Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#2962547
Hallo ik ben Jasmijn, nieuw op het forum. Ik heb een kitten van nu 10 weken en ken barfplaats via mijn zus. Ook ben ik erg geinteresseerd in Kvv en ben er net een paar dagen mee begonnen en mijn kitten is er tevreden mee.

Ik heb al best wat informatie over kvv gelezen dus weet er al t nodige van. Ik weet dat t belangrijk is om zoveel mogelijk te varieren met kvv, maar in wat voor tijdsbestek moet een kitten/kat hoeveel verschillend voer hebben gehad? Bij honden is het dacht ik in 3 weken 4 a 5 verschillende diersoorten. Is dit bij een kat ook het geval? Heb haar nu 2 dagen kip gegeven en daarna 2 dagen vis en voor de komende dagen heb ik nog eend en nog een andere mix van het merk Barfmenu (gemalen).
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2962770
Er word inderdaad aangeraden 5 soorten, sommige mensen zeggen dan incl. vis (dus 4 soorten + 1 vis) andere zeggen 5 soorten + nog vis, dus dan heb je in totaal 6 soorten. Verschillende merken afwisselen word ook aangeraden. KVV voor katten is het beste, dat is zonder groente en zonder pens (met pens lusten veel katten niet) en bevat de juiste percentages, honden KVV kan ook wel mits de percentages niet enorm afwijken, bij enkelvoudige KVV (1 diersoort, geen groentes etc) klopt dat meestal nog wel redelijk.

Je kunt het beste KVV nemen met echte botten als calciumbron, dus geen kunstmatig calciumpoeder oid. Daarnaast is een KVV zonder premix (extra toegevoegde vitamines etc) het natuurlijkst en best. Als je zo'n KVV met premix voert hoef je niet persé diersoorten af te wisselen, maar word wel aangeraden, als je KVV zonder premix voert (wat dus beter is) dan is afwisselen sowieso noodzakelijk. Ik probeer zelf het aantal soorten per week te halen omdat dit bij BARFen ook moet, maar volgens de fabrikanten kan het binnen 2 of 3 weken ook (verschilt per merk)
Laatst gewijzigd door NonaQ op di 22 jul 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2963505
Ik denk dat de vraag is als je bijv. 3 dagen BARF geeft en 4 dagen KVV of je dan alles bij elkaar 5 diersoorten gevoerd moet hebben of 5 KVV en 5 BARF. Ik reken dat gewoon bij elkaar, dus 5 diersoorten in 1 week. Daar ga je dan vaak gewoon ruim overheen, want vaak voer je op 1 dag al vleesbot en spiervlees van ieder een andere diersoort, dus dan heb je al twee diersoorten in 1 dag. Bovendien voer je ook niet de hele week hetzelfde vleesbot of hetzelfde spiervlees, hierin wissel je af. Dus dan heb je al minstens 2 soorten spiervlees en 2 soorten vleesbot in een week, daarmee kun je al op 4 soorten komen zonder je organen en KVV.

Ik heb zelf 2 menu's die ik per week afwissel, de ene week bestaat uit 4 dagen hele prooidieren (kwartels, diamantduifjes, muizen, ratten, gerbils en hele vissen) en de andere 3 dagen BARF, de andere week bestaat uit 4 dagen BARF en 3 dagen KVV. Ik voer 2x per dag en op KVV dagen krijgen ze dan 's ochtends 1 smaak en 's avonds een andere, dus aan KVV voer ik dan al 6 smaken/diersoorten per week. Zo weet ik ook zeker dat ik compleet voer. De BARF dagen zorg ik ervoor dat de percentages kloppen, en dan geef ik 's ochtends spiervlees en 's avonds vleesbot en orgaan. Spiervlees en vleesbot zijn iedere keer weer van een ander dier, maar het komt bijv. wel voor dat ik in 1 week zowel kippennek als kip spiervlees geef, alleen dan niet op dezelfde dag.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2966796
Wat koekje zegt inderdaad. Ik houd 15-20% kaal botpercentage aan, 15-20% orgaan en 60-70% spiervlees.
Mijn katten zijn maar kleintjes, 3kg, en eten zo 100 a 110 gram per dag, dus dat komt hier neer op 40 a 45 gram spiervlees, 40 a 45 gram bevleesde botten en 20 gram orgaan per dag dat ik barf voer en dan komt het mooi uit.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2969583
Dat is goed om te horen!
Nog een kleine toevoeging: vis bevat hele andere voedingsstoffen, dus liefst maar 1x per week vis geven, niet meerdere dagen per week ofzo, dat trekt de boel uit balans.
Door Jasmijn8
#2988894
Sorry voor de late reactie... Jaa ik had inderdaad al begrepen 1x vis in de week, maar goed dat je het toch nog even zegt.
Jazzy is al erg gegroeid en eet heel goed. Gister had ze alleen wel ineens diaree.. Het was onderhand water.. Heel gek omdat ze nog niet buiten komt en niks raars eet.. Ze wil wel nog eens van mijn thee of chocomel proberen te drinken als ik even niet oplet.. Gekukkig is dat dan altijd maar 1 likje.. We hebben wel kamerplanten en daar knaagt ze graag op net als op veel andere dingen maar eet het nooit.. Welke planten zijn eigenlijk giftig voor katten? Misschien heeft ze toch wat sappen binnen gekregen.. Voor de rest niks aan de hand met haar.. Even speels als altijd.. Zal binnenkort nog is wat foto's erop zetten.

Groetjesss
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door