Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruud1960
#298617
Beste mensen, wij hebben een vraag op betrekking van de keuze welk voer.
Op het moment geven we de honden Brokken Hils, Dit is echt een drama, omdat ze het gewoon echt niet lekker vinden, ook al andere brokken geprobeerd maar ook dit werkte niet.
Nu geven we er energique doorheen en dat vinden ze echt heerlijk. En we willen dan langzamerhand die brokken helemaal afbouwen.Maar mijn vraag is dus als we met de tijd over willen stappen op BARF, wat zijn daar dan eigenlijk de kosten van, dat kan ik nergens terug vinden. want met energique weet je gewoon dat je rond de 7 euro kwijt bent per dag
Graag hoor ik hier wat meer over
Groet,
Ruud
Gebruikersavatar
Door Angelique
#298626
Cindy_Ruud schreef: Beste mensen, wij hebben een vraag op betrekking van de keuze welk voer.
Op het moment geven we de honden Brokken Hils, Dit is echt een drama, omdat ze het gewoon echt niet lekker vinden, ook al andere brokken geprobeerd maar ook dit werkte niet.
Nu geven we er energique doorheen en dat vinden ze echt heerlijk. En we willen dan langzamerhand die brokken helemaal afbouwen.Maar mijn vraag is dus als we met de tijd over willen stappen op BARF, wat zijn daar dan eigenlijk de kosten van, dat kan ik nergens terug vinden. want met energique weet je gewoon dat je rond de 7 euro kwijt bent per dag
Graag hoor ik hier wat meer over
Groet,
Ruud
De kosten van BARF vallen en staan helemaal met de prijzen die de plaatselijke leveranciers rekenen. Wat de een per kilo pens betaald, is de ander voor een hele pens kwijt om maar een voorbeeld te geven. Grofweg gezegt is men in de randstad meer geld kwijt voor BARF dan voor KVV en kun je in de buitengebieden vaak veel goedkoper aan je spullen komen omdat daar nog meer zelfslachtende slagers en/of poeliers gevestigt zijn. Zaak is dus om goede adresjes te vinden. Dat kost even tijd, maar dat kan je dan wel veel geld schelen.
Door Martine2
#298644
Voor mij zelf sprekend kan ik zeggen dat ik met barf goedkoper uit ben als met duck/ahv/energique etc. Aan die zeven euro te zien heb je ook aardig wat kilo hond in huis waardoor het aantrekkelijk is bijvoorbeeld je olie, zeewier, kruiden etc in groot verpakking te kopen waardoor je een stuk voordeliger uit bent. Voor je vlees, botten en organen moet je gewoon eens goed rondkijken. Deze prijzen schelen echt heel erg veel van de ene of de andere leverancier. Kip en wild koop ik voor 1 euro de kilo. Vleessnippers en orgaan voor 1,50. Pens is wel wat duurder. Rund en lam is iets duurder maar geef ik nooit meer als een 3 of 3,50 euro voor. Dan blijven de groenten en fruit over. Daar kijk ik gewoon voor rond wat een beetje betaalbaar is. Voor de rest kan je het met allerlei supplementen zo gek maken als je wil natuurlijk maar ik schat dat de basis voeding (vlees, bot, orgaan, groente, fruit, eieren, zuivel en basis olieën) mij zo'n beetje op max 2,50 de kilo kom. Hiernaast geef ik nog glucosamine, kruiden etc maar die zou ik ook naast kvv geven dus die reken ik niet mee. (en de benzine ook niet voor het naar stad en land rijden) Maar ik moet zeggen dat ik van barf zelf ook geniet door het heerlijke gekluif van de honden. Dit vind ik ook een voordeel boven kvv.
Door Lizzy
#298652
Ik ben met zelf samenstellen met 2 Dalmaten 5 euro per dag kwijt en dan denk ik dat ik veel meer geld uitgeef als de gemiddelde zelfsamensteller (ik wel biologisch vlees en biologische groentes). Ik denk dus dat je goedkoper kunt als 7 euro per dag. Maar het valt of staat wel bij het vinden van goede/goedkope adressen.
Door Peet
#298655
Energique is overigens ook een redelijk dure kvv.
Door EstherVanPuck
#298658
Lizzy schreef: Ik ben met zelf samenstellen met 2 Dalmaten 5 euro per dag kwijt en dan denk ik dat ik veel meer geld uitgeef als de gemiddelde zelfsamensteller (ik wel biologisch vlees en biologische groentes). Ik denk dus dat je goedkoper kunt als 7 euro per dag. Maar het valt of staat wel bij het vinden van goede/goedkope adressen.
Dat is 2,50 per hond per dag. Dat klinkt nog aannemelijk. Ik ga over een tijd pas echt rondneuzen voor inkoopadressen, maar lijkt me best lastig. Als je hoort hoe al die prijzen kunnen verschillen...

Vond het wel een goeie tip wat ik ergens hoorde of las om bij je supermarkt naar het resterende groente te vragen. Aangezien groente ook best wat kost.
Door 202spots
#298660
Cindy_Ruud schreef: Nu geven we er energique doorheen en dat vinden ze echt heerlijk
Wat voor honden heb je en hoeveel?
Heeft energique gemalen bot erin zitten? Ja toch?
Dan kan je dat beter niet tegelijk met brokken voeren.
Bot verteerd op 'n andere manier dan brokken.
Door Ruud1960
#298668
We hebben 2 Witte Herders 1 van 18 maanden 40kg en 1 van 10 weken 10kg
maar het is dus niet verstandig om energique samen met brokken te geven, terwijl wij dachten om het geleidelijk te gaan doen
En in AHV o Duck zitten daar dan ook botten in?
Door Peet
#298676
AHV bevat geen bot, maar een calcium-poeder.
Duck weet ik niet, maar bevat wat meer graan dan de meeste andere kvv's. Sommige herders kunnen daar wat jeukerig op reageren, maar dat hoeft niet altijd, natuurlijk.

Maar voor 2 flinke Herders (nou ja, 1 flinke, en 1 die flink gaat worden ;D), zou ik kiezen voor Bibi of Carnibest, die zijn per kilo verpakt. Afhankelijk van de hoeveelheid die je in 1 keer koopt, kan je korting krijgen. Je kan ook "meedoen" met anderen om zodoende het aantal kilo's te bereiken om die korting te krijgen (korting bij Carnibest vanaf 100 kilo, bij Bibi vanaf 120 kilo...dacht ik).

Bibi en Carnibest bevatten beide wel gemalen bot. Cb verder nog wat groente. Mijn Herders doen het op beide perfect!

Meestal kan je ze zonder problemen over zetten naar kvv hoor, mengen hoeft echt niet.
Laatst gewijzigd door Peet op do 07 apr 2005, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#298680
Wanneer de kvv echte stukjes botten erin heeft,dan kan je beter de kkv de ene maaltijd geven,en de brokken de andere maaltijd.
Wanneer je vlees zonder bot geeft,of waar calcium poeder (of gemalen eierenschil) door heen zit dan kan je dat WEL met brokken mengen.
Als je perse de brokken wil op maken dan zou je er b.v stukjes pens,of orgaanvlees,of snippers afvalvlees bij kunnen doen.


btw....Hills is wel 1 van de *&%$# :-X brokken die je kan geven :'( :-X :-X :-X
Kijk maar op de inhoudlabel wat er allemaal voor rotzooi aan toegevoegd is om't 't "lekker" te maken en goed te houden :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op do 07 apr 2005, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the dude
#298734
Ik denk dat ik voor ongeveer 1.50 per dag voer.

Maar wat eerder al gezegd is, het staat of valt bij de leveranciers.
Door Ruud1960
#298740
202spots schreef: Wanneer de kvv echte stukjes botten erin heeft,dan kan je beter de kkv de ene maaltijd geven,en de brokken de andere maaltijd.
Wanneer je vlees zonder bot geeft,of waar calcium poeder (of gemalen eierenschil) door heen zit dan kan je dat WEL met brokken mengen.
Als je perse de brokken wil op maken dan zou je er b.v stukjes pens,of orgaanvlees,of snippers afvalvlees bij kunnen doen.


btw....Hills is wel 1 van de *&%$# :-X brokken die je kan geven :'( :-X :-X :-X
Kijk maar op de inhoudlabel wat er allemaal voor rotzooi aan toegevoegd is om't 't "lekker" te maken en goed te houden :-\

Ja en dan denk je dus dat Hills een echt A merk is, maar de zak die we hebben dat is nog zo 30 kilo bij elkaar gaat naar het Asiel die zijn daar vast nog wel gelukkig mee.
Door Ruud1960
#298742
Ok maar als we nu helemaal op het KVV zitten en dan er toch iets van kippen vleugeltjes erbij willen geven dat kan dan toch zonder probleem?
En hoe geef ik die dan en de Pup kan die dat ook gewoon krijgen dan.
Misschien een vreemde vraag maar hoe zit het dan met de salmonellen, want als mens mag je het toch absoluut niet rauw eten

Groet,
Ruud
Door Lizzy
#298763
Cindy_Ruud schreef: Ok maar als we nu helemaal op het KVV zitten en dan er toch iets van kippen vleugeltjes erbij willen geven dat kan dan toch zonder probleem?
En hoe geef ik die dan en de Pup kan die dat ook gewoon krijgen dan.
Misschien een vreemde vraag maar hoe zit het dan met de salmonellen, want als mens mag je het toch absoluut niet rauw eten

Groet,
Ruud
Hoi Ruud, als ik jou was zo ik eerst even rustig overschakelen en dan kun je het beste beginnen met kippennekken, vind ik. Die zijn zacht. Als dat goed gaat, dan kun je ook kippenvleugels gaan geven, maar ik raad je wel aan deze plat te slaan of in te knippen (in het begin).

Salmonella bacterieen: daar zijn gezonde honden echt niet gevoelig voor. Wanneer de hond rauw/vers eet is heeft het maagzuur van de hond een pH waarde (zuurgraad) van 1. Een salmonella bacterie overleeft daar eenvoudig weg niet in.

Misschien vind je hier ook nog nuttige informatie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326
Door carlala
#298764
Ik geef bibi, ik betaal 2,08 per kilo.
Ik geef 400 gram per dag.
Daarnaast koop ik kippevleugels/kippenekken.
Ik heb eerst kippenekken gegeven, die zijn zachter, de vleugels enzo ben ik gaan geven nadat mijn hond al wat langer kvv at.
Pepper heeft de 1ste 3 dagen wat dunnere en zwartere ontlasting gehad.
Dit heet volgens mij ontgiften.
Daarna is de zuurgraad van de maag zo sterk dat een rauw ei gewoon gegeven kan worden.
Een hond die brok eet heeft een heel andere zuurgraad.
Een mens heeft ook een heel andere zuurgraad.
Misschien kan iemand anders het in getallen uitdrukken.
Laatst gewijzigd door carlala op do 07 apr 2005, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door