maar tot zichzelf komen en een plekje krijgen in de groep.
helemaal mee eens !!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door