Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2988796
Hallo,

Mijn naam is martin 25 jaar en samen met m'n vriendin trotse bezitters van een 6 maand oude witte herder reu met de naam storm en een gezonde  33kg.

na eerste maanden brokken afwisselend met kvv gegeven te hebben is meneer nu over op alleen maar kvv, nu willen we graag over op barf de eerste vuurdoop heeft die al gehad en vond het heerlijk.

Heb de afgelopen periode erg veel gelezen en moet zeggen erg veel informatie, tussen al het info acht ik me toch wel goed genoeg voorbereid voor een barf avontuur.
In de komende dagen post ik mijn menu hier en wou graag weten of er nog dingen moeten veranderen etc.

mvg,

Martin
#2989330
wou de volgende bestelling gaan plaatsen, alles heb ik afgerond naar boven.

10 kg vleesbot:      3kg kippenkarkas, 2kg Eendennekken, 3kg parelhoen karkas, 2kg Fazantkarkas
5  kg spiervlees:  3kg kipspiervlees 2kg paardspiervlees
4  kg orgaan:        1kg eendenmaag, 1kg kippenhartjes 1kg lamspens 1kg kippenmagen
2  kg vis

groente malen we zelf.

ben nog bezig met de dagmenu's maar belangrijkste staat hierboven denk ik.
#2989473
Hoeveel procent van zijn lichaamsgewicht ga je voeren?
Als je bv 4% gaat geven, dan ben je wekelijks rond de 4,5 kilo aan vleesbot kwijt. Wat betekent dat je binnen 2 weken door je voorraad heen bent.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel vriezerruimte je hebt en met kleinere voorraden is het ook niet zo'n punt als je hond iets niet lekker vind.
Met deze bestelling doe je dus niet zo heel erg lang.

Fazant is vrij hard. Misschien moet je nog even wachten met dit te geven.
Wat betreft orgaan voer ik zelf 15%. De helft daarvan bestaat uit pens. Als jij dat ook wilt gaan doen zou ik dus iets meer pens bestellen.
Ook geef ik Diza 2x per week een eitje (rauw, inclusief schil).

Groet,

Judith
#2989516
dacht aan 2% lichaams gewicht of is dat te weinig voor een 6 maanden pup?

niertjes kan ik waar ik het bestel niet verkrijgen daar zal ik wat verder voor moeten kijken.
maar wil zelf ook pens gaan geven idd en 50/50 is wel een goed idee dus heb 2 kg pens en de rest orgaan incl lever
is ipv fazant een konijnkarkas aan te raden?

mvg,

martin

lijst aangepast:

vleesbot: 3kg kipkarkas, 2kg eendennekken 3kg kwartelkarkas 2kg konijnkarkas
spiervlees: 2kg paard 3kg hert
orgaan: 2kg lamspens 1kg eendenlever 1kg runderhart 1kg konijnnier
vis: 2kg zalm

dit is uitgaande van die 2% van het lichaamsgewicht voor ong een maand.
Laatst gewijzigd door martin1988 op do 11 sep 2014, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2990044
Op 2% gaat hij omvallen.

Je besteld flink veel vis. Ik zou een pup twee keer per week een visje als extra geven. Geen visdag, dat spugen ze uit. Fazant zou ik een beginnende barfer nog niet geven, en met eendennekken ben ik zelf erg voorzichtig omdat die met een pup van een groter ras vast kunnen komen te zitten als ze die in één keer doorslikken.
#2990078
Ik heb 2 volwassen witte reuen en ik voer allebei nog min 800 gram en max 1 kg per keer
Ik hou zelf bij hart:lever:nier altijd de regel 5:2:1 aan
Bot:Spiervlees is heel even uitzoekwerk bij witjes, ze zijn op de darmen nogal gevoelig en hebben eerder een hoger bot percentage nodig dan de standaard. Ze doen het bijv erg goed op degomeat kvv waar anderen echt krijtpoep van krijgen.
#2990373
[quote="Vivianneb"]
Ik heb 2 volwassen witte reuen en ik voer allebei nog min 800 gram en max 1 kg per keer
Ik hou zelf bij hart:lever:nier altijd de regel 5:2:1 aan
Bot:Spiervlees is heel even uitzoekwerk bij witjes, ze zijn op de darmen nogal gevoelig en hebben eerder een hoger bot percentage nodig dan de standaard. Ze doen het bijv erg goed op degomeat kvv waar anderen echt krijtpoep van krijgen.
[/quote]

hoe moet ik die 5-2-1 regel zien?
#2990434
Ik heb iets heel verkeerds gezegd met die regel, in mijn hoofd klinkt het rekensommetje logisch totdat ik em op papier neerzet :P Haha verhoudingen opschrijven op die manier is nooit mijn sterkste kant geweest

Maar:

Ik voer volgens het NRV model (prooidiermodel - en de Barf methode is iets anders)
Maar in grote lijnen komt het op hetzelfde neer:
Of je gaat uit van
50 gram lever per week per 10 kg hond
25 gram nier per week per 10 kg hond

Of via de verhoudingen
1000 gram totaal
100 gram hart
30 gram lever
20 gram nier

500 gram totaal
50 gram hart
15 gram lever
10 gram nier

Bij barf wordt het hart percentage iets naar beneden bijgesteld en worden er of vervangende orgaantjes (spaarzaam) gegeven en een groenteprutje.
Ik kies ervoor om dit te vervangen door 1x in de week boekmaag te geven (met een karkasje of iets, anders gaan ze aan de race)

En voor vis hou ik voor mezelf 1x in de 2 weken aan (ook met een karkasje, want hier weer hetzelfde verhaal als de boekmaag, ze gaan ervan aan de race)
#2993694
34kg 4% is 9.52 kg p.w

Menu:

Ma

680 gr eendennek.
340 gr hert
102 gr hart lever nier
136 gr groente

di

680 gr kipkarkas
340 gr paard
102 gr hart lever nier
ei
136gr groente

wo

680 gr konijnkarkas
357gr  pens
136gr  groente
170gr  hert

do

680gr kwartelkarkas
340gr hert
102gr hart lever nier
200gr groente

vrij

680gr kipkarkas
357gr pens
170gr paard
136gr groente

zat

680gr konijnkarkas
204gr zalmlijven
340gr hert
190gr groente

zo

680gr eendennekken
680gr paard
102gr lever hart nier



graag op of aanmerkingen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door