Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door S
#2988083
We zijn nu een weekje bezig met 1 maaltijd per dag te vervangen van kvv naar barf en het bevalt PRIMA. Zo goed zelfs dat onze pup eigenlijk geen zin meer heeft in kvv - oeps!  :biggrin2:

Maar vooraleer we de stap zetten naar volledig barf, een vraagje: doorgaans kauwt hij zeer goed, maar soms durft hij bv. de helft van een eendennek nogal binnen te slurpen. En zeker met kippennekjes, dan bijt hij 4x en slik, weg. Op zich niet erg, maar ik vraag me af hoe lang het duurt vooraleer zulke vleesbotjes verteerd zijn?

Want ik ben een beetje 'bang' dat als we nu volledig over gaan op barf, dat zijn vertering dat nog niet echt aan kan omdat hij soms grotere stukken ineens binnen werkt ipv helemaal goed te kauwen. Hij heeft ook niet echt hardere of meer ontlasting, eerder weinig en aan de platte kant...

En hoe weet ik wanneer ik ander vleesbot mag gaan geven dan kip- en eendennekjes?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2988105
Hoi!

Nou vier keer bijten op een kippennek, dat doet Nelson niet na! Die gaan standaard als haringen naar binnen.

Ander geschikt beginnersbot is parelhoen, kwartel, konijnkarkas. Eendennek kan, als het maar niet net even groot is dan de slokdarm. Stel hij slikt het door moet het niet vast kunnen blijven zitten. Wat voor hond heb je?
Als je de ontlasting opruimt met een zakje en je voelt veel stukjes bot dan verteerd het niet optimaal, maar vleesbot als kwartel etc zou ik gewoon gaan geven.

Verder geef ik vleesbot in wat grotere stukken, zodat ze het wel moeten knagen.
Hier kreeg pupmans met zeven weken (afgespeend op kvv) kippenrug, eendkarkas, konijnkarkas, kwartel, parelhoen. Een paar weken later at hij zijn eerste duif, compleet.
Gebruikersavatar
Door S
#2988107
Hij is een Golden van nu 17 weken oud.

Hier is hij in de weer met een eendennek, de helft van het stuk dat je nog kan zien durft hij zonder blikken of blozen naar binnen te slurpen:

Afbeelding

Maar als hij het niet goed kauwt, dan verteert het toch ook veel trager? Vandaar dat ik een beetje terughoudend ben om nu al allerlei andere, grotere, sterkere dingen te proberen.
Ik zal in ieder geval straks zijn poepjes eens ontleden!  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2988113
Eendennek en kippenekken geef ik niet meer, die gaan hier ook grotendeels geheel naar binnen.  Flow zat al vroeg aan eendenrugstukken, kipkarkasjes, kippenvleugeltjes sloeg ik plat, nijn-karkas, haring, sardientjes en zalm zonder kop maar met staart. Parelhoen en kwartel kreeg ze ook al met 17 weken, maar ik zat er wel als een havik bij als ze barf at. Nu kan ze dat alleen en ben ik wel in de buurt, maar met pups ben ik erbij als in ernaast.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2988114
En eendennek zou ik zelf niet durven.

Geef hem lekker konijnkarkas, kwartel etc. Dat kan hij echt prima verteren!
Zeker als hij al een tijd kvv krijgt, dan is zijn verteringsstelsel daar prima op ingericht!

Els&Flow schreef: Eendennek en kippenekken geef ik niet meer, die gaan hier ook grotendeels geheel naar binnen.  Flow zat al vroeg aan eendenrugstukken, kipkarkasjes, kippenvleugeltjes sloeg ik plat, nijn-karkas, haring, sardientjes en zalm zonder kop maar met staart. Parelhoen en kwartel kreeg ze ook al met 17 weken, maar ik zat er wel als een havik bij als ze barf at. Nu kan ze dat alleen en ben ik wel in de buurt, maar met pups ben ik erbij als in ernaast.
Ik ben er wel in de buurt, maar enkel om te horen of hij zich kan redden.
Hoe kleiner de afstand hoe meer de neiging om snel door te slikken want o jee als je het toch af zou pakken.
Gewoon iets geven wat ze niet kunnen doorslikken en ze hun gang laten gaan!
Het zijn honden, dit is hun natuur  ;) :-*
Laatst gewijzigd door Hope op ma 08 sep 2014, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2988118
Hope schreef: En eendennek zou ik zelf niet durven.

Geef hem lekker konijnkarkas, kwartel etc. Dat kan hij echt prima verteren!
Zeker als hij al een tijd kvv krijgt, dan is zijn verteringsstelsel daar prima op ingericht!


Ik ben er wel in de buurt, maar enkel om te horen of hij zich kan redden.
Hoe kleiner de afstand hoe meer de neiging om snel door te slikken want o jee als je het toch af zou pakken.
Gewoon iets geven wat ze niet kunnen doorslikken en ze hun gang laten gaan!
Het zijn honden, dit is hun natuur  ;)
:-*
Zoveel menen, zoveel wensen.. :-*
Gebruikersavatar
Door S
#2988124
Nijn-karkas mag ook al?
Want ik zou na deze lading wel liefst iets anders dan kip en eend geven van vleesbot. Ik dacht er eens een kwartel karkas tussen te gooien ofzo.

Dus jullie zeggen eigenlijk: gewoon doen die grotere stukken?  :biggrin2:

Onze routine is trouwens als volgt: ik neem zijn bak mee naar buiten, zet hem ergens in de tuin en ga zelf rustig zitten terwijl hij alles stuk voor stuk uit zijn bak neemt. Hij zou inderdaad beginnen opslokken als ik te dichtbij kom, vandaar dat ik dus maar op een afstand blijf en zogezegd geen interesse toon (terwijl ogen en oren op scherp staan natuurlijk  :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door Hope
#2988151
Els&Flow schreef: Zoveel menen, zoveel wensen.. :-*
Zeker! En als het bij Nelson had gekund had ik het ook echt zeker gedaan hoor!
Maar hij is echt een hond die zo bang is dat je het afpakt dat daar toch wel wat training in zit. En in zulke gevallen kan je dat beter niet oefenen als ze net op het punt staan iets door te slikken wat aan de grote kant is.
S schreef: Nijn-karkas mag ook al?
Want ik zou na deze lading wel liefst iets anders dan kip en eend geven van vleesbot. Ik dacht er eens een kwartel karkas tussen te gooien ofzo.

Dus jullie zeggen eigenlijk: gewoon doen die grotere stukken?  :biggrin2:

Onze routine is trouwens als volgt: ik neem zijn bak mee naar buiten, zet hem ergens in de tuin en ga zelf rustig zitten terwijl hij alles stuk voor stuk uit zijn bak neemt. Hij zou inderdaad beginnen opslokken als ik te dichtbij kom, vandaar dat ik dus maar op een afstand blijf en zogezegd geen interesse toon (terwijl ogen en oren op scherp staan natuurlijk  :biggrin2:).
Jou routine klinkt prima!

Ik zou zeker andere botsoorten toevoegen. Hoe meer afwisseling hoe beter en zeker kip komt ook in kvv al wel veel voor misschien?
Konijn kan, parelhoen en kwartel.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 08 sep 2014, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door