Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#2988245
Sinds we hier wonen, heb ik een paar nieuwe hobby's. Moestuinieren, sappen, jammetjes, chutney's maken. We hadden zoveel bramen, dat ik heb potten met jam gemaakt (volgens mij kunnen we daar nog een half jaar van eten). We hadden helemaaaaal heel veel vijgen, dus ik heb vijgen-jam, vijgen-moes en vijgen compote gemaakt. We hadden zoveel peren dat ik perenmoes, perensap, stoofperen (ala Pauline natuurlijk) heb gemaakt en vandaag peren-chutney heb gemaakt. En we hebben ons ingeschreven voor een moestuin, vlak bij ons. En ik ga volgend jaar ook wecken. En we gaan de (oneindige - die noemen we oneindig omdat ie heel klein is maar we er heel veel zooi in kwijt kunnen :biggrin2:) kelder leegruimen om daar alle geweckte groenten en vruchten neer te zetten. En ik ga zelf groenten fermenteren.

Jeetje, waar een ander huis wel niet toe kan leiden!

Ik ben echt zoveel gelukkiger in dit huis dan ik was in het vorige. Ik twijfel dus wel eens aan de uitspraak "home is where the heart is".....
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2988252
Wat heerlijk!  :)

Ik kan daar ook zo van genieten, van "selluf doen". Hier na een mislukt jaar door wel 10.000 naaktslakken ( >:() alweer wilde plannen voor volgend jaar. Zonder slakken  :P
Door Lizzy
#2988253
Ja, bramenjam is echt heerlijk. Wow, zoveel lekkerder dan uit de winkel!

Overigens heeft Leo het hier ook ontzettend naar z'n zin. Op de dagen dat hij thuis is, loopt hij te genieten van zijn tuin en huis, lekker te klussen en moet ik hem echt om 18 uur binnen roepen met "Leehee, ik ga een neut drinken" :biggrin2:

En Linga, oh wow, zij is echt in haar hele leven nog nooit zo ontspannen en blij geweest. Ze is zo gelukkig dat ze hier in en uit kan lopen en een plasje kan doen als het haar uit komt, even kan poepen als ze moet. Afkloppen op ongelakt hout maar vroeger moesten we er vrij regelmatig 's nachts uit omdat ze vreselijk moest poepen. Nu nooit meer. Ze is zo ontzettend relaxed. Ze kan echt op staan en naar buiten gaan en daar echt gaan lopen keuvelen. Ze snuffelt hier, graaft eens daar, keutelt naar de andere kant van de tuin en jaagt een kip op, trekt een vijg uit de boom. Gaat in het zonnetje liggen. Het verschil is gewoon enorm, ze geniet echt met zoveel volle teugen, prachtig om te zien!

Bij Bisq merk je het verschil minder. Ik denk dat dit vooral de leeftijd is. Zij is gewoon altijd een blij ei. En de kleintjes weten niet beter.

Oh, volgens mij is ie lekker, de peren chutney! Morgen eens een stukje oude kaas kopen, om de chutney te begeleiden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2988256
Lizzy schreef: Sinds we hier wonen, heb ik een paar nieuwe hobby's. Moestuinieren, sappen, jammetjes, chutney's maken. We hadden zoveel bramen, dat ik heb potten met jam gemaakt (volgens mij kunnen we daar nog een half jaar van eten). We hadden helemaaaaal heel veel vijgen, dus ik heb vijgen-jam, vijgen-moes en vijgen compote gemaakt. We hadden zoveel peren dat ik perenmoes, perensap, stoofperen (ala Pauline natuurlijk) heb gemaakt en vandaag peren-chutney heb gemaakt. En we hebben ons ingeschreven voor een moestuin, vlak bij ons. En ik ga volgend jaar ook wecken. En we gaan de (oneindige - die noemen we oneindig omdat ie heel klein is maar we er heel veel zooi in kwijt kunnen :biggrin2:) kelder leegruimen om daar alle geweckte groenten en vruchten neer te zetten. En ik ga zelf groenten fermenteren.

Jeetje, waar een ander huis wel niet toe kan leiden!

Ik ben echt zoveel gelukkiger in dit huis dan ik was in het vorige. Ik twijfel dus wel eens aan de uitspraak "home is where the heart is".....
Hoe lees jij 'm dan, want ik zou nu dan dus zeggen...en dat klopt ook, dat jouw hart nooit in dat andere huis heeft gelegen, maar dat die dus wel in dit huis ligt. Ik las 'm altijd als...al is een huis nog zo perfect, als je er niets bij voelt wordt het nooit je thuis.

Maar je bent wel driftig met al die sapjes e.d. Ik ga volgend jaar bij je in de leer  :biggrin2:
Door Lizzy
#2988262
Angelique schreef: Hoe lees jij 'm dan, want ik zou nu dan dus zeggen...en dat klopt ook, dat jouw hart nooit in dat andere huis heeft gelegen, maar dat die dus wel in dit huis ligt. Ik las 'm altijd als...al is een huis nog zo perfect, als je er niets bij voelt wordt het nooit je thuis.
Ik lees 'm als "thuis is waar je hart is". Een beetje "geluk hangt niet af van de plaats waar je woont".
Maar je bent wel driftig met al die sapjes e.d. Ik ga volgend jaar bij je in de leer  :biggrin2:
Da's gezellig :biggrin2:!
Gebruikersavatar
Door Riek
#2988268
Lizzy neemt 'm letterlijk, Angelique neemt ' m figuurlijk.
My home is my castle, ook leuk.

Fijn dat je/jullie zo gelukkig zijn met jullie nieuwe huis.
Als het goed is moet je er nog heel lang wonen.
Door Lizzy
#2988274
keetje schreef: Ga je ook nog zelf wijn, limonadesiroop en gedroogde kruiden maken?
Nee, wijn koop ik wel in de winkel :biggrin2:

Maar siroop maak ik ook al wel ja. En volgend jaar ga ik zelf paprika's kweken en daar zelf paprika poeder van maken :) (schijnt heel lekker te zijn).
Door Lizzy
#2988275
Oh, en zongedroogde tomaten staan ook op het programma. Tomaten uit eigen tuin. De oogst van dit jaar is helaas mislukt. Maar volgend jaar gaan we het goed maken!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door