Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2990046
Hallo iedereen!!  ;D

Mijn naam is Inna

Zoals jullie kunnen zien zijn we nieuw hier op barf plaats...
Misschien al meteen een vraagje, hoe zet je hier ergens een foto bij je profiel???


Sinds enkele maanden ook gaan barfen. Onze jongste Kira (hond) kon geen brokken verdragen, alle soorten en maten geprobeerd, een hele fortuin kwijt dus ik gaan google.
Zo kwam ik hier terecht. Enkele avonden aan het surfen over barfen en uiteindelijk begonnen met KVV.
Dit ging eigenlijk best wel goed, Kira was nog een weekje of 2 van slag, maar begon daarna reuze snel op te knappen!!
Toch maar eens verder onderzoek gaan doen naar Barf en enkele weken later de eerste kippen nek :D
Toen ik haar zo zag kijken, van ja wat moet ik hiermee kwam ik niet meer bij van het lachen xD
Al bij al na enkele pogingen kreeg ze toch de smaak te pakken en na enkele keren menu's gaan samen stellen.
Onderhand zijn we enkele maanden later en nog steeds krijgt Kira elke dag haar verse porties.
Heb niet echt een menu waar ik mij aan vasthoud is dit verkeerd?
Kan wel ongeveer een menu omschrijven van wat ik haar deze week allemaal geef.

Kira is een kruising Friese stabij/herder. Zij is nu 14maanden en weegt rond de 22kg (mag misschien wel extra pondje bij). Ze is een hele kwikke dame, die geniet van onze dagelijkse boswandelingen (woon nabij Hardenberg) en hebben al samen enkele keren gaan fietsen in het bos.
Ze is een echte allemansvriend!! Haar 2 vriendinnen zijn Noä en Meisj, onze 2 poezen dames van 3j en 4j, die eigenlijk niet meer doen dan slapen, eten, wassen en katte kwaad uihalen xD



Zo klein verhaaltje nu maar eens het menu.

Vandaag krijgt kira op basis van 2.5% van 22 kg (heb alles afgerond naar boven)

300gr Kippen nekken
155gr paardevlees
60gr pens
35gr overige organen (in dit geval mix van kippen maag en hart).

Dit wisselt natuurlijk dagelijks af zodat ik in 4 weken tijd verschillende diersoorten aan haar kan geven.

en wat er overschiet van ons aan groenten, krijgt ze dat als extra, maar zit niet standaard in haar menu, want ze vind het verschrikkelijk om groenten te eten...

1x per week, krijgt ze of een hele vissen kop of een hele vis, vissenlijf en hier kijkt ze het meest naar uit  :D

1-2x per week krijgt ze als extra een ei of youghurt/kwark, wat natuurlijk ook smullen is!!!  ;D

Mijn 2 poezen dames wou ik ook op de barf, maar zij vinden het helemaal niks. Wel krijgen ze zelf om de zoveel tijd een vers kuiken en vangen ze zelf wild. (muizen/volgens/ zelfs vleermuizen).

Zo graag wil ik alle opmerkingen horen natuurlijk en hopelijk lukt het mij om foto's toe te voegen.


Groetjes,



Nope sorry, het lukt me niet om foto's toe te voegen, iemand daar nog tip voor??
Door Lizzy
#2990053
Geef je in verhouding niet een beetje weinig "andere organen"? Ik kom op 6%?

Verder is het natuurlijk lastig te beoordelen, omdat je maar 1 dag op geeft. Ik kan zo niet raden hoeveel diersoorten je in de 4 weken geeft. Maar ik hoop dat dit er stuk of 5 a 6 zijn?
#2990077
Hoi Lizzy,

Klopt, geef iets minder andere organen dan pens, of moet je echt 50/50 doen? Ze doet het hierop wel goed, want wanneer ze 50/50 krijgt, dreigde ze meer naar de platte te gaan. De diersoorten die ik geef zijn, kip/kalkoen/rund/paard/lams/gans/konijn/vis en heel af en toe krijgt ze wel eens wat luxer zoals hert of eend of ...
Dit is een beetje gebruikelijk en het varieert heb net voor haar het eten voor morgen uit gelegd, bestaande uit:

Morgen krijgt ze een hele vissen kop (zaterdag is visdag), met paardenvlees, runderpens en die kippen mix orgaan vlees met hart en maag.

Zou je mij misschien kunnen zeggen hoe ik bij dit bericht een foto kan toevoegen?

groetjes
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990132
[quote="Kierewieri"]
Hoi Lizzy,

Klopt, geef iets minder andere organen dan pens, of moet je echt 50/50 doen? Ze doet het hierop wel goed, want wanneer ze 50/50 krijgt, dreigde ze meer naar de platte te gaan. De diersoorten die ik geef zijn, kip/kalkoen/rund/paard/lams/gans/konijn/vis en heel af en toe krijgt ze wel eens wat luxer zoals hert of eend of ...
Dit is een beetje gebruikelijk en het varieert heb net voor haar het eten voor morgen uit gelegd, bestaande uit:

Morgen krijgt ze een hele vissen kop (zaterdag is visdag), met paardenvlees, runderpens en die kippen mix orgaan vlees met hart en maag.

Zou je mij misschien kunnen zeggen hoe ik bij dit bericht een foto kan toevoegen?

groetjes
[/quote]

Dat zou ik toch anders doen.
Vis, pens én orgaan zou hier echt flink diarree geven.

Wil je anders je menu eens neerzetten, dan kunnen we meekijken.
Zorg er wel voor dat je ook lever en nier voert.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2990141
oeps ik heb een hond met sterke darmen maar daar zou mijn hond ook flink van de platte poep krijgen. vis pens en orgaan gaat hier echt niet goed.
Bij vis geef ik altijd enkel spiervlees. Ik voer ongeveer 3x vleesbot met orgaan waarvan 1x pens met kipkarkas en 4 x vleesbot met spiervlees ;)
#2990238
[quote="Hope"]
Dat zou ik toch anders doen.
Vis, pens én orgaan zou hier echt flink diarree geven.

Wil je anders je menu eens neerzetten, dan kunnen we meekijken.
Zorg er wel voor dat je ook lever en nier voert.
[/quote]

Owke, nog nooit echt op gelet dat dit teveel was.
Het is wel inderdaad lastig om een goed menu te vinden, maar ja zoals er staat ben een echte beginnen :D héhé

Lever en nier worden hier ook gevoerd, maar mogen vele verschillende organen tegelijk worden gevoerd, want heb er al over gedacht om alles te vermalen tot een orgaan mix.

Gr,

Inna
#2990239
[quote="Thea"]
oeps ik heb een hond met sterke darmen maar daar zou mijn hond ook flink van de platte poep krijgen. vis pens en orgaan gaat hier echt niet goed.
Bij vis geef ik altijd enkel spiervlees. Ik voer ongeveer 3x vleesbot met orgaan waarvan 1x pens met kipkarkas en 4 x vleesbot met spiervlees ;)
[/quote]

Is dit dat voor een gehele week? Hoe doe je dit dan met verdelen, of je hebt wss meerdere honden?
Moet wel zeggen dat mijn opslag enorm begint te krimpen, moet hoog nodig wat bestellen..

gr,

Inna
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990243
[quote="Kierewieri"]
Is dit dat voor een gehele week? Hoe doe je dit dan met verdelen, of je hebt wss meerdere honden?
Moet wel zeggen dat mijn opslag enorm begint te krimpen, moet hoog nodig wat bestellen..

gr,

Inna
[/quote]

Vleesbot is in principe je basis, dit voer je elke dag. Denk aan kipkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, parelhoen, kwartel, lamsribben. Daarnaast kan je kiezen wat je handig vindt. Zelf voer ik elke dag ook spiervlees en orgaan. Ik heb een pup en dan heeft dat wel de voorkeur.
Met een oudere hond kan je ook kiezen voor vier keer per week spiervlees en drie keer per week orgaan.
Zelf maak ik een orgaanmix van hart, lever en nier. Dan hoef ik nooit na te denken of hij wel van alle soorten voldoende binnen krijgt.

Twee keer per week kan je een rauw eitje als extra geven, en ook twee keer per week een visje zoals een sardientje of een haring.

Ik zou gewoon eens een weekmenu maken. Dat is handig, dan hoef je niet elke dag na te denken en als je het hier neer zet kunnen wij meekijken of het er goed uit ziet.

Ik heb zelf 1 hond. Ik voer elke dag in totaal 900 gram. Zijn menu bestaat uit dagelijks vleesbot, spiervlees, orgaan(mix) en groenten.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2990259
Idd is het een week menu. ;) En heb 1 hond die ongeveer 600 gr eet.
Vleesbot zit in porties van ongeveer 300 gr Spiervlees ook en orgaan 200 gr.
Als ik orgaan geef doe ik er een eitje bij en wat groentemix.

Mijn hond is een gevorderde barfer en krijg regelmatig een halve schapenkop als maaltijd.
wegen ongeveer 600 gr en is bot,vlees en orgaan ;)
Ik heb ook wel eens geitjes die wegen ongeveer 2 kg en doe ik in 3 delen de achterpoten,de voorpoten met stuk rug. Dat is dan ook een complete maaltijd.
En de ribbetjes die zijn voor de hond van mijn dochter.
#2991209
[quote="Hope"]
Vleesbot is in principe je basis, dit voer je elke dag. Denk aan kipkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, parelhoen, kwartel, lamsribben. Daarnaast kan je kiezen wat je handig vindt. Zelf voer ik elke dag ook spiervlees en orgaan. Ik heb een pup en dan heeft dat wel de voorkeur.
Met een oudere hond kan je ook kiezen voor vier keer per week spiervlees en drie keer per week orgaan.
Zelf maak ik een orgaanmix van hart, lever en nier. Dan hoef ik nooit na te denken of hij wel van alle soorten voldoende binnen krijgt.

Twee keer per week kan je een rauw eitje als extra geven, en ook twee keer per week een visje zoals een sardientje of een haring.

Ik zou gewoon eens een weekmenu maken. Dat is handig, dan hoef je niet elke dag na te denken en als je het hier neer zet kunnen wij meekijken of het er goed uit ziet.

Ik heb zelf 1 hond. Ik voer elke dag in totaal 900 gram. Zijn menu bestaat uit dagelijks vleesbot, spiervlees, orgaan(mix) en groenten.
[/quote]


Zo ben eens dit weekend aan tafel gegaan en heb even een week menu samen gesteld op basis van 3% van 23kg. (ze is net 15maanden) (700gr, rond af naar boven, want ze mag wat bijkomen).

Per week:

Vlees bot: 2450gr
Spiervlees: 1224gr
Orgaan: 735gr
Groenten: (overschot van tafel)
1x ei, 1x magere yoghurt (+-50ml)


Bovenstaande hoeveelheden berekend in een week menu

Maandag.

350 gr eenden nekken,
175gr paardenvlees,
55gr orgaan mix (kippen maag, hart en lever).
120gr pens

Dinsdag.

350 gr kip karkas,
175gr rundvlees (nek spier, vlees heeft iets meer vet).
55 orgaan mix rund (hart, lever, nier)


Woensdag.

Heel konijn (zonder vacht) van ongeveer 1.2kg.

Donderdag.

350gr eenden nekken.
175gr paardenvlees
55gr orgaan mix kip (hart, maag, lever)
+- 50ml magere yoghurt. (hier is ze gek op)

Vrijdag.

350gr kip karkas.
175gr paardenvlees.
55gr orgaan mix rund.
120gr pens.

Zaterdag (Visdag)

Krijgt ze een hele zalm kop (circa 700gr of

300gr zalm lijf.
175gr paardenvlees.
55gr orgaan mix.
1 eitje


Zondag.

350 eenden karkas.
175gr kalkoenvlees.
55gr orgaan mix kip.
120gr pens.




Zo ik hoop dat ik met dit menu eindelijk beetje in de gaten krijg hoe of wat, wat vinden jullie van dit menu??

Groetjes,

Inna
Gebruikersavatar
Door Hope
#2991213
Hey, dat begint er echt goed op te lijken, top!

Nog wat kleine dingetjes.
Een heel konijn van ongeveer 1.2 kg. Ik zou even aankijken of hij daar geen diarree op krijgt. Verder is dat natuurlijk wel super mooi knaagwerk.
Een dag later zou ik hem dan wel minder geven (of zelfs een dagje niks)

Een visdag, daar zou ik toch wat mee oppassen. Gewoon proberen misschien, maar pas op dat ze niet misselijk wordt of diarree krijgt.
Verder zou je kip en/of eendkarkas nog een keer kunnen vervangen door kwartel en/of parelhoen, dan heb je nog wat meer afwisseling. Je voert verder redelijk wat paardenvlees. Op zich is dit prima hoor, mijn allergie hond Hope krijgt niks anders dan paardenspiervlees, maar helaas staat dit vlees niet altijd om zijn zuiverheid bekend en komt er nogal eens wat rotzooi in voor. Persoonlijk zou het voor mij toch wel een reden zijn om minder paardenvlees te geven als het niet nodig is.

Verder ziet het er echt goed uit, een mooi menu om mee te starten!
#2991352
[quote="Hope"]
Hey, dat begint er echt goed op te lijken, top!

Nog wat kleine dingetjes.
Een heel konijn van ongeveer 1.2 kg. Ik zou even aankijken of hij daar geen diarree op krijgt. Verder is dat natuurlijk wel super mooi knaagwerk.
Een dag later zou ik hem dan wel minder geven (of zelfs een dagje niks)

Een visdag, daar zou ik toch wat mee oppassen. Gewoon proberen misschien, maar pas op dat ze niet misselijk wordt of diarree krijgt.
Verder zou je kip en/of eendkarkas nog een keer kunnen vervangen door kwartel en/of parelhoen, dan heb je nog wat meer afwisseling. Je voert verder redelijk wat paardenvlees. Op zich is dit prima hoor, mijn allergie hond Hope krijgt niks anders dan paardenspiervlees, maar helaas staat dit vlees niet altijd om zijn zuiverheid bekend en komt er nogal eens wat rotzooi in voor. Persoonlijk zou het voor mij toch wel een reden zijn om minder paardenvlees te geven als het niet nodig is.


Verder ziet het er echt goed uit, een mooi menu om mee te starten!
[/quote]


Ow wat leuk!!

Ze heeft al eerder een heel konijn gehad en tot hiertoe kreeg ze er geen diarree van, wel poept ze meer xD normaal zou ze de dag erna niks krijgen, maar in dit geval moet ze kilootje of 2 bij komen. Daarmee zijn we iig goed op weg. Moet er wel bij zeggen, veel van het eten wat ik in huis heb is vers en wordt door mijzelf verdeelt en ingevroren. (Zelfs de pens). Het konijn.

Dankj wel voor de positieve reactie!!

Mvg.

Inna
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door