Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2990262
Scott liet vorige week voor de zoveelste keer konijn staan en ook kwartel heb ik nu al weer weggehaald. Duif gaat er ook niet in en fazant alleen gedroogd.
Hij krijgt verder kip en eend (nek, vleugel, karkas) en reerib lust ie ook graag.

Nou ga ik binnenkort weer bestellen maar weet niet wat te bestellen... lastig is ook dat Scott maar 75gr vleesbot per dag eet, dus moet ook nog te portioneren zijn en in kleinere verpakkingen te verkrijgen. Ik zie vaak interessante lijntjes voorbij komen, maar 10kilo is voor ons al veel te veel.

ik zag nog parelhoen (of is dat gewoon kip?), hertenribben, ganskarkas en haaskarkas (ik twijfel over de hardheid).

Om het nog lastiger te maken; ik voer het liefst biologisch en anders wild.

Iemand ideeën? En waar te kopen/bestellen?
#2990264
Parelhoen is echt anders dan kip, dat zou je kunnen proberen.

Verder kan je lamsribben, geitenribben en ganskarkas nog proberen. En vis? Lust hij dat?
Haas is vaak echt knetterhard. Hope vindt ze heerlijk, ik sla ze altijd plat. En als ik er niet met een snoeischaar doorheen kom mik ik het weg.
#2990276
Hope schreef: En vis? Lust hij dat?
Dat hangt er vanaf. Zalm wel maar sprot en sardientjes alleen een klein stukje als extraatje niet als volledige maaltijd. Zalm geef ik wel altijd samen met een kippenek of zo.

Lam en geit lust ie wel, dus dan die maar eens proberen. Alleen nog even zoeken naar een bio adresje
#2990280
Duif is iets wat vele honden niet lusten , dus dat vind ik niet zo heel vreemd  :biggrin2:
Fazant word ook niet altijd gewaardeert , soms heeft dat te maken met de organen
Konijn , als dat wild is .... idem
Er zijn helaas honden die geen wild lusten . Dus of meneer dan wel gans gaat eten ?
Gans heeft ook die specifieke wildsmaak
Je zou idd parelhoen kunnen proberen , dat eten vele honden weer wel
#2990286
Gans spiervlees eet ie met smaak op, hazenvlees en reerib ook. Wildsmaak is het probleem dus niet lijkt me.
Voorheen at ie trouwens wel duif en fazant kvv, daarom durfde ik het met barf ook wel aan, maar nu moet ie het niet meer.
Konijn was geen wild. At ie als kvv ook niet maar had toen heel specifieke geur, dus was een gok om karkas te bestellen.
#2990309
Heb je dit weleens gelezen ?


Bij Oervoer merken ze dat dieren een heel duidelijke mening hebben over de enkelvoudige malingen, ze smaken veel uitgesprokener, is hun interpretatie. "Zo kan er op een dag iemand melden dat haar hond gek is op de konijn en op dezelfde dag dat iemands hond de konijn echt laat liggen en er wel de groenten onder vandaag eet." Je moet je dus beseffen dat deze malingen echt een eigen smaak hebben. Als iemand een gemalen plus abonnement neemt bij Oervoer, houden ze bij wat de hond eventueel niet lekker vind. Dan doen ze dat niet in het pakket
#2990443
Het rare is dat Scott dus wel de enkelvoudige malingen van duif en fazant heeft gegeten. Een karkasje of bot van die dieren moet ie niet. Konijn kvv van oervoer at ie ook al niet.

Maar probleem is nu vooral; wat te geven als vleesbot of karkas als duif, fazant,konijn en kwartel afvalt?
#2990478
pluk schreef: Het rare is dat Scott dus wel de enkelvoudige malingen van duif en fazant heeft gegeten. Een karkasje of bot van die dieren moet ie niet. Konijn kvv van oervoer at ie ook al niet.

Maar probleem is nu vooral; wat te geven als vleesbot of karkas als duif, fazant,konijn en kwartel afvalt?
Dan kun je nog parelhoen, patrijs, haas karkas en lams, geiten, ree en hertenribben proberen. Al vind ik dat behalve parelhoen, je dan wel heel goed op de hardheid moet letten.
#2990705
Ganskarkas kan ook nog, maar dan moet je inderdaad opletten met hardheid.  Net als haas.
Ganzennekken zijn iets dunner dan kalkoennekken, welke je ook nog kan voeren trouwens.
Gans kan je wild krijgen, kalkoen niet ...
Met iets anders dan nekken zou ik bij deze wel goed opletten ivm hardheid en splinteren. Vele mensen voeren het niet aan hun honden.

Als je echter van eend en kip geen nekken maar karkas, ruggen, poten of vleugels zou voeren, kan je wel kalkoen- en ganzennekken voeren. Parelhoen krijg je volgens mij ook vooral karkas van.  Beetje opletten op kaalheid, want die durven daar al eens last van hebben.
Ik heb ooit aan wilde eendenboutjes geraakt, dat zou ook erg mooi zijn.  Zijn perfect te eten.
Patrijs ook, maar dat heb ik zelf nog nooit gevonden.

Zo heb je toch al voldoende afwisseling in vleesbot? Als je dan nog afwisselt met spiervlees, heb je echt een mooi assortiment.  Ik heb een tijdje maar 3 soorten bot gehad, met katten zit je zowiezo al beperkter dan bij honden...  Nu heb ik er 6 (eend, kip, parelhoen, konijn, fazant en kwartel), maar ik heb niet altijd alles in huis, de ene maanden weer wat anders dan de andere.  Dat zal bij jou ook wel zijn met zo'n kleine porties.
#2990733
Volgens mij zit kwartel in de categorie "ik vind het niet lekker maar als het dan toch moet..."
Een deel van de kwartel heeft hij alsnog op, niet de volledige maaltijd maar toch.
Ga het niet meer kopen maar dan eet ie in ieder geval wat er nog ligt.

Ik heb weer genoeg op het lijstje en ga eens op zoek.

Nog 1 vraagje: ik zie in de commentaren op menu's regelmatig "te veel kip". Ik voer vleesbot, karkas en orgaan van kip. Wat is een goede richtlijn om aan te houden vwb kip?
#2990771
Is er geen jager in jouw buurt ? Dan zou je hele ganzen kunnen nemen , en die in porties maken voor meneer .
Dan heb je ook gelijk de organen , nek kop etc van de gans .
Als je wat jongere kleine ganzen hebt dan is dat qua hardheid goed te doen voor een klein hondje
Mijn kleintje eet ook regelmatig de wat kleinere ganzen en dat gaat prima
Wanneer het een gehele gans betreft kan je ook naar eigen inzicht proportioneren
En het karkas dus zo bevleesd zoals jij dat wenst .
Hele wilde eenden zou ook nog een optie kunnen zijn , maar vele honden vinden het ook niet te nassen
Ik persoonlijk zou hier eerder voor kiezen dan bv haaskarkas , zeker als ze zo weinig lusten en je dus vaker haaskarkas zou gaan voeren .
Ribben idem , tenzij ze natuurlijk rijk bevleesd en zacht zijn
#2990791
smulpaap schreef: Is er geen jager in jouw buurt ? Dan zou je hele ganzen kunnen nemen , en die in porties maken voor meneer .
Hele ganzen?  :o Ik hou zielsveel van Scott maar zelf een gans plukken en volledig intact in portie hakken.. brrr.. dat gaat me echt te ver.

Ben zojuist van mijn bio principe afgestapt  :-\ en heb bij de slager lamsribben gehaald. Ik kan ze met de hand buigen dus lijkt me zacht genoeg toch? Dan kunnen we in ieder geval nog even vooruit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door