Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2986694
Al mijn honden hebben altijd barf gehad en ik heb er ook altijd 1 moeilijke tussen gehad, maar mijn nieuwste kleine Chidrama van 6 maanden maakt me echt moedeloos. Hij loert op de brokjes van mijn gasten (ik vertel altijd wel over vleesvloer, maar helaas wil niet iedereen er aan).

Momenteel eet hij KVV van een merk wat Barf heet, maar dan wel gemixt met tomatensoep. Rund KVV gaat super, lam en vis KVV mondjesmaat als hij echt heel erg honger heeft, maar wel met een lekker soepje erdoor... Spiervlees eet hij alleen rund, kip, kalkoen. En vleesbot alleen kipkarkas en dan ook alleen als ik het echt helemaal aan gort sla zodat het door mijn zakje heen komt en door de hele tuin slingert.

Lekker lamsribbetje... he bah!
Geitenribbetjes dan? brrr wat is dat?
bakje yoghurt misschien? Jakkes baasje, dat is zuur, ik denk dat dat rijp is voor de vuilnisbak
een lekker rauw eitje dan? Uhmmm mijn baasje is niet echt een keukenprinses.. zou ze niet weten dat het niet gekookt is? Maar die schilletjes kan je wel leuk mee spelen...
visje? aiii dat stinkt
vuile pens met groente? En ik dacht dat vis stonk... wat is dit? Mest voor het heerlijke gras in de tuin?
Oh baasje, lekker varkensvlees, daar lust ik wel meer van, waarom krijg ik daar nou maar zo'n heel klein stukje van???

Kortom, het is een vreselijk KVV dieet met kippenbotten.. Lamsvlees eet hij wel als ik het bak, het eitje gekookt, maar paard of geit piekert hij niet over, laat staan wild of vis. Daar moet hij echt niets van weten.

Momenteel probeer ik de tomatensoep naar groentensoep te veranderen om door de KVV te doen. Ik probeer het bakken van het lam en het koken van het ei een beetje af te bouwen. Ik denk dat ik visjes ook maar eens licht ga proberen te bakken, of misschien vis uit blik om ze aan de smaak te laten wennen? Mijn moeilijke eter was echt gek op sardientjes uit blik...

Maar ik zat dus al te lezen om een beetje inspiratie op te doen om die kleine smurf eens wat meer aan het barfen te krijgen. En ik denk dat ik sowieso toch een beetje gedoomd ga zijn om ook KVV te geven gezien hij echt zijn neus op haalt voor alle botten behalve kip. Dus daarmee valt zo veel af :-( Maaar hij is pas 6 maanden met een kauwkracht van 0,1 dus het kan nog komen...

Ben ik nou zo verwend met mijn barfers? M'n oude van 20 eet nog steeds echt alles behalve eend en fazant. Natuurlijk kijkt ze wel eens moeilijk uit haar hoofd zo van hmmm moet dit nou???  En ik mis mijn moeilijke barfer nog steeds hoor, maar niet qua samenstellen van de maaltijden.

Oh en die hoeveelheden... zit ik alles in stukken te hakken, lust hij het niet.. en gaat het naar mijn grote hond die het zonder te kauwen door slikt :-/
Dus als iemand tips heeft om het menu wat meer uit te gaan breiden, heeeel graag :D
#2986764
Bij het begin gaan beginnen. Ga hem eerst eens kippennekken geven, desnoods mep je ze plat met een vleeshamer. Gaat dat goed, dan ga je eendennek geven, daarna wat kleine karkasjes of nijn geven. Het is nog veel te vroeg om gelijk al geit of lamsrib aan te bieden, de hond moet ook leren Barfen.

Momenteel eet hij KVV van een merk wat Barf heet, maar dan wel gemixt met tomatensoep. Rund KVV gaat super, lam en vis KVV mondjesmaat als hij echt heel erg honger heeft, maar wel met een lekker soepje erdoor... Spiervlees eet hij alleen rund, kip, kalkoen. En vleesbot alleen kipkarkas en dan ook alleen als ik het echt helemaal aan gort sla zodat het door mijn zakje heen komt en door de hele tuin slingert.

Waarom geef je de kvv gemixt met tomatensoep? Ik moest die zin 2x lezen voor ik dat snapte en ik snap het nog steeds niet.  Bied de kvv rauw, evt met groentemix 5 minuten aan, niet eten= pech= volgende maaltijd herkansing.

Ei maar een tijdje aanbieden zonder schil, yoghurt weglaten want is niet dringend noodzakelijk, niet alle honden houden van vis dus evt vis vervangen voor doils visolie, groentemix kun je nog apart proberen maar dat word testen wat ie wel of niet eet.

Ik hanteer het principe dat een hond (labrador) 7 dagen zonder eten kan, zolang ze maar wel drinken. Hier word miepen met voeding niet geaccepteert, mits het terecht is.
#2986922
Ik ga met Elas&Flow mee. Van mij hoeven ze niet alles te eten, maar bijna niks willen behalve brokjes daar pas ik voor. Dus als ie geen vers voer wil dan maar niks. Uiteindelijk zal ie heus wel gaan eten (tenzij het medisch is natuurlijk, maar dan zou hij ook zn neus ophalen voor brokken). Als je daar voor kiest moet je het alleen wel langer volhouden dan hij, anders maak je het nog erger ben ik bang.
Door Martine-Tom
#2987087
Els&Flow schreef: Bij het begin gaan beginnen. Ga hem eerst eens kippennekken geven, desnoods mep je ze plat met een vleeshamer. Gaat dat goed, dan ga je eendennek geven, daarna wat kleine karkasjes of nijn geven. Het is nog veel te vroeg om gelijk al geit of lamsrib aan te bieden, de hond moet ook leren Barfen.

Momenteel eet hij KVV van een merk wat Barf heet, maar dan wel gemixt met tomatensoep. Rund KVV gaat super, lam en vis KVV mondjesmaat als hij echt heel erg honger heeft, maar wel met een lekker soepje erdoor... Spiervlees eet hij alleen rund, kip, kalkoen. En vleesbot alleen kipkarkas en dan ook alleen als ik het echt helemaal aan gort sla zodat het door mijn zakje heen komt en door de hele tuin slingert.

Waarom geef je de kvv gemixt met tomatensoep? Ik moest die zin 2x lezen voor ik dat snapte en ik snap het nog steeds niet.  Bied de kvv rauw, evt met groentemix 5 minuten aan, niet eten= pech= volgende maaltijd herkansing.

Ei maar een tijdje aanbieden zonder schil, yoghurt weglaten want is niet dringend noodzakelijk, niet alle honden houden van vis dus evt vis vervangen voor doils visolie, groentemix kun je nog apart proberen maar dat word testen wat ie wel of niet eet.

Ik hanteer het principe dat een hond (labrador) 7 dagen zonder eten kan, zolang ze maar wel drinken. Hier word miepen met voeding niet geaccepteert, mits het terecht is.
Met Chitjes kom je daar meestal niet mee weg, die hebben vaker dan gemiddeld last van hun bloedsuiker dus die kan je niet zomaar 7 dagen laten vasten...
Maar ik zou wel wat strenger worden, gewoon alleen de kvv aanbieden, niet eten is na 1 minuut weghalen en pas de volgende ronde weer aanbieden, weer niet eten? Gelijk weer weghalen.
Als je weet dat rund kvv goed gaat zou ik dat om de dag aanbieden zodat je zeker weet dat ze dan in elk geval eet en verder, geen gekke onzin dingen gaan doen zoals tomatensoep, eventueel wat warm water eroverheen en verder...niet eten is weghalen.
#2988910
Ik haal het altijd na 5 minuten weg en als ik het niet wat lekkerder maak, dan eet hij het gewoon niet. Hij beschermd zijn eten wel, maar laat zich niet gek maken met een aantal andere honden om hem heen die loeren op zijn happie Ik heb hem anderhalve dag laten modderen op 1 bakje wat steeds terug kwam, maar hij at het echt niet. En bij mijn vorige honden hielp dat altijd wel, maar ik had inderdaad gelezen dat het gevaarlijk kan zijn met de bloedsuikerspiegel, dus ik durfde het niet nog langer vol te houden en ben het dus proberen lekkerder te maken.
Maar ik ben inmiddels wel weer een stap vooruit. Ik mix smaken die hij absoluut niet wil met lekkere biologische tartaar haha... fijnproevertje. Gelukkig is het maar een Chi en eet hij niet zo veel.. Met kluiven ben ik helaas nog steeds niet verder dan kip... Eenden nekjes wil hij echt niet eten. Alles mep ik met de hamer, maar zelfs de wishbone van de kip krijgt hij niet zelf door.. Ik laat hem er lekker mee spelen, maar uiteindelijk speelt hij er zo lang mee dat mijn oudste zegt.. hap slik weg!

Ik ben blij dat mijn oudste nog leeft. Ik had eendagskuikens gehaald, maar hij weet echt niet wat hij er mee moet en ik kan dat echt niet stuk slaan... Hypocriet, maar het lijkt gewoon te veel op een beest. En dan ben ik zo blij dat mijn oudste het nog op eet. Want ik denk dat ik het barfen direct op zou geven als ik alleen deze nog zou hebben. Ik verdom het om vlees weg te gooien :-/
#2991929
Heb je konijn al eens geprobeerd? Hier zijn ze echt verzot op konijn. (moet er wel bij zeggen dat ik precies weet waar de konijnen vandaan komen en die worden heel goed verzorgd voor ze barfhapjes worden of het zijn wilde konijnen uit de jacht, om daar geen discussie over te beginnen  ::) )
#2991937
Smurfjuhh schreef: Ik haal het altijd na 5 minuten weg en als ik het niet wat lekkerder maak, dan eet hij het gewoon niet. Hij beschermd zijn eten wel, maar laat zich niet gek maken met een aantal andere honden om hem heen die loeren op zijn happie Ik heb hem anderhalve dag laten modderen op 1 bakje wat steeds terug kwam, maar hij at het echt niet. En bij mijn vorige honden hielp dat altijd wel, maar ik had inderdaad gelezen dat het gevaarlijk kan zijn met de bloedsuikerspiegel, dus ik durfde het niet nog langer vol te houden en ben het dus proberen lekkerder te maken.
Maar ik ben inmiddels wel weer een stap vooruit. Ik mix smaken die hij absoluut niet wil met lekkere biologische tartaar haha... fijnproevertje. Gelukkig is het maar een Chi en eet hij niet zo veel.. Met kluiven ben ik helaas nog steeds niet verder dan kip... Eenden nekjes wil hij echt niet eten. Alles mep ik met de hamer, maar zelfs de wishbone van de kip krijgt hij niet zelf door.. Ik laat hem er lekker mee spelen, maar uiteindelijk speelt hij er zo lang mee dat mijn oudste zegt.. hap slik weg!

Ik ben blij dat mijn oudste nog leeft. Ik had eendagskuikens gehaald, maar hij weet echt niet wat hij er mee moet en ik kan dat echt niet stuk slaan... Hypocriet, maar het lijkt gewoon te veel op een beest. En dan ben ik zo blij dat mijn oudste het nog op eet. Want ik denk dat ik het barfen direct op zou geven als ik alleen deze nog zou hebben. Ik verdom het om vlees weg te gooien :-/
Ik zou een eendagskuiken ook niet stuk slaan, als je tenminste niet de hele keuken opnieuw wilt behangen! ;D
#2992065
Anne in Duitsland schreef: Ik zou een eendagskuiken ook niet stuk slaan, als je tenminste niet de hele keuken opnieuw wilt behangen! ;D
Das waar. :-)
Een klein sneetje in de buik kan ook al wonderen doen.
Maar er zijn wel meer honden die kuikens niet echt als eten zien. Dan geef je toch gewoon eieren?

Ik begrijp wel dat je geen vlees wilt weggooien, ik ben ook zo.
Ik ben ook heel blij dat ik een kliko-kater heb, want de rooie doet ook soms lastig.  Een deel kieskeurig en een deel gevoelige maag.  In het begin was het heel veel zoeken, maar na een tijdje vind je wel een heel menu met wat er wel in gaat.  En dan bestel je toch nog enkel dat.
Hier dus geen rund, paard, hert, haas of duif vb. En ze leren ook wel echt zaken eten.  Ik meng dat een tijdje met wat lekkers om aan de smaak te wennen en dan lukt dat wel.
Of bv fazant vond hij meteen lekker, maar nu heeft hij het een tijdje weinig tot niet gehad en lap, het blijft weer liggen. Dan krijgen ze een paar weken extra fazant, dan weet ik dat hij het wel weer gaat appreciëren.  Vandaag samen met wilde ganzenfilet, omdat ik hoop dat hij dan doorkrijgt dat die wildgeur niet slecht hoeft te zijn. Gans moest hij een tijd geleden ook weeral aan wennen, maar is normaal (en nu terug) onder de favorieten.
Konijnnier heeft hij indertijd leren eten door simpelweg een karkasje te geven waar nog een niertje in zat.  Dat heb ik maar 1 keer moeten doen, en het was beklonken.  Meestal duurt wennen wel wat langer.  ;)
Lever is hij helemaal kieskeurig in. Daar ben ik alleen zeker van kippenlever, de rest is afwachten hoe zijn klak staat.  Als hij het de eerste maal niet eet, meng ik dat de tweede maal onder wat lekkers zodat het zeker opgaat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 17 sep 2014, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BusKay
#2993531
Uit je verhaal lees ik dat je pup veel afleiding heeft terwijl hij eet.. misschien zou afzondering tijdens het eten indien mogelijk iets helpen?

Verder ik zie hier onze Kay ook zijn bot bewaken terwijl hij er verder niets mee doet... zo van kijk eens wat ik heb...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door