Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#2990786
Volgende week donderdag komt er hier iemand inmeten zodat we een offerte kunnen krijgen voor het plaatsen van een houtkachl. de kachel is al uitgezocht, gaat er 1 worden met speksteen en een oventje erboven. :biggrin2: Nu nog hout zodat we ook deze aankomende winter lekker fikkie kunnen stoken. Ik heb dus echt de ballen verstand van houtkachels en aanverwante artikelen. Wat is wijsheid?
Ik lees over eiken, essen, beuken, 1 kuub, 2 kuub, 3 kuub. ovengedroogd, luchtgedroogd en dat wat nog 2 jaar moet drogen in de tuin onder een afdakje. Aangezien we beginnende stokers zijn weten we dat allemaal nog niet.
Wie helpt me even op weg. We hebben CV dus echt kou lijden zal het niet worden maar die moet wel zo weinig mogelijk aan, dus. En hoe doe je dat dan met een thermostaat? Die hangt in de kamer maar boven blijft het dus steenkoud als de kachel in de kamer brandt. Een verplaatsbare thermostaat? Thermostaatknoppen op de CV?
Ik kan nu wel gaan goegelen, heb ik ook al veel gedaan maar dan zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik wil gewoon wat gebruikers tips van mensen die hout stoken, dus geen verkooppraatjes. :)
Door Lil
#2990796
Goedkoopste is zelf drogen, maar dan moet je voor nu (en volgend jaar) gedroogd hout kopen.
Als je kant en klaar bij het tankstation koopt (ik heb geen haard en stook alleen op vakantie  ;)) is ovengedroogd en brand goed. Dat hout is nooit te nat en brand (bijna) helemaal op.  Het ene hout brand langer dan het andere en het ruikt ook heel anders. Ik vind het erg lekker om een klein beetje den erbij te doen voor de geur. Maar dat is wel hout wat vonkt en snel opgebrand is, maar het ruikt zo lekker. Eik en Es kan geloof ik alleen maar in grote kachels hoewel berk ook in kleine kachels kan. (heeft te maken met hoeveel blokken op elkaar kunnen).
Door Nadia
#2990798
Wij hebben een alles brander. Daar funkelen we zowat alles in. Heb je met deurtje of zonder?
Iig niets erin gooien met veel hars. Dat spetterd enorm. Dennen oid is niet geschikt.
Wij gooien er altijd een mixje in. Hout wat lang brand (eiken) en iets wat snel opbrand en goed heet word (berken).
Laminaat word ook goed warm  :biggrin2: maar das niet aan te raden.
Wij hadden 2 jaar geleden bij openhaardhoudgigant.nl 2 kuub besteld. Was direct te gebruiken. En van daar uit zijn we gaan sprokkelen. Gewoon overal aangeven dat je haardhout wilt hebben. Wij hebben zo heel veel hout gekregen. Soms wel wat werk dmv zagen. Eventuele spijkers laten we zitten. Die vissen we wel uit de as. dit kon dan fijn zelf drogen. Er is ook vaak brand hout te koop wat nog moet drogen.
Als ik moet gokken denk ik dat wij 1 kuub opstoken. Maar das echt een wilde gok.
Oh en geschikt blusmiddel bij de hand hebben ;) you never know ;)
Door Anne in Zweden
#2990803
Naaldhout is voor kachels niet geschikt omdat de hars bij het branden gaat smelten; van de rook die daarbij vrijkomt schijnt je schoorsteen zwaar te lijden te hebben. Wij stoken hier in Zweden voornamelijk berkenhout, ruikt ook heerlijk!

Op zich stijgt warme lucht op, dus als je een deur naar boven open laat staan tijdens het stoken, zal er best wel wat warmte in de slaapkamer terechtkomen. Bij ons gaat de schoorsteenpijp (of hoe heet zo'n ding) dwars door de slaapkamer, en daar komt zoveel warmte vanaf dat we boven nooit hoeven te stoken. Als we boven toch extra warmte willen, zetten we daar de thermostaatknoppen van de cv op een hogere waarde. Beneden hebben we vloerverwarming, maar die staat dus nooit aan, want sodeju, zo'n kachel geeft warmte, hoor! :D

Hoe het met hout drogen zit, weet ik niet. Wij stoken nog van de eerste partij berkenhout die we van de buurman hebben gekocht (maar goed, wij wonen hier ook niet permanent). We hebben wel een paar berken in de tuin die wegens mogelijk omvalgevaar eigenlijk gekapt moeten worden, en wanneer het zover is, gaan we die natuurlijk ook in kachelmootjes hakken. En inderdaad moet je daarbij wel rekening houden met een droogtijd van twee jaar. Ik denk dat het verschil tussen luchtgedroogd en ovengedroogd is dat ovengedroogd sneller gaat. Maar goegel daar vooral even op. :P
Door Lil
#2990806
Wij hebben vroeger een allesbrander gehad en we hadden nooit problemen met naaldhout en de schoorsteen. De veger vroeg elk jaar weer: weet je zeker dat dat ding gebrand heeft? Ja, behoorlijk haha. Nu ging er 1 blokje den op en voor de rest gewoon al het andere hout dat ook in een open haard kan. Van vonken en rook heb je weinig last in een brander, in een open haard zou ik geen hout willen dat erg rookt.
Door Esther Q
#2990808
In Estland stookten we veel den. Nooit een schoorsteenprobleem gehad. Ook veel berk, esp en els. Alles lucht gedroogd. Vooral belangrijk is je kachel goed leren kennen. We hadden vijf verschillende soorten en elke heeft weer een andere gebruiksaanwijzing om langzaam te stoken, zodat de warmte zoveel mogelijk in de kachel blijft hangen in plaats van de lucht in gaat, maar niet zo langzaam dat de boel verstopt raakt. Veel plezier van jullie kachel, er gaat niets boven een gezellig, warm vuurtje op de koude dagen! :)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2990810
Wij hebben een allesbrander, en branden dus ook alles  :biggrin2:
De schoorsteenveger komt verplicht 3 keer per jaar vegen, dus de schoorsteen krijgt niet de kans om vies te worden.
Eikenhout is duur maar brandt het langst en geeft de meeste warmte, maar het heeft wel een beetje ander (zachter) hout nodig om te blijven branden. Wij gebruiken stukken van pallets, of dode takken of zo. Berken of essen is ook prima hout.
Als ik hout zou moeten kopen (wij krijgen het vaak of zagen zelf een boom om hier) dan zou ik gedroogd hout kopen, dat kun je meteen gebruiken. Als je plek genoeg hebt om het droog op te slaan, kun je ook niet gedroogd hout kopen en dat zelf minimaal 2 jaar laten drogen.
Briketten (kolen of geperst zaagsel) verkopen ze hier in de bouwmarkten veel. Dat werkt ook prima, met de kolenbriketten blijft het vuur lang aan, dus als je even een uurtje weg moet kun je er daarna een blok hout op gooien en het brandt weer  :)
Om de kachel aan te maken gebruiken wij krantenpapier en aanmaakblokjes  :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#2990812
Ik heb ook zo'n zin om weer te gaan stoken, maar het is hier nog steeds 20 graden buiten overdag. Ik krijg de temperatuur in huis niet onder de 21 graden. Ja, 's avonds om 23 uur. Maar dan hep stoken geen zin meer. >:(
Door Esther Q
#2990813
Anne in Duitsland schreef: Ik heb ook zo'n zin om weer te gaan stoken, maar het is hier nog steeds 20 graden buiten overdag. Ik krijg de temperatuur in huis niet onder de 21 graden. Ja, 's avonds om 23 uur. Maar dan hep stoken geen zin meer. >:(
Bij ons staat nu de kachel aan :biggrin2: (oké, alleen maar om te controleren of de schouw goed werkt)
Door Lida. S
#2990815
Wij hebben een allesbrander. We stoken er ook werkelijk alles in. Als hij eenmaal brandt gaat er net zo makkelijk vers hout in. We hebben ook hout van wel 10 jaar oud. Kurkdroog. Dat is heel snel weg.
De kachel staat aangesloten op de cv. Dus als de houtkachel brandt slaat de cv-ketel uit. Er gaat per winter wel heel veel hout doorheen (ca 2 volle kruiwagens per dag), maar onze gasrekening is erg laag.
Door keetje
#2990822
Dank jullie allemaal voor de antwoorden.

Wij krijgen een houtkachel dus geen allesbrander, Zoals het er nu uitziet gaat het deze worden. http://www.altechkachels.nl/complet
Ik hoop dat de link werkt.

We zullen hoe dan ook eerst voor hout moeten gaan wat al droog is aankomende winter. Onze eik moet nodig wat heel dikke takken af en die gaan we dan ook bewaren tot dat stookklaar is. Ik zie online heel wat aanbieders en die  huppeldepup-gigant heeft volgens mij prima aanbiedingen. Is het dus zo dat je eigenlijk gemengd moet stoken? Dus eiken en iets wat sneller brandt? Of begrijp ik dat fout? En hoe doe je dat, half om half ofzo?
Door Esther Q
#2990823
Hoe zit dat met de allesbranders hier? Wat doen jullie daar in?

Ik lees dit:
"Helaas, een echte allesbrander voor thuisgebruik bestaat niet. Alleen de overheid beschikt over afvalovens welke bestempeld kunnen worden als allesbranders.
Wie thuis willekeurige brandstoffen gebruikt, belast het milieu meer dan nodig en neemt risico's met zijn veiligheid en gezondheid. Stooktoestellen dienen altijd gestookt te worden met de daarvoor geëigende brandstof.
Wel bestaan er, ook binnen het assortiment van DRU, zogenaamde Multi-brandstof kachels. Deze kachels zijn zowel geschikt voor de verbranding van houtblokken, als bruinkoolbriketten en kolen. Maar ook in een Multi-brandstofkachel kan en mag u niet alles stoken. De Multi-brandstof kachels zijn op de website van DRU te herkennen door de afkorting ‘MF’ in de productnaam van de kachel, onder het assortiment hout vrijstaand."

Op deze site:
http://www.dru.nl/servicegarantie/veel_ ... ander.aspx
Door marina
#2990921
Ovengedroogd is heel droog, maar wel heel duur!
Is er op marktplaats geen houtboer bij jou in de buurt die droog hout verkoopt?
Bij ons zijn de houtkachels de enige verwarming, wegens chronisch tijdgebrek (om zelf te kloven) en het minimale prijsverschil kopen wij al het hout al gedroogd in, bevalt prima. Wij hebben altijd een mix met beuken/essen/eik dacht ik.
Daarnaast krijgen we nog aardig wat hout van pallets ed, dat stookt heel snel weg maar werkt wel handig om de kachel mee aan te krijgen.

Dit jaar wil ik als het een strenge winter wordt gaan experimenteren met brikketen voor 's nachts.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door