Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Claudia_
#2988070
Ik ben inmiddels bijzonder enthousiast over KVV en de brokken die ze altijd kreeg zijn de deur uit (bovendien at ze die ook niet meer, slimme dame dat het is)  ;D

Momenteel voer ik Darf en dit bevalt ons allemaal erg goed, ziet er mooi uit, vind de prijs ook acceptabel en Zoe ziet er bijzonder goed uit. Qua brokken zal ik misschien een kleine zak erbij halen, voor het geval ik het eens vergeet uit te halen o.i.d. maar daarin verdiep ik me t.z.t. wel eens wat meer.

Ik kies nu nog voor het "veilige" compleet. Maar kan ik er vanuit gaan dit dat ook werkelijk compleet is qua vitamines en mineralen die ze nodig heeft. Vorige keer haalde ik wat KVV op om te proberen en toen vertelde die meneer iets over fosfor en calcium en het belang van de juiste verhoudingen. Zoe is een Bullmastiff van 10 maanden, dus ze zit nog wel in de groei natuurlijk.

En stel dat ik ooit besluit om enkelvoudig te gaan voeren, zorgt een goede afwisseling van soorten dan voor de juiste verhoudingen of moet je dan "bijgeven" om het zo maar te zeggen (vitamines en mineralen)

Kan iemand hier meer over vertellen? Ben benieuwd :) en bedankt alvast
Gebruikersavatar
Door S
#2988073
Ik kopieer even een deel van mijn reactie in een ander topic:

Bij Degomeat bv. worden de (meeste?) complete soorten 'compleet' gemaakt door toevoeging van -als ik me niet vergis- 2,5% vitaminepremix. Dan kies ik er liever voor om zèlf in die vitaminen te voorzien door toevoeging van een groentemixje, wat geitenmelk, een wekelijks rauw eitje en een wekelijks visje of was visolie. Bovendien is de benaming van een compleet voer soms wel misleidend (vind ik) omdat er soms minder in zit van wat de naam suggereert tegenover een andere diersoort (gewoonlijk kip).

Volgens mij hoef je dus niet meteen te beginnen met zelf vitamine- en/of mineralen supplementen bij te geven. Ik zou in die behoefte proberen te voorzien door het geven van natuurlijke producten zoals hiervoor gezegd. Zelf heb ik geen ervaring met zeewier etc, dus daar kan ik niks van zeggen. Wel kom je het vaak tegen op dit forum, dus kwaad zal het normaal niet kunnen.


Ik heb echter geen ervaring met Darf, maar je kan altijd eens kijken op voerwijzer.nl om meer te weten te komen over de exacte samenstelling.

Edit: enkelvoudige soorten voer je compleet door afwisseling met als regel: minstens 4 soorten over een periode van 3 weken.
Door Lizzy
#2988074
Durf jij met zekerheid te zeggen dat die brokjes die je voert compleet zijn? Dat wordt namelijk net zo goed (of slecht) gecontroleerd dan KVV hoor, qua inhoud.

Ik zeg altijd: wed nooit op 1 paard. En dus ook niet op 1 merk KVV. Wissel de merken en smaken KVV zo veel mogelijk af. Met andere fatsoenlijke merken, die zichzelf al een tijdje bewezen hebben.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2988140
Over dat vergeten er uit te halen; maak er een routine van dat je op een bepaald tijdstip/moment (bv meteen na het voeren) op de dag het voer voor de volgende dag er uit haalt. Vergeet je het dan nog een keer dan kun je de verpakking in warm water leggen, dan ontdooid het vrij snel alsnog.

Extra vitamines en mineralen toevoegen is niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn. Meer is zeker niet altijd beter en wanneer je voedingsstoffen in supplement-vorm gaat geven is het voor het lichaam van je hond moeilijker om de juiste hoeveelheid voedingsstoffen op te nemen (want die supplementen zijn een geconcentreerd iets en je loop dan al snel het risico dat er te veel opgenomen wordt, wat problemen kan geven). Als je zeker weet dat je hond een bepaalde voedingsstof te kort krijgt (dan zou je het moeten laten onderzoeken) kun je beter een voedingsmiddel zoeken waar dat veel in zit (eten dus, geen pil) maar persoonlijk vind ik dat nogal overdreven :P Ik zou dan idd wat Lizzy zegt afwisselen van merken KVV die goed bekend staan. Maak je je dan nog steeds druk of hij wel alles binnen krijgt dan zou ik zelf gaan samenstellen, dan heb je toch meer zelf in de hand wat je hond binnen krijgt. Met een goed menu hoef je je over een tekort aan voedingsstoffen niet meer zo druk te maken ;) Ik stel voor mezelf ook een menu samen :biggrin2: en vertrouw erop dat dat goed is. Net zo met het menu van mijn honden. Als je begrijpt hoe het menu van een hond er in grote lijnen uit hoort te zien kan er volgens mij niet zo heel veel mis gaan ;)
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2988149
Ik geef onze hond ook hoofdzakelijk Darf de compleet versie. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ze nogal een mieper met het eten is en ze maar heel weinig enkelvoudige kvv's lust. Ik geef wel 1x in de week zalm kvv erbij (Alaska), een groentemix kvv (Tinlo) en een eitje. En af en toe geef ik nog een andere enkelvoudige kvv erbij die ze wel lust. Ik probeer op die manier volledig en afwisselend te voeren. Weet niet of ik het op die manier goed doe, maar Gizmo doet het er gelukkig goed op!

Als jouw hond verder alles wel lust zou ik zeker doen wat Lizzie zegt: kvv merken afwisselen!  ;)
Door keetje
#2988197
Ook even over het ontdooien,

Ik heb altijd 2 bakken voer in de koelkast staan, 1 om te eten en 1 om te ontdooien.

Ohja, en zoveel  mogelijk soorten van zo veel mogelijk merken.
Door Claudia_
#2988604
Ik zal mezelf die 2 bakken ook aanleren inderdaad... dan kan het ook niet mis gaan. En er nog een extra soort bij zoeken voor de afwisseling en volledigheid. Heb nu drie soorten Darf besteld in ieder geval. Merk dat de Duck (die ik nog moest opmaken) beetje met lange tanden gegeten wordt hier, de lam en rijst in ieder geval, dus dat is niet langer een optie meer ;)

Thanks voor de reacties!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door