Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2987047
Ik zit me nu al een tijdje in het hele KVV/Barf gebeuren te verdiepen alleen kom ik zoveel dingen tegen dat ik van gekkigheid niet meer weet hoe of wat.

Op dit moment geef ik nog brokken aan mijn hond, zodra de zak leeg is wil ik dus overstappen op KVV.

Nu ben ik dus opzoek naar een goeie allround KVV om het zo maar te noemen met een gemiddelde prijs (dus geen goedkope zooi maar hoef ook niet meteen de duurste van de duurste). Zo kwam ik al bepaalde merken tegen die mij wel wat lijken namelijk: Ropadog, Darf, Carnifarm en Natuur en Dier. Ook zijn deze merken vrij makkelijk verkrijgbaar hier in de omgeving en er is hier ook in de buurt een bedrijf die het in grote hoeveelheden maakt (vriesvoer.nl) alleen daar kan ik niet echt iets over vinden betreft ervaringen van andere. Mocht iemand daar ervaring mee hebben, dan zou ik dan ook graag willen horen.

Nu had ik gelezen dat enkelvoudige KVV's beter zijn dan KVV's waarbij meerdere dieren in zijn verwerkt zodat er makkelijker afwisseling gedaan kan worden en vaak bij de KVV's met meerdere soorten vaak 1 diersoort overheerst en de rest in kleine percentages aanwezig is waarbij er dus niet echt veel afwisseling is in smaak.

Als ik KVV ga voeren is dit dan al voldoende of kan/moet hierbij nog dingen aan toegevoegd worden? Zat zelf ook te denken om zeewier erbij en eventueel andere supplementen of gaat dit overbodig worden en zal het dan een te grote overvloed worden aan vitamines/mineralen?
Waarom ik dit vraag is dat er nu ook allerlei vitamines en mineralen in de brok zijn verwerkt die ik nu voer (Dog Lovers Gold).

Wie kan mij hierin de weg wijzen zodat ik tenminste weet hoe of wat!

Alvast bedankt ieder geval voor het lezen van mijn vragen en de hulp/adviezen! 
#2987053
Ik geef zelf ook zeewier, dat doe ik door de groentemix die ik maak en in porties invries. En ook regelmatig een rauw eitje er bij of wat yoghurt.
Als je op het forum zoekt op groentemix, dan zie je veel recepten van hoe anderen het doen, en wat voor supplementen ze daar evt. bij geven. Dit zou ik zeker bij enkelvoudige mixen wel toevoegen, in de complete mixen zit er al zo'n toevoeging bij (dat verschilt natuurlijk wel per merk wat ze er bij stoppen).
#2987075
Shidou schreef: Ik zit me nu al een tijdje in het hele KVV/Barf gebeuren te verdiepen alleen kom ik zoveel dingen tegen dat ik van gekkigheid niet meer weet hoe of wat.

Op dit moment geef ik nog brokken aan mijn hond, zodra de zak leeg is wil ik dus overstappen op KVV.
Kan ik me voorstellen, er is dan ook heel veel informatie! En super dat je gaat overstappen, je hond zal daar heel blij mee zijn  :D

Nu ben ik dus opzoek naar een goeie allround KVV om het zo maar te noemen met een gemiddelde prijs (dus geen goedkope zooi maar hoef ook niet meteen de duurste van de duurste). Zo kwam ik al bepaalde merken tegen die mij wel wat lijken namelijk: Ropadog, Darf, Carnifarm en Natuur en Dier. Ook zijn deze merken vrij makkelijk verkrijgbaar hier in de omgeving en er is hier ook in de buurt een bedrijf die het in grote hoeveelheden maakt (vriesvoer.nl) alleen daar kan ik niet echt iets over vinden betreft ervaringen van andere. Mocht iemand daar ervaring mee hebben, dan zou ik dan ook graag willen horen.
Ik geef op dit moment KVV van degomeat NL (naturis.nu) en dit bevalt goed!
Heb geen ervaring met dat  bedrijf, dus daar kan ik je niet mee helpen...
Nu had ik gelezen dat enkelvoudige KVV's beter zijn dan KVV's waarbij meerdere dieren in zijn verwerkt zodat er makkelijker afwisseling gedaan kan worden en vaak bij de KVV's met meerdere soorten vaak 1 diersoort overheerst en de rest in kleine percentages aanwezig is waarbij er dus niet echt veel afwisseling is in smaak.
Enkelvoudig is ook makkelijker compleet te maken: minstens 4 soorten voeren en het is compleet. Bij mixen weet je niet hoeveel er van iedere soort in zit of is het een heleboel rekenwerk. Het compleet voeren, dus met alle vitamines en mineralen, is de reden voor wisseling (alhoewel je hond natuurlijk ook blij wordt van meerdere smaken  :P)
Als ik KVV ga voeren is dit dan al voldoende of kan/moet hierbij nog dingen aan toegevoegd worden? Zat zelf ook te denken om zeewier erbij en eventueel andere supplementen of gaat dit overbodig worden en zal het dan een te grote overvloed worden aan vitamines/mineralen?
Waarom ik dit vraag is dat er nu ook allerlei vitamines en mineralen in de brok zijn verwerkt die ik nu voer (Dog Lovers Gold).
Op zich is KVV al compleet, maar je kan natuurlijk dingen bijvoeren. Supplementen zijn niet per se nodig, maar er zijn een aantal dingen die je zonder problemen kunt toevoegen: ei, zeewier, kurkuma, appelciderazijn etc.
Brok is verhit en verliest daarmee heel veel van de voedingsstoffen of (bij koudgeperste brok) er wordt duidelijk vermeld wat er in zit. Dat betekent niet dat KVV dit niet heeft, alleen dat het niet op dezelfde manier vermeld is.
Wie kan mij hierin de weg wijzen zodat ik tenminste weet hoe of wat!

Alvast bedankt ieder geval voor het lezen van mijn vragen en de hulp/adviezen!
Hopelijk kom je er een beetje uit!
Mocht je nog vragen hebben, stel ze vooral!

Lizetta
#2988072
Ik ken de merken of het bedrijf die jij op gaf ook niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Wij hebben tot hiertoe Lotgering, Naturis, Farm Food en Degomeat al geprobeerd. Ik probeer zoveel mogelijk merken en soorten af te wisselen, en heb de keuze gemaakt om zoveel mogelijk enkelvoudige soorten te voeren. Daarbij krijgt onze pup ook 1x/dag barf.

Bij Degomeat bv. worden de (meeste?) complete soorten 'compleet' gemaakt door toevoeging van -als ik me niet vergis- 2,5% vitaminepremix. Dan kies ik er liever voor om zèlf in die vitaminen te voorzien door toevoeging van een groentemixje, wat geitenmelk, een wekelijks rauw eitje en een wekelijks visje of was visolie. Bovendien is de benaming van een compleet voer soms wel misleidend (vind ik) omdat er soms minder in zit van wat de naam suggereert tegenover een andere diersoort (gewoonlijk kip).

Volgens mij hoef je dus niet meteen te beginnen met zelf vitamine- en/of mineralen supplementen bij te geven. Ik zou in die behoefte proberen te voorzien door het geven van natuurlijke producten zoals hiervoor gezegd. Zelf heb ik geen ervaring met zeewier etc, dus daar kan ik niks van zeggen. Wel kom je het vaak tegen op dit forum, dus kwaad zal het normaal niet kunnen.  :biggrin2:

Good luck! 
#2989279
Bedankt voor de reacties! Nu vroeg ik me af.. wat kan je beter gebruiken: lijnzaad of zeewier want beide schijnt goed te zijn voor de vacht heb ik begrepen alleen in zeewier zit een bepaalde stof wat schadelijk kan zijn bij te veel gebruik (weet even niet welke). Dus wat is jullie menig daarin?

Waarschijnlijk gaan we over 2 weken overschakelen naar KVV :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door