Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2986762
Ik voer nu met veel plezier al ruim een half jaar volledig Barf met mijn chihuahua en jonge Sheltie.  Ik vind het prachtig dat geknaag,  het heeft Bella geholpen naar een smetteloos gebit (aanleg voor tandplak en steen)  en ze vinden het superlekker.  Maar..  Ik ga kapot aan het portioneren...  Ik heb lichamelijke problemen en tot nu toe portioneer ik 1 keer in de maand voor een hele maand.  Dat red ik net.  (lees meer red ik lichamelijk niet)  Als ik klaar ben ben ik letterlijk kapot en ik moet dus ook echt 1 dag uittrekken voor alleen het doel portioneren.  Omdat het 2 kleine honden zijn kom ik er ook niet onder uit.  Alles is in kilo verpakking en ik kan niet een kilo Open maken en ontdooien en op gaan voeren,  halverwege kan ik de rest wegmikken en dan heb ik het nog niet eens over de eenzijdigheid (enkel orgaan,  spier of bot)  Ik moet dus echt portioneren voor een maand in zakjes voor 1 dag.  Omdat ik daar echt steeds meer problemen mee ervaar zit ik dus met de gedachte te spelen om terug te stappen op kvv.  Hetzij met 2 dagen Barf ivm karkas,  of gewoon af en toe botwerk erbij.  Niks mis mee op zich..  Maar ik voel mij zo schuldig   ze vinden het zo lekker en ik vind het zo mooi.  En kvv is hap slik weg als een stofzuiger..  Dus twijfel ik.  En post ik dit in de hoop dat iemand misschien nog een ander idee heeft...  Stom he dat ik daar zo over zit te miepen?
#2986786
Niet schuldig over voelen. De hondjes weten binnen een week niet beter dan dat er kvv op het menu staat en des te leuker is het als ze wél een keer barf tussendoor krijgen.  :) Barf is leuk, maar het moet wel haalbaar blijven voor je eigen gezondheid. Kvv is een prima alternatief.
#2986792
Ik snap dat je het jammer vind want het is inderdaad geweldig om je hond zo te zien genieten maar voor jezelf moet het ook nog te doen zijn.  :)
Een voordeel van 1 of 2x per week barfen is dat je het niet zo precies hoeft te doen en dat lijkt me ook wat minder gedoe.

Wat ook een optie is, als je budget dat toelaat, is dat je het al laat portioneren door naturalpaws. Dan heb jij er geen gedoe aan en kun je toch lekker barfen.
#2986825
Ik heb eens gekeken bij die porties van natural paws.  Maar afgezien van de kosten die aantikken,  is dat een beetje weggegooid geld imo.  Kleiner dan 125 gram vleesbot gaan ze niet.  Ik heb een Chi die zo'n 40 a 50 per dag krijgt,  moet ik het alsnog zelf knippen :')  ik denk dat ik gewoon geen optie heb en ik mn huidige voorraad zal moeten opmaken en dan weer overstappen op kvv. En dan maar 2 x per week botwerk en pens ofzo voeren.  Zal weer eens alles moeten uitzoeken met kvv...
#2986829
Niet schuldig voelen! Je kan er niets aan doen, dat je lichaam je in de steek laat.... Heb je niet iemand in je omgeving die het voor je zou willen doen, tis maar een idee?
Miss idee om bijv in het weekend wat extra's te geven zoals een eendennekje? Bij AH heb je bijv runderhart al in stukjes gesneden (ligt hier bij het gewone rundvlees), kiplevertjes en -hartjes... Miss dat je met wat makkelijker te snijden vlees gewoon bij een slagerij/supermakt kunt kopen, kipfilet???

Succes!
#2986846
Supermarkt vlees wordt me Veel te duur.  Maar ik denk dat ik het maar oplos met kvv en dan 2 x per week vleesbot en pens.  Vleesbot vooral voor de tanden van Bella en pens omdat het anders erg harde poep wordt :p,  maar ik moet eerst de vriezer leeg maken (net voor 2 maanden binnen gekregen :/) dus kan er nog even over praktiseren.  En nee,  ik kan er niets aan doen dat mn lichaam zo prut doet maar tis Frustrerend,  vooral omdat het in de toekomst alleen maar erger wordt waarschijnlijk..
#2986933
Voel je niet schuldig hoor! Dat voer zit bij ons tussen de oren, niet bij de honden.

Heb je al eens gekeken bij Oervoer? Daar kun je alles in kleinere verpakkingen kopen.
Bijv fazant drumsticks wegen ongeveer 65 gram per stuk, maar zijn erg dik bevleesd dus kunnen ook deels als spiervlees tellen. Kippennekken zijn los ingevroren dus niet als 1 grote bonk. Orgaan van kip en eend zitten ook los in het zakje. Spiervlees gaat per 250 gr.
Laatst gewijzigd door pluk op vr 05 sep 2014, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2986954
Je moet je er niet schuldig over voelen! Ik weet er alles van als je lijf je in de steek laat met de wetenschap dat het erger wordt (EDS, allergieën en astma). Probeer wat je kan, vraag hulp waar nodig/mogelijk en verder: maak je niet druk! Hoe drukker jij je maakt, hoe meer stress. Daar hebben je honden meer last van dan van het krijgen van KVV  :P
#2987000
Je hondjes rekenen je echt niet af op wat er in hun voerbak zit. Die zijn blij met jou als liefdevolle baas!

Is het een idee als je nu al start met kvv? Dan kun je wat je in je vriezer geportioneerd hebt liggen voor de barf dagen gebruiken. Ben je gelijk voor een hele tijd klaar!

Succes!
#2987025
Mijn vriezer zit bomvol met Barf voor de komende 2 maanden dus ik moet dat echt eerst opmaken.  Maar daarna wordt het weer gewoon KVV en dan 2 dagen Barf denk ik.  Het is niet anders.  Oervoer ga ik nog wel even naar kijken straks.  Het is gewoon vooral Frustrerend voor mijzelf idd.  Maar je geeft je hondjes zo graag het beste. Ik moet dit weekend portioneren want ik heb maar tot maandag nog klaarliggen en net nu loop ik met krukken omdat alles zeer doet.  *zucht*  doe mij maar een nieuw bionisch lichaam ofzo :p
#2987035
Het klinkt een beetje als de keus of je je ze chocoladetaart geeft of appeltaart.
Jou honden krijgen met kvv nog prima gevarieerd eten. Lekker smaakjes afwisselen, en koop anders zo'n slowfeeder, dan doen ze er langer mee.

Er zijn zat hinden die dag in dag uit dezelfde droge brokken krijgen. Jou honden krijgen elke dag een andere smaak en ze zullen kvv ook echt heerlijk vinden. Doe er anders voor de leuk soms wat verse groenten bij, een sardientje of een rauw eitje. En als je lijf het dan trekt geef je ze een dagje barf.

Komt goed hoor! Ik durf te wedden dat er honden zijn die het slechter getroffen hebben  :biggrin2:
#2987043
Aargh, wat rot voor je!! Ik weet niet hoe kleinde dagporties van jouw hondjes zijn? Misschien kun je middels het voeren van eens per week bijv. een kwarteltje - als dat een beetje overeen komt - vaker ongemalen blijven voeren zonder dat het al jouw energie vergt. M.a.w: producten die op zichzelf een portie zijn.
Iets anders wat me nog te binnen schiet om het portioneren minder belastend te laten zijn, is gebruik van een zaagmachine (BP lid Cindy de Wolf heeft hier ervaring mee).
Maar met het delen van deze gedachten bedoel ik zeker niet te zeggen dat kvv zielig is hoor!!! Dwz, niet voor de hondjes, meer voor jou ;) Ik ploeter ook met energiegebrek tgv gezondheidsproblemen, maar heb het geluk dat het formaat van mijn honden t.o.v. hoe e.e.a. geleverd wordt, weinig portioneren vergt. 'k Zou er om tal van redenen ook fiks van balen als ik terug moest naar kvv, vandar dat ik geneigd ben toch nog me te denken over opties om toch (deel van de week) BARF te kunnen blijven geven ;)
Door Martine-Tom
#2987069
Misschien kan je een oproepje plaatsen voor iemand die in de buurt woont en 1 keer per maand (oid) wil helpen portioneren. Heb ik hier ook een aantal maanden gedaan toen een kennis een ongeluk had gehad en haar arm niet meer kon gebruiken :)
#2987084
Mag ik eens vragen hoe je juist portioneert?
Wat je in welke porties invriest?
Ik zit ook met erg kleine porties natuurlijk voor de katten, en misschien kan ik wel hier een daar een tipje geven wat het draagbaarder zou maken?

Als je kvv wil gaan geven, prima he.  Maar misschien kunnen de tips alnog wel van pas komen.


Je portioneert alles per maand? Krijg je het dan 1 keer per maand binnen? Of haal je op een dag in de maand voldoende uit om voor een maand te portioneren?
Portioneer je voor beide honden samen? Of doe je die ook nog apart? Je kan ook bot voor 2 dagen samen invriezen. Geef je elke dag spier? Of de ene dag spier en de andere dag orgaan?
En waar heb je eigenlijk het meest last mee om te portioneren? Bot? Of net spier?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door