Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door mugo
#298564
Ik heb een vraagje over eieren geven. Onze honden eten versvlees van het merk Bibi. Dat heeft er weinig mee te maken, maar ik heb wel eens gehoord dat je je hond ook af en toe een eitje kunt geven.

Moet dit gekookt of rauw?
Door Lizzy
#298659
Verse eieren geef ik het buiten aan de honden. Rauw. Met schil. Ze nemen het ei uit mijn hand, rennen er mee naar een steen, laten het daar vallen, lebberen het ei uit en eten vervolgens de schil op.

Een heel ei, met schil, is een perfect in balans tussendoor hapje!
Door Lizzy
#298684
[quote="bernergek"]
Is zo'n eierschaal dan niet scherp??
[/quote]

Nee hoor, van een vers eitje zijn de schalen redelijk 'zacht' maar ze lossen daarnaast ook heel snel op in het maagzuur van de hond.
Door 202spots
#298702
[quote="bernerfan"]
ik denk ook dat sommige honden de schaal gewoon laten liggen en alleen de inhoud opeten ::) :P ;D ;D
[/quote]
Ja...en dan moet je bij sommige, nadat ze er 'n kwartier met hun neus tegenaan staan botsen en er mee aan 't rollen zijn geweest......ook nog eerst is krakkie in de ei maken
voordat ze door hebben wat er binnen in zit :-\ :-X
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#298714
[quote="Lizzy"]
Nee hoor, van een vers eitje zijn de schalen redelijk 'zacht' maar ze lossen daarnaast ook heel snel op in het maagzuur van de hond.
[/quote]

Nou, als ze dan helemaal op Bibi staan gaan we dat dan ook maar eens uitproberen.
Door 202spots
#298717
[quote="bernergek"]
Nou, als ze dan helemaal op Bibi staan gaan we dat dan ook maar eens uitproberen.
[/quote]
Kan je nu ook al doen hoor. ;)
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#298721
[quote="202spots"]
Kan je nu ook al doen hoor. ;)
[/quote]

;D ;D ;D ;D
Ik wil het straks gewoon in 1 keer goed doen.
Maar moet nog ff wachten op m'n vriezer. Dan gaan de brokkies ook de deur uit. ;D
Door mugo
#298745
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik had wel begrepen dat de eierschaal alleen "gezond" is als ie pas een paar uur oud is, klopt dit?

En dat je het eiwit iets moet koken tegen de afbraak van bitoine? Of heb ik dit helemaal mis?
Door Lizzy
#298766
[quote="mugo"]
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik had wel begrepen dat de eierschaal alleen "gezond" is als ie pas een paar uur oud is, klopt dit?

En dat je het eiwit iets moet koken tegen de afbraak van bitoine? Of heb ik dit helemaal mis?
[/quote]

Nee hoor, dat klopt gelukkig niet! Beide niet. De schil is prima verteerbaar voor de hond. Als een hond botten kan verteren, kan hij zeker ook wel zo'n eierschilletje verteren. Da's echt peanuts voor de hond. Overigens eten wilde carnivoren ook eieren. Die pikken ze van bijv. sneeuwhoenders of andere vogels.

Er zit een stofje in eiwit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden.

Trouwens, als het al een beetje waar zou zijn (hetgeen ik dus NIET geloof), dan moet je erg veel eieren voeren wil je een biotine tekort creeeren bij de hond. Een of twee of rauwe eieren per week is prima!
Door mugo
#298777
Bedankt, ze hebben er beide meteen een gehad, de een had hem zo op en de ander raakte totaal gefrustreerd, tot in de lucht happen aan toe. ;D

Maar het was LEKKERRRRR!!!! 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door