Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2992152
Sinds ik lid ben van bp ben ik me veel bewuster geworden van de risico's van entingen.
De hond wordt niet meer gevaccineerd en ik ga geen griepspuit halen terwijl ik die wel zou mogen.

Nu is het tijd voor de jaarlijkse enting voor de paarden. Standaard worden die éénmaal per jaar ingeënt, ons paard waar we internationaal mee starten moet zelfs twee maal per jaar.
Nu hebben wij hier vier paarden staan. 1 loopt internationaal dus dan ben je gewoon verplicht.
Maar de rest loopt geen wedstrijden.

Onze falabella heeft staart- en maneneczeem en ik twijfel nu eigenlijk nogal of ik die wel moet laten enten. Het is natuurlijk wel zo dat ons sportpaard op veel plaatsen in aanraking komt met veel paarden uit diverse landen en daarna weer gewoon meteen naar huis gaat, zonder quarantaine.
Wij laten enkel enten tegen influenza en tetanus. West Nijl doen wij (nog) niet. Droes, Rhino en schimmel laten wij niet enten. Ook over de paarden die niet reizen twijfel ik.
Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door Hope op wo 17 sep 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2992161
Van alles waar ik vrees voor heb is met paarden tetanus en westnijl, alhoewel ik de verhalen alleen buiten nl ken, ik heb wel vrees voor de westnijl :-\
Door Jantina
#2992162
Je bent het niet alleen voor wedstrijden verplicht maar ook op keuringen en als je ze over de weg wilt vervoeren, op klinieken enz. dacht ik?
Hier wordt alles wel gedaan, maar wij zijn aan allerlei regels gebonden natuurlijk. Kan je er niet mee helpen!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2992163
De Tetanus enting is zeker meerdere jaren werkzaam. Uit mijn hoofd minimaal 3 of 5 jaar. De influenza vind ik vergelijkbaar met de weil-enting. Het beschermd lang niet tegen alle vormen en het voorkomt het ook niet volledig. Dus ik zou tetanus veel minder vaak en influenza niet enten bij de paarden waar het niet strikt verplicht is. Zeker niet bij de eczemer.
Gebruikersavatar
Door cheeta
#2992164
Lastig hoor, influenza: domme enting maar nodig vanwege wedstrijden, tetanus: noodzaak, daar wil  ik geen risico meelopen,dus worden al mijn paarden geënt tegen tetanus, westnijl: daar ben ik voor mezelf nog niet uit.
De rest (Droes, schimmel en rhino) ent ik niet.
Maar wat het zo lastig maakt je wedstrijd paard ent je wel maar wat sleep je ongemerkt mee naar huis? naar je dieren die niet geënt zijn?, westnijl is een lastige, influenza dat komt vaak wel weer goed en de rest is ook wel goed te behandelen al hoe wel droes een lastige is maar om daar nou tegen te enten? nee, tenzij je regelmatig jonge dieren in de koppel heb lopen maar is deze stabiel dan zou ik daar zelf niet over na denken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door