Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#2992389
Hallo allemaal!

Hier een berichtje voor een collega van me met een ernstig zieke kat, die nu zo mager is geworden dat hij waarschijnlijk niet lang meer leeft.
Het gaat om een 8 jaar oude kater met al een paar jaar ernstige diarree, erg mager en hongerig.
De volgende onderzoeken zijn de afgelopen tijd bij hem gedaan:

Ontlastingonderzoek, bloedonderzoek, echo en een punctie waaruit bleek dat hij een galgangontsteking had/heeft en vergrote lymfeklieren.
Hij heeft prednison gehad, speciale voeding van de dierenarts en ook rauwe voeding is uitgeprobeerd, maar niks mocht baten.
Hij is momenteel uitbehandeld (voor een scopie is helaas geen geld) en er wordt door de dierenarts gezegd dat het waarschijnlijk lymfeklierkanker is.

Het lijkt mij dat dat dan uit het biopsie onderzoek had moeten komen en dat hij dan inmiddels allang was overleden.
Mijn collega is ten einde raad...

Heeft iemand hier ervaring mee en/of heeft iemand nog suggesties of advies?

Groetjes Nadine
Door kakocavi
#2992398
Is de kat ook misselijk of dat niet? Lymfeklierkanker hoeft niet op heel korte termijn al dodelijk te zijn en het verklaart het gewichtsverlies, maar niet de honger en diarree.

Is de kat al getest op een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie)? Dat komt veel voor bij katten en de symptomen zijn onder meer honger, gewichtsverlies en diarree. Hoewel ik me eigenlijk moeilijk kan voorstellen dat daar niet op getest is.
Laatst gewijzigd door kakocavi op wo 17 sep 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#2992408
Bedankt voor je reactie, ik weet niet of hij misselijk is. En heb niks gehoord over of de kat een schildklieronderzoek heeft gehad.
Ik zal het aan mijn collega vragen, heb haar aangeraden om voor een second opinion te gaan.
Ze heeft ook al een kat verloren aan nierfalen, wat volgens mij niet had gehoeven als haar dierenarts sneller had ingegrepen...
Thanks!
Door Nadine
#2992422
Bloedonderzoek is inderdaad gedaan, maar ze heeft nooit iets te horen gekregen over een schildklier uitslag.
Maar dat verklaart de vergrote lymfeklieren en galgangontsteking dan toch niet of kan dat wel verband hebben met elkaar?

Ook zou het misschien Felv (kattenleukemie) of FIV (kattenaids) kunnen zijn?
Weet niet of hier op getest is.
Komt dit iemand bekend voor met de genoemde symptomen?
Door Nadine
#2992431
Ja, dat is hetzelfde als FIV
Is de kat volgens mij ook niet op getest.
Ik zie haar morgen en zal het haar voorleggen, hoop dat ze snel een andere dierenarts raadpleegt en er in ieder geval achter komt wat de kat mankeert. Ook al is er geen genezing mogelijk.

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2992434
fip is niet hetzelfde als fiv. Fip kan je officieel alleen testen na overlijden. Wel is er een bloedonderzoek mogelijk op het coronavirus (na mutatie wordt dat fip), maar dat zegt niet zoveel, want 80% van de katten draagt het coronavirus bij zich.
Door Nadine
#2992435
Oké, dat wist ik niet. Dat maakt het wel erg lastig.
Testen na het overlijden, kan dat met bloed of is dan een uitgebreide autopsie nodig?
Door Nadine
#2992441
Ik geef het haar door, misschien kan ze er iets mee.
Ze had haar kat al bijna in laten slapen, triest hoor allemaal...

Bedankt koekje.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2992442
Ik denk dat inslapen nog niet van de baan is. Deze kat is heel erg ziek.
Ik zou eventueel mn licht eens opsteken bij een andere DA, maar als daar ook niets anders uitkomt, dan is inslapen denk ik het meest humane  :-\
Door kakocavi
#2992452
Schildklierafwijkingen verklaren inderdaad niet de vergrote lymfeklieren en galgangen. Het kan misschien een combibatie zijn van aandoeningen. Of anders misschien inderdaad FIP, ik ken daar de symtomen niet van.

Ik zou inderdaad niet te lang wachten met inslapen als er geen zicht op verbetering komt. Inderdaad nog naar een andere dierenarts voor een second opinion, maar daarna niet blijven zoeken als het beestje er alleen maar onder lijdt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door