Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Sher
#2987023
In januari van dit jaar zat Noortje nog in Arca in Spanje.
Wat ben ik blij dat ze daar nu weg is. Het asiel wordt namelijk gedwongen in te krimpen tot 50 honden. Dat betekent dat er 320 honden ingeslapen moeten worden.  :o
Mijn hart huilt als ik denk aan al die pups, jonge honden, oude honden...... afgedankt en weggegooid door de maatschappij.  :'(
Wat zou ik graag willen dat ik nog plaats had voor nog een hondje erbij.  :-\

Dan denk ik aan de vrijwilligers in het asiel, die de "eer" hebben om uit al die honden 50 honden te mogen kiezen. Ja, dan ben ik blij dat ik in Nederland woon.  :-X
Gebruikersavatar
Door Hope
#2987033
Wat fijn voor Noortje dat ze het nu goed heeft. .

En heel,heel eerlijk? Het is misschien de knuppel in het hoenderhok hoor...
Ik weet niet of ik het wel zo slecht vind. Erg, ja natuurlijk. Wij mensen moeten anders met dieren omgaan. Maar de kans dat 320 honden een gouden mantje vinden... Nee, misschien is het ook voor die honden wel de weg naar de rust die ze zoeken.  :'(
Door Martine-Tom
#2987046
Hope schreef: Wat fijn voor Noortje dat ze het nu goed heeft. .

En heel,heel eerlijk? Het is misschien de knuppel in het hoenderhok hoor...
Ik weet niet of ik het wel zo slecht vind. Erg, ja natuurlijk. Wij mensen moeten anders met dieren omgaan. Maar de kans dat 320 honden een gouden mantje vinden... Nee, misschien is het ook voor die honden wel de weg naar de rust die ze zoeken.  :'(
Mee eens.
Door zurca
#2987078
Sher schreef: Nou nee, daar ben ik het niet mee eens.
:-*

Ik ben het er ook, deels, niet mee eens.
Er zullen honden tussen zitten die misschien beter af zijn met een spuitje maar het gros van de honden verdienen gewoon beter.
Ben dan wel benieuwd hoe men zou reageren als er een asiel in NL is wat moet inkrimpen en 50 honden moet laten inslapen.....
Door Martine-Tom
#2987080
zurca schreef: :-*

Ik ben het er ook, deels, niet mee eens.
Er zullen honden tussen zitten die misschien beter af zijn met een spuitje maar het gros van de honden verdienen gewoon beter.
Ben dan wel benieuwd hoe men zou reageren als er een asiel in NL is wat moet inkrimpen en 50 honden moet laten inslapen.....
Hetzelfde als nu, ik in elk geval.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2987099
Het hangt er vanaf hoeveel honden er per maand geplaatst worden he. En of er zicht is op meer adoptiegraad of niet.  Je moet toch minstens zoveel honden plaatsen per jaar als dat er zitten... Minstens, liefst wat meer he.
Hoeveel er nog bij komen. Want je kan wel eerder nieuwe honden weigeren dan de huidige honden inslapen.  Iets doet mij vermoeden dat de adopties dan toch niet erg snel lopen...
En dan los je niets op met deze honden zomaar bij de houden tegen beter weten in...

Ik kan wel meer dan volgen dat het je serieus kippenvel geeft, het idee dat Noortje er misschien ook nog had kunnen zitten en erbij had kunnen zijn.  En dat het heel erg pijnlijk is omdat je er betrokkenheid bij voelt.
Het blijft een tragedie, daar is iedereen het over eens. En die honden verdienen beter, zonder twijfel.  Maar dat op zich lost het probleem niet op he......  :-\

:-*
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 06 sep 2014, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2987133
Het probleem van opvanghonden is simpelweg te groot om opgelost te worden. De enige oplossing is de enorme aanwas overal te stoppen. Als je wel eens cijfers voorbij ziet komen van hoeveel honden er per land geboren worden, het is gewoon idioot.

En dan is het heel sneu voor deze honden die vroegtijdig de dood vinden. Ik vind dat heel verdrietig. Maar linksom of rechtsom, plaatsen of doden, het maakt jammer genoeg geen verschil in de problematiek. Er zijn maar een beperkte hoeveelheid plekken voor honden. Je kunt geen duizenden en duizenden honden herplaatsen of opvangen. Hoe goed men het overal ook bedoeld, het zijn allemaal piepkleine druppels op een enorme gloeiende plaat. Mijn inziens zou er dus véél en véél meer gestuurd moeten worden op de oplossing van de oorzaak, dan naar opvang en herplaatsing. Elke pup die niet geboren wordt, gaat geen ellendig leven, asiel en herplaatsing tegemoet.

En dat is een algemeen praatje, van toepassing op alle landen, ook NL. Want hier wordt ook maar aangefokt, geïmporteerd en vermeerderd. Het probleem speelt hier net zo goed. (waarbij ik niet wil zeggen dat niemand meer mag fokken, maar de aanwas zou veel minder moeten zijn in het grote plaatje)
Door Lil
#2987144
Wil niet heel liluk doen, maar hebben sommige mensen wel enig idee hoeveel honden er in NL, Duitse en Belgische asiels een spuit krijgen? En niet alleen omdat ze extreem probleemgedrag hebben.

Ik vind het allemaal diep en diep triest, daar niet van. Elke hond één te veel, omdat ze de omstandigheden niet verdiend hebben.
Het enige dat je kunt doen is het probleem oplossen, als dat nog op te lossen valt. Ook goede plaatsingen kunnen mis gaan. Pups weet je ondanks goed fokbeleid soms niet hoe het karakter wordt (1 trauma kan al dramtisch zijn voor een hond en voor extreem probleemgedrag zorgen). En  heel eerlijk: als ik de keuze zou hebben, dan zou ik weer heel graag een pupje willen om zelf op te voeden. Gelukkig voor alle herplaatsers verkeer ik niet in de gelukkige omstandigheden dat hier een pup kan komen.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2987185
Nouja, dat is dus ook mijn angst. En ik heb Duuk in huis gehad. Oké, dat was een extreem geval misschien maar ja, hij zit hier maar wel mooi bang te zijn.
De honden die we kunnen redden moeten we redden, maar dat zal een moeilijk verhaal worden met 320 honden and counting. Als het nou zo was dat als deze honden een plek vonden het hele probleem was opgelost, maar dat is dus niet.

En na Duuk ben ik wel veranderd van gedachten. Geef de honden die echt een plek in de maatschappij kunnen krijgen zonder daar onder te hoeven lijden een kans. En dat zal alleen kunnen als er tijd en aandacht voor ze is. En een asiel met 320 honden heeft gewoon geen tijd. Dan mag je blij zijn dat je vrijwilligers hebt die zich uit de naad werken om alles te voeren.

Het is afschuwelijk. Ja, natuurlijk. Wij zijn allemaal dierenvrienden en willen het liefst alles helpen, maar dat gaat gewoon niet. Voor elke buitenlander die geïmporteerd wordt blijft er een Nederlandse asielhond zitten, zo simpel is het. En als het vol zit vinden ook die de dood alleen komt dat niet in het nieuws. Het probleem is dat er zoveel gedumpte honden zijn. Het probleem is dat er asiels moeten bestaan met zoveel honden. Dat een deel de bevolking het schijnbaar normaal vind dat honden in grote aantallen worden gedumpt of afgedankt.
Hopelijk geeft het de overgebleven 50 honden meer kans op een goede toekomst.
Door Martine-Tom
#2987188
Kaela schreef: Het probleem van opvanghonden is simpelweg te groot om opgelost te worden. De enige oplossing is de enorme aanwas overal te stoppen. Als je wel eens cijfers voorbij ziet komen van hoeveel honden er per land geboren worden, het is gewoon idioot.

En dan is het heel sneu voor deze honden die vroegtijdig de dood vinden. Ik vind dat heel verdrietig. Maar linksom of rechtsom, plaatsen of doden, het maakt jammer genoeg geen verschil in de problematiek. Er zijn maar een beperkte hoeveelheid plekken voor honden. Je kunt geen duizenden en duizenden honden herplaatsen of opvangen. Hoe goed men het overal ook bedoeld, het zijn allemaal piepkleine druppels op een enorme gloeiende plaat. Mijn inziens zou er dus véél en véél meer gestuurd moeten worden op de oplossing van de oorzaak, dan naar opvang en herplaatsing. Elke pup die niet geboren wordt, gaat geen ellendig leven, asiel en herplaatsing tegemoet.

En dat is een algemeen praatje, van toepassing op alle landen, ook NL. Want hier wordt ook maar aangefokt, geïmporteerd en vermeerderd. Het probleem speelt hier net zo goed. (waarbij ik niet wil zeggen dat niemand meer mag fokken, maar de aanwas zou veel minder moeten zijn in het grote plaatje)
Goed omschreven  :)
Door zurca
#2987229
Hope schreef: Voor elke buitenlander die geïmporteerd wordt blijft er een Nederlandse asielhond zitten, zo simpel is het.
Nee zo simpel is het niet....

Want ik zocht niet specifiek een buitenlands hondje. Ik zocht gewoon "mijn" hond. Die vond ik niet in mijn eigen omgeving, dus keken we verder maar ook via sites als dierenasiels.com kwam er geen hond voorbij waarvan we dachten "dat is onze hond". Toen kwam ik op sites uit met hondjes vanuit het buitenland en daar zag ik 'm... ik wist het gewoon gelijk al, Tous is onze hond. Na een screening, kennismaking en bedenktijd kwam Tous inderdaad bij ons wonen. Had ik de sites met buitenlandse honden niet gezien dan was er toendertijd iig geen hond gekomen..
En daarnaast denk ik dan ook wat maakt die hond in NLasiel "belangrijker" dan de hond in Spaans asiel? Omdat "eigen land eerst" moet ofzo? Mijn denk wijze is dat elke hond een kans moet hebben op een fijn thuis en dat het niet moet uitmaken waar die hond dan vandaan komt. Ik wou gewoon een volwassen hond een goed thuis kunnen geven en toevallig werd dat een hond uit Spanje.

En verder is het gewoon zo "Je kan niet elke hond ter wereld redden, wel de wereld van 1 hond" of die dan uit het plaatselijk asiel komt of uit een asiel 2 uur verderop of uit een asiel uit Spanje oid. dat moet toch niets uitmaken. Dierenliefde kent geen grenzen...toch?!
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2987231
Nee, dierenliefde kent geen grenzen. Ik persoonlijk kan me dan ook totaal niet voorstellen dat er in NL geen enkele asielhond goed genoeg was om van jou liefde te mogen ontvangen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2987235
Ik kan mij goed voorstellen dat jij extra geraakt bent omdat het nu het asiel van Noortje betreft.
En ik denk dat zeggen dat voor elke buitenlandse hond een Nederlandse asielhond 'gered' had kunnen worden te kort door de bocht is omdat de hondensoorten die je in buitenlandse asiels treft hier meestal niet in het asiel vind. Wel vind ik dat er eerst serieus naar de honden in de Nederlandse asiels gekeken moet worden voordat je een buitenlandse hond de enorme reis aan gaat doen.

Toch kan ik mij wel voorstellen dat het asiel in Spanje wellicht te weinig geld heeft om alle 370 honden goed te kunnen verzorgen. Moet je er dan voor kiezen om alle honden als het ware half te verzorgen of moet je dan kiezen om 50 honden goed te kunnen verzorgen? Natuurlijk is het enorm sneu voor alle honden die afgemaakt moeten worden terwijl ze eigenlijk onschuldig zijn. Lijkt mij ook vreselijk voor die medewerkers om de keuze te moeten maken want waar let je dan precies op? Het asiel zal toch minstens zoveel honden moeten plaatsen bij fijne mensen als ze binnen krijgen en dat lijkt mij toch wel vrij onmogelijk. En in dat geval vind ik het humaner om ze in te laten slapen dan ze zomaar weer op straat te gooien waar ze wellicht een vreselijke dood tegemoet gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door