Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#298895
Hoihoi,

Even een vraagje.
Wat HD A, B, etc inhoudt begrijp ik op zich wel, maar
wat houdt het in als er bij een beoordeling bij staat:
onvoldoende aansluiting?
De hond in kwestie had een HD B beoordeling, botafwijking 0, norbergwaarde 40.
Door Erna
#298898
[quote="Yari"]
Hoihoi,

Even een vraagje.
Wat HD A, B, etc inhoudt begrijp ik op zich wel, maar
wat houdt het in als er bij een beoordeling bij staat:
onvoldoende aansluiting?
De hond in kwestie had een HD B beoordeling, botafwijking 0, norbergwaarde 40.

[/quote]

Niks mis mee. Er zit wat ruimte tussen kop en kom. De kop valt niet helemaal 100% perfect in de kom als het ware.

Het is wel weer een mooi voorbeeld van de willekeur van de GGW commissie. Deze hond had gewoon een A moeten hebben. Ik zie ze voorbij komen met een lagere norbergwaarde en onvoldoende aansluiting die gewoon een A krijgen.
Laatst gewijzigd door Erna op do 07 apr 2005, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#298922
[quote="Erna"]
Niks mis mee. Er zit wat ruimte tussen kop en kom. De kop valt niet helemaal 100% perfect in de kom als het ware.

Het is wel weer een mooi voorbeeld van de willekeur van de GGW commissie. Deze hond had gewoon een A moeten hebben. Ik zie ze voorbij komen met een lagere norbergwaarde en onvoldoende aansluiting die gewoon een A krijgen.
[/quote]

Nou, inderdaad zeg. Vooral als je weet dat Peter Prins dan laatst een lezing heeft gehouden over die nieuwe beoordeling en dus ook uitgelegd heeft wanneer je een bepaalde kawlificatie krijgt en dat ze pas van A naar B gingen als er sprake was van een botafwijking.
Door Erna
#298927
[quote="Angelique"]
Nou, inderdaad zeg. Vooral als je weet dat Peter Prins dan laatst een lezing heeft gehouden over die nieuwe beoordeling en dus ook uitgelegd heeft wanneer je een bepaalde kawlificatie krijgt en dat ze pas van A naar B gingen als er sprake was van een botafwijking.
[/quote]

Precies en daarom vind ik die Norbergwaarde steeds belangrijker worden. Daaraan kun je tenminste iets aflezen. Een A of B zegt niet zoveel meer. Als ik soms op internet zie dat men staat te juichen bij een A met een Norbergwaarde van 20 en onvoldoende aansluiting, frons ik toch ff met mijn wenkbrauwen.

Van mij mag de hele handel terug naar de oude normering.
Laatst gewijzigd door Erna op do 07 apr 2005, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#298933
[quote="Erna"]
Precies en daarom vind ik die Norbergwaarde steeds belangrijker worden. Daaraan kun je tenminste iets aflezen. Een A of B zegt niet zoveel meer. Als ik soms op internet zie dat men staat te juichen bij een A met een Norbergwaarde van 20 en onvoldoende aansluiting, frons ik toch ff met mijn wenkbrauwen.

Van mij mag de hele handel terug naar de oude normering.
[/quote]

Eigenlijk is alles wat achter de komma staat belangrijker geworden dan alleen de kreet A of B. Ja, tis te triest voor woorden waar mensen al om kunnen juichen, want heupen met een nbw 20 zien er uit om te janken.
Door Yari
#300111
Oké thanx, had al 't vermoeden dat het daarmee te maken had.
Vond de uitslag verder ook toppie en omdat het tòch een B beoordeling is dacht ik dat het misschien toch best erg is als ze onvoldoende aansluiting hebben, maar blijkbaar zijn er dus volgens jullie zat die met slechtere waardes een A krijgen... ::)
Belachelijk. >:(
Nou ja, bedankt in ieder geval! ;)
Door Erna
#300156
Ik zou als eigenaar van de hond toch even een briefje naar de GGW commissie sturen met de vraag hoe het kan dat deze hond een B heeft gekregen.

Doe er een paar uitslagen ter vergelijking bij om ze het te laten zien. Ik vind het ronduit vreemd dat deze hond een B heeft gekregen.

Een B is natuurlijk ook prachtig maar je moet toch wel in je achterhoofd houden dat veel mensen zich blind staren op die A tjes. Zonder te beseffen dat een A hond tegenwoordig slechter kan zijn dan een B hond.
Door Erna
#300163
Ik heb nog even een goede uitleg gevonden over de norgbergwaarde:

Bepaling van de Norbergwaarde

Van beide heupkoppen (1) wordt het middelpunt bepaald en deze middelpunten worden verbonden door een lijn.

In beide heupgewrichten wordt vanuit dit middelpunt een lijn langs de voorste rand van de heupkom (2) getrokken.

De hoek die beide lijnen in het middelpunt van de heupkop met elkaar maken, minus 90o, geeft de Norbergwaarde van het betreffende heupgewricht (3).

De Norbergwaarden van linker en rechter gewricht bij elkaar opgeteld geeft de "som Norbergwaarden" die op het rapport vermeld is.

Afbeelding


Hoe lager de Norbergwaarde is hoe minder diep de kom als het ware is. De kop valt dan minder mooi in de kom en heeft eigenlijk minder houvast.
Door Yari
#300679
Bedankt Erna en ook voor je PB'tje! ;)
Het gaat trouwens om de moeder van Yunah (lab van m'n zusje). Gelukkig is dat toch geen fokker die zich blind staart op dergelijke dingen en ik denk dan ook dat het haar verder een worst zal zijn of ze er nou een A of een B beoordeling aangeven; zolang zij maar weet dat het oké is. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door