Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2990261
Neeltje, een zevenjarige voedster uit de opvang, bleek draagster van de gevaarlijke paraciet Die veroorzaker is van de ziekte E.C.
Tijdens het koppelen kreeg ze last van stress en stak de ziekte de kop op.

Ondertussen zijn we 28 dagen verder. Zowel Neeltje als haar maatje Jopper zijn door het oog van de naald gekropen.
Bij Jopper is het gevaar geweken. Bij Neeltje is het nog altijd kantje boord.
Ze reageert goed op de panacur en heeft geen last meer van urineverlies. Haar sore-hocks beginnen goed te genezen. Ze is alleen graatmager. Heupen, schouders en ruggengraat zijn zeer goed zichtbaar.
Een aantal dagen heb ik intensief moeten dwangvoeren, nu eet ze weer zelfstandig. Het evenwicht is niet helemaal goed, ze valt snel om. Ze zit nog steeds apart, ze kan niet op de stenen in de ren en ze heeft geen kracht om een trapje op te komen.

Mijn vraag: wat is nou een goede manier om haar weer dik te krijgen? Het zou me namelijk niet verbazen als ze alsnog dood gaat omdat ze veel te mager is geworden  :'(
Ze krijgt kruidenhooi, dat eet ze goed. Verder krijgt ze een dubbele hoeveelheid krachtvoer. Ik zoek eigenlijk iets wat ik er nog bij kan voeren. Groenvoer is ze gewend maar moet ik echt langzaam opbouwen omdat de darmen een flinke klap krijgen door de panacur.
Laatst gewijzigd door Hope op za 13 sep 2014, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#2990267
Heb je Science Selective voer al eens geprobeerd? Dat het allerbeste voer wat er is vind ik. Duur, maar erg goed en gezond.
Nu de nachten weer kouder worden is het misschien ook goed haar naar binnen te halen voor de winter. Als ze al niet goed op gewicht is zal de winterkou een te grote aanslag op haar (onvoldoende) vetreserve doen.
Laatst gewijzigd door K&D op za 13 sep 2014, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
#2990269
Jaren geleden had ik een konijn wat ook erg vermagerd was door ziekte.
Op advies van de dierenarts voerde ik hem gedurende een periode broodpap (bruinbrood met water) met een schep suiker.
Uiteraard naast zijn reguliere voer van goede kwaliteit.  Natuurlijk niet het eerst aangewezen "gerecht"voor konijnen, maar het zette wel aan en hij sterkte ook goed aan.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2990270
Jeetje, ik heb niet zoveel verstand van konijnen, maar ik zou in ieder geval het hooi onbeperkt geven en regelmatig verversen (als je dat al niet doet). Verder is er misschien een goede voeding te koop met een extra energie gehalte. Of weet Tannetje geen raad.
Een warm onderkomen lijkt me inderdaad ook beter als ze zo mager is, wat @K&D zegt.
Door kakocavi
#2990285
Onbeperkt hooi, sowieso. Verder kun je wel een tijdje onbeperkt krachtvoer geven, en misschien een merk krachtvoer zoeken met meer vet en eiwit (even op de verpakking kijken). Geef geen gemengd voer, dan gaan ze zeker als je veel geeft de.l lekkere dingen eruit pikken en krijg je voedingstekorten. Wat ik ook zou doen is zo nu en dan een stukje hard gedroogd brood geven (vers gaat te snel op en kan darmproblemen geven). Verder groente met wat meer kcal, zoals wortel en pompoen.

Als je iets verandert, doe dat dan wel geleidelijk. Hou het gewicht in de gaten, maar kijk ook elke dag hoe de ontlasting is. Veel konijnen krijgen namelijk vrij snel diarree.

Oh, en zorg dat je zeker weet dat je konijn verder helemaal gezond is. Dus geen gebitsproblemen, geen baarmoedertumor (komt bij voedsters veel voor) en geen parasieten. Al die dingen zorgen namelijk ook voor vermagering.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990287
K&D schreef: Heb je Science Selective voer al eens geprobeerd? Dat het allerbeste voer wat er is vind ik. Duur, maar erg goed en gezond.
Nu de nachten weer kouder worden is het misschien ook goed haar naar binnen te halen voor de winter. Als ze al niet goed op gewicht is zal de winterkou een te grote aanslag op haar (onvoldoende) vetreserve doen.
Dat is wat ze nu krijgt, voor oudere konijnen. Naar binnen halen is wel een goed idee ja.
kakocavi schreef: Onbeperkt hooi, sowieso. Verder kun je wel een tijdje onbeperkt krachtvoer geven, en misschien een merk krachtvoer zoeken met meer vet en eiwit (even op de verpakking kijken). Geef geen gemengd voer, dan gaan ze zeker als je veel geeft de.l lekkere dingen eruit pikken en krijg je voedingstekorten. Wat ik ook zou doen is zo nu en dan een stukje hard gedroogd brood geven (vers gaat te snel op en kan darmproblemen geven). Verder groente met wat meer kcal, zoals wortel en pompoen.

Als je iets verandert, doe dat dan wel geleidelijk. Hou het gewicht in de gaten, maar kijk ook elke dag hoe de ontlasting is. Veel konijnen krijgen namelijk vrij snel diarree.

Oh, en zorg dat je zeker weet dat je konijn verder helemaal gezond is. Dus geen gebitsproblemen, geen baarmoedertumor (komt bij voedsters veel voor) en geen parasieten. Al die dingen zorgen namelijk ook voor vermagering.
Hooi krijgen ze altijd onbeperkt. Ze is gecastreerd en haar gebit is in orde.
Voor die parasiet wordt ze behandeld.

De ontlasting is stevig maar de keutels zijn erg klein.
Door keetje
#2990288
Er bestaat ook recovery voer voor konijnen. Misschien dat een tijd geven. verder veel koolhydraten, ik zou ook gaan voor een goed merk voer met erg veel vezels. Bijv. SS. En ja, als ze zo mager is heeft ze ook geen reserve's en kan zich waarschijnlijk ook niet goed warm houden dus naar binnen zou ook mijn keuze zijn. Ze heeft, als het kouder gaat worden meer energie nodig om warm te blijven dus dat gaat ten koste van haar lichaamsgewicht. Goed voer en (meer) warmte, daar zou ik voor gaan als ik jou was.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990295
keetje schreef: Er bestaat ook recovery voer voor konijnen. Misschien dat een tijd geven. verder veel koolhydraten, ik zou ook gaan voor een goed merk voer met erg veel vezels. Bijv. SS. En ja, als ze zo mager is heeft ze ook geen reserve's en kan zich waarschijnlijk ook niet goed warm houden dus naar binnen zou ook mijn keuze zijn. Ze heeft, als het kouder gaat worden meer energie nodig om warm te blijven dus dat gaat ten koste van haar lichaamsgewicht. Goed voer en (meer) warmte, daar zou ik voor gaan als ik jou was.
Tja dan moet ze toch maar naar binnen. Jullie hebben gelijk.
Ik heb haar buiten gehouden omdat ze dan, als ze weer sterker is, weer lekker bij haar maatje kan zitten. Maar goed, dat moet dan volgend voorjaar maar weer.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2990322
Hope schreef: Tja dan moet ze toch maar naar binnen. Jullie hebben gelijk.
Ik heb haar buiten gehouden omdat ze dan, als ze weer sterker is, weer lekker bij haar maatje kan zitten. Maar goed, dat moet dan volgend voorjaar maar weer.
Kun je haar maatje ook niet (af en toe?) naar binnen halen dan? Dat je 2 kooien naast elkaar zet zodat ze elkaar even kunnen zien en ruiken? Misschien helpt het haar wel.

Sterkte ermee!  :-*
Door kakocavi
#2990324
Hope schreef: Tja dan moet ze toch maar naar binnen. Jullie hebben gelijk.
Ik heb haar buiten gehouden omdat ze dan, als ze weer sterker is, weer lekker bij haar maatje kan zitten. Maar goed, dat moet dan volgend voorjaar maar weer.
Lijkt me een goed idee om haar binnen te halen. Ze is dan ook minder energie kwijt met op temperatuur blijven. Super dat ze onbeperkt hooi krijgt en gecastreerd is, je zorgt duidelijk heel goed voor haar :) Krijgt ze het hooi los of in een ruif? Los lijkt me nu beter, dan kan ze eronder kruipen en zo nog beter warm blijven. Als je brood geeft, geef dan sowieso volkoren, en anders is brinta met water ook wel een goed idee (is ook volkoren). Verder kun je wat zonnepitten bijvoeren, niet te veel want teveel vet is niet goed voor de darmen. Ik zou geen geraffineerde suiker geven, daar kunnen veel konijnen niet tegen en als ze darmproblemen en buikpijn krijgt ben je verder van huis. Fruit kan met mate, af en toe een plakje banaan ofzo. Als ze het lust tenminste, mijn konijn weigert alle soorten fruit. En lekker afwisselen en zoveel mogelijk laten kiezen, dus lekker meerdere keren per dag wat droogvoer, een worteltje, stukje brood, etc aanbieden. Zo zorg je ervoor dat ze afwisselend eet en je kunt in de gaten houden hoeveel ze waarvan eet. En of ze ook nog wel hooi blijft eten.

Het is in ieder geval heel goed dat ze nu zelfstandig eet, dat betekent dat ze zich goed voelt. Zolang ze eet sterkt ze ook aan. Succes en hopelijk komt ze er snel bovenop.
Laatst gewijzigd door kakocavi op za 13 sep 2014, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#2990336
Wat ik over brood gehoord heb ivm nijnen is dat je het eerst beter kan bakken of stevig roosteren zodat het harder en droger wordt. Anders schijnt het voor de doorsnee huis-tuin en keukennijn toch niet heel erg goed te zijn.
Door kakocavi
#2990338
keetje schreef: Wat ik over brood gehoord heb ivm nijnen is dat je het eerst beter kan bakken of stevig roosteren zodat het harder en droger wordt. Anders schijnt het voor de doorsnee huis-tuin en keukennijn toch niet heel erg goed te zijn.
Gewoon drogen aan de lucht is ook goed, als je mooi compact brood hebt wordt dat keihard. Vers brood wordt vaak in een keer opgegeten waardoor het vaker darmproblemen oplevert, dus dat moet in kleinere hoeveelheden tegelijk worden gegeven. Geen idee of er verder verschil in zit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990345
kakocavi schreef: Lijkt me een goed idee om haar binnen te halen. Ze is dan ook minder energie kwijt met op temperatuur blijven. Super dat ze onbeperkt hooi krijgt en gecastreerd is, je zorgt duidelijk heel goed voor haar :) Krijgt ze het hooi los of in een ruif? Los lijkt me nu beter, dan kan ze eronder kruipen en zo nog beter warm blijven. Als je brood geeft, geef dan sowieso volkoren, en anders is brinta met water ook wel een goed idee (is ook volkoren). Verder kun je wat zonnepitten bijvoeren, niet te veel want teveel vet is niet goed voor de darmen. Ik zou geen geraffineerde suiker geven, daar kunnen veel konijnen niet tegen en als ze darmproblemen en buikpijn krijgt ben je verder van huis. Fruit kan met mate, af en toe een plakje banaan ofzo. Als ze het lust tenminste, mijn konijn weigert alle soorten fruit. En lekker afwisselen en zoveel mogelijk laten kiezen, dus lekker meerdere keren per dag wat droogvoer, een worteltje, stukje brood, etc aanbieden. Zo zorg je ervoor dat ze afwisselend eet en je kunt in de gaten houden hoeveel ze waarvan eet. En of ze ook nog wel hooi blijft eten.

Het is in ieder geval heel goed dat ze nu zelfstandig eet, dat betekent dat ze zich goed voelt. Zolang ze eet sterkt ze ook aan. Succes en hopelijk komt ze er snel bovenop.
Dank je!
Brinta is een goed idee!
Brood is ze dol op. Ik laat het in de zon drogen tot het knetterhard is.
Het hooi heb ik toch in een ruif gedaan. Liever zou ik het zo neerleggen maar ze plast het nat en aangezien hooi geen vocht opneemt worden de sore-hocks dan erger. Ze zit op een dikke laag krullen, twee maal daags haal ik de natte plekken eruit.

Het potje olvarit wortel kan ik ook gewoon opmaken denk ik? Daar deed ik het dwangvoer doorheen, dan lustte ze het beter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door