Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lies
#2989500
Hey iedereen,

ik weet me echt geen raad meer met mijn 5-jarige beagle kruising Lucca. Omdat ik niet meer weet wat te doen of zelf maar waar het probleem zit, ga ik gewoon beschrijven wat er aan de hand is, en hoop ik op jullie deskundige hulp.

al sinds pup heeft Lucca momenten waarop ze niet eetbare dingen eet. het gaat dan meestal om plastiek of stof dat ze ergens vind. dit gebeurd altijd als wij er niet bij zijn en ze dus alleen (of samen met onze andere hond) binnen zit. ze geeft dan ook altijd over, zo weten we dat ze weer iets gegeten heeft. meestal is dit 's nachts of tegen de ochtend. mijn vriend staat momenteel met de nachtpost te werken en komt dus rond 6u15 thuis, dan is er niets aan de hand en ligt Lucca rustig te slapen. ik kom om 8u beneden en dan heeft ze dus rubberen mat gegeten en terug overgegeven, samen met geel vocht. En dat gebeurd dus regelmatig.  de laatste tijd echter veel vaker als voordien. ik ben heel erg bang dat er een stuk rubber of stof in haar maag of darmen vast komt te zitten. en ik vind het natuurlijk heel erg vervelend dat ze iedere ochtend overgegeven heeft. ze voelt zich duidelijk niet lekker.

Normaal geeft ze geen eten over, enkel vocht of slijm. ze rent ook best vaak naar buiten om gras te eten. soms om te kunnen overgeven, meestal gewoon om gras te eten. mijn dierenarts vertelde dat honden gras eten om de verzuring in hun maag tegen te gaan. dit zou dus betekenen dat ze last heeft van maagzuur. de dierenarts heeft haar intussen op zantac gezet, wat de eerste week ok was, maar eergisteren en vandaag heeft ze opnieuw overgegeven.

verder eet ze geen vreemde voorwerpen, is niet het type hond dat altijd ergens op ligt te knabbelen. we hadden in onze tuin vroeger een notenboom staan, ze brak netjes de noten open, at de noot op en liet de schil liggen. ik denk dus niet dat het een gedragsprobleem is, maar een medisch probleem. maar als jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

ze krijgt kvv, heb een tijdje barf geprobeerd maar ze schrokt zo immens dat dat ook niet echt goed ging. ik geef haar nu sinds enkele dagen enkel lam, wat licht verteerbaar zou zijn.  maar het lijkt allemaal zo weinig te helpen. dus, als jullie raad weten, tips hebben, ideeen, ... alles is welkom!!!

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2989529
Ik zou eerst kijken hoe ze zich voelt als jullie ervoor zorgen dat ze geen oneetbare dingen meer kan eten.
Dus of alles opruimen, of in een ruimte apart (gang/keuken/bench) zodat ze niets vreemds binnenkrijgt.
Door Lies
#2989543
ze heeft een normaal gewicht, dat is altijd stabiel gebleven.
ze krijgt twee keer per dag eten, rond de middag en 's avonds. de uren varieren afhankelijk van onze werkuren.
het gebeurd dat ze s avonds, terwijl wij in de zetel zitten, ineens over de vloer begint te likken als gek. we laten haar dan buiten en dan gaat ze volop gras eten. geeft dan niet over maar eet wel volop gras. DA dacht dat ze dit doet om het zuur in haar maag te verdunnen en zo minder last te hebben. mijn vermoeden was dus dat ze datzelfde gedrag stelt als wij haar niet kunnen buiten laten en dan maar eet wat ze vind.
Bench is een poging waard, hoewel ik het lastig vind, ze slaapt al sinds ze 4 mnd is niet meer in een bench.

ze loopt nu al heel de voormiddag in de tuin gras te eten en over te geven, dadelijk tripje richting DA.

ben echt ongerust en heb geen idee meer hoe het aan te pakken.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2989617
Als ik dit lees, denk ik toch aan een hond met honger.
Mijn pup doet dit ook, maar dit gedrag is weg als hij na het eten iets te kauwen krijgt (bullepees, kophuid oid).
Vooral omdat het heldere of gele vloeistof is bij het overgeven, dit duidt op aanmaak van gal (=vetvertering en dus iets anders dan maagzuur!).
Door renate1985
#2989776
Eventueel de maaltijd van de middag verschuiven naar de ochtend. Kijken of dat verschil brengt.
En eventueel voor je gaat slapen nog wat kleins geven zodat er iets in de maag zit.

Denk ook meer aan een hond met honger.
Gebruikersavatar
Door nova
#2989796
Ik denk niet aan een hond met honger.

Lizzy heeft hier ooit een verhaal gepost over  een hond die  maagproblemen had  met als gevolg een vorm van 'dwangmatig eten'. Die vrat zo ongeveer de bloemen, met  de aarde en bijna  de pot op  tijdens zo een 'bui"
Over de oorzaak  en de aanpak van het probleem zou je haar een mail moeten sturen
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2989840
Oh, dat zou ook nog kunnen... Heb ik inderdaad ook eens meegekregen, hond van een buurvrouw had dat. Weet niet meer hoe ze dat toen aangepakt hebben, alleen dat het wel wat moeite kostte. Ik hoop dat het dat niet is, maar langs de DA is dan wel beter.
Door eelke
#2989841
nova schreef: Ik denk niet aan een hond met honger.

Lizzy heeft hier ooit een verhaal gepost over  een hond die  maagproblemen had  met als gevolg een vorm van 'dwangmatig eten'. Die vrat zo ongeveer de bloemen, met  de aarde en bijna  de pot op  tijdens zo een 'bui"
Over de oorzaak  en de aanpak van het probleem zou je haar een mail moeten sturen

Ik ook niet idd.

Joep doet dat ook, en hij is dan.duidelijk erg misselijk of zijn maagzuur speelt op. Ik geef dan okugest. Daarmee gaat het nu meestal over, alhoewel we laatst toch weer naar de da moesten voor spuiten en pilletjes voor zijn maag.

Ik kan mijn vinger er niet op leggen wat het nu is...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2989842
Het is geen honger in ieder geval. Hier vroeger ook zo'n hond gehad die ineens midden in de nacht lichte paniek, smakken, slikken, naar buiten, waar die ook de bevroren boomblaadjes ging opvreten. Maakte niet uit, schoof alles naar binnen en soms werd er gespuugd, maar meestal niet, maar keerde gewoon de rust in 'm terug.

Hier is al veel over gespeculeerd en geschreven, maar volgens mij kunnen de geleerden er ook nog steeds niet de vinger opleggen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#2989859
Mijn Kelpie doet dit ook regelmatig  (vanaf pupleeftijd tot nu =4jr) Bij haar gebeurt het meestal binnen een uur na het eten. Ze begint paniekerig de vloer te likken en wil graag naar buiten om gras te eten. Overgeven doet ze bijna nooit. Soms is het na 1x graseten over, het duurt ook wel langer zodat je wel 3x met haar naar buiten moet. Bij haar helpt okugest niet. Wat wel helpt is het kruidenmiddel Iberogast. Als ik dat geef is ze meestal snel weer rustig. Ze zit 's nachts in een bench en af en toe maakt ze ons wakker omdat ze gras wil eten.
Door Lies
#2990011
inderdaad, wat Angelique en Laika vertellen beschrijft perfect het gedrag van Lucca. rustig in de zetel liggen, ineens recht gaan staan en beginnen smakken, vloer likken en dan (bijna panisch) naar buiten om gras te eten. meestal zonder over te geven, gewoon terug naar binnen en opnieuw de zetel in.
en als dat dus gebeurd als wij er niet zijn, steekt ze binnen wat ze kan vinden.

het gaat nu dus de kunst zijn om dat te voorkomen, want wat we nu aan de hand hebben wil ik echt noooit meer meemaken.
ze is deze voormiddag geopereerd, dierenarts heeft twee grote stukken rubber uit haar maag verwijderd.
ben nog altijd heel ongerust en hoop dat ze goed herstelt, maar dit mag dus echt nooit meer gebeuren.

geven jullie die iberogast of okugest dan altijd? of enkel als ze dit gedrag stellen?
en waar kan ik dat dan vinden? en hebben jullie het idee dat het soort voeding of het geven bij supplementen hierop een effect hebben (goed of minder goed)?

alvast bedankt om mee te denken!!
Gebruikersavatar
Door nova
#2990034
Lies schreef: dierenarts heeft twee grote stukken rubber uit haar maag verwijderd.
ben nog altijd heel ongerust en hoop dat ze goed herstelt, maar dit mag dus echt nooit meer gebeuren.
24 uurs bewaking, en het kan alsnog gebeuren... :-\

Beterschap voor jouw hond

Zou probiotica helpen? kan er ook helemaal naast zitten hoor
Laatst gewijzigd door nova op vr 12 sep 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door