Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#2988051
Ik heb al een aantal keren gehoord dat men serieus liever ziet dat een oude hond iets te veel dan iets te weinig spek heeft.
Mijn da heeft wel eens gezegd dat hij de in mijn ogen té mollige Boris aan de schrale kant vond. Iets met als ze ziek worden dan breken ze spier af en hij heeft al totaal geen bespiering meer over of zo iets is de redenatie.

Wat mij nu opviel is dat na de vakantie bij mijn mannetje weer zijn taille compleet terug is, als ik hem aai dan voel je echt ribben zonder laagje erop (ja los vel haha). Dus maar op de weegschaal gegooid en hij is nu 26 kg (was 28 a 29, waarbij ik 29 vet vind en de da 29 ok vind). Hij is dus 60 cm en 13 jaar en 5 maanden oud. Als jonge hond zat hij altijd rond de 26 kg, maar toen gespierd en zonder hangbuik (jeej hij heeft een enorme hangbuik).

Maar 1: hem aan laten komen?
2: met welk percentage meer eten geven?

Hij krijgt al jaren rond de 400 gram per dag (1,5 %. Hij is ook al jaren gecastreerd. Toen hij nog wedstrijden liep deed hij het ook prima op 400 gram), tenzij hij een dag bijv. workshop heeft of op vakantie, dan geef ik ook wel eens 450 of 500 gram op een dag.

Wat al van jongs af aan het probleem bij deze heer is: als hij te dun is kun je kilo's geven dan komt hij niets bij en opeens dan komt hij bij en dan stopt hij niet meer met bijkomen al geef je hem niets meer te eten. Beetje lastig om hem contstant gewicht te houden als je meer of minder gaat geven. Dus ik ben ook een beetje huiverig om nu zomaar de hoeveelheid op te voeren, straks zit ik weer met een hond die zwaar is en niet afvalt.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 08 okt 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2988085
Ik zou het misschien verhogen naar tegen de 500 per dag, als hij nu te mager wordt. Ik zou het er ook vanaf laten hangen of hij zelf graag wat meer eten zou krijgen. Ik vind dat de da wel een punt heeft dat oudere honden niet al te mager moeten zijn, maar dik is natuurlijk voor niemand goed. Zelf zie ik een oudere hond ook liever een héél klein beetje mollig.
Door smulpaap
#2988106
Ja , je zou de hoeveelheid misschien langzaam op kunnen voeren . Misschien eerst eens 450 gram en dan geregeld wegen , en zonodig naar 500 gram .
Oud zijn kost natuurlijk ook energie . En wie weet als hij straks bv 27 kg weegt dat je dan zegt , dit is beter . Ze moeten natuurlijk ook blijven bewegen en dan weer geen last hebben van een teveel qua gewicht .
Noa van mij krijgt 2 % dat is voor haar zo,n 500 gram . Ik heb ook eens korte tijd 2,2 % gegeven omdat ik toen vond dat ze wat te schraal werd . Na twee weken zagen we dat dat teveel was , ze begon toen al uit te dijen . Op de 500 gram doet Noa het tot nu toe prima . Ik heb wel al heel lange tijd het aandeel spiervlees flink verhoogd , en ze krijgt eenmaal per week wat Bataat
Door Lil
#2988109
Ik kijk nooit naar de hoeveelheid die Boris zelf wenst te eten. Het is dat de koelkastdeur te moeilijk voor hem open gaat. Verder is hier NOOIT wat veilig. Hij heeft al eens 4 kg gedroogde snacks (dus in droge variant) in zijn eentje naar binnen geslagen etc. Meneer de halve labrador heeft al zijn hele leven honger.  :P :biggrin2: Gelukkig weten te voorkomen dat meneer al jaren als 50 kg hond door het leven gaat.  ;)
smulpaap schreef: Ja , je zou de hoeveelheid misschien langzaam op kunnen voeren . Misschien eerst eens 450 gram en dan geregeld wegen , en zonodig naar 500 gram .
Oud zijn kost natuurlijk ook energie . En wie weet als hij straks bv 27 kg weegt dat je dan zegt , dit is beter . Ze moeten natuurlijk ook blijven bewegen en dan weer geen last hebben van een teveel qua gewicht .
Noa van mij krijgt 2 % dat is voor haar zo,n 500 gram . Ik heb ook eens korte tijd 2,2 % gegeven omdat ik toen vond dat ze wat te schraal werd . Na twee weken zagen we dat dat teveel was , ze begon toen al uit te dijen . Op de 500 gram doet Noa het tot nu toe prima . Ik heb wel al heel lange tijd het aandeel spiervlees flink verhoogd , en ze krijgt eenmaal per week wat Bataat
Ja, 450 gram en dat proberen is idd wel een goede. Ben echt bang dat als ik 500 ga geven hij opeens boem zegt. Heb ook zo'n idee dat deze 26 kg komt, omdat ik hem een half jaar geleden minder ben gaan geven, omdat hij toen op de 29 kg zat. Hij krijg alweer een tijdje wat meer, maar ja als gezegd meneer komt of niet bij of valt niet af en een half jaar na dato denk je opeens help en nu?
27 kg vind ik het mooiste. 28 kg was hij zo'n 3 maanden geleden nog en dat was nog prima te doen. Dus ergens daar wil ik hem naar toe zien te krijgen.
Door K&D
#2988150
Dubhe is nu 12,5 jaar en ik vind haar op dit moment ook wat te licht. Ze is een half jaar geleden ontstokt, en het is nu wat puzzelen om haar op een mooi gewicht te houden. Ik vind ook dat een iets oudere hond wel wat 'bij te zetten' moet hebben voor het geval ze ziek worden. Mevrouw at rond de 130 gram, en krijgt nu 150 om weer wat spek te kweken.

Kyrah is nu ruim 8 en heeft dat niet zo. Die heeft altijd wel wat bij te zetten op voorraad...als ze vindt dat ze te weinig krijgt jat ze wel wat links en rechts... ::)
Door charmed
#2988336
Bij Whisper kreeg ik van de neuroloog ook te horen dat ze te mager was, ondanks dat haar gewicht nog aardig hoog lag. Maar zij heeft dus sterk verouderde spieren, die spieren zijn van beton en dat weegt ook wat. Toen ik dus iets later bij de osteopaat kwam, die zei hetzelfde tegen mij, dus ben ik ook eens gaan voelen en idd, ze had geen spek meer op de ribben zitten ondanks haar hoge gewicht. Ze krijgt nu toch wel wat meer, en ik voeg olijfolie toe. Omdat ze toch aanzienlijk wat meer moest eten om aan te komen. En mijn ervaringen met prudence die te mager was, waar ik 9 maanden lang voor heb moeten vechten om haar weer iets aan te laten komen, wilde niet dat het zo lang ging duren bij Whisper. Maar dat komt ook door de stofwisselingsziekte, als er te weinig is, moet je hard knokken om dat aan te vullen.
Door Lil
#2988374
Daar zeg je wat. Geen stofwisselingsziekte, maar al sinds dat hij 10 maanden is problemen met maag, darm etc. Dus eigenlijk geen wonder dat iets met voeding lastig is.

Helaas de spieren zijn niet zwaar.... Zwaar verminderd zijn ze. Spillepoten, deuken in de schedel, slap vel in hals en nek. Niets geen spieren meer helaas.
Gebruikersavatar
Door pike
#2988469
Het is maar een gedachtenspinsel maar is het nou wel een goed idee om een oude hond die nauwelijks nog spiermassa heeft te laten aankomen? Dat meerdere gewicht wordt dan toch puur door alleen meer lichaamsvet veroorzaakt? Je vervangt dan dus spierweefsel door vet? Hij moet dat meerdere gewicht wel met spieren kunnen dragen terwijl die er niet zijn en ik kan me voorstellen dat ze dan dus juist moeilijker gaan bewegen  :-\
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2988487
pike schreef: Het is maar een gedachtenspinsel maar is het nou wel een goed idee om een oude hond die nauwelijks nog spiermassa heeft te laten aankomen? Dat meerdere gewicht wordt dan toch puur door alleen meer lichaamsvet veroorzaakt? Je vervangt dan dus spierweefsel door vet? Hij moet dat meerdere gewicht wel met spieren kunnen dragen terwijl die er niet zijn en ik kan me voorstellen dat ze dan dus juist moeilijker gaan bewegen  :-\
+1. En wat een laag vet moet betekenen als reserve in geval van ziekte begrijp ik ook niet helemaal. Ja, er valt dan wat af te vallen, maar dat weegt wat mij betreft niet op tegen de nadelen van dat extra gewicht.

Ik zou hem 450 gram gaan geven en kijken wat er gebeurd als hij naar de 27 of 28 terug gaat. Maar blijft ie op de 26, ook goed. Verder afvallen lijkt me niet wenselijk, vandaar dan toch iets extra's voeren.
Ik vind het ook geen gek idee om de 50 gram die je extra voert hoogwaardig spiervlees te laten zijn.
Door Lil
#2988536
De da zegt dat hij zijn spieren opeet, omdat hij te dun is. Daarom moet hij meer krijgen/aankomen.
Ik ben altijd geweest van houd hem mager en nu heeft hij dus zijn spieren afgebroken door mijn eigen stomme schuld door hem altijd schraal te houden.  :'(
Door hem te laten afvallen heeft hij geen vet verloren, maar spierweefsel. Valt hij nu verder af, zal hij nog meer spier verliezen.

Om dat extra spiervlees te laten zijn is idd een goed idee. Ik ben toch al het botpercentage aan het verminderen, omdat ik het idee had dat het wat aan de hoge kant was.
Gebruikersavatar
Door pike
#2988703
En wat bedoel je met een hangbuik? Is dat buikvet??
Normaal gesproken zorgt het metabolisme ervoor dat bij relatieve ondervoeding de vetvoorraad wordt aangesproken. Wanneer het metabolisme is ontregeld, dan wordt de spiermassa aangesproken. Als je hond dus echt geen spiermassa meer over heeft maar wel een hangbuik dan vraag ik me toch af of er niet iets anders aan de hand is waardoor het metabolisme is ontregeld. Ik zou eigenlijk wel eens een foto willen zien; schraal, mager, dik, dun zijn namelijk nogal vage begrippen waar ieder zich weer wat anders bij voorstelt.
Door Ruisje
#2988720
Pas geleden heb ik Boris gezien, maar om nou te zeggen dat hij mager of te dun is...?  Alleen zijn dikke herder/labrador vacht kan veel verdoezelen natuurlijk. Dik is hij zeker niet!

Bedoel je met hangbuik geen hangvel aan zijn buik?

Ik zou ook het verhogen van het voer met mate doen. Eén à twee kilo mag ie wel aankomen, maar niet meer, hij moet tenslotte elk onsje zelf dragen. ;)
Door Martine-Tom
#2988725
Ik vraag me zomaar af zou het nut hebben om creatinine te prikken om te zien of die verhoogd is, die waarde staat toch voor spierafbraak?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door