Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door steff
#2988823
Vandaag had ik een discussie met een collega musher over wel of niet koolhydraat in de voeding. Het gaat om sledehonden die lange afstand races doen (300 km in 20-36 uur), geen sprint van 10 km. Volgens hem heeft een sledehond op een race veel koolhydraten nodig (in de vorm van brok dus) om snel veel energy te kunnen opnemen. Ik heb daar een heel ander idee over. Honden hebben een kleine hoeveelheid koolhydraat nodig die gewoon in vlees aanwezig is. Hun energybehoefte verkrijgen ze door vet rijk en veel kleine porties /dag te voeren. (rauw dus) Op zo'n race van 36 uur voer je dan om de 4-6 uur. Dan krijgen ze ook voldoende energie. Wie heeft gelijk? Hij, ik of allebei?
Laatst gewijzigd door steff op di 09 sep 2014, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2988847
Radja schreef: Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar volgens mij zit er in rauw onbewerkt vlees geen koolhydraten! :-\
In orgaan zit wel KH, maar dat is altijd nog niet vergelijkbaar met een boterham oid.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2988853
Dit is zoals ik het altijd geleerd heb:

Als je koolhydraatrijke voeding geeft hebben ze veel nodig om te presteren, omdat dat "er doorheen vliegt". Dus veel en vaak eten, omdat de bloedsuikerspiegel heel erg schommelt en ze steeds weer een "boost" nodig hebben. Dan krijgen ze wel snel energie, maar die is ook snel weer weg.
Van koolhydraatarme voeding hebben ze ook wel veel nodig, maar de bloedsuikerspiegel schommelt niet zo erg als bij koolhydraatrijke voeding, en dus hoeven ze niet zo vaak te eten.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2988878
Angelique schreef: In orgaan zit wel KH, maar dat is altijd nog niet vergelijkbaar met een boterham oid.
Klopt,maar in zeer kleine hoeveelheden, bijna verwaarloosbaar!

Maar als een slede hond op versvlees koolhydraten nodig heeft,dan zou dat toch op te lossen zijn met bijvoorbeeld bataten,aardappel en evt gezonde koolhydraten!

Edit: misschien kan Esther Q er iets zinnigs over vertellen,zij werkt met slede honden!?
Laatst gewijzigd door Radja op di 09 sep 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2988950
Radja schreef: Klopt,maar in zeer kleine hoeveelheden, bijna verwaarloosbaar!

Maar als een slede hond op versvlees koolhydraten nodig heeft,dan zou dat toch op te lossen zijn met bijvoorbeeld bataten,aardappel en evt gezonde koolhydraten!

Edit: misschien kan Esther Q er iets zinnigs over vertellen,zij werkt met slede honden!?
Ja samen met Steff  :biggrin2:

Ik weet er niet veel van maar ik eet zelf grotendeels "paleo" en heb begrepen dat topsporters die paleo eten wel een zekere hoeveelheid koolhydraten nodig hebben. Als je de sledehonden als topsporters ziet hebben ze misschien ook wat koolhydraten nodig. Maar ook dan zou ik het niet in de richting van brok zoeken maar idd in de richting van de bataten o.i.d.
Ik weet dat er meer mushers (Nederlanders) zijn die vers voeren, misschien kun je hen vinden via internet en eens informeren.
Door kakocavi
#2989081
Ik kan me voorstellen dat je voor langdurige krachtinspanning eerder veel vet nodig hebt in de voeding, omdat vet meer kcal bevat en dus voor meer (en langzame) energie zorgt. Koolhydraten zijn juist snelle energieleveranciers.

Aan de andere kant eten marathonlopers altijd veel koolhydraten voordat ze gaan lopen, dus ik weet het eigenlijk ook niet.
Door Ruisje
#2989087
kakocavi schreef: Ik kan me voorstellen dat je voor langdurige krachtinspanning eerder veel vet nodig hebt in de voeding, omdat vet meer kcal bevat en dus voor meer (en langzame) energie zorgt. Koolhydraten zijn juist snelle energieleveranciers.

Aan de andere kant eten marathonlopers altijd veel koolhydraten voordat ze gaan lopen, dus ik weet het eigenlijk ook niet.
Vettere en gewoon meer voeding is ook mijn eerste gedachte.
In het koolhydraten verhaal vergelijken we topsport bij mensen met topsport bij honden. Ook Steff's collega. Ik weet niet of we die vergelijking kunnen maken eigenlijk... ???
Aan de andere kant kan ik me vaag herinneren dat Mogens Eliasen het ook ergens heeft over koolhydraten geven heeft bij topsporthonden, maar dan alleen voor een prestatie.
Door kakocavi
#2989092
Het gaat hier natuurlijk wel over 300 km rennen met een slee erachter, dat zijn prestaties die wolven niet eens leveren. Dus de vergelijking met een wolf of normaal actieve hond hoeft niet op te gaan vind ik. Maar ik denk wel dat mensen afhankelijker zijn van glycogeen dan honden, omdat honden daar van nature hun energie (bijna) niet uithalen. Dus de vergelijking met menselijke topsporters hoeft ook niet op te gaan.

Ik denk dat het misschien ook niet alleen om de energie gaat, maar ook om hoe iets op de maag ligt. Koolhydraten zijn licht verteerbaar, en misschien daarom geschikter voor honden die direct na de maaltijd verder moeten rennen. Doordat ze vaak gevoerd worden zal er ook niet snel een bloedsuikercrash voorkomen denk ik. Misschien speelt dat ook mee?
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2989124
Sommige marathonlopers doen aan glycogeenlading; het maximaliseren van de glycogeenvoorraden in spieren en lever, dus zoveel mogelijk snel beschikbare energie opslaan voor tijdens prestatie. Voeding met een hoger vetgehalte werkt in die zin glycogeensparend; als het lichaam eenmaal gewend is aan het gebruiken van meer vetzuren voor energie ipv koolhydraten, worden bij aerobe inspanning voornamelijk vetzuren gebruikt waardoor het glycogeen gespaard blijft voor 'nood'. Maar of glycogeenladen bij honden ook mogelijk is, weet ik niet. Bij paarden in ieder geval niet. Aangezien een hond niet gemaakt is voor het verteren en gebruiken van grotere hoeveelheden koolhydraten (omnivoor richting carnivoor, red.) lijkt het me dat je bij honden heel voorzichtig moet zijn met koolhydraten. Een kleine hoeveelheid (maar wat is klein?) kan misschien positief werken, maar teveel zou zomaar dezelfde problemen kunnen geven als bij paarden die op een hoog-zetmeel rantsoen moeten presteren, zoals tying-up en diarree etc..

De verbranding van koolhydraten geeft ook veel meer melkzuur in de spieren dan wanneer vetzuren gebruikt worden, waardoor ze veel sneller vermoeid raken. Bij honden zou ik de voorkeur geven aan meer vet en minimaal koolhydraten.
Door miik
#2989187
Ik denk dat gewoon meer voeding niet voldoende is, dat worden zulke enorme hoeveelheden dat dat te zwaar op de maag ligt.
Dus dan zou je moeten kiezen voor een voeding waar meer in zit dan normaal. Dat zou voor mensen vet of koolhydraten zijn.
Maar wat ik weet van voeding is dat koolhydraten voor honden juist een extra belasting is, ze zijn er niet op gebouwd om dat goed te verteren en daarbij prikkelt het de darmen op een negatieve manier, wat naar mijn idee energie kost en niet is wat je wilt.
Dus ik zou ook zeggen vooral vet voeren.... en dat is ook wat ik weet van mushers die lange afstanden lopen.... dat tijdens de races soms bijna puur vet wordt gegeven. Natuurlijk is dat niet ideale voeding en kom je dan dingen te kort, maar dat kan na (en voor de race) aangevuld worden.
Wel denk ik dat de honden daar min of meer aan gewend moeten zijn, om te voorkomen dat ze er enorm van aan de diaree gaan....
Door Esther Q
#2989347
Mijn idee is dat los van het feit dat niemand het zeker weet, en de vergelijking mens/hond waarschijnlijk niet 1 op 1 opgaat, het ook nog eens hond afhankelijk is. Ik zie dat onze malamutes en groenlanders koolhydraten heel slecht verteren. In vergelijking met onze andere rassen, jachthond, herders. In hun geval lijkt me koolhydraten dus sowieso geen goede keus.
Door steff
#2989351
interessante dingen lees ik hier die aanvullen op mijn eigen gedachten en ervaringen. een bijkomend probleem met koolhydraten is dat vertering ervan veel vocht van het lichaam vraagt terwijl vertering van vet juist vocht opleverd voor het lichaam. Een zeer belangrijk detail trouwens bij een lange afstand race, want dehydratatie is een van de meest voorkomende oorzaken dat mushers en honden uitvallen op zo'n race.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door