Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2989312
Ik wil toch over met me honden op barf.
Ze zitten hun hele leven aan vlees kvv. Nu snap ik de rekenhulp prima, met orgaan vlees spiervlees groenten en bot.
Maar ik wil graag van jullie een menu weten dus niet met percentaces maar met wat voor vlees bot enz zodat ik hiervan kan leren.
Met welk bot ga ik beginnen?
Ik zie bij naturis.nu kippen karkassen, nekken en vleugels enz, die zijn. Allemaal bevleest dus hoe doe ik dit?
Onze honden zijn kippennekken en poten gewend maar meer niet, ik las dus dat je zachte botten moet beginnen, maar omdat je 4 tot 5 soorten dieren per week moet geven moet je dan ook 5 soorten van verschillende dieren bot geven of maakt dit niet uit?
Welke organen geef je? Je hebt lever, nieren enz  maar geef je elke dag bijv een nier maar dan over de week verdeeld van verschillende dieren of hoe wissel je dit af?
Als iemand een week of maand menu met mij zou willen delen waar in staat welk bot welk orgaan welke spieren enz worden gegeven geduurende deze periode zodat ze niks te kort komen?
#2989437
Mooie soorten om mee te beginnen zijn: kip, kwartel, konijn, parelhoen en eend.

De organen betreffen 20% van je menu. Deze 20% is voor de helft pens en de helft hart-lever-nier. Het maakt niet uit hoe je dit voert. Je kan elke week een keer hart, een keer lever en een keer nier geven. Ik zelf meng deze drie organen en geeft dit 1 a 2 keer per week.

Ik voer zelf elke dag vleesbot met daarbij 4 dagen spiervlees, 1 dag pens en 1 dag orgaan en 1 dag vis en wat spiervlees. Je mag ook elke dag bot-spier-orgaan voeren, het is maar net wat je wilt.

Het is de bedoeling dat je 5 diersoorten voert. Je hoeft niet per see van elke diersoort bot-spier-orgaan te voeren. Je kunt bijvoorbeeld prima kipkarkas met paardenvlees voeren. Ik zou uitgaan van minimaal 3 soorten voor bot en 3 soorten voor spier, samen uitkomend op minimaal 5 soorten (bijvoorbeeld kip-, konijn- en kwartelkarkas en kalkoen-, paarden- en rundvlees). Orgaan kun je ook wat varieren, maar dit mag best over langere termijn. Zo koop ik de ene keer kippenhart-eendenlever-konijnniertjes en als dat op is bestel ik kalkoenhartjes-konijnenlever-lamsniertjes. Het komt niet heel nauw, dus begin eerst met een mooi menu gebaseerd op waar je aan kunt komen.

Het menu moet je zelf uitrekenen en invullen. Dat is het idee achter barf. Deze kun je vervolgens laten nakijken in het daarvoor bedoelde deel van het forum. Je vindt daar ook menu van anderen, die kun je als voorbeeld gebruiken.

Barfplaats wordt gesponsord door